Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 jan 2019 15:30

Heren,
Nog wat plaatje overgenomen uit diezelfde Jubail Volker Post magazine.
Resp. "Sliedrecht 31" 2x, en "Sliedrecht 32" 1x.
Tevens een plaatje van de "Cutter Verwissel Manupilator" van de "Sliedrecht 32"
In meer dan behoorlijke mate betrokken geweest bij het uitdenken en op papier zetten om als voorzet te dienen voor Rdam Headoffice.
Deze de voorzet verder uitgewerkt mbt. constructie etc.
Doel was om een fixed geheel te krijgen en zodoende bij bewegend schip op veilige wijze cutter kon worden gewisseld en dat gebeurde nogal eens.
Als nazending naar Jubail gekomen en ter plaatse gemonteerd en bleek eenopenbaring te zijn.
Voordien vond dat plaats met een "Turntable" maarja bij wat deining gaan zuiger en schip ongelijk van elkaar bewegen.
Allereerst een toer om de cutter op veilige wijze voor de de "tamp"te krijgen,(zat dus nog wel eens wat tijd in om op het juiste moment te gokken en met daarbij ook vaak schade.
Al eerder de "Sliedrecht 30", (na de verbouwing van Sld 17 naar Sld 30) voorzien geworden van iets dergelijks als de Sld.32 manipulator, maar was deze op een ponton bevestigd (en dus uiteraard genaamd "cutter verwisselponton).
Moest de cutter eeerst op die ponton aan de manipulator bevestigd worden, bij graag ook niet teveel zeegang en moest dan de cutterverwisselponton met de cutter naar voorzijde ladder worden gevaren en middels een soort poort op die ponton gebekt worden met een "fit constructie" op die ladder om het geheel gebekt te krijgen en zodoende dezelfde scheepsbewegingen te krijgen.
Overbodig te melden dat dit dus ook een onding was.
Heb er nog wel een plaatje van, maar moet even zoeken.
Zoals genoemd werkte de "Cutter manipulator" op de "Sliedrecht 32" vrijwel probleemloos en zou je denken dat dan een in aanbouw zijnde
"Sliedrecht 33" ook daarmee uitgerust zou worden.
Nee dus, waarom, 'k zou het niet weten want zat toen zelf nog in Jubail, maar denkelijk zijn er altijd mensen die trachten een nog meer overtreffende trap te bedenken, en aldus geschiedde.
Komt de "Sliedrecht 33" naar Jubail met een heel "Bagaai" aan de voorkant van de scheepsponton.
Bestaande uit een soort open ponton waartussen de ladder kon bewegen en was op dat onding ponton een "Travelling crane" geplaatst, die dus van voor naar achter over dat ponton kon bewegen en katten van SB naar BB vv.
Daaraan bevestigd dan de "Cuttermanipulator"
Bevestiging aan "moedercasco" was middels bout/moer verbindingen (ook lekker, maar niet heus).
Een ramp dat spul, lig/lag je daar ook nog altijd wel wat in zeegang en wilde die ponton heel vaak wat anders bewegen dan de hoofdponton met als resultaat allerlei onmeetbare krachten op elkaar met de nodige gevolgen.
Bovendien weinig vrijboord en liepen de golfjes ook nog wel eens over het werkgebied op die aangehangen ponton.
Zou je zeggen, heb je een keurig optimaal werkend voorbeeld en waarom moet je nu weer zo'n onwerkbaar gedrocht verzinnen.
Was er niet bij bij die ontwikkeling, dus weet het ook niet.
Na te zijn gezonken (Sld 33) en weer te zijn opgeknapt, en ook een nieuwe naam te hebben ontvangen zijnde "Sliedrecht 35" heeft men toen toch maar grif dat hele "Cutterverwissel ponton" gebeuren eraf gelaten en is zuigertje voorzien geworden van een Cuttermanipulator a la "Sliedrecht 32" met zwaaiarm.
Van dat hele circus aan de voorzijde van de Sld. 33 heb ik ook nog wel foto's, maar moet even zoeken.
Gr. Koos
Bijlagen
Jubail. Sliedrecht 31.jpg
Jubail. Sliedrecht 31.jpg (161.62 KiB) 842 keer bekeken
Jubail Sliedrecht 31 (3).jpg
Jubail Sliedrecht 31 (3).jpg (279.96 KiB) 842 keer bekeken
Jubail Sliedrecht 32.jpg
Jubail Sliedrecht 32.jpg (292.68 KiB) 842 keer bekeken
Sld.32 cuttermanipulator.Jubail 1977.jpg
Sld.32 cuttermanipulator.Jubail 1977.jpg (245.52 KiB) 842 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Koos op 25 jan 2019 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 jan 2019 15:44

Heren,
Nog even gespit, en zowaar wat gevonden.
Zelfgemaakte foto's bij aankomst Jubail.van de "Sliedrecht 33" inclusief wat "ijzer melochem" aan de voorzijde.
Veel kijkplezier !!
Gr. Koos
Bijlagen
4) Sld 33. Aank. Jubail.jpg
4) Sld 33. Aank. Jubail.jpg (181.9 KiB) 833 keer bekeken
3) Sld.33 Aank. Jubail.jpg
3) Sld.33 Aank. Jubail.jpg (211.86 KiB) 833 keer bekeken

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 jan 2019 16:05

Heren, en misschien ook wel Dames,
En nu we toch bezig zijn, zowaar ook een plaatje dat "Cutter Verwissel melochem ponton" van de "Sliedrecht 30" (ex Sld 17) tevoorschijn gekomen.
Even een opmerking en zie dit nu tijdens het tikken, volgens mij hiervoor mogelijk ergens bij Sld 30 ex Sl 16 getikt.
Is niet correct en lijkt het erop dat ikzelf ben getikt, want is natuurlijk de "ex Sliedrecht 17".
Excuses voor het ongemak.
Ter geruststelling: De boodschappen kan ik nog wel onthouden gelukkig !!!!!!
Gr. Koos
Bijlagen
Sld 30 ex Sld 17 met cutt.verw.pont..jpg
Sld 30 ex Sld 17 met cutt.verw.pont..jpg (139.75 KiB) 824 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Koos op 25 jan 2019 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 jan 2019 16:14

Heren en Dames,
En hier dan nog als toegift de "Sliedrecht 33" in geheel maagdelijke hoedanigheid en dus net van de werf.
Ergo: op dat tijdstip nog niet belast en bezwaard geworden met allerlei onoogelijke ondingen.
Gr. Koos
Bijlagen
1) Sld.33 nieuw van werf.jpg
1) Sld.33 nieuw van werf.jpg (134.16 KiB) 817 keer bekeken

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 25 jan 2019 16:35

Leuke info Koos. Die cutter-manipulator bevestigen aan de hijsbok (in ieder geval iets wat is verbonden met iets dat aan het ponton vastzit) lijkt zo'n logische oplossing. In juni 1977 was ik in de Golf (studiereis) en in Dammam bij de joint-venture HAMDI, zag ik hoe destijds het cutterwisselen in z'n werk ging. Ik meen dat het de HAM210 was. Daar kwam een ponton met een bokje voorliggen met de nieuwe cutter aan dek. En dan eerst de oude cutter lostornen en daarna proberen de schroefdraad van de nieuwe cutter voorgaats te krijgen. Maar het lukte altijd, dus hulde voor de mannen en waarschijnlijk krijg je door veel oefenen er wel handigheid in.
Bij mijn werfje (langs den dijk) is er ook zoiets ontworpen voor BoKa, maar ik heb geen idee of ze met een schuin oog hebben gekeken naar de oplossing van Adriaan V. Volgens mij wisten ze alles van elkaar.

En bij de Sliedrecht 33 kan het niet laten om te wijzen op de ontstaansgeschiedenis (in 1977 iirc) van deze zuiger: Sliedrecht 33. Als jong broekie vond ik het fascinerend om zo'n complex vaartuig binnen een jaar voor de afbouwkade te zien liggen.

Adri

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 25 jan 2019 17:44

Hallo Adri,
Tja, weet dat de "Sliedrecht 33' bij IHC is besteld geworden.
Adriaan Volker had plotsklaps de gunning van "Jubail Commercial Port" verworven tot groot ongenoegen van enkele andere baggergiganten die daar ook in een Joint Venture vorm op aasden.
Maarja, was wel "caprock" en die bij elkaar geboutte "vR" dingetjes waren daar nu ook niet bepaald geschikt voor.
Maar moesten er wel asap. met het project worden begonnen/opgestart.
In ieder geval, zoals dat heet "een schip gesteld" zijn op het project per overeengekomen datum. En dat was behoorlijk snel wat ik mij nog kan herinneren.
Dus wat was beschikbaar ? Een "Aftandse multi-functionele "Sliedrecht 11" uitgerust met op achterschip nog een zg."Peur" en "Christmass Tree".
In allerijl die zooi eraf gehaald en in een vloek en een zucht er nog door HVO een vaste spudpaal constructie op gezet (zoals door mij al eerder gememoreerd).
Zaak was dat er op tijd een schip (zuiger op het project) zou liggen.
Nu was er ook al voor dat doel een Amerikaanse zuiger (turbine zuiger van ver voor Chr.)aangetrokken vanuit Bahrein.
Kan even niet op de naam komen (en dus weer zoeken geblazen en moet er ook ergens nog een foto van hebben) om ingeval eea.verlaat zou zijn dat ding dan voor de "show wat water kon draaien".
Nou kan je vertellen, dat kon dat ding nog niet eens en lag van de 24 uur er 23 met z'n "lerp" boven water.
Maar a la, er lag een (bagger)schip.
Maar ook die Sliedrecht 11 was natuurlijk helemaal niet uitgelegd voor dat soort werk, alhoewel het me nog niet eens is tegengevallen en zelfs buiten verwachting is gepresteerd door het beestje.
Maarja daarmee was Adriaan Volker er natuurlijk nog niet en moesten er in een vloek en een zucht ten tijde van het verkrijgen van het project capabele cutterzuigers worden besteld.
En aldus geschiedde: Maar welke werf had er plaats op korte termijn.
Nou, de eerste dus bij van Rees en wel de "Sliedrecht 31" met maar korte beschikbare engineering tijd en in lichte mate afgeleid van die "aan elkaar ge-boutte doosjes".
Heeft best wel leuke producties gedraaid, maar ook nog niet helemaal je van het (kom daar nog wel eens op terug) maar was in ieder geval wat.
En ook bij Vos/Lanser de "Sliedrecht 32" eigenlijk het beste schip van de drie in de bestelling
Puike werf en puike af/inbouw en ook Bolnes motoren en geen gele catten zoals in de Sld 31 (waren voor de Sld. 31 toen op korte termijn geen andere motoren te leveren) zie zelfs nu af en toe nog geel in het plafond zitten als ik s'nacht eens wakker wordt voor die andere gele stroom, sorry)
De Sld 32 met "De Bolnessen" ,ideaal voor zandpomp bedrijf, zijnde dus 2-tact motoren die nog een verbijsterend koppel overhouden bij "door de knieen draaien" (inzakken toeren).
Maarja, wie had nog meer plaats en dat bleek dus IHC te zijn en hebben hun dus de "Sliedrecht 33" (de latere Sld.35) voor hun rekening genomen.
Een eerdere collega in Jubail daar de bouwbegeleiding gedaan.

Omtrent die "cuttermanupilator", was ik met het idee en pro-forma schetsen in die hoedanigheid toch echt de eerste.
In verlof ook nog wel dagen daarvoor op HO Rdam doorgebracht.
Vervolgens Volker Nieuwbouw afd. in samenwerking met "Kreber Vlaardingen" dit helemaal op geweldige wijze uitge-engineerd een geconstrueerd en in delen naar Jubail gezonden.
Weet nog dat in die periode ook de nieuwe Zanen & Verstoep mannetjes putters cutters in Jubail aan kwamen.
eerst de "Aquarius" en later de "Libra".
Kwam op een gegeven moment daar Br.vd Z. tegen die de bouwbegeleiding van de schepen had gedaan tesamen met hun eigen tekenaar.
(Kwamen uit hetzelfde dorp aan den dijk).
Praatje, en vroeg of hij eens bij ons zou mogen komen kijken op het project.
Ondanks dat de verhoudingen tussen de div. Hoofdkantoren wat ijzig was geworden sinds dit project, ik hun uiteraard uitgenodigd en bij aanschouwen van het "cutter manupilatorsysteem" op de "Sliedrecht 32" hoor ik Br. nog tegen de tekenaar zeggen, "DIT IS HET"
en dat wij daar nooit aan gedacht hebben.
Weet niet in welk jaar, maar weet in ieder geval wel dat de "Taurus" met een redelijk identiek systeem is uitgerust geworden.
Of dat in de (overgenomen) Boka tijd is geweest weet ik niet, maar kan best zijn dat dat het dingetje is waar jij het over hebt.
Gr. Koos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1746
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor » 26 jan 2019 13:48

Nu het hier toch over Sleidrecht gaat hier een stukje uit de Sleeptros van
mei 1976 de Sliedrecht 31 naar Jubail

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001_renamed_31872.jpg
IMG_0001_renamed_31872.jpg (210.83 KiB) 678 keer bekeken

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jan 2019 17:09

Mooi Cor,
Een dat je dat nog heb opgehoest.
Wist dat ie op eigen kiel kwam en zie het spul nog aankomen op Jubail roads.
Trouwens de "sliedrecht 31" de enigste van de 4 stuks aangevoerde Cutterzuigers die op eigen kiel naar Jubail is gekomen.
Wonder boven wonder,want zoveel vrijboord is er niet en ook nog eens met een boel ijzer boven de waterlijn.
In ieder geval bedankt en mocht je nog meer hebben, ook van die andere gebakjes, dan gaarne welkom.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jan 2019 17:27

Heren en mogelijk Dames,
Viel mij wat op na het weer bekijken van de eerder geplaatste foto's welke ik uit dat "Jubail Volker Post" bulletin had getrokken.
Bij plaatsen al wat vreemds maar niet echt thuis kunnen brengen.
Zat ik gisteren nog een naar dat plaatje van die "Sliedrecht 31" te kijken en gaat het dus om die foto met zicht op achterschip en drijvende leiding.
Werd mijn aandacht eigenlijk getrokken naar de transportbak naast het schip en eigenlijk nog meer naar de daarop geplaatste cutterkoppen.
Waarbij mijn eerste gedachte was (zoals ze daar stonden) dat ze van het "Reversed Helix" type waren.
Maar was het dus ook niet, en toen viel het kwartje .
Zoals die cutters daar stonden waren ze daar weergegeven als "linksom draaiende cutters" en die hadden we daar niet.
Alleen maar "rechtsom draaiende cutters", en ook die zuiger zei al niet gelijk al "goeie dag" tegen mij.
Ergo: Plaatje in bulletin door de plaatser en/of uitgever in "Spiegelbeeld" geplaatst en door mij klakkeloos overgenomen.
Heb hem dus gelijk maar weer even gedraaid en zwaaide weer naar me.
Kan dus weer rustig de slaap vatten.
Misschien ten overvloede, maar nog weer hetzelfde eerder geplaatste plaatje en daaronder zoals de "Sld 3i" behoort te worden weergegeven.
Fijn week-end. Koos
Bijlagen
Jubail Sliedrecht 31.jpg
Jubail Sliedrecht 31.jpg (278.94 KiB) 634 keer bekeken
Jubail Sliedrecht 31 (dit is goede afb).jpg
Jubail Sliedrecht 31 (dit is goede afb).jpg (279.34 KiB) 634 keer bekeken

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jan 2019 17:43

H & D,
Om vertrek en aankomst verhaal van de "Sliedrecht 33" wat te completeren mbt. de inzet in/op het Jubail project, hier ook nog maar weer een plaatje zo net voor vertrek uit NL.
Ligt me bij dat het Schiedam was, maar weet dat niet meer zo heel zeker.
Gehele gedoe middels een Semi-submersable ponton, met daarbij nog wat hulpgerei erbij opgedreven en ook nog later eea. erbij gezet.
Fijnweek-end. Koos
Bijlagen
Sld.33 vertr. op ponton naar Jubail.jpg
Sld.33 vertr. op ponton naar Jubail.jpg (122.49 KiB) 627 keer bekeken

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jan 2019 17:52

Att: Cor,
Op de door jou geplaatste pagina zie je op de onderste foto ook nog een Hopperzuiger in dok liggen.
Zijnde de "Prins der Nederlanden" van Boka.
En zal dat allemaal bij Niehuis & vd Berg zijn geweest.
Zo'n beetje de thuishaven van de in-, en nabij Rdam e.o. opererende Hoppervloot.
Gr. Koos

Mathieu
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu » 26 jan 2019 18:27

Mooie foto's en verhalen Koos! Zelf nog geregld op de 33/35 gewerkt, maar ook die zuiger is inmidels gesloopt.

Koos
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jan 2019 18:46

Hoi Mathieu,
Kwamen wij elkaar ooit eens tegen op de HAM 218 in Qatar ?
Gr. Koos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1746
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor » 26 jan 2019 21:57

Hallo Koos je had het ook over andere gebakjes nou dit is er een dit is uit de
Sleeptros van Oktober 1965 en Sleeptros December 1965

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (228.15 KiB) 564 keer bekeken

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1746
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor » 26 jan 2019 22:01

Hier verslag van die trip in de Sleeptros December 1965

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0004.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0004.jpg (195.38 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0004.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0004.jpg (195.38 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0005.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0005.jpg (205.36 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0006.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0006.jpg (206.3 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0007.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0007.jpg (200.84 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0008.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0008.jpg (173.84 KiB) 563 keer bekeken
IMG_0009.jpg
sleeptros dec 1965
IMG_0009.jpg (160.38 KiB) 563 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof » 27 jan 2019 14:21

Bedankt voor het plaatsen,
inderdaad een interessant verhaal en mooie foto's van de Banka. :)
Zelf heb ik als massinissie totaal geen ervaring met de bagger, alleen maar met gewone GHV schepen ,
nat en droge lading en geen doossies aan dek die je onderweg kan verliezen. :)
Jacob

Plaats reactie