verlaging partnerpensioen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Wij gepensioneerden boffen maar en we boffen vooral met het Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij dat in vergelijking met anderen nog steeds goed presteert en geen lopende pensioenen hoeft te verlagen. Indexeren kan helaas niet, maar als het je het volle koopvaardijpensioen hebt, valt daar nog wel overheen te komen. Ik klaag in elk geval niet, al merk ook ik de vermindering in koopkracht natuurlijk wel.

Voor mensen die nu beginnen of nog een mooi poosje moeten werken, is dat anders. Die moeten er heel goed van doordrongen zijn dat een waardevast pensioen tot het verleden behoort en dat AOW en een bedrijfspensioen in de toekomst niet meer zullen zijn dan een basis. Die zullen van jongs af aan zelf moeten beginnen aan een oudedagsvoorziening. Hoe eerder hoe beter en ik weet het: als je jong bent valt dat niet mee omdat pensioen en oud zijn dan nog veel te vage begrippen zijn, maar zo vanaf je dertigste of vijfendertigste, moet je dat, wil het betaalbaar blijven, toch scherp in de gaten gaan houden. Wie nu nog werkt en tegen de vijftig loopt, kan ook best nog wel het een en ander doen. In elk geval zorgen dat je tegen de tijd dat je met pensioen gaat hypotheekvrij bent en ook vrij van andere lasten. Dat is een hele zorg minder. Ook en vooral voor je partner.

Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door Mathieu »

Theo Horsten schreef: In elk geval zorgen dat je tegen de tijd dat je met pensioen gaat hypotheekvrij bent en ook vrij van andere lasten.
\\

Dat zal mij wel gaan lukken, echter ik ben bang dat als ik over 20 jaar met pension mag ( met 69 ) dat er dan nieuwe regels zullen zijn waarmee ik gepakt ga worden. Zeggen ze bv dat huur/hypotheek lasten gemiddeld een x bedrag is, als je die lasten dus niet hebt gaan ze dat geheel of gedeeltelijk korten op de aow.
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

In de schuttevaer van 14 januari is een heel artikel gewijd aan de verlaging van het partnerpensioen. Het laatste gedeelte wat ik hier weergeef is echter om te lachen als het niet zo triest zou zijn.

De meeste deelnemers van Bpf
Koopvaardij hebben het, mede
door de brief die Bpf Koopvaardij
aan hen heeft gestuurd, kennelijk
goed begrepen, want de service-
desk heeft nog niet aan de bel
getrokken, zegt Cramer. Maar de
Schuttevaer-redactie hoort ande-
re geluiden. 'We dachten dat we
een goed pensioen hadden, ook
voor onze nabestaanden. Maar
dat blijkt nu dan toch twijfelach-
tig. AIleen als we in de koopvaar-
dij sterven voor het bereiken van
onze pensioenleeftijd, krijgt onze
partner de volle 70 van het opge-
bouwde pensioen.'

Nou duidelijk genoeg. Als er een brief op 15 december uitgaat aan een zeevarende dan krijgt men geen reactie. Hoe kan dat nou??
Ik hoop dat de helpdesk langzaam maar zeker onder de berg reacties zal verdwijnen.
MvG de werkende zeevarende
werkende zeevarende
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017 08:32

Re: verlaging partnerpensioen

Bericht door werkende zeevarende »

Eindelijk komt er schot in de zaak.
Het schijnt dat de bond er een vergadering aan gaat besteden.
Dit is natuurlijk nog geen ommekeer maar wel een begin.
Dus mensen zit niet bij de pakken neer maar blijf schrijven naar het BPF Koopvaardij.
Vele brieven veroorzaken een lawine en met een lawine kan men wat veranderen


Plaats reactie