De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 05 mar 2019 15:45

En hier nog eentje van de "vroegere" nieuwbouwwerf van De Merwede in eerdere jaren.
Ligt zowaar nog weer een OL-er af te bouwen voor de kant.
Gr. Koos
Bijlagen
scheepwerf De Merwede.jpg
scheepwerf De Merwede.jpg (211.53 KiB) 834 keer bekeken

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 05 mar 2019 22:02

Deze foto heeft me uren van m'n andere project, ( weer een kastje ), afgehouden.
Wel een mooie vondst Koos !.
Maar nu even te weten zien te komen welke het is. Dat is toch wel even andere koek, zeker gezien de masten er nog niet opstaan.
Maar goed, de laatste 4 Ocean Lakers hadden de ramen afwijkend in de salon zitten. De voorgaande hadden de 4 ramen echt vier op een rijtje. De eerste schepen uit deze serie van 10 eenheden weken trouwens op meer punten af, maar dit even geheel terzijde. Van de laatste 4 Lakers werden er twee bij de A.D.M. gebouwd en twee bij De Merwede. De ramen waren verdeelt als 3 + 1. Dat waren de "Prins Casimir" en de "Prins Willem II". Nu is de naam zeer slecht te lezen maar ik verbeeld me dat er geen Romeins cijfer achter de naam staat. Ik voel dus het meest voor bouw nr.531, de "Prins Casimir".
Op de nieuwbouwhelling is men nog niet erg ver met het volgende bouwnummer en dat was nr 532, de "Prins Willem II".
Opdat de echte kenner van Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" ( v.h. van Vliet Co.) op moge staan...……………

Ik duik er nu in, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 06 mar 2019 08:53

Hoi Roy,
Denk dat ik maar even stop met plaatsen.
Want zo komen die kasten nooit af. :oops:
Hoor wel wanneer het weer kan. :roll:
Gr. Koos

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 06 mar 2019 10:09

Ha die Koos,
Neen, dat geeft niet hoor !. Ik word n.l. heel graag afgeleid, zeker als het de Oranje Lijn betreft...……………. :wink:

Ik was je trouwens nog vergeten te bedanken voor de barre tocht die je naar het Verre Oosten c.q. Hardingxveld hebt durven ondernemen. Een voettocht naar Santiago de la Compostella valt hierbij volledig in het niet. 8) :lol:
Maar even serieus, ik vond het een deceptie te zien hoe De Merwede er bij lag. Ongelofelijk wat al die fusies door I.H.C. allemaal teweeg gebracht hebben, één en al teloorgang. Al jaren stel ik dat ze een volledig verkeerde koers voor liggen. Net als Damen worden er net zo vrolijk tekeningen naar Rood China gestuurd omdat je er ze lekker goedkoop kunt bouwen. Ja, ja, maar China heeft heel andere plannen met hun economie. Wat de scheepsbouw betreft willen ze het grootste land ter wereld worden. Lekker makkelijk !. De tekeningen hebben ze al...………….
Misschien worden de aandelen van I.H.C. ook wel stilletjes aan weg door China opgekocht. Zo ja, dan kan binnen de kortste keren het archief en know how per airliner naar Peking overgevlogen worden...…………….. :!: :idea: :(

Zo, dat lucht op. Gaarne terug naar de Oranje Lijn.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 06 mar 2019 11:35

Hoi Roy,
Even nog een tussendoortje over de "Reparatie werf van De Merwede".
Tja, hoorde je hier helemaal zuchten !!! :x
Nou zag het er vroeger ook allemaal al niet zo florisant uit voor het gezicht.
Ook toen allemaal wat rommelig, maar er werd wel gewerkt.
Maar nu ook nog steeds gelukkig.
Volgens mij, zo ongeveer tegelijkertijd ter ziele gegaan met sluiten van de Nieuwbouw werf, maar kan daar wat naast zitten.
In ieder geval voortgezet en/ofwel overgenomen door Neptune Scheepswerf of Shipyard, wat toen zetelde in Aalst (NL) en volgens mij nog steeds.
(is na te zoeken).
Wel is het zo dat volgens mij daar nog steeds zo om en nabij dezelfde activiteiten plaats vinden op die reparatie werf als eerst.
Tenminste als je er voorbij komt, dan ligt er altijd wel allerlei gevarieerd (net als vroeger) op de helling, langs de kades etc.
Dus gelukkig nog activiteit.
Maar hoeveel echte Giessendammers en Hardinxvelders daar nog actief zijn, zou ik zo niet weten.
Sliedrechters vroeger ook, kun je nagaan !!!! :mrgreen: :lol:
Rij er binnenkort wel weer eens langs, ofwel loop er zelfs misschien wel weer eens een keertje langs.
Ben van plan om me weer eens te gaan wagen aan de Nijmeegse 4-daagse (na wat jaartjes afwezigheid) en loop trouwens helemaal niet graag, want schiet niet op, maar m'n maat en ik vinden dat gedoe er omheen altijd wel leuk en dan moet je nu eenmaal van het ene gezellige plekje naar het andere lopen.
Maar in ieder geval wel wijs om een paar Km-tjes in de benen te hebben (niet teveel) als training en is dat een mooi afstandje en ook gelijk een doel.
Wat betreft de Nieuwbouw werf is deze destijds al aardig of liever gezegd, behoorlijk in de ellende geraakt tijdens de bouw van de Hopper J.F.J. de Nul, (later genaamd "James Cook") voor de gelijknamige firma en is toen min of meer de teloorgang ingezet.
Waren die Belgen aardig goed in.
Kwam daar in die tijd ook nog wel op de werf, weliswaar voor wat andere objecten, maar kreeg dat toen daar behoorlijk mee.
En zijn ze toen min of meer in de armen van IHC gejaagd , met het bekende resultaat als gevolg.
Ook hier in Sliedrecht sinds enige tijd geen scheepsbouw meer bij IHC gedoe, maar doen ze hier alleen nog iets van Hydro Hammers of zoiets.
Was er vorig jaar nog even bij een open dag.
Nou spreekt je totaal niet meer aan, alleen maar stukken en bonken ijzer die je totaal niet meer kan "thuis brengen" en dus niets zeggen.
Scheepjes allemaal gecentraliseerd in het "Kinderdijkse".
Gr. Koos

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 06 mar 2019 12:05

Kom hier vanavond wel even op terug.
Moet nu lunchen, dan naar de podoloog en dan door naar Koedijk om over modelbouw te praten en wat onderdelen aanschaffen...……….
O ja, het 2e kastje staat weer deels in de grond. Multi craften heet dit allemaal bij elkaar...……….
Tot zo.

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze » 06 mar 2019 20:53

roy schreef:
06 mar 2019 10:09
Net als Damen worden er net zo vrolijk tekeningen naar Rood China gestuurd omdat je er ze lekker goedkoop kunt bouwen. Ja, ja, maar China heeft heel andere plannen met hun economie. Wat de scheepsbouw betreft willen ze het grootste land ter wereld worden. Lekker makkelijk !. De tekeningen hebben ze al... Misschien worden de aandelen van I.H.C. ook wel stilletjes aan weg door China opgekocht. Zo ja, dan kan binnen de kortste keren het archief en know how per airliner naar Peking overgevlogen worden...…………….. :!: :
Voel met je mee Roy, de teloorgang van de Nederlandse scheepsbouw is natuurlijk al ingezet met het RSV drama, maar gelukkig hebben de gespecialiseerde/niche werven het hoofd nog steeds boven water. Wat ik nooit vergeet is dat in mijn begintijd bij IHC in 1975, er een algemene defaitistische stemming was dat na de grote vracht- en tankschepen alle andere scheepsbouwaktiviteit ook wel naar Japan zou verdwijnen. Een auto van Japans fabrikaat werd niet op prijs gesteld door je collega's als werfwerknemer. Maar dat gebeurde niet en Japan krijgt nu ook klappen, eerst door Korea en nu door China. Het kan verkeren.

Bij mijn afscheid 13 jaar geleden kreeg ik nog een klusje, omdat de IHC-direktie het eindelijk zat was dat er weer eens een Chinese hopperzuiger was gebouwd die krek leek op een eerder door IHC geleverde zuiger. Dat was echt niet de eerste keer, zoals omni(splijt)bakken die in grote aantallen vrolijk rondvoeren in China als kopie van de IHC-bakken zoals geleverd aan het toenmalige communistische Malta. Tot dan toe werd er steeds gezegd, we kunnen een rechtszaak tegen patentinbreuk toch niet winnen en China blijft altijd nog een goede klant.
Dus een ijzersterke zaak opgebouwd, want de gelijkenis was overduidelijk met ook een kwalijke rol van het Chinese klassebureau. Na een aantal jaren kwam er ook nog een rechtszaak van en het vonnis luidde (vrij vertaald), jullie krijgen geen gelijk hoewel er wel patentinbreuk is gepleegd.

Dat De Merwede een leuke werf was met goede kwaliteitsschepen, kan ik beamen en ik heb er altijd prettig mee samengewerkt (tekenkamerniveau). Het deed me altijd een beetje denken aan de Gusto, ook een werf met durf.
Gelukkig leeft IHC nog steeds, soms met vallen en opstaan. Je moet ook wel bedenken dat een meerderheidsaandeel in het bezit is van een Rotterdammer, die niet echt veel scheepsbouwachtergrond heeft. En zijn dochter zit namens hem in de RvB.
Zo heeft de beslissing om de werf Sliedrecht te sluiten veel opgetrokken wenkbrauwen veroorzaakt bij de kenners. De overdekte helling is uitgevlakt met opvulstukken en daar bouwt Hamertjetik (Hydrohammer) nu zijn goedlopende (offshore) heihamers. Een schrale troost is dat de helling eventueel weer makkelijk in oude staat kan worden teruggebouwd. Maar de werfinfrastructuur van de ooit trotse werf De Klop (en van Rees (Harry!)) is niet zo gemakkelijk weer terug te bouwen. Wel is de schepenlift nog steeds werkend (hoop ik) en dat zou weer makkelijk zijn als ze de onderzeebootorder samen met de Fransen bemachtigen. Of die kans aanwezig is... ik heb er een zwaar hoofd in.

We zullen maar zeggen dat je de vooruitgang niet tegenhoudt.

Adri

Meestertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Meestertje » 06 mar 2019 21:38

Wellicht al bekend maar er staan wel een paar snoepjes op! :-D
http://www.modelbouwtekeningen.nl/search/oranje+lijn/
Machinare nesse est!

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 07 mar 2019 10:33

Zo al met al blijf ik het een onverkwikkelijke zaak vinden Adri.
Ik weet het, de vooruitgang, ( wat daar ook onder verstaan moge worden ), kan je niet tegenhouden. Wat we wel zien dat de ingewikkelde schepen en offshore materieel ook net zo vrolijk aan het buitenland worden uitbesteed. Kijk maar naar Spanje waar ze zo'n fijne hopperzuiger voor Van Oord konden bouwen. De afloop kennen we inmiddels.
Een nieuwe veerboot voor de TESO kon ook zo lekker goedkoop in Spanje gebouwd worden. De TESO heeft notabene allemaal Nederlandse aandeelhouder, maar die hebben domweg niets in te brengen. De Noord Nederlandse scheepswerven hadden dit ook makkelijk gezamenlijk aangekund. Ook dat ging niet door, maar het schip dat nu in de vaart is, de "Texelstroom", voldoet technisch nog steeds niet aan de beoogde technische eisen.
Ook Damen, die inmiddels eigenlijk hofleverancier van de Kon. Marine is, laat de casco's in Roemenië bouwen en sleept de bende vervolgens naar Vlissingen om af te bouwen. Als dat eens kijken naar de huidige discussies rond de z.g. footprint die je achter laat, zou daar ook eens naar gekeken moeten worden. Dit geld natuurlijk ook voor alle casco's, voor o.a. binnenvaartschepen, die bij bosjes tegelijk gestapeld en wel op afzinkbare schepen dan wel heavy lifters van de andere kant van deze aardbol naar Nederland gezeuld worden. Dat geld natuurlijk ook voor de nodige sleepboten die hierheen vervoerd worden en in Gorinchem voor verkoop op de plank gelegd worden. Geloof me, ik heb de nodige Chinese casco's gezien, die qua constructie om te huilen waren, maar toch goedgekeurd worden...……….. Ook al dat snelle materieel wat uit Gorinchem komt zijn veelal gewoon ordinaire rammelkasten waar erg veel aan gesleuteld moet worden om ze in de running te houden. En maar beweren dat het zo lekker goedkoop is.
Probeer mij nog maar eens wat op de mouw te spelden. :idea: :evil:

Die tekeningen van de N.V.M. ken ik. Jammer dat de schalen van die 3 Oranje Lijners zou verschillend zijn. Zo krijg je slecht een juist beeld voor de verhoudingen. Een onverlengde Ocean Laker meet over alles ruim 78,50 m. Op een redelijk grote modelspoorbaan, ( bv. in clubverband ), wordt zo'n model 902 mm. in de schaal 1 : 87 / H.O. Dan zou je nog naar de schaal 1 : 100 kunnen gaan en dan kom je op 785 mm. Dat verschil valt n.l. domweg weg. Privé heb ik er de ruimte niet voor, maar het zou mij wel wat lijken...………... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze » 07 mar 2019 10:51

Koos schreef:
06 mar 2019 11:35
Wat betreft de Nieuwbouw werf is deze destijds al aardig of liever gezegd, behoorlijk in de ellende geraakt tijdens de bouw van de Hopper J.F.J. de Nul, (later genaamd "James Cook") voor de gelijknamige firma en is toen min of meer de teloorgang ingezet.
Waren die Belgen aardig goed in.
Tja die Belgen. Heb er o.a. mee te maken gehad bij de bouw van een zelfvarende cutterzuiger, toevallig ook genaamd J.F.J. de Nul. Robbie de Backer (met baard) en Etienne Baert (zonder baard) zou ik willen karakteriseren als: uitermate kundig, fair, maar knoeperhard. IHC kon de (financiële) wonden likken en niet voor de eerste keer. Bij De Merwede zat er minder vlees meer op de botten, helaas.

Adri

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 07 mar 2019 16:54

Heren,
Maar weer eens wat bootjes er tussendoor.
En wel speciaal voor Roy.
Nog weer wat "Irene-tjes"
Misschien wel weer dubbele, maar dan hoor ik dat wel.
Heb het vlakgum al klaar liggen.
Hey Roy, moet je me toch eens wat vertellen !!!! :oops:
Nu ik zo van die OL-ers aan het oprakelen ben, ben ik af en toe kompleet de weg kwijt met al die Prinsen en Prinsessen en dan ook nog al die nummertjes erachter.
Ben er af en toe tuleruurs van. :roll: :shock:
Konden jullie dat allemaal nog een beetje uit elkaar houden ?
Nooit op een verkeerde boot gestapt ?
Gr. koos
Bijlagen
Prinses Irene doop (001).jpg
Prinses Irene doop (001).jpg (202.37 KiB) 401 keer bekeken
Tewaterlating Prinses Irene.jpg
Tewaterlating Prinses Irene.jpg (186.96 KiB) 401 keer bekeken
Prinses Irene 10.jpg
Prinses Irene 10.jpg (112.21 KiB) 401 keer bekeken
Prinses Irene (11).jpg
Prinses Irene (11).jpg (161.42 KiB) 401 keer bekeken
Prinses Irene (12).jpg
Prinses Irene (12).jpg (247.44 KiB) 401 keer bekeken

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 07 mar 2019 18:42

Tjonge, jonge, jonge. Wat een verwennerij allemaal Koos !.
Waar haal je het allemaal vandaan !. Ennuh, wat de "Prinses Irene" betreft, daar kan ik geen genoeg van krijgen. De echte was al de knapste van de 4 prinsessen, maar het schip trouwens toch wel.
Het onderscheid weten te maken tussen de 10 Ocean Lakers met een dieselmotor als voorstuwing, valt inderdaad niet echt mee. Toch is op heel kleine details een mogelijkheid om er enige kanshebbers uit te zeven. Je moet dat echt goed kijken, maar het lukt niet altijd.
Het is wel te vergelijken met de Smit Lloyd schepen. Daar had ik een vrij uitgebreide lijst van waar ze onderling op afweken. Helaas dat lijstje ben ik ook kwijt...………

Dat "De Merwede" eigenlijk financieel door toedoen van Juan de Zero leeg gezogen was, wist ik niet. Maar toch, ik blijf er bij dat het een werf was die met relatief simpele middelen tot fraaie resultaten wist te komen. We moeten helaas constateren dat dit meer werven overkomen is en dat er langs de Merwede erg veel verdwenen is. Er zijn dan wel wat andere activiteiten voor teruggekomen, maar het kan niet op tegen wat er eens allemaal gebouwd werd. Dit geld natuurlijk ook voor de activiteiten in en rond Rotterdam en in het noorden van het land.

En neen ik ben nooit op het verkeerde schip gestapt, maar ik voer zelf dan ook niet voor de Oranje Lijn. Ik had m'n vader al genoeg leed bezorgd dat ik naar zee gegaan was en wel op een potje van wel 221 brt...……………... :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 07 mar 2019 20:07

Hallo Roy ea.
Weet eigenlijk niet goed waar ik dit zou moeten plaatsen want bij mijn weten geen Topic Werven en/of Machinefabrieken,
Dus dan hier er maar even tussendoor over wat er allemaal alreeds verdwenen is aan den dijk en op den dijk en over den dijk.
Zie hier ook in Hardinxveld (stond daar langs den dijk).
Alreeds jaren geleden de tent moeten sluiten en komt er dan zo bij te staan.
Was ook geen verkeerde werf en machinefabriek.
Diep triest.
Gr. Koos
Bijlagen
Voormalige Scheepswerf en Mach.fabr. Holland in Hardinxveld.jpg
Voormalige Scheepswerf en Mach.fabr. Holland in Hardinxveld.jpg (202.8 KiB) 350 keer bekeken

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 07 mar 2019 20:53

Dat was toch ook een werf die veel baggermaterieel bouwde Koos ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 11 mar 2019 16:41

Voor Roy en anderen,
Gr. Koos
Bijlagen
Prinses Irene  (13).jpg
Prinses Irene (13).jpg (177.25 KiB) 193 keer bekeken
Prinses Irene (14).jpg
Prinses Irene (14).jpg (189.6 KiB) 193 keer bekeken

Koos
Berichten: 426
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 11 mar 2019 16:49

Heren,
En deze speciaal uitvergroot vanuit het vorige prentje.
Leek bijna of die koppen weer "goeiedag" tegen me zeiden.
Ook op de MoZaWa, KHL schepen MAN motoren, en hoewel van beweerdelijke "Duitse Top-kwaliteit, ook wij bij KHL destijds best wat mee te stellen gehad.
Ook uitgelopen lagers,gebroken telescooppijpen van de zuigerkoeling en ook zuiger-, en voering trekken en ook de Brandstofpompen met voor-, en na regeling, met en zonder nalaad roto uitlaatkleppen, etc.etc.
Ergo: Ook genoeg aan hebben moeten klooien en ook die br.st.pompen plunjer huizen moeten schuren.
Dus zo uniek was dat allemaal niet !!!!!!
Maar in ieder geval plezier met de plaatjes.
Gr. Koos
Bijlagen
Prinses Irene (15).jpg
Prinses Irene (15).jpg (136.21 KiB) 191 keer bekeken

Plaats reactie