De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Hallo ex Oranje liner's
ik ben opzoek naar bemanning's lijsten van de Prins Johan Willem Friso gedurende de periode 04-10-1960 t/m 22-03-1961.
Bijvoorbaad dank
Groet Herman
ik ben opzoek naar bemanning's lijsten van de Prins Johan Willem Friso gedurende de periode 04-10-1960 t/m 22-03-1961.
Bijvoorbaad dank
Groet Herman
Re: De Oranje Lijn
Ahoy Allemaal,
De vraag over het vignet op de boeg is inmiddels opgelost.
Kan iemand mij vertellen welke kleur de dekken hadden van de Prins Willem van Oranje?
Bij voorbaat dank!
groetjes,
Gert
De vraag over het vignet op de boeg is inmiddels opgelost.
Kan iemand mij vertellen welke kleur de dekken hadden van de Prins Willem van Oranje?
Bij voorbaat dank!
groetjes,
Gert
Re: De Oranje Lijn
Al eerder op dit topic geplaatst in een kleiner formaat, maar zeker waard om deze absolute beauty nogmaals onder de aandacht te brengen; de Prinses Irene
(Photo: Aero-Photo "Nederland" Rotterdam, copyright: Oranje Lijn, collectie Mariner)
Groets,
Mariner
(Photo: Aero-Photo "Nederland" Rotterdam, copyright: Oranje Lijn, collectie Mariner)
Groets,
Mariner
Re: De Oranje Lijn
Ahoy Allemaal,
Hij is er, de nieuwe bouwplaat van de Prins Willem van Oranje, vervaardigd door MDK uit Berlijn.
Wie ooit een bouwplaat van Veritas (Jan Berfelo) in elkaar gezet heeft, kan hier ook mee overweg.
Verschillen:
- Realistische keuren, de kleuren bij Veritas waren weleens te suikerbeestjes-achtig, waarschijnlijk door hem (Jan Berfelo) destijds gedaan om de bouwplaten voor kinderen aantrekkelijker te maken.
- Verder uitgewerkt, dus meer details, maar geen onderdelenorgie, zoals je tegenwoordig bij bouwplaten (met name die van onze Oosterburen) ziet.
- Fraaie schaduwwerking toegepast (zie romp).
- Compleet vlaggenset.
Overeenkomstigheden:
- Ook hier zit de scheepswand vast aan de waterlijn; Omdat het model op DIN A4 gedrukt is, is de romp gedeeld in drieën. Probleemloze pasvorm. (Schaal 1:250)
Tekst is in het Pruisisch (MDK zit in Berlijn), ik moet nog een Nederlandse vertaling maken, zal hier op het forum ook te downloaden zijn,
groetjes,
Gert
Te bestellen bij Scaldis, Terneuzen: http://www.scaldismodelclub.nl/
of bij
MDK zelf in Berlijn: http://www.mdk-verlag.de/
O ja, wie de bouwplaat in een kleinere schaal wil bouwen (bijvoorbeeld 1:400, tegenwoordig populair, elke andere schaal kan ook), dan is dat mogelijk, wel even vooraf opgeven .
Hij is er, de nieuwe bouwplaat van de Prins Willem van Oranje, vervaardigd door MDK uit Berlijn.
Wie ooit een bouwplaat van Veritas (Jan Berfelo) in elkaar gezet heeft, kan hier ook mee overweg.
Verschillen:
- Realistische keuren, de kleuren bij Veritas waren weleens te suikerbeestjes-achtig, waarschijnlijk door hem (Jan Berfelo) destijds gedaan om de bouwplaten voor kinderen aantrekkelijker te maken.
- Verder uitgewerkt, dus meer details, maar geen onderdelenorgie, zoals je tegenwoordig bij bouwplaten (met name die van onze Oosterburen) ziet.
- Fraaie schaduwwerking toegepast (zie romp).
- Compleet vlaggenset.
Overeenkomstigheden:
- Ook hier zit de scheepswand vast aan de waterlijn; Omdat het model op DIN A4 gedrukt is, is de romp gedeeld in drieën. Probleemloze pasvorm. (Schaal 1:250)
Tekst is in het Pruisisch (MDK zit in Berlijn), ik moet nog een Nederlandse vertaling maken, zal hier op het forum ook te downloaden zijn,
groetjes,
Gert
Te bestellen bij Scaldis, Terneuzen: http://www.scaldismodelclub.nl/
of bij
MDK zelf in Berlijn: http://www.mdk-verlag.de/
O ja, wie de bouwplaat in een kleinere schaal wil bouwen (bijvoorbeeld 1:400, tegenwoordig populair, elke andere schaal kan ook), dan is dat mogelijk, wel even vooraf opgeven .
- Bijlagen
-
- PWvO 1.jpg (156.72 KiB) 6707 keer bekeken
-
- PWvO 2.jpg (243.48 KiB) 6707 keer bekeken
-
- PWvO 3.jpg (121.25 KiB) 6707 keer bekeken
-
- PWvO 4.jpg (164.75 KiB) 6707 keer bekeken
Re: De Oranje Lijn
Mooi hoor die "Prins Willem van Oranje" !.
Bij de bijgevoegde vlaggetjes zou een U.S.A. of Canadese vlag beslist op z'n plaats geweest zijn..................
Dat was immers het seizoen gebonden vaargebied waar ze voor gebouwd was !.
Maar ja, weten die ex Oost Duitsers veel, die hadden er als "Ferdinand Freiligrad" ongetwijfeld een ander vaargebied voor.................
Enne, in de haven liggend, moet de natievlag vanaf de kont wapperen.
m.v.g., Roy
Bij de bijgevoegde vlaggetjes zou een U.S.A. of Canadese vlag beslist op z'n plaats geweest zijn..................
Dat was immers het seizoen gebonden vaargebied waar ze voor gebouwd was !.
Maar ja, weten die ex Oost Duitsers veel, die hadden er als "Ferdinand Freiligrad" ongetwijfeld een ander vaargebied voor.................
Enne, in de haven liggend, moet de natievlag vanaf de kont wapperen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Enne, in de haven liggend, moet de natievlag vanaf de kont wapperen.
Hoi Roy,
Draag jij je kleding ook aangepast als je in de haven bent?
Overigens, ik heb er een paar gekregen als dank voor hand- en spandiensten, met vergoeding van porto en envelop kunnen 3 mensen hier op het forum er een toegestuurd krijgen. Wie het eerst komt, het eerst maalt,
groetjes,
Gert
Na even checken, het ging weer eens om waarheidsvinding, dacht Inspecteur-Vlootvoogd en Stadhouder Gertje, Warempel, het schetsje onderaan bladzijde 2 is correct, op de cover is het schip varend afgebeeld
Hoi Roy,
Draag jij je kleding ook aangepast als je in de haven bent?
Overigens, ik heb er een paar gekregen als dank voor hand- en spandiensten, met vergoeding van porto en envelop kunnen 3 mensen hier op het forum er een toegestuurd krijgen. Wie het eerst komt, het eerst maalt,
groetjes,
Gert
Na even checken, het ging weer eens om waarheidsvinding, dacht Inspecteur-Vlootvoogd en Stadhouder Gertje, Warempel, het schetsje onderaan bladzijde 2 is correct, op de cover is het schip varend afgebeeld
Re: De Oranje Lijn
Ha die Gert,
Nouhou......, ik ben wel geinteresseerd in een exemplaar.............
Bovendien, ik heb een sterke band met dit schip. M'n vader liep bij de nieuwbouw voor het technische gedeelte en kwam er ook als HWTK op te varen.
Als 4 jarige werd ik op de arm van m'n vader de m.k. in gedragen. Toen lag ze op de kop van de Parkhaven, net voor of net na de overdracht. dat was de 1e keer dat ik op een zeeschip kwam.
Wat de natievlag aangaat, dit is een kwestie van etiquette.
Op zee wordt meestal geen natievlag gevoerd, maar het gebeurde wel. Als het b.v. bekend was dat er foto's gemaakt zouden worden ging de natievlag de achtermast in.
Voor aankomst bij de loods was het de gewoonte om de natievlag erbij te halen en wel op de kont. Als de loods weer overboord ging, haalde men de vlaggen meestal weer weg.
Althans, zo heb ik het veelal meegemaakt.
Er zijn zelfs landen waar men er zelfs over struikelt als je de natievlag niet laat zien.
Wat mijn kleding in de haven betreft, ( als daar al sprake van was ), hing totaal af van de omstandigheden................
Kortom: als je er nog eentje overhebt.........................
We zijn weer eens zeer benieuwd.
m.v.g., Roy
Nouhou......, ik ben wel geinteresseerd in een exemplaar.............
Bovendien, ik heb een sterke band met dit schip. M'n vader liep bij de nieuwbouw voor het technische gedeelte en kwam er ook als HWTK op te varen.
Als 4 jarige werd ik op de arm van m'n vader de m.k. in gedragen. Toen lag ze op de kop van de Parkhaven, net voor of net na de overdracht. dat was de 1e keer dat ik op een zeeschip kwam.
Wat de natievlag aangaat, dit is een kwestie van etiquette.
Op zee wordt meestal geen natievlag gevoerd, maar het gebeurde wel. Als het b.v. bekend was dat er foto's gemaakt zouden worden ging de natievlag de achtermast in.
Voor aankomst bij de loods was het de gewoonte om de natievlag erbij te halen en wel op de kont. Als de loods weer overboord ging, haalde men de vlaggen meestal weer weg.
Althans, zo heb ik het veelal meegemaakt.
Er zijn zelfs landen waar men er zelfs over struikelt als je de natievlag niet laat zien.
Wat mijn kleding in de haven betreft, ( als daar al sprake van was ), hing totaal af van de omstandigheden................
Kortom: als je er nog eentje overhebt.........................
We zijn weer eens zeer benieuwd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Ja, vlaggenprotocol, heb ik het een en ander over uitgelegd bij Holec, ligt nogal gevoelig mij marineuze mensen. Een lieve kantoormiep knoopte, bij wijze van spreken, het liefst een paar vlaggen ondermekaar omdat ze maar drie masten ter beschikking had, ze wou niemand tekort doen ,
email eskatee7544 apestaarthotmail.nl voor opgave adres e.d.
stuur ik zaterdag op, ijs en weder dienende,
groetjes,
Gert
email eskatee7544 apestaarthotmail.nl voor opgave adres e.d.
stuur ik zaterdag op, ijs en weder dienende,
groetjes,
Gert
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: De Oranje Lijn
Tja ...sommigen kwamen wel eens totaal uitgekleed terug van de wal
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: De Oranje Lijn
Hoi Oranje Lijn-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Prins Maurits" 1936: Boven: als "Harpefjell"- A/S Filefjell (Olsen & Ugelstad) - Oslo/Noorwegen. Boven en onder: als "Prins Maurits". Gegevens:
Naam: Prins Maurits
IMO/ID: 5506383
Roep sein: PGVV
Eigenaar: Oranje Lijn - Rotterdam/NLD
Tonnage: 1287 GT / Lengte: 76,34 m - Breedte: 12,85 m - Diepte: 5,08 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1936 als Harpefjell - 1937 Prins Maurits (NV Mij Zeetransport - Rotterdam/NLD - in beheer bij NV A. Veder) - 1949 ingebracht bij NV Mij Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD - 1956 Carl Levers (Ernst A. Levers - Hamburg/Duitsland) - 1959 Carl Levers (Gill Amin Steamship Co Private Ltd - Bombay/India).
Werf: Fredriksstad Mekaniske Verksted A/S - Fredriksstad/Noorwegen - Werf nr: 280.
Motor: Compound stoommachine, 4 cyl / Vermogen 1400 ipk / Snelheid: 12,5 kn
Type: vrachtschip
Op 07-08-1964 liggende te Bombay, tijdens een cycloon van de trossen geslagen en op drift geraakt en aan de grond gelopen.
24-08-1964 verder beschadigd, toen er brand uitbrak. Herstel niet meer waard en in najaar van 1964 te Bombay gesloopt.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Prins Maurits" 1936: Boven: als "Harpefjell"- A/S Filefjell (Olsen & Ugelstad) - Oslo/Noorwegen. Boven en onder: als "Prins Maurits". Gegevens:
Naam: Prins Maurits
IMO/ID: 5506383
Roep sein: PGVV
Eigenaar: Oranje Lijn - Rotterdam/NLD
Tonnage: 1287 GT / Lengte: 76,34 m - Breedte: 12,85 m - Diepte: 5,08 m
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1936 als Harpefjell - 1937 Prins Maurits (NV Mij Zeetransport - Rotterdam/NLD - in beheer bij NV A. Veder) - 1949 ingebracht bij NV Mij Zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD - 1956 Carl Levers (Ernst A. Levers - Hamburg/Duitsland) - 1959 Carl Levers (Gill Amin Steamship Co Private Ltd - Bombay/India).
Werf: Fredriksstad Mekaniske Verksted A/S - Fredriksstad/Noorwegen - Werf nr: 280.
Motor: Compound stoommachine, 4 cyl / Vermogen 1400 ipk / Snelheid: 12,5 kn
Type: vrachtschip
Op 07-08-1964 liggende te Bombay, tijdens een cycloon van de trossen geslagen en op drift geraakt en aan de grond gelopen.
24-08-1964 verder beschadigd, toen er brand uitbrak. Herstel niet meer waard en in najaar van 1964 te Bombay gesloopt.
Groetjes Willem