KNRM
Re: KNRM
Deze foto had ik gemaakt op 22 sept 2017 toen we voor een etentje
naar het Jagershuis gingen, dit omdat we toen 50 jaar getrouwd waren
en saampjes de verloving daar gevierd hadden.
In die jaren van de verloving zat je daar dicht op het strand en was er
toch een andere sfeer in de Hoek
Cor Boer
naar het Jagershuis gingen, dit omdat we toen 50 jaar getrouwd waren
en saampjes de verloving daar gevierd hadden.
In die jaren van de verloving zat je daar dicht op het strand en was er
toch een andere sfeer in de Hoek
Cor Boer
- Bijlagen
-
- P9224234 2.JPG (137.62 KiB) 2793 keer bekeken
Re: KNRM
Ik zocht wat ouwe ansichtkaarten uit, die uit het legaat van m'n ouders kwamen, en vond ook veel scheepvaart-gerailleerde tegen...
Nl: DK: DE: ...en bij deze hierboven viel me op dat je beter niet kunt zwaaien als je gefotografeerd wordt...
56 km/u maar liefst...30kn...
Ja, die Duitsers konden heel goed Schnellboote bouwen,zoals Engeland ook gemerkt heeft...
Toch wel een joekel hoor, met z'n 30kn..... Respekt !
Nl: DK: DE: ...en bij deze hierboven viel me op dat je beter niet kunt zwaaien als je gefotografeerd wordt...
56 km/u maar liefst...30kn...
Ja, die Duitsers konden heel goed Schnellboote bouwen,zoals Engeland ook gemerkt heeft...
Toch wel een joekel hoor, met z'n 30kn..... Respekt !
Oost, west...ook best
Re: KNRM
In de tijd dat de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (KNZHRM) net het predikaat Koninklijk had gekregen (tegenwoordig gebruiken ze Koninklijk niet meer, als je nu verdienstelijk bent wordt je Royal), besloot de Rijkspostspaarbank om de directeur van de KNZRM een boekje te laten schrijven voor de NL sparende jeugd. Als je braaf elke 2 weken een bedragje naar het postkantoor bracht, spaarde je het hele boek vol mooie kleine en grote plaatjes.
Het is geen onaardig verhaal over een redding van een stomer die met een gebroken roerkoning verlijerd was op de Haaksgronden. Het was een Zweed de ss Sundsvall met als kapitein meneer Sigurd Erikson. Ik moest gelijk denken aan de Flying Enterprise met meneer Kurt Carlsen, maar dat was toch echt een paar jaar later. En ze worden gered door... jawel de Dorus Rijkers.
650 000 Jongetjes en meisjes hebben destijds dat plaatjesboekje gespaard. Dus er zijn hier vast wel mede-geboortegolvers die zich dat nog kunnen herinneren.
Adri
Het is geen onaardig verhaal over een redding van een stomer die met een gebroken roerkoning verlijerd was op de Haaksgronden. Het was een Zweed de ss Sundsvall met als kapitein meneer Sigurd Erikson. Ik moest gelijk denken aan de Flying Enterprise met meneer Kurt Carlsen, maar dat was toch echt een paar jaar later. En ze worden gered door... jawel de Dorus Rijkers.
650 000 Jongetjes en meisjes hebben destijds dat plaatjesboekje gespaard. Dus er zijn hier vast wel mede-geboortegolvers die zich dat nog kunnen herinneren.
Adri
Re: KNRM
Nee, dat kan ik mij niet herinneren. Wel dat rond die tijd ik op de Lagere School samen met de klasgenoten iedere maandag een dubbeltje van je moeder meekreeg en als je dan in de klas zat je dat dubbeltje in een gleuf moest stoppen van een grote platte bak vol met gleuven met al jouw klasgenoten hun naam erbij. Dat bracht je dan de nodige "spaarzin" bij. Dacht dat dit van de Nutsspaarbank uitging.
Groeten, K. Brouwer.
Groeten, K. Brouwer.
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8142
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: KNRM
GEBROEDERS LUDEN
Tijdens de reddingbootdag van 2012 op Lauwersoog
Tijdens de reddingbootdag van 2012 op Lauwersoog
Re: KNRM
Een mooie reproductie van een olieverfschilderij van Durk Monsma.
De scene geeft een indruk van de reddingsboot Brandaris (II) die op 2 maart 1956 voor de 3e maal van Terschelling naar de Zweedse vrachtvaarder Ecuador voer, dit keer om de laatste opvarenden van het schipbreuk lijdende schip af te halen. Hetgeen lukte.
Het schilderij werd in 1981 geschonken aan de heer Swart, lid van de reddingcommissie, vanwege zijn 80e verjaardag. Groet, Paul G.
De scene geeft een indruk van de reddingsboot Brandaris (II) die op 2 maart 1956 voor de 3e maal van Terschelling naar de Zweedse vrachtvaarder Ecuador voer, dit keer om de laatste opvarenden van het schipbreuk lijdende schip af te halen. Hetgeen lukte.
Het schilderij werd in 1981 geschonken aan de heer Swart, lid van de reddingcommissie, vanwege zijn 80e verjaardag. Groet, Paul G.