Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door sparks »

Begin jaren 90 met van alles gevaren. Van de bekendere nationaliteiten zoals Indonesiërs, Philipijnen, Spanjaarden en Portugezen tot aan een Canadees, Beniner en Libanees toe.

Wat mij betreft vaak aardige gasten en in functies waarin ik toch niet kon beoordelen of het vakmensen waren. Ik heb wel een uitgesproken mening over koks uit deze contreien gekregen: da was nie bes zak maar zeggen.

Het genoegen gehad met een Nederlandse en Belgische kok te hebben mogen varen, buitengewoon smakelijk gegeten vooral bij mijn Belgische vriend.

Wat ik altijd jammer vond was dat de heren uit den vreemde nogal op zichzelf waren, op een kleine bemanning maakt dat het sociale contact wel beperkt.
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Arie »

Geld daar draait het om.
Nederlandse bemanningen zijn/waren te duur voor de Nederlandse reder, maar een nieuwe bestelling plaatsen van een serie schepen is nooit geen probleem geweest. Een beetje meer "nationalisme" (gevaarlijk woord) zou misschien niet altijd misplaatst wezen in het rederwereldje. Kan mij ook nog goed herinneren wat een K.T tijd je aan boord kon hebben als enige Nederlandse gezel met alleen Spanjolen in de gezellenploeg, begin haren 90. Daarna nog met een verscheidenheid aan buitenlanders gevaren, veel oostblokkers , moet zeggen dat men dan toch het plezierigst vaart met flippen.
Ook het feit dat men zegt dat er geen Nederlandse jongens meer zijn die voor de mast willen varen vind ik grote onzin, de jongens die dit wel zouden willen krijgen geen eens de kans, wat zouden een paar Nederlandse gezellen nou voor kostenplaatje zijn bij bijv. Spliethoff waar ze meer dan 1200 man zeevarend personeel hebben??
Goed, je moet dan wel aan boord willen zitten met allerlei verschillende nationaliteiten en misschien zelfs oekrainers als officieren die in hun vrije tijd Nederlandse vliegtuigen uit de lucht halen...
Daarnaast een opleiding tot gezel bestaat niet eens meer in NL. En hier had de vereniging van reders in de KHV ook een aandeel in want deze zag geen brood in de zgn extra schroevedraaiertechnicus (scheepstechnicus) aan boord, en nu willen ze daar dan zelfs de machinist af halen.
Heb weleens van leraren van de zeevaartschool gehoord dat de hedendaagse swk opleiding van het niveau van de opleiding st/smbw van de jaren 90 is, en met je swk kan je kapitein/hwtk tot 3000 GT/KW worden, maar dat is dan weer een ander verhaal.

Weet de Nederlandse belastingbetaler eigenlijk weleens dat ze Nederlandse reders steunen die schepen hebben varen met geen een Nederlander aan boord?

ITF loon voor een AB ligt rond de 650 dollar per maand...

Een ander fenomeen die er ook aan bijdraagt aan de enorme hoeveelheid "goedkope" buitenlanders aan boord, en dit dan uiteraard voor eigen verijking, zijn de moderne zielsverkopers en wel alle bekende detacherings en uitzendbureau's waar zowat alle mensen die daar op kantoor zitten de meest vreemde achtergronden hebben uiteenlopend van toerisme tot sportonderwijs en die jouw wel even vertellen hoe de zeevaart werkt! (Mooi met Linkedin, :) )
Vaak zie je die gasten eerst bij een uitzendbureau werken om ze dan enige tijd later terug te vinden op PZ van een rederij, dan begrijp je ook meteen dus dat als er personeel aangetrokken moet worden deze zelfde lieden weer terugkeren bij hun vorige werkgever...en toen was het corrupte cirkeltje weer rond.

Een Nederlandse jongen/meisje zou gewoon moeten kunnen varen aan boord van een Nederlands schip in de functie die hij/zij ambieert!
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Hanseaat »

Ik weet het ook niet allemaal zo precies Arie, maar ik vind dat je soms wel wat kort door de bocht gaat. Kijk je op de site Maritiemevacatures.com dan zie je toch wel vaak dat aan Nederlanders de voorkeur gegeven wordt. Hetzelfde zie je als je naar de vacatures bij bv Spliethoff en JR Shipping kijkt. En beide rederijen varen nog steeds het water dun onder Nederlandse vlag, en kunnen kennelijk aan Nederlandse arbeidsvoorwaarden voldoen (waarom zij wel, en anderen niet ????). En ik weet niet hoe het nu is, maar tot voor kort gaf de KNVR baangarantie aan iedere student van een maritieme academie. En op welke manier ondersteunt de Nederlandse belastingbetaler de vervanging? Het is mij in ieder geval niet duidelijk.
Weinig Nederlandse jongelui met iets meer dan lagere school zullen opteren voor een baan als gezel. Weinig Nederlands aanbod dus, terwijl er wel een enorm aanbod van Flippen is. En in de zee vang je nu eenmaal meer vissen dan in de tuinvijver.

Zoals eerder al opgemerkt spelen er bij deze problematiek erg veel factoren mee, maar dat er over de hele linie stelselmatig tegen Nederlanders gediscrimineerd wordt wil er bij mij (voorlopig) nog niet in.

En om het neerhalen van MH 17 (een Maleisisch vliegtuig en geen Nederlands) nou te projecteren op Oekraïnse scheepsofficieren (terwijl alles er op wijst dat er Russen achter zaten) vind ik ook wel wat ver gaan. Maar dat heb je misschien satirisch bedoeld?
(voorheen deventer05)
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door schokker »

Mijn eerste werkgever zei wel eens als het aan de wal wat minder is kunnen we makkelijker Nldse matrozen krijgen en anders is het een drama. hij heeft tot ik meen 1999 met compleet Nederlandse bemanning gevaren en is toen over gegaan naar Filipijnen omdat het gewoon niet meer mogelijk was een schip te bemannen met Nldse matrozen. Een Filipijnse matroos komt aan boord met alle papieren die je tegenwoordig moet hebben en blijft 6-8 maanden aan boord. Als je nu een Nederlandse jongeman aan neemt zonder vaartijd, moet hij eerst een aantal cursussen doen, basic safey, safety awareness enz. enz. dat kost ca 3000 Euro en dan hebben ze nog geen meter gevaren. Dan kunnen ze pas een vaarbevoegdheid als AB aanvragen na 6 maand vaartijd. Als ze dus na 3 weken zeggen, dit is niets voor mij, ben je dus het geld kwijt en dit gebeurt maar al te vaak, zelfs bij degene die op zeevaartschool zitten en bij hun eerste stage na 2 weken zeggen, ik kap er mee dit is niet wat ik dacht. Men kiest dus voor iemand met alle papieren zonder gezeik. Dat is een van de vele redenen dat er bijna geen Nldse matrozen meer zijn.

Groet

Henk
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Hanseaat »

".....Momenteel varen zo’n 3600 Nederlandse zeevarenden aan boord van schepen onder Nederlandse vlag. Maar hun aantal slinkt en er is een tekort. De elf hbo- en mbo-opleidingen doen, samen met de reders, hun best om voldoende aanwas te genereren. Hoe aantrekkelijk zijn de opleidingen?

Op dit moment staan ongeveer tweeduizend nautisch studenten ingeschreven bij Nederlandse opleidingen. Elk jaar melden zich zo’n 650 nieuwe studenten aan. Dat is niet slecht, vergeleken met andere technische opleidingen en met andere zeevaartopleidingen in Europa. Maar toch: het is te weinig. Te weinig om de door Nederlandse rederijen bemande schepen adequaat met Nederlandse zeevarenden te kunnen bemannen. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) maakt zich zorgen: de uitstroom naar de vloot van afgestudeerden is te laag om het natuurlijk verloop aan boord op te vangen, laat staan het aantal Nederlandse zeevarenden te doen groeien. Er is minstens een verdubbeling van het aantal afgestudeerden nodig...

......De reders die bij de KVNR zijn aangesloten, bieden studenten van de Nederlandse zeevaartscholen een stage- en baangarantie aan. Dat betekent dat ze tijdens hun mbo- of hbo-opleiding een stageplaats vinden in de internationale zeescheepvaart. Ook krijgen ze na het succesvol afsluiten van hun studie, bij gebleken geschiktheid, een baan aangeboden door een van de rederijen......"

Bron: maritiemnederland.com
(voorheen deventer05)
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Mathieu »

Hanseaat schreef:"

......De reders die bij de KVNR zijn aangesloten, bieden studenten van de Nederlandse zeevaartscholen een stage- en baangarantie aan. Dat betekent dat ze tijdens hun mbo- of hbo-opleiding een stageplaats vinden in de internationale zeescheepvaart.
Toevallig liep ik vorige week rond op het "maritime & offshore career event" in het WTC Rotterdam en daar kwam ik nogal wat studenten tegen waarvan sommige toch aardig wanhopig werden omdat ze maar geen stage plek kunnen vinden. Valt dus, helaas, wel een beetje mee met die garantie :(
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vroeger hoorden we nog wel eens hoe het eraan toeging aan boord bij Spliethoff, maar dat mag tegenwoordig niet meer. :(
Zo te zien timmeren ze nog aardig aan de weg om Nederlandse stagiaires te werven.

http://www.spliethoff.com/career/mariti ... ips/dutch/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als ze dus na 3 weken zeggen, dit is niets voor mij, ben je dus het geld kwijt en dit gebeurt maar al te vaak,
Wat zeggie.......3 weken??.........amper 3 uurtjes zal je bedoelen :roll:
Ik zie net in mijn monsterboekje dat we op 24 Augustus 1968 in een behoorlijk reuzelig Karachi in de Dayroom van de befaamde Heusdense Reus m.t. " Forest Town" een pilsje zaten te drinken in afwachting van de nieuwe ploeg voor een komplete bemanning wisseling, ik zat toen net 6 maanden aan boord. Naast een stel ouwe hap zogezeid kwam er toen ook een geheel nieuwe en groene 7de massinist aan boord, die - ik herinner het me nog goed- heel schuchter vroeg " waar de MK was"..waarop met de nodige hilariteit aan hem werd medegedeeld dat dit "achter die deur waar dat lawaai vandaan kwam" was. De nieuwe 2e had nu geen tijd voor hem, maar dat kwam later wel. Hij verdween achter die deur naar de Mk en kwam een stiefkwartiertje later weer aankachelen en vroeg nu " Waar hij de Kapitein kon vinden".........uiteraard gevolgd door nog meer gelach van alle aanwezige beknijsde en ouwe hap Christelijke Nederlandse Langen Omvaart Oliepotten massinisten.........7de massinisten waren toendertijds reeds een " tot uitsterven gedoemd ras" verheven op de Reuzen van Heusden...dus WAT moest deze jongeling NU reeds met die Ouwe bespreken??..........Nou " hij nam de zak" :lol: .en dat wilde hij maar gelijk registreren want " werken in DIE hitte" daaaar begon hij niet aan!! Ik monsterde wederom aan op 15-11-1968 in Durban op mijn geliefde " Forest Town"..en hij trok daar aan zijn palen.....hij ging naar school voor verkeersleider.! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie