Hudig en Veder

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7650
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 18 jun 2006 10:02

Hallo delano,

Je schreef over de Trito:
er waren maar 6 overlevenden
Dat is niet juist; er waren maar twee overlevenden, de hofmeester D.S. Vermaas en matroos J. Poot.
Er waren 21 slachtoffers waaronder 4 Britse kanonniers.

De omgekomen waren:
  • W. Boll, gezagvoerder
  • W.L.C. Luyendijk, 1ste stuurman
  • H.J.C. v.d. Eeden, 2de stuurman
  • P.J. Stappers, 1ste machinist
  • H. Volk, 2de machinist
  • C.Huyssen, 3de machinist
  • H.J. Raams, ass. machinist
  • J.M. van Deutekom, Kok
  • C. v.d. Pol, matroos
  • A. Damsteeg, matroos
  • A. Heus, matroos
  • A. v.d. Hoek, matroos
  • J. Snijders, matroos
  • J. de Hoop, Donkeyman
  • H.J. de Volder, stoker
  • G.F. Dannau, stoker
  • M.M. van Velsen, stoker
De namen van de vier Britse gunners zijn niet bekend.

Het schip was met een lading kolen onderweg van Port Talbot naar Shoreham toen het op de de avond van 20 september 1940 op ongeveer 15 mijl ZW van Portland door vliegtuigen werd aangevallen. De Trito werd door een of meer bommen getroffen waardoor de ketels werden opgeblazen en het schip voor de brug in tweeën brak. Het zonk binnen enkele seconden.
De hofmeester en de matroos werden opgepikt door een sloep van de British Scout die samen met de Trito voer. Ze werden de volgende dag in Southampton aan land gezet.

Mogelijk heb je hier iets aan. Mocht je de naam van een van de Britse gunners zoeken, dan moet je te rade gaan bij Henk Meurs http://home.wanadoo.nl/hmeurs/.
Die heeft veel namen van Engelse opvarenden.
Mocht hij je niet kunnen helpen, dan moet je naar de Engelse National Archives in Kew.
Voor contactgegevens, zie http://www.nationalarchives.gov.uk/contact/

Groeten,

Theo Horsten
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Trito

Bericht door ferryvaneeuwen » 09 jun 2007 21:55

De nicht van 2e stuurman H.J.C van den Eeden van de Trito die in 1940 tot zinken is gebracht door de Duitse Luftwaffe is op zoek naar informatie over haar oom.

http://www.rhoen.nl/oorlogsslachtoffers ... _zeist.asp

Van Theo heb ik begrepen dat er slechts twee overlevenden waren: Hofmeester D.S. Vermaas en matroos J. Poot. Theoretisch zou J. Poot nog kunnen leven. Althans als hij toen rond de 20 jaar was. Het is Hanneke Meulblok - van den Eeden vooral te doen om verhalen over haar oom die nogal een kleurrijk figuur geweest schijnt te zijn. Hopelijk weet er iemand nog wat bijzonderheden of kan verwijzen naar een andere bron.

Ferry

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Bericht door Jolly Sailor » 17 dec 2007 10:51

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande is gebeurd in april 1928

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de tweede Callisto was in februari 1959
Afbeelding

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1935
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 20 dec 2007 11:39

Afbeelding
S.S. THEMISTO 1928
MVG Tina.

riemsdijk van eldik
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2009 16:44

Kapitein Willem Boll van de Trito en de Themisto, svp info

Bericht door riemsdijk van eldik » 05 mei 2010 17:15

Mijn moeder, Annie Boll, dochter van kapitein Willem Boll, heeft altijd met veel plezier verteld over haar vader en de reizen die zij met hem heeft gemaakt EN hoe zij door de bemanning is verwent. Zij is helaas vorig jaar overleden (90 jaar oud).
Ik weet dat mijn grootvader in ieder geval voer op de schepen Trito en Themisto van de rederij Hudig en Veder. De Trito is in de Ie WO getorpedeerd en de Themisto is in de IIe WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader)
Nu lees ik in een berichtje hier van 2006, een leuk stukje van Theo Horsten. "De Themisto hebben ze ook nog gehad. Een stoomschip. Dat was bij de rederij een legendarisch schip waarover veel verhalen gingen die steeds opnieuw werden verteld - en dan steeds mooier werden.

Wie kan mij deze verhalen vertellen of weet iets over mijn grootvader Willem Boll en zijn schepen en reizen.
Wie weet zijn er nog foto's of andere gegevens

Ik ben met alles blij.

Rick Riemsdijk van Eldik
Doornenburg 124
2402 KG Alphen aan den Rijn
06-22992666
info.rve@planet.nl
http://www.rve.nl

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door Jos Komen » 05 mei 2010 17:54

Hallo Rick,
je had bovenstaand bericht in ruim 7 geplaatst.
Ik heb het onder jouw naam naar dit topic verplaatst, dus misschien heb je dit topic nog niet eerder bekeken.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7650
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door Theo Horsten » 05 mei 2010 19:21

Hallo Rick,

Welkom op dit forum. Dat je die paar regels van mij over Hudig & Veder van vier jaar geleden nog opgroef... :-D

Maar je schreef:
De Trito is in de Ie WO getorpedeerd en de Themisto is in de IIe WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader)
Dat is niet juist. De Trito was een stoomschip van 1057 brt dat in 1921 bij Boelle in Slikkerveer was gebouwd. Die is dus niet in de Eerste Wereldoorlog getorpedeerd. De Themisto 4707 brt - in 1928 gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok - heeft gedurende de hele Tweede Wereldoorlog gelukkig gevaren. Het enige wat Bezemer over de belevenissen van het schip te melden heeft, is het feit dat een van de opvarenden in Amerika wegens desertie werd geïnterneerd. De Themisto werd in 1963 in Split, Joegoslavië, gesloopt.

Je grootvader Willem Boll was gezagvoerder van de TRITO en dat was het schip dat op 20 september 1940 werd gebombardeerd terwijl het onderweg was met een lading kolen van Port Talbot, in Wales, naar Shoreham. Het schip moet een of meer voltreffers hebben gekregen want het brak voor de brug doormidden en de ketels werden opgeblazen. De hofmeester D.S. Vermaas lag in zijn kooi toen de explosies plaatsvonden. Hij rende aan dek en sprong overboord terwijl het schip binnen seconden zonk. Ook de roerganger was, gewond, overboord gesprongen. Ze werden na een halfuur opgepikt door een sloep van de Brtitish Scout waarmee ze samen uit Falmouth was vertrokken. De overige bemanningsleden, 17 man plus 4 Engelse gunners kwamen om. Die gunners waren nog maar net een paar dagen aan boord, want de Trito was speciaal Falmouth binnengelopen, waar twee machinegeweren werden geplaatst en de gunners aan boord kwamen.

Sinds een paar dagen staat de erelijst van alle gevallen op het net. Het zou misschien een goed idee zijn om HIER een bloemetje voor je grootvader achter te laten. Ik heb dat al gedaan; ik doe dat telkens als ik iemand opzoek die tijderns de oorlog omkwam, maakt niet uit wie het is. Je kunt de pagina waarop zijn naam voorkomt ook als pdf downloaden.

Van die verhalen van de oude Themisto herinner ik me er maar eentje, maar er waren er meer. Het was een soort "Glencannon"-boot, zo'n ouwe bak waar iedereen op schold, maar in feite alleen maar goede herinneringen aan had, dat weet ik wel. Hudig & Veder was een verdraaid leuke maatschappij. Allemaal mensen zonder kapsonens, die indruk heeft hij bij altijd achtergelaten.

Groet,

Theo Horsten
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Journee
Berichten: 611
Lid geworden op: 03 apr 2010 21:13
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door Journee » 05 mei 2010 23:56

Goedenavond Rick,

Je bent met alles blij, dus aansluitend op Theo's informatie, dit is wat ik verzameld heb over de historie van de "Themisto" uit 1928:

Historie:
Gebouwd als s.s. "Themisto", een drie-eilandenschip met een lange midscheeps voor Maatschappij "Zeevaart", Rotterdam. In 1928 opgeleverd.
In 1940, op grond van de Zeeschepenvorderingswet, onder beheer van de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in Londen gesteld en vercharterd aan aan het British Ministry of Shipping (later British Ministry of War Transport genoemd).
Op 1 juni 1942, op grond van het Zeeschepenbesluit, gevorderd door de Nederlandse regering in Londen; d.w.z. het bezit ging over naar de regering maar het eigendom bleef bij Maatschappij "Zeevaart" te Rotterdam.
In 1945 werd de charter voor het British Ministry of War Transport beëindigd.
Op 2 maart 1946 werd de vordering door de Nederlandse regering beëindigd en ging het schip terug naar de eigenaar.
In 1958 als s.s. "Spetsai Navigator" verkocht naar Costa Rica.
In 1962 als s.s. "Navigator" verkocht naar Panama.
In 1963 gesloopt te Split.

Voor technische gegevens, foto's, e.d. zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-148.html.

Groeten,
Johan.
Johan Journée
Een schip is meer dan een brok staal alleen.
http://www.shipmotions.nl/RDM

DickG
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: Hudig en Veder

Bericht door DickG » 10 jun 2010 09:03

De ARUNDO, LETO en THEMISTO hebben reizen gemaakt voor de VNS. Ik ben op zoek naar foto's van deze schepen met VNS schoorsteen. Wie kan mij helpen?

Dick

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Hudig en Veder

Bericht door Willem Oldenburg » 24 jul 2011 10:04

Hoi kombuizers en gasten

Hier een foto van de oude "Echo":
Echo 1923.jpg
Echo 1923.jpg (179.78 KiB) 2479 keer bekeken
Gegevens:
Name: Echo
Imo: 1180585
Owner: Hudig & Veder - Rotterdam/NLD
Gross tonnage: 1424 GT
Length: 69,20 m - Beam: 10,50 m
Home port: Rotterdam
Flag: Netherlands
Build: 1923 als Cattaro - 1930 Finkenau - 1942 Levensau - 1945 Empire Convoy - 1946 Grebbeberg - 1947 Echo - 1952 Frontier
Yard: Lindenau - Memel/Duitsland - Yard no: 31
Type: Vrachtschip
Op 27-09-1957 gestrand en wrak geslagen te Ncera River mouth, 23 mijl zuid van East Londen.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
Lowie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2006 23:51
Locatie: Beek en Donk

Re: Hudig en Veder

Bericht door Lowie » 13 sep 2011 22:13

Wie herkend wie?
Wie kan van deze fotos nog iemand herinneren,
op die foto in de messroom klop volgens mij niet dat met die bril op Heinz is ,wie dan wel???
met dat matrozenpetje op heette Jan, zou hier graag de achternaam van weten???
Ook over de andere fotos graag inlichtingen als je er iemand van herkend,wat niet klopt met het onderschrift.

Afbeelding

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/189/195823.jpg/]Afbeelding




Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lowie op 14 sep 2011 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
In het donker zijn alle schepen zwart

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door Jos Komen » 14 sep 2011 00:53

Prachtige foto's, Lowie. :-D
Vooral de bovenste in de messroom; haarscherp en ook heel herkenbaar van wat ik me herinner van de messrooms begin jaren zestig op de Caltextankers. :)
Ketelbinkie mocht ook op de foto, mooi toch? :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

DP Vermaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:58

Re: Hudig en Veder

Bericht door DP Vermaas » 26 feb 2012 22:24

Geachte Lezer(s),

Al enige jaren geleden las ik het relaas over de ondergang van de SS. Trito op deze site, maar had wat registratieproblemen. Ik ben de zoon van Dirk Sijbrand Vermaas Hofmeester op de Trito. Mijn vader is in 1996 op bijna 90 jarige leeftijd overleden. Uiteraard ken ik het verhaal. Ik meen dat mijn vader nog wel eens na de oorlog contact heeft gehad met de Hr. Poot. Mijn vader is na het drama nog wel enige tijd blijven varen, alleen maar om opnieuw problemen te ervaren. Hij heeft het grootste gedeelte gedurende de oorlog als manager van een Indonesisch Zeemans huis t.w. "Ponkok Indonesia." te Liverpool werken. Aldaar heeft mijn moeder Margaret Heywood leren kennen. Na de oorlog koos hij grotendeels bij van Nievelt & Goudriaan tot 1966 het ruime sop. Ik zelf wilde ook naar zee. Een proefreis in augustus 1964 op het weerschip SS. Cirrus naar de Noord Atlantic heeft mij van een permanent zeemansleven gered. Er bestaat een paginagroot artikel met foto's over de ondergang van de Trito waarin mijn vader werd geïnterviewd. Ik heb dit artikel ergens nog opgeborgen liggen. Dat mijn vader en Poot uit het water zijn gehaald door de "British Scout," was volkomen tegen de regels. Over de oorzaak van de ramp; men kon niet vertellen of het schip getroffen was door een onderzee torpedo, of door een luchttorpedo van een Duits vliegtuig. Het laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, er waren geen vliegtuigmotoren gehoord. Verder was de datum 15 september 1940. Juist op die dag was er de grootste luchtslag gevoerd tijdens "the Battle of Britain." Het water in "Het Kanaal' was ook niet te koud, Engeland had net een van de warmste zomers allertijde achter de rug.
Dick Vermaas

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door ferryvaneeuwen » 27 feb 2012 00:36

Hallo Dick,

Interessant en informatief verhaal. Bedankt ook voor je PB! Het zou mooi zijn als je dat krantenknipsel nog eens boven water krijgt. Het blijft een beetje bizar en nu ook nog mysterieus gebeuren.

Ferry

DP Vermaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:58

Re: Hudig en Veder

Bericht door DP Vermaas » 27 feb 2012 12:40

Hallo Ferry, ik zal als 't even kan dit artikel bovenwater halen. Ik zal dan trachten deze te scannen. 't Zal wel in delen moeten omdat het nu eenmaal een groot deel van een krantenpagina bevat. Over mijn vader, hij is op 13 jarige leeftijd gaan varen bij de HAL als 'Bell Boy.' Ik meen op de oude SS. Rotterdam. Reeds voor de 2e wereldoorlog was hij Chef Hofmeester en voer o.a. toen ook bij van Nievelt. Ook heeft hij in de jaren 30, vorige eeuw, tussen Japan, China en Java gevaren. Schepen die mij zo te binnen schieten uit mijn jeugd, de Muiderkerk (ik werd wel de Muiderkerk baby genoemd), Alphacca, Asmediske, Asterope. Veel reizen op de Cirrus, omdat dit nu eenmaal veel regelmaat bracht t.o.v. verlof aan de wal. Zijn laatste reizen waren op de Keizerswaard. Deze waren grotendeel op Zuid-Vietnam. Hij ging in 1966 met pensioen, dat moest toen als je 60 werd. Hij zou nog in vaste dienst werken tot 1977 bij Martinair. Hij was toen 71, en heeft daar nog jaren als waaarnemer gewerkt, ik meen dat hij toen al 80 was. Ook was hij de vertegenwoordiger voor de Nederlandse opvarenden in oorlogstijd voor de civiele dienst.

Met vriendelijke groet, Dick

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7650
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Hudig en Veder

Bericht door Theo Horsten » 27 feb 2012 17:45

Ja, ook bedankt, Dick. Ik heb de historische kranten al na zitten spitten, maar ik kan dat artikel niet vinden.
Ben wel benieuwd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten