Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Beste mensen,
Wij,Thea en ik, hebben een cruise gemaakt naar een regio waar we nog niet geweest waren, IJsland en Schotland van 14 dagen .
Ik wil proberen hier wat fotos en interessante weetjes te plaatsen.
Eerst een foto en schedule van het schip. Eerst even testen of dit is gelukt.
Wordt vervolgd
Gerard
Wij,Thea en ik, hebben een cruise gemaakt naar een regio waar we nog niet geweest waren, IJsland en Schotland van 14 dagen .
Ik wil proberen hier wat fotos en interessante weetjes te plaatsen.
Eerst een foto en schedule van het schip. Eerst even testen of dit is gelukt.
Wordt vervolgd
Gerard
l
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Hallo Gerard,
Ik ben heel benieuwd naar het verslag, omdat we deze cruise ook op ons verlanglijstje hebben staan.
Dus brand maar los !!
Groeten, Wim.
Ik ben heel benieuwd naar het verslag, omdat we deze cruise ook op ons verlanglijstje hebben staan.
Dus brand maar los !!
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Vervolg
Vrijdag 15 juli
Het inchecken bij de PTA ging heel vlot en we waren snel in onze hut op dek 7 SB voor. Tot mijn verbazing vond ik daar niet de tickets die ik online had besteld op "My Costa " voor enkele excursies en drankenpakketten. Bij de service desk wisten ze van niks en bij de tour desk stond een rij mensen vergelijkbaar met de rij voor de bakker in 1944, dus dat lieten we maar zitten. Achteraf bleek dat we aan de wal voordeliger uit waren om zelf iets te zoeken evt. combinaties te maken met andere Hollanders.
Om 16.30 sloepenrol op de ouderwetse manier n.l. met reddingsvest correct om bij de toegewezen boot op dek 9 en uitleg in 4 talen.
Door drukte in de haven werd vertrek uitgesteld van 17.00 naar 19.00 wat betekende dat we pas om 21.15 in de sluis lagen wat donkere fotos gaf. Zaterdag 16 juli Op zee
Een hele zeedag,heerlijk. Het drankenpakket was aan boord te boeken voor dezelfde prijs. Het excursiepakket was VOL=VOL, behalve een busreis naar Loch Ness. Hebben op de Noordzee geen schepen gezien, wel boortorens. Het eten aan boord is prima, niet hoogstaand maar erg Italiaans,veel pasta.
Dit schip heeft 2 vrije restaurants n.l. Botticelli, a la carte, bediend, en Giardino, buffet,zelfbediening. Daarnaast enkele betaalde restaurants.
Zondag 17 juli te Lerwick (Shetlands)
Klok 1 uur terug.Kwamen ten anker, voor ons aan de voorkant zeer hoorbaar, eerst het uitpompen en kort daarna het ratelen van de ketting. Engelse immigration inspectie, iedereen face to face met open paspoort en Costa Card. Alle 4 de tenders te water waarvan 3 gebruikt om passagiers naar de wal te brengen. Alles zeer ordelijk en op nummer.
Op Zondag is ook hier alles dicht behalve de pubs en musea. Klein stadje vanaf de haven tegen een heuvel gebouwd, dus nauwe straatjes met trappen.
De temp.was 10 gr C, winderig maar aangenaam om te wandelen.
Geen scheepvaart van betekenis. Pilot vessel
IMO9399416
MMSI235034995
Callsign MMBW4
GT 118
Displ 55t
LxB 20,3 x 8
Blt 2006
Tug
IMO 9000819
GT143
SDWT 120
Blt 1990
Wordt vervolgd
Gerard
Vrijdag 15 juli
Het inchecken bij de PTA ging heel vlot en we waren snel in onze hut op dek 7 SB voor. Tot mijn verbazing vond ik daar niet de tickets die ik online had besteld op "My Costa " voor enkele excursies en drankenpakketten. Bij de service desk wisten ze van niks en bij de tour desk stond een rij mensen vergelijkbaar met de rij voor de bakker in 1944, dus dat lieten we maar zitten. Achteraf bleek dat we aan de wal voordeliger uit waren om zelf iets te zoeken evt. combinaties te maken met andere Hollanders.
Om 16.30 sloepenrol op de ouderwetse manier n.l. met reddingsvest correct om bij de toegewezen boot op dek 9 en uitleg in 4 talen.
Door drukte in de haven werd vertrek uitgesteld van 17.00 naar 19.00 wat betekende dat we pas om 21.15 in de sluis lagen wat donkere fotos gaf. Zaterdag 16 juli Op zee
Een hele zeedag,heerlijk. Het drankenpakket was aan boord te boeken voor dezelfde prijs. Het excursiepakket was VOL=VOL, behalve een busreis naar Loch Ness. Hebben op de Noordzee geen schepen gezien, wel boortorens. Het eten aan boord is prima, niet hoogstaand maar erg Italiaans,veel pasta.
Dit schip heeft 2 vrije restaurants n.l. Botticelli, a la carte, bediend, en Giardino, buffet,zelfbediening. Daarnaast enkele betaalde restaurants.
Zondag 17 juli te Lerwick (Shetlands)
Klok 1 uur terug.Kwamen ten anker, voor ons aan de voorkant zeer hoorbaar, eerst het uitpompen en kort daarna het ratelen van de ketting. Engelse immigration inspectie, iedereen face to face met open paspoort en Costa Card. Alle 4 de tenders te water waarvan 3 gebruikt om passagiers naar de wal te brengen. Alles zeer ordelijk en op nummer.
Op Zondag is ook hier alles dicht behalve de pubs en musea. Klein stadje vanaf de haven tegen een heuvel gebouwd, dus nauwe straatjes met trappen.
De temp.was 10 gr C, winderig maar aangenaam om te wandelen.
Geen scheepvaart van betekenis. Pilot vessel
IMO9399416
MMSI235034995
Callsign MMBW4
GT 118
Displ 55t
LxB 20,3 x 8
Blt 2006
Tug
IMO 9000819
GT143
SDWT 120
Blt 1990
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
en weer was ik ongewenst uitgelogd.
Maandag 18 juli.
Volle zeedag, restant Noordzee en Atl.Oceaan. Achter de beschutting van Shetland vandaan begon het schip te bewegen, lichte deining en soms een behoorlijke klap met de boeg op de zee, zeer hoorbaar in de hut 's nachts. Toch 's morgens goed weer, fris en zonnig. Passeerden op korte afstand Faroer met koers 307. Geen enkel schip te zien, we zaten goed buiten de scheepvaart routes.
Dinsdag 19 juli.
Al vroeg liepen we de Seydisfjord binnen, een doodlopend water met aan het eind het stadje Seydisfjordur, tussen hoge bergen met sneeuw en kleine watervallen. Wel ook een heuse steiger waar wij na rondgaan met SB voor de kant kwamen. Dit stadje heeft ongeveer 800 inwoners, geen taxidienst. Het was zonnig en warm. Hebben wat rondgewandeld, er was weinig te doen.
Na vertrek om 19.30 kwamen we in dikke mist en werden de gebruikelijke mistsignalen gegeven.
Woensdag 20 juli.
Om 09.00 aankomst in Akureyri, onze meest Noordelijke aanloophaven, een stad van 18000 inwoners. Op een inwonertal van 320.000 in heel IJsland is dit een grote stad te noemen. Geen scheepvaart, zelfs geen vissers. Om 08.00 kwam het loodsbootje langszij en zette de havenloods af. Sleipnir Akureyri ISL
pilotvessel
IMO -
MMSI 251272110
Callsign TFEK
L x B 16 x 5 m
Flag Island
wordt vervolgd
Gerard
en weer was ik ongewenst uitgelogd.
Maandag 18 juli.
Volle zeedag, restant Noordzee en Atl.Oceaan. Achter de beschutting van Shetland vandaan begon het schip te bewegen, lichte deining en soms een behoorlijke klap met de boeg op de zee, zeer hoorbaar in de hut 's nachts. Toch 's morgens goed weer, fris en zonnig. Passeerden op korte afstand Faroer met koers 307. Geen enkel schip te zien, we zaten goed buiten de scheepvaart routes.
Dinsdag 19 juli.
Al vroeg liepen we de Seydisfjord binnen, een doodlopend water met aan het eind het stadje Seydisfjordur, tussen hoge bergen met sneeuw en kleine watervallen. Wel ook een heuse steiger waar wij na rondgaan met SB voor de kant kwamen. Dit stadje heeft ongeveer 800 inwoners, geen taxidienst. Het was zonnig en warm. Hebben wat rondgewandeld, er was weinig te doen.
Na vertrek om 19.30 kwamen we in dikke mist en werden de gebruikelijke mistsignalen gegeven.
Woensdag 20 juli.
Om 09.00 aankomst in Akureyri, onze meest Noordelijke aanloophaven, een stad van 18000 inwoners. Op een inwonertal van 320.000 in heel IJsland is dit een grote stad te noemen. Geen scheepvaart, zelfs geen vissers. Om 08.00 kwam het loodsbootje langszij en zette de havenloods af. Sleipnir Akureyri ISL
pilotvessel
IMO -
MMSI 251272110
Callsign TFEK
L x B 16 x 5 m
Flag Island
wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
Een excursie met de bus was geen optie, dus wij zochten een taxistandplaats waar ook andere Hollanders een ritje zochten. Wij wilden persé naar de Godafoss watervallen die de reputatie hadden de grootste van IJsland te zijn. Deze lagen op 50 KM van Akureyri. Na een prijscheck bleken alle taxis hetzelfde tarief (op gedrukte kaart !) te hanteren, € 100 pp bij 2 personen voor de rondrit plus half uur fotostop. De busexcursie was € 75 pp. De chauffeur sprak redelijk Engels en wist veel van IJsland te vertellen. Het alfabet heeft 32 tekens en een verhandeling over achternamen, die niet bestaan op IJsland, zonen en dochters krijgen de voornaam van de vader met toevoeging van son of dottir. De kerstening van IJsland is door de Engelsen rond het jaar 1000 tot stand gebracht. De toenmalige regeringsleider liet zich door Engelse missionarissen overtuigen en heeft toen alle afgodsbeelden in die waterval gegooid, vandaar de naam "Waterfall of the gods".
Kort voor ons vertrek meerde de Deutschland aan. (helaas minder goede foto). Deutschland-Nassau
IMO 9141807
MMSI 311000410
Pass. schip
GRT 22496
SDWT 3460
Blt 1998
Flag Bahamas
wordt vervolgd
Gerard
Een excursie met de bus was geen optie, dus wij zochten een taxistandplaats waar ook andere Hollanders een ritje zochten. Wij wilden persé naar de Godafoss watervallen die de reputatie hadden de grootste van IJsland te zijn. Deze lagen op 50 KM van Akureyri. Na een prijscheck bleken alle taxis hetzelfde tarief (op gedrukte kaart !) te hanteren, € 100 pp bij 2 personen voor de rondrit plus half uur fotostop. De busexcursie was € 75 pp. De chauffeur sprak redelijk Engels en wist veel van IJsland te vertellen. Het alfabet heeft 32 tekens en een verhandeling over achternamen, die niet bestaan op IJsland, zonen en dochters krijgen de voornaam van de vader met toevoeging van son of dottir. De kerstening van IJsland is door de Engelsen rond het jaar 1000 tot stand gebracht. De toenmalige regeringsleider liet zich door Engelse missionarissen overtuigen en heeft toen alle afgodsbeelden in die waterval gegooid, vandaar de naam "Waterfall of the gods".
Kort voor ons vertrek meerde de Deutschland aan. (helaas minder goede foto). Deutschland-Nassau
IMO 9141807
MMSI 311000410
Pass. schip
GRT 22496
SDWT 3460
Blt 1998
Flag Bahamas
wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
Vervolg
Donderdag 21 juli
Kwamen om 0800 aan in Isafjord aan de westkust, niet ten anker zoals de bedoeling was, maar voor de kant op de plaats van de Zuiderdam die later binnen kwam en moest ankeren. De tenders als reddingboot kunnen 150 mensen hebben, als tender worden er 120 mensen toegelaten, dat wordt altijd proppen en is onaangenaam als er ook nog mensen met rollators en rolstoelen mee willen.
Isafjord is een klein plaatsje met veel visindustrie, dat kon je goed ruiken. De plaats ligt een beetje ingeklemd tussen hoge besneeuwde bergen waar de laaghangende bewolking als een deken over de toppen gedrapeerd leek. De buiten temperatuur was niet hoger dan 10 gr C.
Zagen de volgende schepen. Arktika
Sailing vessel
IMO -
MMSI 251150110
LxB 18x6 m
Flag Iceland
Dit schip werd gebruikt voor walvis spotting voor toeristen.
STEFNIR IS 28
Trawler
IMO 7424683
MMSI 251035000
Callsign TFGM
GRT 668
LxB 49,87 x 9,5 m
Blt 1976
Flag Iceland
Met 2 cruiseschepen in de haven liep het stadje aardig vol met toeristen.
Vrijdag 22 juli.
Om 0800 ten anker in de Grundafjordur, een kleine fjord bij een klein stadje geheel in het teken van de visindustrie. De oude vislucht bleef hier ook lang merkbaar. Ook hier is het wel toeristisch getuige de vele hotels en guesthouses. Ook walvissafaris werden aangeboden met RIB's. Als je hier geen excursies hebt geboekt verder het binnenland in, heb je ook hier weinig te zoeken. De Pacific Princess kwam hier ook ten anker Wordt vervolgd
Gerard
Donderdag 21 juli
Kwamen om 0800 aan in Isafjord aan de westkust, niet ten anker zoals de bedoeling was, maar voor de kant op de plaats van de Zuiderdam die later binnen kwam en moest ankeren. De tenders als reddingboot kunnen 150 mensen hebben, als tender worden er 120 mensen toegelaten, dat wordt altijd proppen en is onaangenaam als er ook nog mensen met rollators en rolstoelen mee willen.
Isafjord is een klein plaatsje met veel visindustrie, dat kon je goed ruiken. De plaats ligt een beetje ingeklemd tussen hoge besneeuwde bergen waar de laaghangende bewolking als een deken over de toppen gedrapeerd leek. De buiten temperatuur was niet hoger dan 10 gr C.
Zagen de volgende schepen. Arktika
Sailing vessel
IMO -
MMSI 251150110
LxB 18x6 m
Flag Iceland
Dit schip werd gebruikt voor walvis spotting voor toeristen.
STEFNIR IS 28
Trawler
IMO 7424683
MMSI 251035000
Callsign TFGM
GRT 668
LxB 49,87 x 9,5 m
Blt 1976
Flag Iceland
Met 2 cruiseschepen in de haven liep het stadje aardig vol met toeristen.
Vrijdag 22 juli.
Om 0800 ten anker in de Grundafjordur, een kleine fjord bij een klein stadje geheel in het teken van de visindustrie. De oude vislucht bleef hier ook lang merkbaar. Ook hier is het wel toeristisch getuige de vele hotels en guesthouses. Ook walvissafaris werden aangeboden met RIB's. Als je hier geen excursies hebt geboekt verder het binnenland in, heb je ook hier weinig te zoeken. De Pacific Princess kwam hier ook ten anker Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
De fotos in het vorige bericht die zijn verdwenen plaats ik hieronder PACIFIC PRINCESS Hamilton
IMO 9187887
MMSI 310504000
Pass.schip
GRT 30277
SDWT 2700
Blt 1999
Flag Bermuda
Wordt vervolgd
Gerard
De fotos in het vorige bericht die zijn verdwenen plaats ik hieronder PACIFIC PRINCESS Hamilton
IMO 9187887
MMSI 310504000
Pass.schip
GRT 30277
SDWT 2700
Blt 1999
Flag Bermuda
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
Verder in Grundarfjord nog het volgende gezien FARSAELL SH 30
Fishing vessel
IMO 8303422
MMSI 251197110
GRT 237
LxB 29,49 x 7m
Blt 1983
Flag Iceland Dit scheepje werd voor korte rondvaarten met passagiers gebruikt
LAKI
Passenger vessel
IMO -
MMSI 251208340
Callsign 1373
LxB 18x4 m
Flag Iceland HRINGUR SH 153
Trawler
IMO 8956669
MMSI 251530000
GRT 473
Call TFIG
LxB 28,68 x 9,39 m
Blt 1997
Flag Iceland GRUNDFIRDINGUR SH 24
IMO 72088780
MMSI 251298110
GRT 255
Call TFRR
Fishing vessel
Blt 1972
Een paar vintage cars bij de bakker in de stad Een paar uur later werd er nog een bij gezet Deze paaltjes zijn door schoolkinderen ludiek beschilderd, vond ze wel leuk. Wordt vervolgd
Gerard
Verder in Grundarfjord nog het volgende gezien FARSAELL SH 30
Fishing vessel
IMO 8303422
MMSI 251197110
GRT 237
LxB 29,49 x 7m
Blt 1983
Flag Iceland Dit scheepje werd voor korte rondvaarten met passagiers gebruikt
LAKI
Passenger vessel
IMO -
MMSI 251208340
Callsign 1373
LxB 18x4 m
Flag Iceland HRINGUR SH 153
Trawler
IMO 8956669
MMSI 251530000
GRT 473
Call TFIG
LxB 28,68 x 9,39 m
Blt 1997
Flag Iceland GRUNDFIRDINGUR SH 24
IMO 72088780
MMSI 251298110
GRT 255
Call TFRR
Fishing vessel
Blt 1972
Een paar vintage cars bij de bakker in de stad Een paar uur later werd er nog een bij gezet Deze paaltjes zijn door schoolkinderen ludiek beschilderd, vond ze wel leuk. Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Cruise met de Costa neoRomantica naar IJsland en Schotland
vervolg
Zaterdag 23 juli
Kwamen om 0800 te Reykjavik voor de kant, achter de Zuiderdam. Het was een flink eind van het schip naar de terminal, maar er ging een gratis shuttle bus waar wij dankbaar gebruik van maakten. Er ging een bus van de terminal naar het centrum (4 KM) maar wilden toch liever iets gaan zien in het land.
Even verderop stonden 4 Hollanders te beraadslagen met een chauffeur, wij sloten ons daarbij aan en maakten een deal voor een rit naar de "Golden Circle" d.w.z. een rit van 250 KM naar 1e de Geysir 2e de Gullfoss watervallen en 3e het Thingvellir UNESCO natuurreservaat. Dit kon voor € 90 pp.
We reden door gevarieerde streken en de chauffeur vertelde veel over alles wat we zagen.
De Geysir was zeer indrukwekkend. Er wordt een druk opgebouwd onder de grond en elke 5 a 10 minuten spuit een kolom heet water ( 80 a 100 gr.C)
enige tientallen meters omhoog, soms minder en soms meer. De actieve geysir heette de Strokkur.
In de directe omgeving ziet men ook kleine geiser waarin het water kookt en borrelt.
De grote Geysir is alleen actief bij vulkanische activiteiten en kan dan wel tot 100 m water omhoog spuiten. Volgen onze gids kan je in het nabijgelegen hotel een ontbijt bestellen met brood en eieren gebakken in geiserwater voor €20.
wordt vervolgd
Gerard
Zaterdag 23 juli
Kwamen om 0800 te Reykjavik voor de kant, achter de Zuiderdam. Het was een flink eind van het schip naar de terminal, maar er ging een gratis shuttle bus waar wij dankbaar gebruik van maakten. Er ging een bus van de terminal naar het centrum (4 KM) maar wilden toch liever iets gaan zien in het land.
Even verderop stonden 4 Hollanders te beraadslagen met een chauffeur, wij sloten ons daarbij aan en maakten een deal voor een rit naar de "Golden Circle" d.w.z. een rit van 250 KM naar 1e de Geysir 2e de Gullfoss watervallen en 3e het Thingvellir UNESCO natuurreservaat. Dit kon voor € 90 pp.
We reden door gevarieerde streken en de chauffeur vertelde veel over alles wat we zagen.
De Geysir was zeer indrukwekkend. Er wordt een druk opgebouwd onder de grond en elke 5 a 10 minuten spuit een kolom heet water ( 80 a 100 gr.C)
enige tientallen meters omhoog, soms minder en soms meer. De actieve geysir heette de Strokkur.
In de directe omgeving ziet men ook kleine geiser waarin het water kookt en borrelt.
De grote Geysir is alleen actief bij vulkanische activiteiten en kan dan wel tot 100 m water omhoog spuiten. Volgen onze gids kan je in het nabijgelegen hotel een ontbijt bestellen met brood en eieren gebakken in geiserwater voor €20.
wordt vervolgd
Gerard
l
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
- Locatie: groningerland
Betrapt!
In de morgen van 25 juli betrapte Gary Nicolson jullie toen de Costa neoRomantica de Stronsay Firth in voer op weg naar Kirkwall. Het was een koele dag voor zover ik mij herinner. Mijn vriendin kwam die dag ook weer in Orkney aan, vanuit Polen. "Het was wel even wennen", zei ze. Ik hoop dat jullie genoten hebben, want er is heel veel te zien in Orkney.
Hartelijke groet,
---Peter.
Hartelijke groet,
---Peter.