Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 209
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Chris.dus » 24 apr 2016 13:25

ik heb persoonlijk de ZEER positieve veranderingen gezien aan boord van meerdere schepen waar de zgn. "piko bello westerse bemanning" werd vervangen door een kompleet Russische ( Oekraine crew!)en " je wist niet wat je zag!!" en dan in ZEER positieve zin. Ik voer 40 jaar geleden met een handje vol Hollanders en een 100% Chinese crew op een volledig "alles op het handje" oliepot, dat was lang niet altijd "rozegeur en maneschijn"........maar ik slik het bekende kommentaar op " cheap crews" ook niet voetstoots, nogmaals ik heb zeer positieve veranderingen gezien. er zullen altijd wel kluppies blijven die " onder de radar" willen blijven, maar dat IS veeel moeilijker als vroegaah..
Dat handjevol Hollanders was dus alleen de hoge druk Harry, ben blij dat je van mening bent dat Westerse matrozen e.d waardeloos zijn maar dat daarintegen Hollandse officieren wegens zeer hoge competentie moeten aanblijven.
Het is natuurlijk allemaal gelul, de enige reden dat er buitenlandse bemanningen werden gemonsterd was een financiele kwestie, en het feit dat ze lekker onderdanig waren tegen die z.g " officieren"
Was heel fijn voor al matrozen, handlangers, olielui en bediendes die in de jaren 60 en 70 werden vervangen door die onderkruipers. Het is nu nog steeds leuk om te horen dat de Hollandse " officieren" zo met ze mee leven. :twisted:

Chris.dus
Berichten: 209
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Chris.dus » 24 apr 2016 13:56

Prima Theo, ik wil dit topic niet " vervuilen" :-D ik lees dit topic met veel plezier, omdat het mijn interresse heeft.
Maar bovenstaande opmerkingen van de heer HH doen mijn bloed koken.
Gooi die Hollanders maar in de WW, die buitenlanders zijn veel makkelijker.
Als wij ons baantje maar houden.
Lijkt me leuk varen met zulke collega's. :evil:
Tzum Kotzen.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 apr 2016 15:48

Maar bovenstaande opmerkingen van de heer HH doen mijn bloed koken.
Nou Chris.dus, da's helemaal niet nodig hoor, dan leg je mijn opmerking geheel falikant verkeerd uit.Ik heb me daar misschien wat krom uitgedrukt en het enige wat ik meende te vertellen is het FEIT, dat er NAAST kompetente Westerse bemanningen ooook al heel lang ANDERE kompetente bemanningen zijn. E.e.a. heeft dus helemaal NIKS met mijn eventuele persoonlijke voorkeur te maken, maar slechts met de feiten zoals ze er liggen.Uiteraard heb ik zelf geen enkele stem in dat soort beslissingen. Wat betreft die uitwisseling van "Westerse" ( en in mijn voorbeeld op meerdere schepen waren dat dus geen Nederlandse bemanningen) voor Oekraine bemanningen - uiteraard gebaseerd op economisch voordeel- was mijn opmerking gebaseerd op een observatie welke over enkele jaren plaatsvondt op meerdere schepen en een KEIhard en niet te verloochenen feit. Die mensen van de Oekraine - zowel staf als bemanning- waren absoluut zeer kompetent en professioneel in de door mij persoonlijk ervaren situaties. Het spijt me dat je bloed daar van gaat koken, maar ik heb " wie dan ook en z'n zieke broer van waar dan ook " kollega zeeman altijd net zoveel recht gegeven om naar zee te gaan en de kost te verdienen als ik mezelf gaf. Dat " zgn. recht om de kost te verdienen voor je gezin" had ik in de tijd dat ik zelf nog voer en DAT hadden die toenmalige arme drommels van Chinezen dus in mijn ogen toen OOK.De meesten werkten zich het lazerus voor een habbekrats en een bos wortels......terug naar de stabiliteit.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2222
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door leo-shof » 24 apr 2016 17:26

Harry dat zelfde verhaal gaat ook op in het vervoer over de weg
Hier zie je ook steeds buitenlanders (oost-blokkers) die zijn effe een stukkie goedkoper in de maandsalarissen
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Capt. Ulgi
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Capt. Ulgi » 24 apr 2016 17:43

leo-shof schreef:Harry dat zelfde verhaal gaat ook op in het vervoer over de weg
Hier zie je ook steeds buitenlanders (oost-blokkers) die zijn effe een stukkie goedkoper in de maandsalarissen
En in de binnenvaart, de bouw, noem maar op.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 apr 2016 18:45

Nou Chris.dus, da's helemaal niet nodig hoor, dan leg je mijn opmerking geheel falikant verkeerd uit
Terwijl ik hier dus niet over " door wil blijven zeuren", heb ik er ook geen behoefte aan om voorgaande conclusies en/of reakties op mijn wellicht ietwat kromme opmerking zomaar te laten sloffen.
Wat ik in feite wilde aangeven is in werkelijkheid onder enkele noemers te vatten:
1) er zijn ook - en reeds heel lang-andere nationaliteiten die kans zien om schepen in de vaart te houden en soms doen ze dat voor minder centen dan wat "wij" wensen......of we dat nou leuk vinden of niet en veelal, althans in mijn ogen hebben die personen dus " net als wij" het recht om de kost te verdienen voor hun gezin.
2) ik heb met eigen ogen......later in mijn werk...... duidelijk waargenomen in meerdere gevallen dat zo'n zgn. goedkopere bemanning en zeker een zo goede job deed "als wij" en bij een specifiek aantal schepen een duidelijk betere job deed dan "wij" ( Wij is dus niet slechts "Nederlands")........ook "of we dat nou leuk vinden of niet".
3) mochten er lezers zijn die denken dat ik uit mijn ouwe en gerimpelde nekkie zit te lullen of daar " kokend bloed" van krijgen dan wil er slechts op wijzen dat ondergetekende reeds op jonge leeftijd persoonlijk en aan den lijve heeft ondervonden en heeft geleerd wat het betekend om te worden vervagen door " goedkopere massinissies" uit andere landen EN vervolgens de zak kreeg!Dat proces kwam op gang- om nou maar even precies en specifiek te zijn, dat was op 6 Juni 1966 toen ik als jonge 4e wtk. op Schiphol van de oudere kollega's hoorde " dat we met Chinezen gingen varen"........toen ik het telegram kreeg om met een complete crew naar mijn volgende oliepotje - de " Forest Town" te vertrekken in Palermo, bleek dus dat het in dit geval slechts de zgn. officieren betrof, de Chinezen kwamen uit Rood China via Hong Kong. Er was dus geen sterveling die me naar mijn mening had gevraagd en " het leven ging verder"....wat ik aangaf was het FEIT dat we die schepen vervolgens " gewoon in de vaart hielden"
4) terwijl ik uiteraard in de navolgende jaren de geheel vrijblijvende optie had om " de zak te nemen"....iets wat sommige van mijn kollega's dan ook snel deden, maar ik dus niet ( vraag me nou even niet waarom?? er waren ECHT wel hoopies redenen geweest!).........na een aantal jaren KREEG ik-en wij officieren dus allemaal- dus de zak toen er werd besloten - wederom zonder mij naar mijn mening te vragen- om de schepen onder een andere vlag te brengen en ze vervolgens in de vaart te houden met een goedkopere bemanning.Persoonlijk heb ik dat noch mijn toenmalige werkgever, noch de Laskaren massinissies die mij en mijn kollega's toen vervingen ooit kwalijk genomen.Noem het wat je het noemen wilt........maar het was om de donder geen " als de officieren hun joppie maar houden"....DAT is je reinste ruimtevaart!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door peelander » 24 apr 2016 19:08

De bemanning van de ex Saline in 2006.
bemanningslijst (Kopie).jpg
bemanningslijst (Kopie).jpg (74.46 KiB) 2169 keer bekeken
En wie is wie na deze brand oefening?
abandon ship (Kopie).JPG
abandon ship (Kopie).JPG (339.8 KiB) 2169 keer bekeken
Oke vlnr.
Roldan, nickname Bert, matroos Flip
Yerke, nickname, stuurman Rus
Harrie, Kapitein Vlielander :-D :lol: :lol:
Slevan, nickname, Kok Oekraine
Alexander, nickname, HWTK Oekraine
Ernesto, nickname Ernie, matroos Flip
Niet op de foto:
Jan van der Pluijm, nickname Pluum, passagier Hollands.
Tussen de Oost Europeanen en de Flippen boterde het niet echt. Jammer.

groeten
Jan van der PLuijm

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 24 apr 2016 20:03

Het is al ruim zestig jaar geleden dat de eerste buitenlanders op de Nederlandse schepen verschenen. Spanjaarden, Portugezen en later Kaapverdianen. De Duitsers van kort na de oorlog - zo tot 1955 of daaromtrent - laten we dan maar even buiten beschouwing, want dat was weer heel iets anders.
Maar die buitenlanders werden dus niet gemonsterd omdat ze goedkoper waren dan Nederlanders, want dat waren ze niet. Onder Nederlandse vlag voeren ze gewoon op een Nederlandse CAO. Ze verschenen omdat er niet voldoende goede Nederlandse matrozen waren, zo simpel was dat. Waarom die er niet (meer) waren is weer een andere kwestie. Misschien wilden ze voor dat geld niet meer varen als ze aan de wal net zoveel of misschien zelfs meer konden verdienen. Maar dat is dan een keuze en heeft dus niets te maken met goedkope buitenlanders. De Nederlanders zijn dus niet "verdrongen" door buitenlanders, laat staan dat ze "in de WW gegooid" zouden zijn.

Ik voer bij Wagenborg waar men geen buitenlanders wilde hebben. Dat was op den duur geen pretje, want de kwaliteit van de Nederlanders die je nog kreeg, was vaak zeer slecht. Ik spreek uit ervaring, want ik had enige jaren de bijzonder moeilijke en ook ondankbare taak om te proberen 40+ schepen aan de vaart te houden. Ik kreeg dan de verwijten van de kapiteins over me heen, zo van: "Hoe kun je me nou toch zo'n vent sturen? Jij zou toch als geen ander moeten weten dat ik daar niet mee kan varen?"
Toen ik - gelukkig - zelf weer op de vloot terug was, werd ik uitgeleend aan Piet Pot, voor de EDDA. Daar hadden we vijf Kaapverdianen, 4 matrozen en de kok. Of waren het er zes? Dat was voor het eerst dat ik met die mensen voer, maar dat was een ware verademing. Mensen die gewoon rustig hun werk deden en er altijd waren als je ze nodig had. Maar ook die kregen dus exact hetzelfde als een Hollander zou hebben verdiend. Het was dus géén kostenkwestie.

Eenmaal weg bij Wagenborg heb ik met zoveel verschillende nationaliteiten gevaren, dat is nauwelijks te geloven. Maar altijd goed en zeker niet minder goed dan Nederlanders. Overal kun je prima zeelieden treffen. Varen met een Koreaanse stuurman die nauwelijks Engels sprak, was aanvankelijk wat lastig, maar ook dat wende. Het was een betrouwbare, ervaren vent en daar ging het maar om.

Dat er nu onder de een of andere merkwaardige vlag met de goedkoopste mensen wordt gevaren - zoals ook de goedkoopste vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers het werk doen - is een heel ander verhaal dan de vervanging van Nederlanders door buitenlanders op de koopvaardij die zestig jaar geleden begon.
Omnia transit sed navigare necesse est

Chris.dus
Berichten: 209
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Chris.dus » 24 apr 2016 20:42

Tja Theo, die verdienste daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Misschien niet bij Wagenborg, maar op andere schepen heb ik toch zeker meegemaakt dat er een nieuwe matroos kwam , toen was dat Spaans of Kaap Verdier, die op papier weliswaar hetzelfde verdiende maar wel had getekend voor een 100 gulden per maand aan " vast overwerk" . Ja, daar trapte geen Jan Kaas in natuurlijk. Normaal gesproken was dat zeker het driedubbele. Dus kwamen er vanzelf steeds minder Nederlanders aan boord.

Quote :Mensen die gewoon rustig hun werk deden en er altijd waren als je ze nodig had. Maar ook die kregen dus exact hetzelfde als een Hollander zou hebben verdiend. Het was dus géén kostenkwestie.

Wat bedoel je daar nu precies mee Theo, was dat het type wat nooit de wal op ging, nooit eens een dame aan boord smokkelde en ook nooit een borrel teveel dronk? Kortom, normale mensen?

Harry, als ex ondernemer ( ik heb mijn bedrijf verkocht en ben sinds 1 april met pensioen) vond en vind ik, dat je altijd lokaal personeel moet aannemen, indien mogelijk natuurlijk.
Dat ben je verplicht aan de omgeving waar je gebruik van maakt en waar je je geld verdient. Dat is wel zo sociaal toch?
Dat het niet een Nederlandse tegen over een buitenlandse strijd is heb ik ook meegemaakt.
Een Grunninge kaptein eigenaar wilde zijn Hollandse matroos zo snel mogelijk inruilen voor een Grunniger matroos. Had niets met kwaliteit te maken, maar gewoon met mentaliteit. Kon ik alle begrip voor opbrengen..

Maar goed, dat was toen. Tegenwoordig is het allemaal nogveel slechter.Inderdaad transport, bouw, metaal enz zijn in het kader van de EU en globalisering allemaal naar de klote. Het zal mijn tijd wel uitduren.
Ik ga van mijn pensioen genieten en lekker met mijn eigen bootje varen, met Hollandse vrouw, dat dan weer wel.:-)

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 24 apr 2016 22:43

Wat bedoel je daar nu precies mee
Daar bedoel ik precies mee wat er staat, zonder verdere bijgedachten of bedoelingen. Daar valt dus verder weinig over te discussiëren. Ik vermeld wat dit onderwerp betreft ook alleen maar feiten en geef verder geen mening. Het is zoals het is.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3260
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Jos Linders » 24 apr 2016 23:34

Mijn laatste reizen bij de HAL maakte ik eind 1972 op de Nieuw Amsterdam, we kregen daar toen Indonesische bemanning aan boord, die verdiende toen tussen de 65 en 80 dollar/maand. Volgens mij ging geen enkele Nederlandse matroos voor dat bedrag naar zee.
Dat bedrag was afhankelijk van de functie zodat daar nog wel eens mee werd gewisseld, volgens mij heb ik het verhaal al eens eerder verteld dat ik een nieuwe stoker op wacht kreeg die de reis ervoor als wasbaas had gewerkt, die flikte het om een brander te wisselen zonder dat er een branderplaatje in zat, gevolg een dikke straal stookolie de ketel in. Gelukkig dat, dat op het nippertje goed is afgelopen anders had ik dit hier niet zitten typen. :-D

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door K.Brouwer » 25 apr 2016 00:03

De constatering dat de buitenlanders ( Spanjolen, Cabo Verdianen ) het zelfde betaald kregen als de Nederlandse is juist.

De algehele teruggang van de Nederlandse matrozen begon beginjaren 60 toen de bootwerkers meer gingen verdienen dan de matrozen.Die kwam ik dan bij de HSM weer "onder de balen" tegen , verdienden dus meer en waren elke avond thuis. Omdat
de HSM haast niet meer aan Nederlandse matrozen kon komen werden enkele schepen met een Spaanse ploeg matrozen uitgerust.

In 1980 ging ik op stap met de nieuwe Casablanca met drie Nederlandse matrozen en een Marokkaan.Die Nederlandse waren een grote ergenis, wilde niks, konden niks, wisten niks.Niet lang daarna ging DvdH over op Cabo Verdianen wat wel een verademing was. Nadat in '89 DvdH werd overgenomen door Seatrade stonden er plotseling Filipijnen voor onze neus. Dus alleen de kapitein
en hwtk waren nog Nederlanders. In de begin periode heb ik menig grijs haartje gekregen van die "yes-yes mannetjes" ze zeiden dat n.l. op al je vragen of instructies. Dat het vaak no-no moest zijn bleek pas later na het volgende "grijze haren incident". Later werd het langzaam beter. Met de Russen/Polen heb ik ook gevaren en had de indruk dat die hun vak wel verstonden.
Dit tot zover mijn commentaar.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 apr 2016 00:21

Gelukkig dat, dat op het nippertje goed is afgelopen anders had ik dit hier niet zitten typen
Inderdaad Jos, ik heb toen ook heeeeel snel geleerd om alles en ik bedoel dan ook ALLES snel zelf te controleren :lol: Wat me nu net te binnen schiet is het feit dat toen ik voor het eerst als 7e massinist op de " Forest Hill" bij de 2e op de 4-8 wacht liep ik snel begreep dat " die gozer het voor elkaar had"...vast overwerk....een 4e om het werk te doen, hij kwam ook " af en toe eens kijken"...een 7e massinist voor alle rotklussies...zgn. "omdat hij het allemaal nog moest leren" ( wat natuurlijk ook juist was!!) en dan een Spaanse olieman die in feite al het werk deed in de MK een ook mij Spaanse leerde spreken ( wat achteraf bleek geen Hoog Catalaans te zijn! :lol: ) en dan nog een Spaanse stoker voor de 2 stuks loeiers van Schotse ketels met de hele stoompompen rimbam d'r bij, al met een een " ALLES op het handje diesel hoofd en flink uit de kluiten gewassen stoom hulp bedrijf" ( het enige geautomatiseerde aspect was de viscorator en die werkte dus niet! :lol: )- uiteraard waren er enkele handlangers in de dagdienst en regelmatig een elec die een pikheetje meevoer om alle lampies te wisselen. Goed ik bedacht dus bij mezelf dat ik " als een speer" moest zorgen om ook een paar streepies op de mouw te arrangeren en dan kon het goede leven dus ook voor mij een aanvang nemen..........HET heeft dus NOOIT zo mogen zijn. Nieuwe 7e massinisten heb ik na mijn lichting nooit meer meegemaakt.De Spaanse MK crew verdween in Juni 1966 en werd vervangen door de reeds eerder genoemde Chinezen waarvan slechts de #1 enig Engels sprak en de rest zo goed als niks...wel werd er regelmatig al luidkeels geciteerd uit het befaamde Rode Boekje van Chairman Mao!( Ik heb met diverse Chinese bemanningen zowel absoluut 1e klas als ook " zwaar beneden peil" gevaren).Binnen de kortste keren was al het "overtollige bemannings vet" er uit en af gesneden en voeren we met een minimale staf en bemanning in diezelfde MK zoals hierboven beschreven, maar dan met 1-een- wtk op wacht en 1-een- Chinese stoker -olieman en aan dek idem dito met een sterretje...... EN....." guess what"......die schepen voeren gewoon door, inclusief een kompleet Kerstdiner wat over de muur werd gepleurd omdat die Chinezen onder elkaar wat hadden te verhapstukken en de Chinese hofjood voor lul wilden zetten toen ie even weg was, dat werd dus een sinaasappel en een handvol nootjes met een zelf gesmeerd boterhammetje en een extra potje bier. :roll: Terwijl ik me al vele vele jaren zelf heb afgevraagd "waarom ik de zak niet nam".....kan ik slechts eerlijkheidshalve NU zeggen dat me dit toch wel keiharde bedrijf wel aansprak, ik weet geen beter antwoord. De harde leerschool heeft me in mijn latere leven goede diensten bewezen, maar daar hebben we het hier niet over. En uuuuuuh Chris.dus, als je net met pesioen bent moet je je eigen maar zo snel mogelijk afleren om het bloed aan de kook te brengen en snelle/verkeerde konklusies te trekken, anders vaar je misschien maar verdomd weinig met je bootje. :mrgreen:
De constatering dat de buitenlanders ( Spanjolen, Cabo Verdianen ) het zelfde betaald kregen als de Nederlandse is juist
.
Ik wil hier niet met je over rede twisten KB, je zal best weten wat je zegt, maaaaar die Chinezen waar ik mee voer kregen dat dus zeker NIET, wat ik me er van herinner zijn geen cijfertjes meer, maar wel " dat ze het zout in de pap amper verdienden" en er stond toch echt Rotterdam op de kont en er wapperde een Rood-wit-Blauwe zakdoek boven!!!
Je doet me trouwens nu denken aan hoe ik me ooit ook nog de hik heb gewerkt om die mooie " Casablanca" van jouw weer op te fiksen na een brandje hier voor de kust, mooie nieuwe generator karretjes er weer in en wat aan die Deutz gesleuteld. Ben de naam van die ouwe massinist die er bij liep nou net vergeten, maar was een beste kerel en al met al een leuke klus!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door K.Brouwer » 25 apr 2016 02:07

Harry, die zaak met die betalingen is knap gecompliceerd. Laten we het erop houden dat de schepen die regelmatig in Europa voeren die Spanjolen en Kaap Verdianen volgens de Ned. CAO betaalden. Zelf voer ik van '66 t/m '79 op de Atlantic Line schepen met locale bemanningen welke zoiets van $100 p.m. verdienden met uitzondering van een dienst op Australië/N.Zeeland
waar we Aussies ( Norfolk Islanders als matrozen/kok ) kregen voor de Ned. CAO. Zal wel iets met de bond daar te maken hebben gehad. De latere Filippino's /Russen etc. kwamen allemaal met hun eigen al ondertekende arbeidscontracten/voorwaarden a/b dus daar had je geen omkijken naar. Je moest alleen die mensen "even" wisselen voordat je in een Zweedse haven ging lossen want daar ging men het schip niet lossen voordat men een contract met de ITF gesloten had. Het gageverschil was nu echt niet zo groot maar die opvarenden pleegde wel contractbreuk en werden vrij snel weer "afgelost". Heb eens met zo'n ITF man te maken gehad
en hem gevraagd of dat kleine verschil nu al dat gedoe waard was. Hij vond van wel. Heb hem toen uitgelegd dat ik het toch wel
erg vreemd vond dat die "onderbetaalde" 1e stmn thuis er een tuinman/chauffeur een dienstmeisje en een manusje van alles op na hield en ik mij als kapt. mij dit echt niet kon veroorloven. Tja,was even stil en hij liep weg. We hebben het nu natuurlijk niet over de werkelijk schrijnende gevallen die nog steeds voorkomen, daar ben ik ook fel tegen en goed dat er een ITF is.

Groeten, K.Brouwer

P.S. Harry, die humo's waren klotekarren. Breek me de bek niet open.Vaak brand door gebroken hd brandstofleidingen. Een schip
was halverwege de oceaan met volle bak tonijn en opeens alle vier de humo's kwijt vanwege brand. Men heeft er een weer a/d praat kunnen krijgen doch vriezen gaat dan natuurlijk niet meer. Alle matrozen de hele dag met de dekwasslang de luiken/ganboorden dekkhuizen koel houden. Na aankomst Mayaguez generatoren van de wal aangesloten en vriezen. Na twee dagen kon er gelost worden :mrgreen: .We dwalen weer af merk ik...

Chris.dus
Berichten: 209
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Chris.dus » 25 apr 2016 12:46

Harry, ik gaf slechts commentaar op de eerste zin van dit topic, door jou geschreven. Ik heb niet het idee dat ik daar de verkeerde conclusies uit heb getrokken.
Misschien bedoelde je het niet zo, maar het staat er wel zo.
Maar goed, uit de reacties hier blijkt wel dat er geen eenduidigheid bestaat over dit onderwerp.
Hetzelfde loon, minder loon. Betere bemanning, slechtere bemanning.
Weet je, het zal allemaal wel. Ik heb zelf meegemaakt hoe groot de verandering van sfeer aan boord was toen de eerste spanjaarden aanboord kwamen bij de KNSM.
Complete vechtpartijen braken uit in de messroom.
Ooit wel eens op een bootje gevaren met houten luikies waar ze opeens een Spanjool aan boord plaatsen die nog nooit gevaren heeft maar wel meteen als matroos gemonsterd word? Das lekker werken joh om met zo'n gozer op een paar centimer beam te staan boven een leeg ruim.
Waarom die gasten meteen als matroos werden gemonsterd is me nu nog een raadsel, lichtmatroos of o/g was ze zeker te min.
Brandnieuw monsterboekje, eerste bootje, matroos.
Ik vraag me af wat de reactie van vele op dit forum zou zijn als er bv een hwtk zou zijn gemonsterd onder dezelfde condities.
Brandnieuw monsterboekje, eerste bootje, hwtk.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 apr 2016 14:37

en opeens alle vier de humo's kwijt vanwege brand
Hallo KB, ik meen dat we "het" er al eens eerder over hebben gehad wat betreft de " Casablanca", waar dat hokkie met de 4 humo's hier voor de kust compleet was uitgebrand. Toen we de hele handel op een rijtje hadden gezet bleek dat er van de -ik meen 4- CO2 flessen slechts eentje was aangesloten...en DIE deed het klussie " wonder boven wonder". We hebben er toen 4 hele nieuwe karretjes ingezet, al met al ook al weer een goeie 25 jaar geleden.
Even n.a.v. het " Kon Tiki" vlot, je wel bekend, ze hebben recent deze trip opnieuw met sukses gedaan, ik meen " in Memory off" en wilden ook de terugweg maken met een grote bocht, maar dat moesten ze afhaken begreep ik.
Brandnieuw monsterboekje,
Misschien was zijn ouwe monsterboekje vol Chris.dus :mrgreen: ik heb zeer competente herinneringen aan Spaanse bemanningen, er komen volgens mij goede zeelui daar bij Kaap Finisterre vandaan. Veel plezier met je motor-bootje en niet nijdig worden als je Nederlandse bemanning het even niet goed doet! :lol: Ik heb daar veeeeel ellende uit zien voortkomen :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie