Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7562
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 23 apr 2017 05:59

-------------------------------
Polaris heeft voor de inspectie van al zijn schepen de hulp ingeroepen van Lloyd's Register. Elk schip dat in een laad- of loshaven binnenkomt, zal worden geïnspecteerd door een team bestaande uit drie "dedicated senior superintendents" van Polaris, drie surveyors van het Korean Register en twee technici van Tae-Yang, lieden die gespecialiseerd zijn in het bepalen van de sterkte van staal. Daarnaast zullen telkens drie technici van Lloyd's Register het schip inspecteren. Elf man in totaal. De Raad van Elf, zogezegd. :roll:
Zal vast leuk werken worden voor die mannen: Korean Register die gecontroleerd wordt door Lloyd's. :-D
Maar ja, KR heeft langzamerhand ook wel het een en ander uit te leggen.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4628
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door v+d » 23 apr 2017 09:29

De mensen die zo'n baantje krijgen zijn niet te benijden. Ik heb nog wel eens een paar machientjes in Zuid-Korea geplaatst en in bedrijf gesteld en natuurlijk ging dat niet vanzelf. Het is daar bijzonder moeilijk om " hoger geplaatsten " duidelijk te maken dat er ergens fouten gemaakt zijn terwijl er ook altijd geharrewar is over uitleg van Engelstalige documenten. Je moet op zijn minst grijze haren hebben om wat respect af te dwingen, terwijl ik geloof dat je geen grijze - maar wel pientere gasten moet hebben om zo'n probleem op te lossen. Wie betaalt bepaalt en dat geldt zeker in Zuid-Korea.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 apr 2017 14:20

Het is daar bijzonder moeilijk om etc.
En niet alleen "daar" Jan, ik denk dat dit wel een " Global fenomeen" is :lol: ....misschien kan Theo wel even een vertalings uitleg geven op het onderwerp "Taal" over hoe je " Fall guy" vertaald :lol:
Ik denk zomaar dat die LR jongens niet " de eerste de besten" zijn betreffende het onderwerp " bulkfietsen" en gewoon hun eigen rapportje maken, of er nou een Raad van Elf om heen loopt te scharrelen of niet.Ik zou wel eens willen weten of DNV- die OOK heeeel veeeeel van bulkfietsen af weten-misschien wel voor dit klussie heeft bedankt, ik heb al heeel lang geleden van een heeeeele wijze baas en mentor geleerd dat je : " Soms heel wijs en verstandig doet om te zorgen dat " bepaalde klussen" bij de concurrentie terecht komen, DAT scheelt bijzonder met de hoofdpijn" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7562
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 23 apr 2017 17:43

...hoe je " Fall guy" vertaalt.
Moeilijk te zeggen als je het niet in de context ziet, maar in dit geval denk ik toch zondebok, want fall guy is een synoniem van scapegoat. Maar in een andere context kan het ook vertaald worden als dupe of als ei en nog wel een paar leuke namen, maar dat ligt helemaal aan de tekst.In verband met dit onderwerp zal dat niet van toepassing en dus gewoon zondebok, want de pier snapt natuurlijk geen mens (meer). :wink:

Dat Koreanen een groot probleem hebben met wat Jan bedoelt, dat een lager geplaatste een superieur niet of een fout durft te wijzen, is al heel lang bekend. De Koreaanse luchtvaart is - of hopelijk wás - er berucht om: een co-pilot die ziet, die wéét dat de eerste piloot een fout maakt en zijn mond niet open durft te doen. In 2013 crashte Asiana Airlines Flight 214 bij de landing op San Francisco. Pilot error die de co-pilot zag, maar niets deed. Korean Air Flight 801 in 1997 gecrasht op Guam. Zelfde geval. Maar ja, op de Costa Concordia durfde ook niemand zijn bek open te trekken en op de El Faro ook niet echt.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 apr 2017 22:45

durfde ook niemand zijn bek open te trekken
En WAT denkie van de KLM op Tenerife?? :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Lemans
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Lemans » 24 apr 2017 15:05

Harry G. Hogeboom schreef:
23 apr 2017 22:45
durfde ook niemand zijn bek open te trekken
En WAT denkie van de KLM op Tenerife?? :oops:
correct maar al wel weer enige tijd geleden. de lering getrokken uit dit ongeval is door de amerikaanse/europese (westerse?) luchtvaart zeer ter harte genomen. en daar zijn nu alle trainingen en procedures op ingericht. en met resultaat,.
gr A

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 apr 2017 00:49

de lering getrokken uit dit ongeval
Blij te horen Lemans...........de mensheid "in het algemeen" is trouwens meestal donders hardleers!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gert Schouwstra
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Gert Schouwstra » 25 apr 2017 22:41

De twee overlevenden hebben hun verklaringen afgelegd. Ik zie ze hier nog niet staan, dus plaats ik ze eerst maar even (met dank aan Pedro lanari).

Here are the statements of the two survivors, Mr. Renato Daymiel (oiler) and Mr. Jose Cabrahan (AB):

OILER STATEMENT:
TRANSLATION FROM FILIPINO-ENGLISH....--- I am Renato L. Daymiel no.1 oiler of Stellar Daisy Polaris shipping. The day the ship sinks March 31, 2017 friday. one o'clock in the afternoon(1300H) we repair economizer SOOT blow pipe with Joker (wiper) and Winston (cadet). after thirty minutes the ship was shaking and it was strong. And then the main engine comes to slow. Captain announced "All crew go to Bridge" three times. So we immediately run upstairs and I noticed that the ship is slowly listing to port side. When we arrived at upper deck we cannot proceed to the bridge or in our cabin to get our life jacket and immersion suit because the ship continues to list that's why we go directly to stbd side and out. I hold into the railings near to where the life raft is., wiper and cadet was holding near to a door in upper deck. Buson was next to me because he told me that we're going to release the life raft but we did not do it anymore because the ship is listing rapidly. That's why i stand on top of the railings. When i turn my sight to the cargo holds; the metals was exploding and there was a strong pressure of water with a bunker coming out near to us that's why I jumped but it caught me,..-- i noticed that i was under water. rolling like im inside the washing machine. when the water stop rolling; there was a strong pressure of water pushing me up. that's why i was easily up into the surface. when i was in the surface, i did not see the ship anymore. There are plenty of things floating nearby one of those was the immersion suit that has a name print of it BSN. I went for it and guided to swim, i also saw a life jacket. I noticed around and i saw a life boat but it was capsized and has a damaged on the side. I went for it near to the propeller that it was already on top. i shouted to my crew mates " Where are you" but no one answered. 5 minutes had passed on a capsized lifeboat. Not too long enough, I noticed two life raft that floating one of those was capsized, sometimes vanishing because of the big waves. It comes to my mind to transfer to the life raft hoping that my crew mates was there. I wear the immersion suit and life jacket. i swim to the life raft that has a distance more or less 300 meters, when i was near to it, i shouted " help"....I was happy that someone answered. But when i come to near of it, only one person was onboard. He was Jose Mari Cabrahan (AB), he pull the sea anchor near to me. He helped me up to board the life raft cause i was so tired When i was onboard, we search the area hoping that we see our crew mates. until it was dark. we switch on the life raft's light and I also on the flash light to the area so that if there some of our crew mates can see us. But no one comes. we waited rescue for the whole night, Until in the morning. daylight has come, we saw a ship afar. We felt joy and gladness. we put out parachute hoping they can us but the parachute was not working. so we used hand flare waving up. but the ship was so far from us. we lose our hope and rested inside the life raft. Hours had gone, we again see whats outside and we saw a ship afar facing to our direction. we felt joy and gladness again and we put the three parachute but it was still not working. we get the smoke signal and throw outside, we also use other hand flare and waving...
waving it up. We felt gladness that the ship blow it's horn. Meaning they saw us. And we also see another ship facing unto us. When the ship was near, we saw the name of the ship M/V ELPIDA. Number of crew was waiting outside and waving unto us. until they get us out from the sea. We have a big thanks to all crew and oficers of MV Elpida especially to Captain Pelayo and C/E. They gave us clothes and they also feed us. Until here.. Truthfully Renato L Daymiel

AB STATEMENT:

TRANSLATION FROM FILIPINO-ENGLISH ... I am Jose Marie Cabrahan on board Stellar Daisy. 1530h LT 31 March 2017. I hear an explosion on deck. then i felt that the ship was listing to port side. I immediately left my work on upper deck and went directly to my cabin to get life jacket and immersion suit. and went directly to " Muster Station" in port side. When was there; no one was there. And i heard captain announced "All crew got to bridge. two times. The ship was still listing continuously to port side and i passed to port side stair way through the bridge. when i entered the bridge, i saw C/E lying near the door and i saw CAPT/ 2M/3M/Cook/2cook/AB Cadet deck/Oiler/ elec. All of them was wearing life jacket. i saw the clinometer continuously listing. I was in the port side near the door. Maybe 1-2 minutes i saw 3M on the VHF calling Mayday Mayday Mayday, then i saw the water coming into the bridge from the port side and i jumped to the water. It pulled me under rolling like washing machine, luckily that i wear life jacket and when i go to the surface of the water, the ship was gone. I saw the sea was in bubbles . and after couple of minutes , nobody was there. i saw a immersion suit and got it and hug it. and took a rest for a minute. I saw a life raft afar like 270-300 meters away. i swim for it and slowly thinking that i will survive. when i was onboard the life raft, i took 10 minutes to rest. After a while, i heard shouting for help and saw a crew. i pulled the sea anchor to be near him. he was No.1 oiler,"Renato Daymiel", while we're inside the liferaft. We search nearby hoping to see other crew mates. then i saw one capsized life raft. i also saw three life jackets floating but nobody was there. we stay inside the life raft and looking out nearby. Until in was night time, we never saw our crew mates. At night we lighted the canopy light and also our life jackets. In the morning April 1, 2017 we saw a ship coming, we used smoke signal and hand flare so that they can noticed us, we felt hope and joy the time they saw us and coming right to us. we used parachute flares but it's not working. we used smoke signal and hand flare. The ship was coming unto us and the name of the ship was MV ELPIDA. they rescued us at 13:45LT. Thank you to all crew of "MV ELPIDA" . They gave us clothes and feed us.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 apr 2017 23:32

Buitengewoon triest :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Knisten » 26 apr 2017 00:30

Dat alles moet zich wel heel snel voltrokken hebben. Erg verdrietig.

MVG Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7562
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 26 apr 2017 00:56

When the ship was near, we saw the name of the ship M/V ELPIDA.
ELPIDA - dat is Grieks voor "hoop". Dat was ook de naam van de tanker die ik in 1983 uit Piraeus moest halen en die mijn leven veranderde, dat wil zeggen: ten goede keerde. Ik heb dat altijd nogal bijzonder gevonden, zo toepasselijk als dat toen was en dat geldt helemaal voor deze twee mannen. Hoop.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 385
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Erikdepooter » 26 apr 2017 09:33

when i entered the bridge, i saw C/E lying near the door and i saw CAPT/ 2M/3M/Cook/2cook/AB Cadet deck/Oiler/ elec.
Kennelijk was de halve crew al wel op de brug. Met zwemvest aan. Dus die zaten niet ergens binnen de accommodatie opgesloten. Dat er daarvan slechts één persoon de ramp overleefde (de andere was al aan dek) illustreert de zuigkracht van een snel zinkend schip. Is er ooit overwogen om zwemvesten zo te fabriceren dat ze ook als een soort van "airbag" kunnen functioneren? Zoals dat wel voor lawines in de sneeuw wordt gebruikt? Het lijkt me dat je dan meer kans hebt om tijdig weer boven water te geraken.

Hoe dan ook, ik ken het schijn-veilige gevoel van een groot schip (VLCC), dat je denkt altijd wel tijd genoeg te hebben voor als het mis gaat. Niet dus. En dan bekruipt je toch een heel akelig gevoel bij het lezen van die twee verklaringen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10928
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 apr 2017 13:37

En dan bekruipt je toch een heel akelig gevoel bij het lezen van die twee verklaringen.
Kippevel en nekhaar! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jancorjoh
Berichten: 664
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Jancorjoh » 27 apr 2017 21:02

Iemand vraagt zich af of het zinken en de problemen die Polaris heeft met andere omgebouwde tankers niet het einde betekent van het ombouwen van tankers naar bulkers.

http://splash247.com/could-stellar-dais ... rted-vloc/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7562
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 08 mei 2017 11:52

-------------------------------Afbeelding

De STELLAR QUEEN, dat is de vroegere VLCC Hydra Star, ligt in Sao Luis, Brazilië nadat er tijdens de ballastreis van China naar Brazilië scheuren in het hoofddek zijn gevonden. De rederij overlegt met de klasse wat er nu moet gebeuren, maar kan geen idee geven wat dit zal zijn en hoe lang dit gaat duren.

Polaris is de rederij met de meeste VLOC's ter wereld en wilde deze zomer naar de New Yorkse beurs, maar kan dat volgens ingewijden nu wel vergeten.
Bron: SPLASH

De Stellar Queen werd in 1994 gebouwd als de VLCC Hydra Star van 305846 DWT. In 2009 omgebouwd tot ertscarrier.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Martinus
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus » 08 mei 2017 15:26

Volgens Splash vond de ombouw in 2012 plaats.

Intressant ook dat het artikel over 'vintage' carriers spreekt.

Er zijn, als ik het goed heb, tijdens hun reis naar China twee Stellar schepen voor inspectie naar Zuid Afrika uitgeweken. Klopt mijn veronderstelling dat voor een goede inspectie de lading gelost moet worden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Derk Gotink, Piet van der Zanden en 8 gasten