KNRM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

IJmuiden/Dordrecht, 1 mei 2007
Samenwerkingsverband KNRM en Reddingsbrigade Dordrecht.

Afbeelding
De Dordtse Reddingsbrigade is per 1 mei een samenwerkingsverband aangegaan met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) voor de uitvoering van de zogenaamde Search and Rescue (SAR) taken op het Hollands Diep, het Haringvliet en rond het Eiland van Dordrecht.
De KNRM vervult hiermee de wens om een betere dekking van het werkgebied te krijgen. De Dordtse Reddingsbrigade blijft een zelfstandige vereniging met vrijwillige bemanningen, die gebruik kan maken van technische en operationele faciliteiten die de KNRM biedt. De Reddingsbrigade krijgt hiermee een steviger positie en een betere operationele continuïteit in het reddingwerk in de regio.

De KNRM onderzocht in 2005 de beschikbaarheid van reddingboten in het werkgebied van de Nederlandse Kustwacht. Daarbij werd als eis gesteld dat elke positie in dat gebied binnen 30 minuten na alarmering bereikbaar moet zijn voor reddingboten van de KNRM.
In een aantal gebieden voldoet de KNRM daar nog niet aan, waaronder het oostelijk deel van het Haringvliet en het Hollands Diep tot de Moerdijkbrug.

De vrijwilligers van de Dordtse Reddingsbrigade worden individueel en in samenwerking met de overige hulpverleners in de regio ingezet voor hulpverleningen en reddingen rond het Eiland van Dordrecht, maar ook op het Hollands Diep en verder, als dat noodzakelijk is.

Kijkend naar de krachten van beide organisaties is besloten per 1 mei 2007 een samenwerkingsverband aan te gaan, waarin de Dordtse Reddingsbrigade ingezet kan worden voor SAR-taken in het werkgebied van de Kustwacht. Daarvoor krijgt de Reddingsbrigade ondersteuning van de KNRM in het voorbereiden en uitvoeren van de taken. De ondersteuning door de KNRM wordt geboden in opleidingen, oefeningen en in technische bijstand voor de reddingboten van de Reddingsbrigade.

Door de samenwerking ontstaat er meer uniformiteit in de wijze waarop hulpverlening op het water georganiseerd wordt. De samenwerking met hulpverleners van de landzijde (politie, brandweer en ambulance) wordt daardoor versterkt. De KNRM heeft voor de komende jaren plannen ook op andere locaties in Nederland soortgelijke samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Bron: vaart.nl
Eat your pie, before you die !

JHottenga
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2004 13:43

Bericht door JHottenga »

Heren,

De opmerking de beste stuurlui staan aan de wal geeft precies wat er op sommige stations aan de hand is. Er wordt hier en daar nog al wat onzorgvuldig met de goed opgeleide vrijwilligers omgegaan.
En worden vrijwiligers om het minste of geringste uit geknikkerd door communicatief beperkte leden van zo n plaatselijke commissie.
Ik maak me daar zorgen over.
Uiteindelijk ben ik donateur en investeer ook op deze manier in deze organisatie.
Daarnaast hebben we bij ons bedrijf een schipper van de reddingboot werken,deze wordt min of meer aan de kant gezet,dus ook ons bedrijf heeft dan nutteloos geinvesteerd door het geven van vrije dagen en de mogelijkheid om zo maar te kunnen uit rukken.


De plaatselijke comissie is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid,niet de directie.
Het gebeurt dus dat de p.c vrijwiligers ontslaat die de directie voor geen goud wil missen.
De directie kan dan hoog of laag ,maar de commisie beslist.
Regelrechte arrogantie van de macht.
En daarmee zit de directie dan in een bijzonder beroerde situatie.

Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn opmerking dat er mogelijk toch eens aan een andere oginasatiestructuur gedacht moest worden.

Sorrie dat ik wat laat reageer,maar ik kon het bericht niet terugvinden op julie goed site,en dacht eigenlijk dat het niet aangekomen was.

Ik ben als oud koopvaardijmachinist hoogst geinteresseerd in julie site.

mvrgr J.Hottenga.
Adam
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:56
Locatie: Monster

Bericht door Adam »

Ik heb mijzelf heel lang afzijdig gehouden van deze discussie omdat ik in het zelfde pakket zit als de schipper door dhr Hottinga genoemd.
Na 22 jaar vrijwilliger wordt ik aan de kant gezet omdat de communicatie met de plaatselijke commissie (volgens hun standaard) niet in orde is.
Ik kan mij zelf geheel plaatsen in de reactie van dhr Hottinga, omdat op mijn (voormalig) station exact hetzelfde aan de hand is.
De plaatselijke commissie wordt door dik en dun gesteund, en 22 jaar kennis en ervaring wordt zonder pardon overboord gezet.
Om het gat qua schipper bezetting toch te kunnen vullen worden zelfs plaatsvervangend schippers aangesteld met 18!! oefenuren in het jaar 2006, alleen maar omdat de man in het bezit is van "papieren"!
Ik vind het sjoemelen met de veiligheid van opstappers.
De KNRM verwordt van een club van "doeners" naar een club van "papierridders" en "miereneukers".
Voorlopig heeft de KNRM voor mij en mijn familie afgedaan!
leo
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2005 16:32
Locatie: monster

knrm

Bericht door leo »

zo adam,je raakum der midde in
gr leo
vrijwilliger op de elbe en hudson
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Poeh, het is allemaal nogal wat, wat hier aan dek gegooid word !!!.
We keken enige weken geleden nogal vreemd tegen het commentaar aan. Nu wordt de zaak toch wel wat duidelijker. Is het dan niet hoog tijd dat de directie in IJmuiden eens rigoreus ingrijpt !?.
Een vrijwilligers job bij de K.N.R.M. gaat toch niet om aanzien, maar om het beoogde doel; het redden van mensenlevens !!! ???.
De mentaliteit waar we nu mee geconfronteerd worden, komt mij hier in Den Helder heel bekend voor.................................

Grrrrrrrrrr, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Adam
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:56
Locatie: Monster

Bericht door Adam »

roy schreef:Is het dan niet hoog tijd dat de directie in IJmuiden eens rigoreus ingrijpt !?.
Dat doe ze ook door dissidente schippers er uit te schoppen.
roy schreef:Een vrijwilligers job bij de K.N.R.M. gaat toch niet om aanzien, maar om het beoogde doel; het redden van mensenlevens !!! ???.
Ooit heeft er bij ons een vrijwilliger gezegd: We kunnen wel redden zonder plaatselijke commissie, maar we kunnen niet redden zonder bemanning.
Deze uitspraak is hem heel zwaar aangerekend, en het scheelde weinig of hij had er uit gelegen.
Ik kan heel veel voorbeelden noemen waar uit blijkt dat men de commissies belangrijker vind (en zeker sommige commissie leden zelf vinden dat) dan de bemanningen.
Maar dan zou het wel een heel modder gooiend verhaal worden en daar is dit forum niet de juiste plaats voor.

Ik wil er verder ook eigenlijk niet verder op in gaan om dat het niets meer oplost.
Gedane zaken nemen geen keer.
Ik wilde alleen middels deze reaktie laten blijken dat dhr Hottinga het redelijk bij het rechte eind heeft.
En dat ik niet eerder gereageerd hebt komt omdat dingen toen nog niet definitief waren, en dan hier publiekelijk reageren misschien alleen maar olie op het vuur gegooid zou hebben.
Maar nu het echt "definitief over" is kon ik het niet laten om dhr Hottinga bij te vallen.
Gerard

verwaande sukkels

Bericht door Gerard »

Ik heb er verdraaid hier en gunder spijt van dat ik Harry uit Canada beloofd heb om dubbel te geven van mijn eerste bedrag als hij en Ton samen roeien. Ik houd mijn belofte, daar niet van, ik ben geen lafaard. Maar ik begrijp niet dat dit stel arrogante kwiepen er niet door een massale actie uitgedonderd wordt. Gewoon: Oprotten, en niet morgen maar vandaag. Alle opstappers en schippers op kantoor en die lui er uitvegen. Ik zeg wel: Na de roeitocht van Harry is het ook voor mij over en sluiten, dat die verwaande kwasten eerst maar eens gaan werken voor de kost en niet met mijn centen liggen vogelen en nog eens schepen gaan bergen waar ze niet voor zijn. Ook de grrrrrrr... van Gerard.
JHottenga
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2004 13:43

Bericht door JHottenga »

Heren,

Sander zal wel achter zijn oren krabben.met zijn vraag over de KNRM
Maar helaas kan de directie aan zulke wantoestanden niets doen.
De organisatie structuur laat het dus niet toe.
Ik ben eigenlijk niet verbaasd dat er nog meer van die gevallen zijn.
De stelling dat het zonder plaatselijk commissie kan is juist.
In veel gevallen zijn er voor 2 vrijwilliger 1 plaatselijk comissie lid.
Volledig overbodig.
Het systeem van de voormalige zuid met alleeneen plaatselijke agent is mijn inziens veel effectiever.
Misschien kan de mijnheer uit Monster dat beamen.
Allehoewel daar ook wel eens motordrijver gesneuveld is

En iedere zaak heeft twee of meerderd kanten, en de bemanningsleden zijn soms ook geen lieverdjes.
Maar je moet ook geen lieverdjes op reddingboten hebben.

Wat anders zou Jos komen nog niet eens naar TM 276 komen kijken??


mvrgr Hott.
JHottenga
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2004 13:43

Bericht door JHottenga »

PS,

De reactie "" verwaande sukkels" is begrijpbaar.
Maar we blijven de KNRM toch steunen??
Ook met een roeitocht of als donateur enz.
De bemanningen en de directie kan er toch ook niets aan doen??
En die moeten het doen en daarom blijf ik donateur.

mvrgr Hott
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ik denk inderdaad dat de bemanningsleden geen typjes zijn om slangen-leren-dames-hand-tasjes te verkopen..............
Laat dat vooral zo blijven !!!.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie