Faillissementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eric

Faillissementen

Bericht door Eric » 11 nov 2016 10:41

Wat mij hier opvalt is dat de laatste weken diverse rederijen failliet zijn gegaan, maar daar hier niets over wordt geschreven.
Het zijn ook niet de minste die omvallen?
Is dat hier gewoon onbekend? Of is er een andere reden?

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Jos Komen
Contacteer:

Re: faillissementen

Bericht door Jos Komen » 11 nov 2016 11:04

Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

jdbvos

Bericht door jdbvos » 11 nov 2016 11:38

Ik heb geen idee, Eric....
Een tijdje geleden plaatste ik bij ActueleBerichten 2 knipseltjes die ik kreeg van Jan Vos uit Hoogkerk over Abis en Flinter, maar daar reageerde ook niemand op....
Wellicht sneeuwden die berichtgevingen onder in het Clinton-Trump geweld....
En idd: het gaat niet best met de NLse zeevaart...
Het gaat zelfs zo slecht, dat berichtgeving daarover blijkbaar al geen nieuws meer is...

NL is al lang geen zeevarende natie, zoals het dat was, meer: we zijn -zoals managend NL zegt- een "Kennisland" geworden ipv een "Produktieland". Uiteraard moet die kennis even gemanaged worden...
Alle grote bedrijven zijn al in buitenlandse handen, en de hoofdactiviteiten daarvan eveneens, dus daar zit niet meer zoveel werkgelegenheid meer. De kleinere bedrijven worden de markt uitgewerkt, dus daar verdwijnt eveneens de werkgelegenheid... De laatsten die de deuren sluiten zijn dan nog het MKB, omdat in NL niemand dan nog iets kan kopen....
De scheepswerven en rederijen zijn tegenwoordig bijna weggevaagd en onze vlag helaas een 'flag of convenience'....
Wanner je dan in hetzelfde schuitje zit als je nabije buren, betekent dat eveneens dat het einde van de grote Europese havens in zicht begint te komen...mét de bijbehorende lucratieve im- en export....
Maar onze strijdkrachten doen tenminste nog volledig mee met de groten der aarde op het wereldtoneel. (niet negatief bedoeld hoor !)
Als je op 4 landen na het kleinste land ter wereld bent (Liechtenstein, Andorra, Luxemburg en Belgie), én op 1 land na (Belgie) het kleinste land ter wereld met een leger, kun je alleen in de politiek toch nog aardig internationaal meedoen....
Maar de zeevaart, net als zovele grote arbeidstakken, leggen hier het loodje in de concurrentiestrijd met landen met lagere lonen, en bijzonder lagere toezichten en regelgevingen...

Dit allemaal is geen litanie, hoewel het daar wel op lijkt.... Het is meer mijn observatie en gevolgtrekking van mijn omgeving...
De wereld verandert...en verrekte snel, tegenwoordig....
"Beschaving" heeft een prijs.... En wanneer alleen 'de top' daarvan profiteert, gaat -nét als alle beschavingen vóór de onze- zo'n beschaving ten onder aan decadentie van vaak een heel klein groepje....

"Wie lacht niet, wie de mens beziet" (volgens sommigen Cats, volgens anderen van Vondel)
"Zelfs een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen....alleen een mens, dat stomme dier, stoot zich minimaal een keer of vier"

Zoals in "een" Canadese krant stond:
Bijlagen
Well,there goes the neighbourhood-Nov-10-2016 B.jpg
Well,there goes the neighbourhood-Nov-10-2016 B.jpg (279.15 KiB) 2910 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 11 nov 2016 12:01

Beste kombuizers,

Faillissementen bij de Ned. koopvaardij zijn als elk faillissement een trieste aangelegenheid.
Wat ik wel als schokkend ervaar is dat er gesproken is dat er 65 mensen op kantoor werken bij deze maatschappij, de schepen onder Nederlandse vlag varen , maar geen eigen bemanningsleden (350) in vaste dienst hebben. M.a.w. daar komen we goedkoop vanaf. Of zie ik het verkeerd ?

Fluks

Bericht door Fluks » 11 nov 2016 12:02

Ik denk,dat de mensen murf geworden zijn van alle onheilstijdingen.In het buitenland is alles goedkoper,dus doet iedereen er aan mee om de economie van Nederland naar de afgrond te helpen.Heden las ik in de krant,dat in Nederland zelfs Filipijnse vrachtwagenchauffeurs rondrijden.Als het waar is zou dit treurig zijn. Laten we een zekere vorm van optimisme bewaren,misschien veranderen de tijden. Groet,Arie.

Harry G. Hogeboom

Re: Faillissementen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 nov 2016 12:07

misschien veranderen de tijden. Groet,Arie.
De tijden veranderen zichzelf niet Arie........"wij" veranderen de tijden!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 11 nov 2016 15:53

Tja, de mderne tijd: buitenlanders op de vloot en zelfs Filipijnse truckers. Waar moet dat heen?
Nee, dan vroeger, in de tijd van de VOC - die VOC-mentaliteit van Balkenende, weten we het nog?
'Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?'
Ken uw geschiedenis, óók die van de VOC - de allereerste multinational ter wereld. In 1770 was 80 procent van de soldaten en 50 procent van alle zeelieden in dienst van de VOC afkomstig uit landen buiten Nederland. Dat ging om zeer grote aantallen mensen. Van de 82.000 personen die tussen 1765 en 1775 op de Nederlandse Oostindiëvaarders naar naar Azië voeren, waren 51.800 buitenlanders.
What's new? :?
Laatst gewijzigd door Theo Horsten op 11 nov 2016 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

jdbvos

Bericht door jdbvos » 11 nov 2016 16:32

Ook Abis heeft schepen "onder de hamer" ....
Greetz!
Jan DB Vos

Fluks

Bericht door Fluks » 11 nov 2016 17:05

Ook ik ken de geschiedenis,maar vraag mij af,of men toen ook geen mensen uit de eigen provincies wilde hebben,omdat ze te duur waren. Ik ga nu weer verder met het lezen van‘‘De Prijs’’. Groet,Aie.

Bob

Bericht door Bob » 11 nov 2016 17:28

Abis begon in 2007. Heeft nu ongeveer 20 schepen. Dat is naar mijn gevoel een beetje erg snel. Het zijn geen roeiboten. Alle schepen zullen wel van de bank zijn. Schepen aan de ketting. Worden noodgedwongen verkocht opdat de bak nog een deel van haar geld terug krijgt. Bemanning vliegt eruit, evenals kantoorpersoneel. Wat gebeurt er met de grote baas? :roll:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d

Bericht door v+d » 11 nov 2016 17:34

Je kan het altijd van meerdere kanten bekijken.
Ik vraag mij al jaren af waarom er schepen gebouwd worden als er geen emplooi voor is, weet je nog die beroemde schepen commanditaire vennootschappen?
Die schepen werden niet slechts gebouwd om in een behoefte van de markt te voorzien maar vooral om wat mensen de spaarcenten uit de zak te kloppen. Dat lukte wonderwel, helaas waren de kosten te hoog, de verdiensten te laag en bracht de verkoop na een aantal jaren veel minder op dan begroot. Je kon het op je klompen aan zien komen en toch bleef dat lang goed gaan en keek iedereen die ermee bezig was de andere kant op.

Er is overigens niets verkeerd aan elders spullen laten bouwen als het daar beter en goedkoper kan, immers stug doorgaan en voorraad maken dat is ook geen oplossing. Rustig met de stroom mee zwemmen en je kop boven water houden is de enige manier, ook al moet je daar een chinees zwemvestje voor aan trekken. Er zijn nog vele mensen die bar weinig te eten hebben en ja ook ik heb er velen zwemmen geleerd en ben niet verbaasd dat zij mij nu voorbij zwemmen.

Faillissementen zijn van alle tijden en eigenlijk slechts interessant om te bespreken als je alle details kent.

peelander

Bericht door peelander » 11 nov 2016 18:54

Is het met de faillissementen van grotere reders nu niet zo dat L' histoire se repete?
Ergens tussen mijn grijze cellen zit er een die zegt, dat eind jaren vijftig en de jaren zestig overcapaciteit was in de KHV en dat veel kapitein/eigenaars/kleine rederijtjes de klos waren en hun schip/schepen moesten opleggen/verkopen of onder een goedkope vlag brengen.
Nu heb ik toen de klok horen luiden, maar op dit forum zullen best leden zijn, die weten waar de klepel hangt.
groeten
Jan van der Pluijm

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 12 nov 2016 14:42

Je kon het op je klompen aan zien komen en toch bleef dat lang goed gaan en keek iedereen die ermee bezig was de andere kant op.
Die klompen van Jan en ook die van mij hebben hele dunne en versleten houten zolen :lol: .........zodoende kun je veeel "aan voelen komen"..........AL die snelle rekenaars met die "snelle schoentjes en mooie pakkies" :lol: denken dat ze van ALLES hebben geleerd.........maaaar " gezond verstand" is niet te koop!!

"Other peoples Money" en " Bomen groeien niet tot de hemel" en " TE mooi om waar te zijn DUS ook NIET waar" zijn o.a. zaken om te onthouden!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

C.Donner

Bericht door C.Donner » 12 nov 2016 21:25

een jaar of 15-17 terug kwam een maat van mijn uit Giesendam met een krante artikel: Participatie in schepen. Je kon voor f20000 of f 15000 deelnemen aan de bouw van een zeeschip. hij zei daar zit de toekomst in. Volges die advertenties een zeer hoog rentement, de markt trekt aan enz enz. hij probeerde me de kop gek te praten maar ik ging er niet mee in. hij wel, een paar jaar later kreeg ie een brief of hij nog f5000 meer wilde storten omdat het ,,heel even wat minder ging en een doorstart moesten maken" en hij dee het ook nog. het rezultaat? Ik heb me spaarcenten nog en hij is alles kwijt. zijn komentaar: Volges mij is er een dikke nek met mijn centen gaan lopen..... tjah, hoe gek wil je het hebben... dit is het verhaal van de mot en de kaars

groets cornelis

ArieE

Bericht door ArieE » 21 nov 2016 16:11

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2144310 ... -hart.html

Vanavond bij Nieuwsuur.

Groeten Arie Eijgenraam

Drentenier

Bericht door Drentenier » 27 nov 2016 12:29

Groet,
Hans