De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Ik kreeg zojuist van Herman Ponsen een mailtje met het verzoek deze foto op dit topic te plaatsen.
Herman schreef:
Deze is genomen in het stuurhuis van de PRINSES IRENE op haar eerste reis op weg naar Canada maart/april 1959.
Ik zelf sta hier op de brug met een stel studenten die naar Montreal gingen voor studie.
Herman schreef:
Deze is genomen in het stuurhuis van de PRINSES IRENE op haar eerste reis op weg naar Canada maart/april 1959.
Ik zelf sta hier op de brug met een stel studenten die naar Montreal gingen voor studie.
Re: De Oranje Lijn
Hoi Oranje-lijners en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Prinses Irene": Boven: in de haven van Rotterdam. Gegevens:
Naam: Prinses Irene
Imo: 5285332
Roep sein: PGVO
Eigenaar: Oranje Lijn - Rotterdam/NLD
Tonnage: 8226 GT
Lengte: 138,92 m - Breedte: 18,67 m - Diepte: 8,62 m
Thuishaven Rotterdam
Vlag: Nederlands
Gebouwd: 1959 als Prinses Irene - 1964 in charter voor de Cunard Line, echter alleen als vrachtschip - 1965 Prinses Irene verkocht aan Verolme Scheepswerf en omgebouwd tot pelgrimsvervoer - 1965 Tjut Njak Dhien - 1979 Tanjung Oisina 932
Werf: NV Scheepswerf & machinefabriek "De Merwede" - Hardinxveld/NLD - Werf nr: 546
Motor: MAN diesel, 2 tew, 10 cil / Vermogen: 8600 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: Vracht/passagiersschip GHV
Opgelegd 19?? bij Djakarta, later gedeeltelijk gesloopt.
Boven en onder: als Tjut Njak Dhien - Perusabaan Relarajan Arafat - Djakarta/Indonesia. Boven en onder: als troepentransportschip Tanjung Oisina 972 voor de Indonesische Marine (niet bewapend) Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Prinses Irene": Boven: in de haven van Rotterdam. Gegevens:
Naam: Prinses Irene
Imo: 5285332
Roep sein: PGVO
Eigenaar: Oranje Lijn - Rotterdam/NLD
Tonnage: 8226 GT
Lengte: 138,92 m - Breedte: 18,67 m - Diepte: 8,62 m
Thuishaven Rotterdam
Vlag: Nederlands
Gebouwd: 1959 als Prinses Irene - 1964 in charter voor de Cunard Line, echter alleen als vrachtschip - 1965 Prinses Irene verkocht aan Verolme Scheepswerf en omgebouwd tot pelgrimsvervoer - 1965 Tjut Njak Dhien - 1979 Tanjung Oisina 932
Werf: NV Scheepswerf & machinefabriek "De Merwede" - Hardinxveld/NLD - Werf nr: 546
Motor: MAN diesel, 2 tew, 10 cil / Vermogen: 8600 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: Vracht/passagiersschip GHV
Opgelegd 19?? bij Djakarta, later gedeeltelijk gesloopt.
Boven en onder: als Tjut Njak Dhien - Perusabaan Relarajan Arafat - Djakarta/Indonesia. Boven en onder: als troepentransportschip Tanjung Oisina 972 voor de Indonesische Marine (niet bewapend) Groetjes Willem
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: De Oranje Lijn
gebouwd bij De Merwede - Hardinxveld
Op 3 Mei 1940 te water en in 1941 door de Duitsers in beslag genomen en in 1943 als Sperbrecher in dienst gesteld.
In 1945 zwaar beschadigd terug gevonden en hersteld.
Het was een schip van 1.535 brt en netto 806.
Accommodatie voor 12 passagiers
Lengte x breedte 76,32 m x 12,84 m
Voortstuwing gebeurde door een Stork dieselmotor die het schip een snelheid gaf van 12,5 Kn.
In 1946 bij de Oranjelijn in dienst gesteld.
In 1966 verkocht naar Italië en in 1974 gesloopt.
Op mijn aquarel is het schip onderweg via de de Ierse Zee en de grootcirkel route via de Noordpunt van Belle Isle (of door de zeestraat tussen dit eiland en Newfoundland in verband met ijsbergen op de route) naar de Saint Lawrence Seaway.
Zo'n reis duurde ongeveer 6 tot 7 weken uit en thuis.
groeten
Evert Sikkema
Re: De Oranje Lijn
Goed getroffen Evert !. Een pracht hoor !.
Goed op de zeer kleine details gelet. Er zitten niet veel verschillen tussen die Ocean-Lakers van het Merwede-type, maar ze zijn er wel.
Goed beschreven trouwens ook.
Echt een felicitatie waard dunkt me.
m.v.g. Roy
Goed op de zeer kleine details gelet. Er zitten niet veel verschillen tussen die Ocean-Lakers van het Merwede-type, maar ze zijn er wel.
Goed beschreven trouwens ook.
Echt een felicitatie waard dunkt me.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: De Oranje Lijn
Een collega Herman de Werd heeft in ongeveer 1953 gevaren op de 'Prins Philip Willem', roepnaam PGVS. Hij zou graag de naam van de kapitein weten, Kuier of Schuier dacht hij. Kuier spelde zijn naam als: K van Koe met alles eronder.....
Ferry
PS - Hans Breeman heeft ook de 'Prins Wilem IV' met het penseel vereeuwigd. Het schilderij staat op mijn website.
Ferry
PS - Hans Breeman heeft ook de 'Prins Wilem IV' met het penseel vereeuwigd. Het schilderij staat op mijn website.
Re: De Oranje Lijn
Volgens mijn herinnering was dat Schuier. Zijn broer was meneer Schuier van het kantoor
die samen met meneer van de Berg de personeelszaken e.d. deden.
Ik heb die Schuier nog eens ontmoet op een reuni van de O.L. in de jaren zeventig.
Grt, Willem. W.
die samen met meneer van de Berg de personeelszaken e.d. deden.
Ik heb die Schuier nog eens ontmoet op een reuni van de O.L. in de jaren zeventig.
Grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: De Oranje Lijn
Ik meen dat de heer Schuier, ( die van het kantoor ), hoofd technische dienst was of hoofd bouwbureau. Ik heb hem in de sixties wel ontmoed. Ik meen dat hij in Leerdam woonde en dat we daar een keer op bezoek geweest zijn.
Maar ja, het is al weer zooooooooooooo lang geleden.
m.v.g., Roy
Maar ja, het is al weer zooooooooooooo lang geleden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: De Oranje Lijn
Heren heb dank voor de info die ik inmiddels aan de betrokkene heb doorgespeeld.
Ferry
Ferry
Re: De Oranje Lijn
Nog maar een keer de 'Prinses Irene';
Kan er niet genoeg van krijgen. Ik vind die gecombineerde vracht-passagiersschepen van de Oranje Lijn, de HAL, de VNS, de KJCPL, Batavierlijn, de HSM en de KPM tot mooiste Nederlandse koopvaardijschepen aller tijden behoren.
En de schepen van de CMB tot mooiste Belgische schepen ooit.
Groets,
Mariner
PS. Mogelijk nog wat maatschappijen vergeten.
Kan er niet genoeg van krijgen. Ik vind die gecombineerde vracht-passagiersschepen van de Oranje Lijn, de HAL, de VNS, de KJCPL, Batavierlijn, de HSM en de KPM tot mooiste Nederlandse koopvaardijschepen aller tijden behoren.
En de schepen van de CMB tot mooiste Belgische schepen ooit.
Groets,
Mariner
PS. Mogelijk nog wat maatschappijen vergeten.