Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 08 mei 2017 15:54

Volgens Splash vond de ombouw in 2012 plaats.
Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:

De Hydra Star werd in 2009 omgebouwd tot ertscarrier en kreeg toen de passende naam ORE GORO. In 2012 werd ze eerst omgedoopt tot ORE YANTAI en in datzelfde jaar uiteindelijk tot STELLAR QUEEN.

-------------------------------Afbeelding

Er zitten twee scheuren in - voor zover nu gevonden. Eentje van 1,5 en eentje van 2,5 meter lengte. Dat levert aardige fonteintjes op ... Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.

---------------------------------------------- Afbeelding
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus » 08 mei 2017 16:30

Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:
Ik noemde Splash en 2012 omdat jij daar de link naar toe vermeldde.

Moet het schip voor een gedegen inspectie niet helemaal gelost worden? Dat zal ook weer veel om handen hebben, inclusief het herladen na eventuele reparatie en waar laat je die lading, tijdverlies, etc. Kostbaar!

Da Silva
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Da Silva » 08 mei 2017 16:52

:lol: :lol:

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 08 mei 2017 16:54

-------------------------------
Ik las het als eerste bij Splash en daarom vermeldde ik dat als bron, want dat was het voor mij. Maar mij interesseert daarna vooral welke tanker dat is geweest en daarvoor ga ik naar Miramar, waar dan meteen de hele levensloop staat.
Hij kwam van China en was in ballast onderweg naar Brazilië toen de scheuren werden ontdekt. Er valt dus niets te lossen. Dat omhoog spuitende water is ballast.
Het zal mij benieuwen. Dat los je niet op met een paar stukkies staal oplassen, denk ik. Wat zit er nog meer? Een schip van 23 jaar oud, afgejakkerd in die ertsvaart. Slopen die handel. Het zou me absoluut niet verbazen als dit het einde van Polaris inluidt.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Bob
Berichten: 3034
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Bob » 08 mei 2017 17:32

Drijft de Stellar Cosmo nog?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Martinus
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus » 08 mei 2017 21:17

Er zijn, als ik het goed heb, tijdens hun reis naar China twee Stellar schepen voor inspectie naar Zuid Afrika uitgeweken. Klopt mijn veronderstelling dat voor een goede inspectie de lading gelost moet worden?
Theo,
Van een schip, de Stellar Unicorn, wordt vermeld (wederom door Splash) dat het met ijzererts geladen was en van Brazilië naar China reisde toen het voor inspectie naar Kaapstad moest uitwijken.
Stellar Unicorn.jpg
Stellar Unicorn.jpg (105.07 KiB) 1196 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 08 mei 2017 22:02

Ja, dat was een week of wat geleden. De Stellar Unicorn was geladen onderweg naar China. Die had een scheur in de buitenhuid en is voor Kaapstad gerepareerd waarna de reis is vervolgd. De lading werd daar voor Kaapstad dus niet gelost. Dat was voor Polaris aanleiding om een inspectie van de hele vloot te gelasten en daarbij de hulp in te roepen van Lloyd's. Die inpecties worden uitgevoerd zodra een van die schepen ergens binnenkomt, dus voordat ze worden geladen of nadat ze zijn gelost. Geen idee hoe ver ze daar nu mee zijn. Polaris is niet zo erg meedeelzaam.

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel van die omgebouwde VLCC''s er totaal rondvaren. Die moeten dezelfde problemen krijgen. Ik kan daar vooralsnog geen cijfers over vinden. Alle berichten die ik daarover vinden zijn uit de tijd - 2008/2009 - toen die ombouw speelde.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10837
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 09 mei 2017 04:14

Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.
Tjaaa wie weet? :roll: Ik weet van een splinternieuwe VLOC bulkfiets- ik spreek nu laat 1990ties. Waar volgens info de scheepswerf in Oost-Europa mee was blijven zitten omdat de opdrachtgever het af liet weten. Het werd me verteld dat er meerdere van die schepen waren, maar in dit geval ben ik aan boord geweest van dit ene schip en heb aan het schip gewerkt en de situatie met eigen ogen gezien!!!
Nieuwe eigenaar komt opdraven, er wordt van Klasse gewisseld en het schip is op haar EERSTE reis in ballast onderweg naar Canada om in Sept Isle op de St. Laurens ijzererts te laden voor ijmuiden. Midden op de Atlantic traden de bedriegertjes aan op het hoofddek en uiteindelijk na veel vijven en zessen " kwam de aap uit de mouw".Na een grondig onderzoek- voor zover mogelijk met een schip in het water, we konden het dus NIET dokken- werd er door de eigenaar en de klasse besloten om met man en macht de meest essentiele en toegangkelijke lassen te gutsen en opnieuw te lassen, een klus van weeeeken, vervolgens is het schip in zo licht mogelijke ballast en onder " mooi weer restricties" om de Zuid naar de Cantieri Navali Reunitie in Palermo vertrokken waar ze kompleet is OVER gelast. Dit laatste is mij verteld vanuit betrouwbare bron. Dus nooit zelfs maar " een schop erts gezien"
DE zaak belazeren met lassen, NDT etc. etc. is ook zo oud als de weg naar Kralingen :lol: ...ik wou zeggen Rome, maar daar belazeren ze je ook waar je bijstaat :lol: Bovenstaand geval is dus NIET in de laat 1890ties maar de laat 1990ties :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Wim Plukker
Berichten: 430
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wim Plukker » 09 mei 2017 06:38

"47 varen er nog rond die ooit van VLCC zijn omgebouwd tot VLOC."

Had ik gevonden in een artikel van Lloyds meen ik, posting van 18-04-17 in dit topic. Niet zo heel veel dus.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 09 mei 2017 07:13

-------------------------------
47 stuks. Dat is een sloopwaarde van tegen half miljard dollar. De prijzen zijn in de afgelopen weken weer wat gedaald, maar 380 dollar per ldt brengt die Stellar Queen nog wel op. Niet te hoog gaan zitten, pakweg, 11 miljoen dollar. Maar vlug doen, zou ik zeggen.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10837
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 09 mei 2017 14:29

pakweg, 11 miljoen dollar. Maar vlug doen, zou ik zeggen.
Ik denk zomaar dat er wel meer ZO zitten te rekenen 8)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bob
Berichten: 3034
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Bob » 12 mei 2017 10:57

Ik heb eens gekeken op Marine Traffic naar de Stellar Cosmo. De voorspelling is dat het schip zaterdag in Signapore aankomt. Het maakt wel een rondje om Borneo. Is dat de normale route? en niet door Straat Malakka?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 26 mei 2017 12:07

-------------------------------
De Koreaanse autoriteiten hebben gisteren een inval gedaan bij het kantoor van Polaris in Busan. Alle documenten met betrekking tot de Stellar Daisy zijn in beslag genomen: alle afschriften van alle communicatie tussen het schip en de wal, het journaal, alle rapporten van reparaties en inspecties.

In juli 2016 maakte Polaris bekend plannen te hebben om in juli 2017 naar de beurs te gaan om daarmee kapitaal te werven voor vlootvernieuwing en nieuwe projecten. Door de jongste ontwikkelingen zijn die plannen volledig in duigen gevallen.

Bronnen: Splash en Tradewinds
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10837
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 mei 2017 17:02

die plannen volledig in duigen gevallen.
Ik kan me nog heeeel vaag herinneren dat "ze" houten tonnetjes maakten van " duigen"...er zat dan een soortement flexible tak omheen, en als dat even niet goed ging " vielen de duigen uit elkaar"....maaar misschien moet ik met deze zig zag wel naar " Taal ...en zo" :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gert Schouwstra
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Gert Schouwstra » 27 mei 2017 10:34

Wat vinden jullie? Was het akkefietje met de VALE BEIJING in 2011 vergelijkbaar? Dat betrof geen omgebouwd schip, maar nieuwbouw. Ook is er van deze Vale-max serie van 35 stuks maar 1 schip bekend waar dit soort problemen mee waren. Zou er wel genoeg kennis zijn voor bulkfietsen van dit formaat?
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7477
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten » 27 mei 2017 11:59

Zou er wel genoeg kennis zijn voor bulkfietsen van dit formaat?
Kennis bij wie? Bij de ontwerpers en de bouwers? Of bij de classificatiebureaus die een en ander moeten reguleren en inspecteren? Bij de verladers? Of bij de de mensen die met deze schepen moeten varen en dus moeten beoordelen of de belading, het ballasten en ontballasten volgens de regels gebeurt en die weten waar ze op bedacht moeten zijn en weten wat die schepen wel en niet kunnen hebben?

Zo simpel is het antwoord op die vraag niet. Bij de bouwers en ontwerpers en ook de classificatiebureaus - althans de grote met de klinkende namen - zal die kennis er volgens mij zeker wel zijn. Voor de classificatiebureaus in elk geval voor wat betreft het keuren en goedkeuren van de ontwerpen en de regelgeving. Maar of ook de inspecties daarmee voldoende zijn gewaarborgd, is dan weer niet zo zeker. En wat betreft de mensen die deze schepen moeten beladen en ermee moeten varen: niet voor niets worden er brochures uitgegeven zoals Bulk Carriers – Handle With Care van de IACS - de International Association of Classification Societies, op het net her en der als pdf te downloaden.

----------Afbeelding

----------Afbeelding

Kun je of mag je van de mensen die met deze schepen varen nog altijd verwachten dat die werkelijk weten waar ze mee bezig zijn? Je zou denken dat het antwoord op die vraag een prompt en onvoorwaardelijk "ja" zou moeten zijn, maar is dat wel reëel? Steeds kleinere bemanning, steeds maar proberen om goedkopere bemanningen te krijgen met daarnaast ook nog de zekerheid dat er in de toekomst - die dichterbij is dan menigeen denkt - bulkers zonder bemanning zullen varen of toch in elk geval met een minimale bemanning. Wil je dan nog veilig met dit soort schepen omgaan, dan denk ik toch dat je meer en meer aangewezen bent op specialisten aan de wal die deze schepen niet alleen laden en lossen, maar ook het ballasten en ontballasten voor hun rekening zullen nemen.

Nu is het natuurlijk niet zo moeilijk om ook die procedures helemaal door de computer te laten sturen waarna je alleen nog maar specialisten nodig hebt om die computerprogramma's te schrijven. Dus waar komt het dan uiteindelijk op neer? Op de inspecties op al die handelingen en op de inspecties van onderhoud en reparaties en de normale periodieke inspecties. Dat blijft mensenwerk en daarom zal dat altijd de zwakke schakel in het geheel blijven. Je kunt nog zo goed ontwerpen en nog zo goed bouwen, maar als dan de lassen niet deugen, zoals Harry uit ervaring wist - en niemand heeft die lassen klaarblijkelijk goed gecontroleerd, dan helpt het allemaal niks.
-------------------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten