Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens Splash vond de ombouw in 2012 plaats.
Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:

De Hydra Star werd in 2009 omgebouwd tot ertscarrier en kreeg toen de passende naam ORE GORO. In 2012 werd ze eerst omgedoopt tot ORE YANTAI en in datzelfde jaar uiteindelijk tot STELLAR QUEEN.

-------------------------------Afbeelding

Er zitten twee scheuren in - voor zover nu gevonden. Eentje van 1,5 en eentje van 2,5 meter lengte. Dat levert aardige fonteintjes op ... Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.

---------------------------------------------- Afbeelding

Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:
Ik noemde Splash en 2012 omdat jij daar de link naar toe vermeldde.

Moet het schip voor een gedegen inspectie niet helemaal gelost worden? Dat zal ook weer veel om handen hebben, inclusief het herladen na eventuele reparatie en waar laat je die lading, tijdverlies, etc. Kostbaar!
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Da Silva »

:lol: :lol:

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik las het als eerste bij Splash en daarom vermeldde ik dat als bron, want dat was het voor mij. Maar mij interesseert daarna vooral welke tanker dat is geweest en daarvoor ga ik naar Miramar, waar dan meteen de hele levensloop staat.
Hij kwam van China en was in ballast onderweg naar Brazilië toen de scheuren werden ontdekt. Er valt dus niets te lossen. Dat omhoog spuitende water is ballast.
Het zal mij benieuwen. Dat los je niet op met een paar stukkies staal oplassen, denk ik. Wat zit er nog meer? Een schip van 23 jaar oud, afgejakkerd in die ertsvaart. Slopen die handel. Het zou me absoluut niet verbazen als dit het einde van Polaris inluidt.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Bob R.I.P. »

Drijft de Stellar Cosmo nog?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Er zijn, als ik het goed heb, tijdens hun reis naar China twee Stellar schepen voor inspectie naar Zuid Afrika uitgeweken. Klopt mijn veronderstelling dat voor een goede inspectie de lading gelost moet worden?
Theo,
Van een schip, de Stellar Unicorn, wordt vermeld (wederom door Splash) dat het met ijzererts geladen was en van Brazilië naar China reisde toen het voor inspectie naar Kaapstad moest uitwijken.
Stellar Unicorn.jpg
Stellar Unicorn.jpg (105.07 KiB) 5440 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat was een week of wat geleden. De Stellar Unicorn was geladen onderweg naar China. Die had een scheur in de buitenhuid en is voor Kaapstad gerepareerd waarna de reis is vervolgd. De lading werd daar voor Kaapstad dus niet gelost. Dat was voor Polaris aanleiding om een inspectie van de hele vloot te gelasten en daarbij de hulp in te roepen van Lloyd's. Die inpecties worden uitgevoerd zodra een van die schepen ergens binnenkomt, dus voordat ze worden geladen of nadat ze zijn gelost. Geen idee hoe ver ze daar nu mee zijn. Polaris is niet zo erg meedeelzaam.

Het zou interessant zijn om te weten hoeveel van die omgebouwde VLCC''s er totaal rondvaren. Die moeten dezelfde problemen krijgen. Ik kan daar vooralsnog geen cijfers over vinden. Alle berichten die ik daarover vinden zijn uit de tijd - 2008/2009 - toen die ombouw speelde.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.
Tjaaa wie weet? :roll: Ik weet van een splinternieuwe VLOC bulkfiets- ik spreek nu laat 1990ties. Waar volgens info de scheepswerf in Oost-Europa mee was blijven zitten omdat de opdrachtgever het af liet weten. Het werd me verteld dat er meerdere van die schepen waren, maar in dit geval ben ik aan boord geweest van dit ene schip en heb aan het schip gewerkt en de situatie met eigen ogen gezien!!!
Nieuwe eigenaar komt opdraven, er wordt van Klasse gewisseld en het schip is op haar EERSTE reis in ballast onderweg naar Canada om in Sept Isle op de St. Laurens ijzererts te laden voor ijmuiden. Midden op de Atlantic traden de bedriegertjes aan op het hoofddek en uiteindelijk na veel vijven en zessen " kwam de aap uit de mouw".Na een grondig onderzoek- voor zover mogelijk met een schip in het water, we konden het dus NIET dokken- werd er door de eigenaar en de klasse besloten om met man en macht de meest essentiele en toegangkelijke lassen te gutsen en opnieuw te lassen, een klus van weeeeken, vervolgens is het schip in zo licht mogelijke ballast en onder " mooi weer restricties" om de Zuid naar de Cantieri Navali Reunitie in Palermo vertrokken waar ze kompleet is OVER gelast. Dit laatste is mij verteld vanuit betrouwbare bron. Dus nooit zelfs maar " een schop erts gezien"
DE zaak belazeren met lassen, NDT etc. etc. is ook zo oud als de weg naar Kralingen :lol: ...ik wou zeggen Rome, maar daar belazeren ze je ook waar je bijstaat :lol: Bovenstaand geval is dus NIET in de laat 1890ties maar de laat 1990ties :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Wim Plukker »

"47 varen er nog rond die ooit van VLCC zijn omgebouwd tot VLOC."

Had ik gevonden in een artikel van Lloyds meen ik, posting van 18-04-17 in dit topic. Niet zo heel veel dus.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
47 stuks. Dat is een sloopwaarde van tegen half miljard dollar. De prijzen zijn in de afgelopen weken weer wat gedaald, maar 380 dollar per ldt brengt die Stellar Queen nog wel op. Niet te hoog gaan zitten, pakweg, 11 miljoen dollar. Maar vlug doen, zou ik zeggen.
-------------------------------


Plaats reactie