Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
@ Peter
Mooie duidelijke opname,bedankt. We zitten nu nog op IJsland en na de Geysir gingen we 10 KM verderop naar de Gullfoss watervallen. Indrukwekkend vooral het donderend geluid als je vlakbij staat. M.i. is deze groter dan de "grootste" bij Akureyri. Natuurlijk ook filmpjes opgenomen om thuis te bekijken. Prachtig.
Daarna reden we een 70 KM schuins terug naar het UNESCO Nationaal Park Thingvellir. Men schrijft de TH als een verlengde P (zie onderschrift bij foto).
Hier zie je zeer interessante geologische structuren, veroorzaakt omdat dit gebied deels ligt op verschillende tectonische platen n.l. de Amerikaanse en de Europese. Hierdoor verschuift het landschap zowel Westwaarts als Oostwaarts ong. 3 mm per jaar hetgeen diepe scheuren achterlaat.
Metingen laten zien dat in een periode van 10.000 jaar de aarde 70 meter uit elkaar schuift. Ook de slenken zijn zo'n 40 meter dieper gezakt.
Via binnenweggetjes veel met 15 gr. gradient reden we terug naar Reykjavik.
Een zeer leerzame dag.
Ik moet nu gaan biljarten dus...
wordt vervolgd
Gerard
@ Peter
Mooie duidelijke opname,bedankt. We zitten nu nog op IJsland en na de Geysir gingen we 10 KM verderop naar de Gullfoss watervallen. Indrukwekkend vooral het donderend geluid als je vlakbij staat. M.i. is deze groter dan de "grootste" bij Akureyri. Natuurlijk ook filmpjes opgenomen om thuis te bekijken. Prachtig.
Daarna reden we een 70 KM schuins terug naar het UNESCO Nationaal Park Thingvellir. Men schrijft de TH als een verlengde P (zie onderschrift bij foto).
Hier zie je zeer interessante geologische structuren, veroorzaakt omdat dit gebied deels ligt op verschillende tectonische platen n.l. de Amerikaanse en de Europese. Hierdoor verschuift het landschap zowel Westwaarts als Oostwaarts ong. 3 mm per jaar hetgeen diepe scheuren achterlaat.
Metingen laten zien dat in een periode van 10.000 jaar de aarde 70 meter uit elkaar schuift. Ook de slenken zijn zo'n 40 meter dieper gezakt.
Via binnenweggetjes veel met 15 gr. gradient reden we terug naar Reykjavik.
Een zeer leerzame dag.
Ik moet nu gaan biljarten dus...
wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
Zondag 24 juli
Wederom een zeedag, weinig te doen, vierden de 52e verjaardag van mijn oudste zoon Hans met een drankje. Mooi weer aan dek,zelfs de zon liet zich zien. Temp.ca.13C. Het schip slingerde licht op een deining van SB. Op deze zeedagen merk je wel dat het bij volle bezetting en niemand op excursie het een relatief klein schip is met alle recreatieruimten, eetzalen etc. krap is met zitplaatsen, zeker tijdens voorstellingen.
Maandag 25 juli
Aankomst te Kirkwall rond 13.00. Fris weer maar wel droog en omdat we 's avonds weer zouden vertrekken was het dringen om de wal op te komen.
Dan moet iedereen met de handcomputer worden uitgecheckt en afdalen langs een ongelukkige loopplank. De excursiegangers willen als eerste in de bus zitten en de walstappers staan lang in rijen voor de shuttlebus voor de rit van 3,5 KM naar het centrum.
Levendige oude stad met veel historische punten , ook uit de oorlog..
Ik bezocht het museum met diverse exposities o.a. history-archeology en WW2 bijv. Scapa Flow waar een aantal Engelse en Duitse schepen onder water liggen en dankbare objecten zijn voor duikers. Een interessante winkelstraat met aan het eind een oude telefooncel, die je tegenwoordig niet zo veel meer ziet. Na een paar uur wandelen terug naar boord waar we nog net een schip zagen vertrekken. BERLIN (Valletta)
Pass.schip
IMO 7904889
MMSI 248277000
GRT 9570
SDWT 1796
Blt 1980
Call 9HA2295
LxB 139,3 x 17,53
Flag Malta
Wordt vervolgd
Gerard
Zondag 24 juli
Wederom een zeedag, weinig te doen, vierden de 52e verjaardag van mijn oudste zoon Hans met een drankje. Mooi weer aan dek,zelfs de zon liet zich zien. Temp.ca.13C. Het schip slingerde licht op een deining van SB. Op deze zeedagen merk je wel dat het bij volle bezetting en niemand op excursie het een relatief klein schip is met alle recreatieruimten, eetzalen etc. krap is met zitplaatsen, zeker tijdens voorstellingen.
Maandag 25 juli
Aankomst te Kirkwall rond 13.00. Fris weer maar wel droog en omdat we 's avonds weer zouden vertrekken was het dringen om de wal op te komen.
Dan moet iedereen met de handcomputer worden uitgecheckt en afdalen langs een ongelukkige loopplank. De excursiegangers willen als eerste in de bus zitten en de walstappers staan lang in rijen voor de shuttlebus voor de rit van 3,5 KM naar het centrum.
Levendige oude stad met veel historische punten , ook uit de oorlog..
Ik bezocht het museum met diverse exposities o.a. history-archeology en WW2 bijv. Scapa Flow waar een aantal Engelse en Duitse schepen onder water liggen en dankbare objecten zijn voor duikers. Een interessante winkelstraat met aan het eind een oude telefooncel, die je tegenwoordig niet zo veel meer ziet. Na een paar uur wandelen terug naar boord waar we nog net een schip zagen vertrekken. BERLIN (Valletta)
Pass.schip
IMO 7904889
MMSI 248277000
GRT 9570
SDWT 1796
Blt 1980
Call 9HA2295
LxB 139,3 x 17,53
Flag Malta
Wordt vervolgd
Gerard
l
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Leuk en leerzaam.
Frans
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
DINSDAG 26 juli
@ Frans, dank voor je belangstelling.
Van Kirkwall om 20.00 via de Stronsay Firth naar Invergordon waar om 08.00 gemeerd in de Cromarty Firth.
Op de pier werden we opgewacht door een doedelzakspeler in vol ornaat. Leuk welkom. Met de bus op weg naar het Loch Ness Monster Exhibition Center o.l.v. een gids (Duits/Engels)die onderweg veel over Schotland en Nessie wist te vertellen. Het was prachtig weer, droog,soms zonnig, ca.17C.
Reden via Inverness,een mooie, rijk uitziende stad, doorsneden door de rivier Ness, en langs Loch Ness, een 38 KM lang en 1,7 KM breed zoetwatermeer, bekend door de eeuwenlange zoektocht (met onderzeeboten, sonar etc.) naar het monster. een kaart ter orientatie.
Wie een duidelijke authentieke foto of film kan tonen kan 1 miljoen pond Stg ontvangen, een goede reden om de mythe in stand te houden.
We hebben diverse monsters gezien (zie foto) Uiteraard ook een rondvaarthaven en de gebruikelijke snuisterijen winkels en cafés wordt vervolgd
Gerard
DINSDAG 26 juli
@ Frans, dank voor je belangstelling.
Van Kirkwall om 20.00 via de Stronsay Firth naar Invergordon waar om 08.00 gemeerd in de Cromarty Firth.
Op de pier werden we opgewacht door een doedelzakspeler in vol ornaat. Leuk welkom. Met de bus op weg naar het Loch Ness Monster Exhibition Center o.l.v. een gids (Duits/Engels)die onderweg veel over Schotland en Nessie wist te vertellen. Het was prachtig weer, droog,soms zonnig, ca.17C.
Reden via Inverness,een mooie, rijk uitziende stad, doorsneden door de rivier Ness, en langs Loch Ness, een 38 KM lang en 1,7 KM breed zoetwatermeer, bekend door de eeuwenlange zoektocht (met onderzeeboten, sonar etc.) naar het monster. een kaart ter orientatie.
Wie een duidelijke authentieke foto of film kan tonen kan 1 miljoen pond Stg ontvangen, een goede reden om de mythe in stand te houden.
We hebben diverse monsters gezien (zie foto) Uiteraard ook een rondvaarthaven en de gebruikelijke snuisterijen winkels en cafés wordt vervolgd
Gerard
l
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
- Locatie: groningerland
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Leuke foto's Gerard!
Die vuurtoren ken ik wel, staat op Helliar Holm, bij Shapinsay. Zijn jullie ook nog in de "op een na grootste middeleeuwse kathedraal van Noorwegen" geweest in Kirkwall?
Wij vroegen ons al af wat je zou gaan doen in Invergordon. Geen bezoek aan een whiskystokerij dus
MVG,
---Peter.
Die vuurtoren ken ik wel, staat op Helliar Holm, bij Shapinsay. Zijn jullie ook nog in de "op een na grootste middeleeuwse kathedraal van Noorwegen" geweest in Kirkwall?
Wij vroegen ons al af wat je zou gaan doen in Invergordon. Geen bezoek aan een whiskystokerij dus
MVG,
---Peter.
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
@ Peter
Bedankt voor je commentaar.
Wat wij wel of niet kunnen zien hangt sterk af van conditie en omstandigheden. Wat wij wel zien vermeld ik zoveel mogelijk als het passend is op dit forum. Wij zijn samen 158 jaar oud en mijn vrouw heeft een gebrek waardoor ze alleen met aangepaste schoenen en een rollator voort kan (zie foto 329). Ik begeleid haar dan ook 100%.
Onze tijd in Kirkwall was erg kort maar hebben wel de St Magnus Cathedral en de monumenten voor oorlogsslachtoffers bekeken. Wij zijn geen liefhebbers van whisky.
Verder op Dinsdag 26 juli
Van Loch Ness reden we via een andere route door het mooie Schotse landschap terug naar het schip.
Cromarty Firth is een ankerplaats voor tal van boortorens en schepen voor de olieboorindustrie in opslag en/of reparatie zoals te zien op de volgende fotos. 's Avonds trok een sleep van Oost naar West de aandacht. BALDER VIKING
Tug/supply vessel
IMO 9199634
MMSI 265829000
Call SLKA
Flag Sweden
GT 3382
DWT 2424
LxB 83,7 x 18,04 m
Blt 2000
MAERSK REACHER
platform
IMO 8768256
MMSI 563468000
Call 9V9223
Flag Singapore
GT 15589
DWT 5018
LxB 70 x 68 m
Blt 2009
Cramond (Leith)
IMO 9067269 MMSI 232001770 Type:tug GT 449 SDWT 324 Blt 1994 Flag UK
EN AVANT 10 (Dordrecht)
Fire fighting vessel/tug IMO 9264386 MMSI 246774000 Call PCPP GT 358 LxB 28,29 x 9,85 m Blt 2002 Flag Neth.
Slot volgt
Gerard
@ Peter
Bedankt voor je commentaar.
Wat wij wel of niet kunnen zien hangt sterk af van conditie en omstandigheden. Wat wij wel zien vermeld ik zoveel mogelijk als het passend is op dit forum. Wij zijn samen 158 jaar oud en mijn vrouw heeft een gebrek waardoor ze alleen met aangepaste schoenen en een rollator voort kan (zie foto 329). Ik begeleid haar dan ook 100%.
Onze tijd in Kirkwall was erg kort maar hebben wel de St Magnus Cathedral en de monumenten voor oorlogsslachtoffers bekeken. Wij zijn geen liefhebbers van whisky.
Verder op Dinsdag 26 juli
Van Loch Ness reden we via een andere route door het mooie Schotse landschap terug naar het schip.
Cromarty Firth is een ankerplaats voor tal van boortorens en schepen voor de olieboorindustrie in opslag en/of reparatie zoals te zien op de volgende fotos. 's Avonds trok een sleep van Oost naar West de aandacht. BALDER VIKING
Tug/supply vessel
IMO 9199634
MMSI 265829000
Call SLKA
Flag Sweden
GT 3382
DWT 2424
LxB 83,7 x 18,04 m
Blt 2000
MAERSK REACHER
platform
IMO 8768256
MMSI 563468000
Call 9V9223
Flag Singapore
GT 15589
DWT 5018
LxB 70 x 68 m
Blt 2009
Cramond (Leith)
IMO 9067269 MMSI 232001770 Type:tug GT 449 SDWT 324 Blt 1994 Flag UK
EN AVANT 10 (Dordrecht)
Fire fighting vessel/tug IMO 9264386 MMSI 246774000 Call PCPP GT 358 LxB 28,29 x 9,85 m Blt 2002 Flag Neth.
Slot volgt
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Vervolg en slot
Woensdag 27 juli.
Op een kalme zee kwamen we om 07.30 ten anker midden in de Firth of Forth met zicht op Leith, de haven van Edinburg, dat 5 KM landinwaarts ligt.
Het weer was droog en zonnig met een W-NW wind BF 3. Met tenders naar de wal waar in de jachthaven een landing was gemaakt op een ponton. De oversteek duurde 22 minuten. Leith is een industriestad met dokken,fabrieken,opslagloodsen.
Door omstandigheden zagen we af van een bezoek aan Edinburg.
Later op de middag nam de wind toe, de zon verdween en het werd beduidend kouder.
Vertrek was gepland voor 20.00 maar vermoedelijk door de harde wind waren de tenders verlaat en moesten om 21.00 nog gehesen worden.
In het Botticelli restaurant kregen we ten afscheid een speciaal menu gemaakt door een 7 sterren Chef, dat ik hierbij weergeef. Donderdag 28 juli
Laatste cruisedag op de Noordzee, gevuld met diverse afscheidsvoorstellingen, heel leuk.
Wederom geen schip gezien, alleen boorplatforms.
COSTA NEOROMANTICA ****
Blt 1993 gerenoveerd 2012
L 220,52 m B 30,82 m Draft 7,8 m
GT 56769 NT 29215 DWT 7781
IMO 8821046
MMSI 247817000
Callsign IBCR
Flag Italy
Max sp. 20 knots
10/14 dekken
1578 pass. 622 crew
Qua inrichting vinden wij dit geen fijn schip. Geen echt theater, geen promenadedek. 2 kleine zwembaden, 1 jacuzzi.
Behalve op de huttendekken kan je niet zonder talloze onderbrekingen van voor naar achter lopen. Vrije dekruimte bijv. om te fotograferen is beperkt tot dek 11 midscheeps en gehinderd door de vele dekstoelen. Dat dekgedeelte met jogging pad van 150 m rondom is alleen via een trap bereikbaar, niet met de lift omdat de opgebouwde accommodatie op het voorschip alleen bestemd is voor Samsara passagiers.
Desondanks hebben wij van deze reis genoten.
Met vriendelijke groet
Gerard
Woensdag 27 juli.
Op een kalme zee kwamen we om 07.30 ten anker midden in de Firth of Forth met zicht op Leith, de haven van Edinburg, dat 5 KM landinwaarts ligt.
Het weer was droog en zonnig met een W-NW wind BF 3. Met tenders naar de wal waar in de jachthaven een landing was gemaakt op een ponton. De oversteek duurde 22 minuten. Leith is een industriestad met dokken,fabrieken,opslagloodsen.
Door omstandigheden zagen we af van een bezoek aan Edinburg.
Later op de middag nam de wind toe, de zon verdween en het werd beduidend kouder.
Vertrek was gepland voor 20.00 maar vermoedelijk door de harde wind waren de tenders verlaat en moesten om 21.00 nog gehesen worden.
In het Botticelli restaurant kregen we ten afscheid een speciaal menu gemaakt door een 7 sterren Chef, dat ik hierbij weergeef. Donderdag 28 juli
Laatste cruisedag op de Noordzee, gevuld met diverse afscheidsvoorstellingen, heel leuk.
Wederom geen schip gezien, alleen boorplatforms.
COSTA NEOROMANTICA ****
Blt 1993 gerenoveerd 2012
L 220,52 m B 30,82 m Draft 7,8 m
GT 56769 NT 29215 DWT 7781
IMO 8821046
MMSI 247817000
Callsign IBCR
Flag Italy
Max sp. 20 knots
10/14 dekken
1578 pass. 622 crew
Qua inrichting vinden wij dit geen fijn schip. Geen echt theater, geen promenadedek. 2 kleine zwembaden, 1 jacuzzi.
Behalve op de huttendekken kan je niet zonder talloze onderbrekingen van voor naar achter lopen. Vrije dekruimte bijv. om te fotograferen is beperkt tot dek 11 midscheeps en gehinderd door de vele dekstoelen. Dat dekgedeelte met jogging pad van 150 m rondom is alleen via een trap bereikbaar, niet met de lift omdat de opgebouwde accommodatie op het voorschip alleen bestemd is voor Samsara passagiers.
Desondanks hebben wij van deze reis genoten.
Met vriendelijke groet
Gerard
l
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
En Gerard weer bedankt voor je mooie reportage, leuk om die plaatsen weer eens te zien waar ik voor mijn werk geweest ben, maar nu als toerist.
mvg Gerard
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Hallo Gerard,
Bedankt voor het verslag, de reis blijft op ons verlanglijstje staan !
Groeten, Wim.
Bedankt voor het verslag, de reis blijft op ons verlanglijstje staan !
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Gerard ook van mij bedankt voor je verslag van de reis en de mooie foto,s
met vriendelijke groet
met vriendelijke groet
egbert