Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

200ste bericht; tijd voor iets speciaals.
De bouwtekening / algemeen plan van de "Hoofdingenieur van Elzelingen" (verbouw in 1951).
Bijlagen
Verbouw Hoofdingenieur van Elzelingen (verkleind)
Verbouw Hoofdingenieur van Elzelingen (verkleind)
Elzelingen kl.jpg (420.96 KiB) 8193 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heel interressant onderwerp.Ik ging in 1964 via met de trein van Olst naar Maassluis en met " het pontje" naar Rozenburg, naar m'n eerste schip, de " Forest Hill", waar ze op de Verolme werf iets onduidelijks aan de Verolme MAN Homo deden of hadden gedaan :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Die Verolme werf op Rozenburg, Harry, had natuurlijk ook een enorme aantrekkingskracht op jongens van 7-14 jaar, die zo nodig "naar zee" wilden.
Ik ben er wel eens van het terrein afgetrapt (letterlijk; kont doet nóg zeer als ik eraan terug denk . . .). We waren over het hek geklommen om (ik meen) de Esso Cambria te bekijken. Ze zagen een ventje van 13 nog niet als een spion, maar zelfs toen mocht dat niet . . .
De foto hieronder illustreert wel een beetje ons gevoel destijds. Die drie jongens in hun ketelpakkies, dromend van varen en de woelige baren. Ik had er zo maar eentje van kunnen zijn.
Bijlagen
Hoofdingenieur van Elzelingen 5a_b.jpg
Hoofdingenieur van Elzelingen 5a_b.jpg (560.84 KiB) 8091 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

om (ik meen) de Esso Cambria te bekijken
Dat zal dan ongeveer in 1968 zijn geweest of "daaromtrent" denk ik??......wij lagen daar toen met ik meen de " Town" en ik herinner me die ontiegelijke LAP van een zijkant van de " Cambria"......( OF waren er meerdere grote Esso oliepotten?)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

OF waren er meerdere grote Esso oliepotten?
Drie zusterschepen van 127.000 en een beetje BRT, 250.000 DWT, de bouwnummers 785, 786 en 787 ...
  • Esso Cambria - 1969
  • Esso Nederland - 1970
  • Esso Europoort - 1970
Ik probeer maar steeds op de naam te komen van die kroegbaas daar op het hoofd. Dat is nu Grand Café 't Hoofd, zie ik. Heette dat vroeger - opa komt nu te spreken van de jaren vijftig van de vorige eeuw - ook al zo? Ik meen dat die kroegbaas Leen Huppeldepup heette. Daar werd heel wat bier weggeslobberd als het druk was in de groente en fruit. Nu ziet het er allemaal keurig uit. Ik begon het zeemansleven daar en ik meen dat mijn vader en neef Jaap toen ook nog even een versnapering zijn wezen halen nadat pa me had afgeleverd. Ik mocht uiteraard niet mee. Ik was ingelijfd en had een speciaal voor mij bijgetimmerde, in de vorm van een doodskist taps toelopende kooi met een stromatras toegewezen gekregen en onmiddellijk mijn werkpakkie aangetrokken. Opeens was neef Jaap geen Jaap meer, maar ja, kapitein, nee, kapitein, zeker, kapitein, terwijl ikzelf voornamelijk met lul en klootzak aangesproken werd. :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

terwijl ikzelf voornamelijk met lul en klootzak aangesproken werd
Daaaarmeeee vergeleken Theodorus heppik "het" er redelijk afgestroopt met " heee Lange" :lol: .......naar die "Esso Cambria" in 1969 koekeloerende hep ik dat waarschijnlijk wel goed dan!! In mijn mistige geheugen spreek ik over eind 1968- mede gesteund door een aantal details die NIET voor publikatie geschikt zijn! :lol: toen lag die LAP van een " Cambria" daar voor de kant en waren ze de zaken aan het afbouwen.........tjonge jonge DIE Ome Cornelis...WAT zou er van de Nederlandse SCheepsbouw terecht zijn gekomen ALS "ze" hem nou eens NIET zo ontiegelijk hadden tegen gewerkt???? :roll: aaaahwel.......'tis net als met de "komst van de Messias" :lol: ........Ge wiet mar nooit en een mens moet geduld heb'n :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Knisten »

@ Erik
Wat een prachtige, nostalgische foto!
Bedankt voor het delen.
Op die leeftijd was de keile-winkel natuurlijk uit den boze,
maar denk onderstaand -verboden- baaltje shag er bij voor
een stiekum paffertje en je voelde je een hele Piet! :)
Van Nelle.jpg
Van Nelle.jpg (10.21 KiB) 7994 keer bekeken
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door warbout »

Ja, die foto ken ik en het klinkt raar maar omdat in onze kindertijd wij zelf
ook op deze wijze op en rond het Hoofd vertoefden, keek je toch of je het zelf niet was.

O,ja. op de vraag wie de uitbaters waren in het voormalige " Café 'Het Veerhuis",
dat was eerst Leen Koene en daarna Toon Udo.
En een markante vaste bezoeker was m'n zo gezegde 'zee vader' Bertus van Beest.
Die was ook woonachtig op 't Hoofd.
De bekendste Chef Kok van Nievelt & Goudriaan waarmee ik later toen ik 17a 18 jaren was mee vaarde
op de Alchiba.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dromend van varen en de woelige baren. Ik had er zo maar eentje van kunnen zijn.
ZOO...zat ik in Olst aan de Loswal op de landvast'n van " De Goede Verwachting" van Schipper Appe de Vries ( R.I.P.) te koekeloeren naar de Grunninger Potjes die met een deklast gezaagd hout en een tabak'nde Brons tegen de stroom op van " Ut Voeluh Stuk" bij de Asphalt Fabriek de bocht in de rivier om ploften........komende van VERRE oorden waar WILDE mensen woonden! :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Leen Koene
Zat ik na ruim zestig jaar toch nog goed met Leen Huppeldepup. :-D
Leen zal zelf ook wel hebben gevaren, want ik weet zelfs nog dat hij vloeiend Noors sprak.
Althans voor zover ik dat toen kon beoordelen. Het klonk in elk geval verdomd Scandinavisch. :wink:
Café Het Veerhuis ... Mooiere naam dan Grand Café 't Hoofd.
Leen en Toon ... Echte kroegbazennamen van weleer ...
Ik heb nog meer herinneringen aan Maassluis en het Hoofd, maar dat heeft dan weer niks met die veerdienst te maken.


Plaats reactie