Faillissementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Faillissementen

Bericht door v+d »

Je kan het altijd van meerdere kanten bekijken.
Ik vraag mij al jaren af waarom er schepen gebouwd worden als er geen emplooi voor is, weet je nog die beroemde schepen commanditaire vennootschappen?
Die schepen werden niet slechts gebouwd om in een behoefte van de markt te voorzien maar vooral om wat mensen de spaarcenten uit de zak te kloppen. Dat lukte wonderwel, helaas waren de kosten te hoog, de verdiensten te laag en bracht de verkoop na een aantal jaren veel minder op dan begroot. Je kon het op je klompen aan zien komen en toch bleef dat lang goed gaan en keek iedereen die ermee bezig was de andere kant op.

Er is overigens niets verkeerd aan elders spullen laten bouwen als het daar beter en goedkoper kan, immers stug doorgaan en voorraad maken dat is ook geen oplossing. Rustig met de stroom mee zwemmen en je kop boven water houden is de enige manier, ook al moet je daar een chinees zwemvestje voor aan trekken. Er zijn nog vele mensen die bar weinig te eten hebben en ja ook ik heb er velen zwemmen geleerd en ben niet verbaasd dat zij mij nu voorbij zwemmen.

Faillissementen zijn van alle tijden en eigenlijk slechts interessant om te bespreken als je alle details kent.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Faillissementen

Bericht door peelander »

Is het met de faillissementen van grotere reders nu niet zo dat L' histoire se repete?
Ergens tussen mijn grijze cellen zit er een die zegt, dat eind jaren vijftig en de jaren zestig overcapaciteit was in de KHV en dat veel kapitein/eigenaars/kleine rederijtjes de klos waren en hun schip/schepen moesten opleggen/verkopen of onder een goedkope vlag brengen.
Nu heb ik toen de klok horen luiden, maar op dit forum zullen best leden zijn, die weten waar de klepel hangt.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Faillissementen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Je kon het op je klompen aan zien komen en toch bleef dat lang goed gaan en keek iedereen die ermee bezig was de andere kant op.
Die klompen van Jan en ook die van mij hebben hele dunne en versleten houten zolen :lol: .........zodoende kun je veeel "aan voelen komen"..........AL die snelle rekenaars met die "snelle schoentjes en mooie pakkies" :lol: denken dat ze van ALLES hebben geleerd.........maaaar " gezond verstand" is niet te koop!!

"Other peoples Money" en " Bomen groeien niet tot de hemel" en " TE mooi om waar te zijn DUS ook NIET waar" zijn o.a. zaken om te onthouden!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Faillissementen

Bericht door C.Donner »

een jaar of 15-17 terug kwam een maat van mijn uit Giesendam met een krante artikel: Participatie in schepen. Je kon voor f20000 of f 15000 deelnemen aan de bouw van een zeeschip. hij zei daar zit de toekomst in. Volges die advertenties een zeer hoog rentement, de markt trekt aan enz enz. hij probeerde me de kop gek te praten maar ik ging er niet mee in. hij wel, een paar jaar later kreeg ie een brief of hij nog f5000 meer wilde storten omdat het ,,heel even wat minder ging en een doorstart moesten maken" en hij dee het ook nog. het rezultaat? Ik heb me spaarcenten nog en hij is alles kwijt. zijn komentaar: Volges mij is er een dikke nek met mijn centen gaan lopen..... tjah, hoe gek wil je het hebben... dit is het verhaal van de mot en de kaars

groets cornelis
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Faillissementen

Bericht door ArieE »

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2144310 ... -hart.html

Vanavond bij Nieuwsuur.

Groeten Arie Eijgenraam
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Faillissementen

Bericht door Drentenier »

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Faillissementen

Bericht door jdbvos »

Hoe je het wendt of keert, het gaat altijd om geld....
De overheid probeert met subsidies (soms) werkgelegenheid te behouden dmv subsidies. Zowiezo al iets dat discutabel is: in hoeverre moet de samenleving opdraaien voor een bedrijf dat blijkbaar geen reden van bestaan meer heeft..... Maar het zal zondermeer met de beste bedoelingen zijn, en een zegen voor degenen die daar werken....
Uiteraard zal er dan ook 'iets' moeten zijn die dergelijke produkten af gaat nemen...
Slimme geldhandelaren zullen er dus ook als de kippen bij zijn om zich over dergelijk subsidiegeld te ontfermen.

Stel het volgende (mi redelijk realistische) doemscenario voor:
De scheepsbouw in NL wordt vanwege de werkgelegenheid gesubsidieerd, en gaat schepen bouwen.
Slimme speculanten bedenken daarop een plan om die schepen middels een nieuw op te richten consortium te kopen, en gaan hiervoor aandelen en/of participanten aantrekken aan wie zij dat weer lucratief verkopen. Het bedrag dat voor deze aandelen/participatie moet worden betaald is bijelkaar véél hoger (soms zelfs een x-voud) dan de eerste investering, en dus zijn de eerste geldschieters "boven Jan". Zij zijn daarop ook nog de eigenaren van het nieuwe consortium, dus wellicht draait dat dan nóg een keer op subsidies...het gaat tenslotte om de werkgelegenheid van de scheepsbouw en aanverwante sectoren, nietwaar...
Wanneer de subsidieregelingen stoppen na een x-tal jaren, stort het consortium in, en de geldschieters halen hun schouders op en richten zich op het volgende aandelen/participatie-project om nóg meer subsidiegeld in hun zakken te laten glijden.
De kleine aandeelhouders/participanten (zoals een kennis van me, die ik nog heb gewaarschuwd) zien dat de rederij geen redenen van bestaan meer heeft, en maken zich uiteraard grote zorgen. Maar, zoals hen beloofd is, de verkoop van 'hun' schip zal iig kostendekkend zijn......immers ??
Een executieverkoop zal echter altijd een negatief rendement hebben (want opkopers daarvan willen zo laag mogelijk inkopen), dus de aandeelhouder/particpanten kunnen gewoon fluiten naar hun geld, en tandenknarsend toezien hoe die ouwe jofiale verkoper die hun zulke mooie plaatjes voortoverde, op RTL-programma's zijn enorme vermogen tentoonspreid met zijn housevision-, boatvision- of autovision- bijdragen....

Ach ja...zoals iemand op het Forum in z'n 'handtekening' heeft staan: "Nil nove sub sole"
Wat dat ook moge betekenen, voor mij is het "niets nieuws onder de zon"
Wie slim is, zorgt dat hij geld heeft, om met dat geld nog méér geld te genereren, en waar dát vandaan komt interesseert hem niet....
Alleen zijn dat de kleine aandeelhouders/participanten, of als ze pech hebben: de arbeiders hun pensioenfonds dat hun pensioengeld heeft ingezet in de AEX-loterij, die eveneens drijft op die eerste speculanten....

Zo ging het met de door Theo al aangehaalde VOC, en zo gaat het nog steeds....

Nou, hoe bekend lijkt dit volkomen imaginaire "doemscenario" ?? :-D
Oost, west...ook best
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Faillissementen

Bericht door Cbalk »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Faillissementen

Bericht door jdbvos »

Van m'n Hoogkerkse naamgenoot ontving ik de Nieuwsbrief mbt 'de lotgevallen van de Abis-schepen'
Inzien, en dan te downloaden, kan hier
Oost, west...ook best


Plaats reactie