Pagina 719 van 785

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 17:16
door Koos
Heren Cor en Adri,
Zuigertje op bovenstaande foto bij de "Witte Zee" in aanbouw, vertoond sterke gelijkenis met de cz. "Mercator"
En volgens mij is ie het ook.
Zal nog wel een plaatje opduikelen.
En inderdaad in dat geval van Jan de Nul.
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 17:30
door Koos
Heren,
Even gezocht en inderdaad gevonden.
Aan U om te oordelen of dit inderdaad het sleepbootfotootje zuigertje is.
Bijgevoegd de cz."Mercator" van Jan de Nul.
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 18:26
door Roy
Lijkt er wel veel op, maar ik zie toch duidelijk afwijkingen.
Of slaat dit meer op mij...…………... :!: :idea: 8) :lol:

m.v.g., Roy

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 20:17
door Koos
Tja Roy,
Dit beestje heeft geen berghouten als je dat bedoeld. :mrgreen:
Maar kunnen er ook later zijn opgezet als ze weer eens met een bakje als een hond langszij hadden afgemeerd en de zijden weer aan gort lagen.:roll:
Maar ja, slapen doen we s'nachts en zijn ook niet zo simpel voor 1 gat te vangen.
Een "zusje" dan maar ?
Nemen we gewoon de cz. "Ortelius" want die heeft wel berghouten :cry: :cry:
Ook van Jan de Nul.
Zal nog wel een fotootje erbij proberen te zoeken.
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 20:30
door Koos
Hier dan de cz. "Ortelius
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 22:55
door cor
Hallo Koos bedankt voor je reactie

Cor Boer

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 feb 2019 23:53
door Breeze
Ha gelukkig wat een opluchting, hij is gevonden.

Het geschiedde in die dagen dat de ouwe Bentley van meneer de Nul regelmatig de lange reis van Aalst (B) naar Kinderdijk ondernam. Het ging toen financieel niet zo goed met de firma Jan de Nul en er heeft een aantal jaren een cutterzuiger werkeloos in de insteekhaven van Smit gelegen. En ik weet bijna zeker dat dat de Mercator is geweest. Ik kwam in 1975 daar werken en toe lag hij er al. Het verhaal ging dat er achterstallige betaling was op de ombouw? van de zuiger. De betalingsachterstand en het liggeld van de cutterzuiger was bij elk bezoek van meneer de Nul uiteraard onderwerp van gesprek. En als het hoog opliep dan kwam er uit de hoge de Nulhoed altijd een vraag om een aanbieding te maken voor een nieuwe grote cutter- of hopperzuiger. En dan zei de afdeling verkoop tegen de afdeling financiën: doe voorlopig maar niet al te moeilijk tegen de Nul, want er komt misschien wat groots aan.
Uiteraard was er ook regelmatig overleg tussen de top van JdN en die van Smit, zijnde Theo de Jooden. Bij zo’n gelegenheid schoot meneer de Nul uit z’n slof tegen Theo, dat hij dat een Jodenstreek vond. Waarop Theo fijntjes opmerkte, meneer de Nul we kunnen beter geen naamgrapjes maken.

Adri

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 feb 2019 11:50
door Roy
Nooit geweten dat Juan de Zero er financieel zo slecht voor gestaan heeft !?.
Als we anno nu eens kijken kunnen ze, net als hun conculega DEME, prima concurreren tegen de twee grote Hollandse baggeraars. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 feb 2019 13:02
door Breeze
Niet alleen dat, ze hebben één van de grootste baggervloten ter wereld (de grootste?), in ieder geval de krachtigste cutterzuiger (41 000 kW) en de 2 grootste sleephopperzuigers (46 000 m3). En in Aalst staat een machinefabriek waar ze grotendeels hun eigen baggerinstallaties bouwen. Tegenwoordig wordt nieuwbouw in opdracht gegeven aan landen als Spanje en China.

De tijd dat meneer de Nul met zijn ouwe Bentley en de hoed in de hand op de stoep van een Nederlandse werf stond is lang voorbij.

Adri

Edit: de nieuwe zelfvarende cutterzuiger Spartacus van DEME (vroeger DI) wordt sterker: 44 185 kW. Gebouwd in NL, ddww.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 feb 2019 15:28
door Breeze
Nog even terugkomend op die mooie foto van Cor uit 1966.

Afbeelding

Daar staan een paar interessante details op. Linksboven ligt een soort kraanbaan, tenminste dat denk ik, hoewel ik er vele jaren tegenaan heb gekeken. Het werfterrein van de Gr. & van Vl. is nu leeg en alleen sommige werfloodsen hebben het overleefd. Aan de kade een paar kustertjes misschien wachtend op reparatie.
Verder een interessant groepje binnenvaartschepen: een gesleepte en geladen rijnaak, een heel klein en diepliggend vrachtvaardertje, zoals je ze tegenwoordig eigenlijk niet meer ziet en een wat groter formaat binnenschip.
Door de bomen kan je nog de villa van de werfdirectie zien.

Afbeelding

En zo ziet het er nu uit.
A = Smit Slikkerveer
B = de Groot en van Vliet
C = de directievilla van Smit
D = de scheepsbouwloods van Smit
Jammer dat in Google Maps alleen de skyline van R'dam 3D is.

En al die scheepsbouw, scheepvaart en elektro Smitten komen voort, of zijn geparenteerd aan dezelfde stamvader, Fop Smit (1777 - 1866)

Adri