De foto van de kok op de website

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De scan met tekst is dus afkomstig uit het boek Het aanzien van de koopvaardij, ik bleek het boek ook zelf te hebben...
Het voordeel van verhuisdozen uitpakken. :wink:
Zo wordt mijn geheugen weer opgefrist.
Ik vond de kok zoals eerder gezegd zonder bronvermelding op internet en pas later kwam ik dit boek tegen.
Heb toen de scan gemaakt (met tekst) die ik vanmorgen ergens op een back-up vond.
Ik las daar dat de scheepskok overal "Professor" genoemd werd, ik heb 20 jaar gevaren, maar nog nooit meegemaakt dat de Chef voor Professor werd uitgescholden. :)

Nu maar hopen dat Nicolette erachter kan komen waar de originele foto vandaan komt, want het was zeker voor die tijd een prachtige foto! :-D

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door paul »

De foto is in ieder geval genomen op een zeilschip,en ook ik vind het een pracht plaat.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Jos Komen (R.I.P)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ga er nu vanuit dat de foto op dit schip genomen zou kunnen zijn, de Venus 1867, ex Orion en niet op de Venus 1907.
(met dank aan Allen)
Foto gemaakt op het sloependek, daar werden de piepers altijd opgeslagen en één teiltje piepers was wel genoeg voor de Labskous. :lol:

Orion 1867.jpg
Orion 1867.jpg (185.84 KiB) 5893 keer bekeken
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Drentenier »

Ik ga er nu vanuit dat de foto op dit schip genomen zou kunnen zijn, de Venus 1867, ex Orion
Ik blijf mijn twijfels houden, Jos.
Dat schip is in 1891 gezonken. Zion van der Vegte was toen 30 jaar oud, zoals al eerder gezegd.
Maar de kok op de Kombuispraatfoto is toch veel ouder dan 30 jaar. Ik schat eerder een jaar of 50 of ouder.
Dus kan de foto nooit op de Venus van 1867 genomen zijn.
Misschien dat Nicolette weet of haar overgrootvader ook op andere schepen gevaren heeft.
Het is overigens prachtig dat er zo'n verhaal nu naar boven komt. Dat is weer echt genieten van Kombuispraat.
Groet,
Hans
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door paul »

Volgens mij op het voordek van een zeilschip ,je ziet toch echt het kluivernet.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik las daar dat de scheepskok overal "Professor" genoemd werd, ik heb 20 jaar gevaren, maar nog nooit meegemaakt dat de Chef voor Professor werd uitgescholden
Ik ook niet. :-D
Dit is het bekende geval van de klok en klepel. "Doctor" was vroeger een vrij gangbare naam voor de kok op Engelse en Amerikaanse schepen, Doc op Scandinavische en Duitse schepen- met nog een reeks andere fraaie namen in de verschillende talen. Op Nederlandse schepen behalve chef ook: vetsmelter, kanebraaier, eeltschroeier en gifmenger.

---------------------------------------------------------------------Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------Illustratie: F.J. Pietersen
--------------------------------------------------------------------------Encyclopedie van de zeilvaart
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door jdbvos »

...en zolenkoker... :-D Één keer hoorde ik een Sparks hem ooit 'blikopener' noemen....
Ik heb de benaming 'professor' wel eens gehoord of gelezen....en askmenievergis was dat op zeilschepen of (zeil)vissersschepen....
Maar ik ben die hele context vergeten; kan net zo goed een vertaling in eoa scheepvaartboek zijn geweest.
Ik heb de uitdrukking (een of enkele keer) eerder gehoord/gelezen....dat wél....
...maar voor hetzelfde geld komt de uitdrukking bij de strijdkrachten weg: ik lees (las) ook veel geschiedenisboeken... :roll:

Tsja...de civiele dienst stond iedere dag wel in de spotlights, en waren dus gauw onderhavig aan bijnamen...
Ik heb in m'n hele varende leven maar 1 x een slechte kok meegemaakt...die wist zelfs de instant-ossenstaartsoep (die bij Beck vaak op het menu stond) te verzieken....de ene dag "heldere ossenstaartsoep' waar amper smaak aan zat, de andere dag zulk gebonden osssenstaartsoep dat het bremzoute ragout was...
Overigens geen wonder: het was een KaapVerdiaanse matroos die door een ongeluk niet meer als matroos mocht varen, maar (nog) wel als kok. Dus had Beck al snel 1 + 1 tezamen gevoegd en 2 problemen op sociale wijze opgelost.
Later bleek de man ook niet te kunnen lezen of schrijven, dus de aanwezige kookboeken hadden weinig effekt..
Maar om het goed duidelijk te maken: niets dan respekt en dank aan die kanebraaiers, vetbranders, gifmengers, zolenkokers die in ieder weer de inwendige mens versterkten. En dat 24/7 gedurende een hele reis, officieel geen dág vrij tijdens de reis...
Over commitment gesproken....

Een prachtige foto, van een trotse kanebraaier, in een tenue (en passend volume) wat we allen (her)kennen..
..en zelfs mét heldhaftige snor; hij had tijdens de dienstplicht zó als tankcommandant kunnen fungeren.... :mrgreen: :lol:
..maar ik schatte het plaatje altijd in als van een vissersschip: effe "een maaltje vis uit de verse lading voor de maten gehaald...", of zoiets...
Oost, west...ook best
georgevan
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2010 07:21

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door georgevan »

@ Theo Horsten : Ik heb een kleine 15 jaar als kok gevaren, en heb nooit een treffendere afbeelding van mezelf gezien, als de tekening van F.J. Pietersen.... 😁😁😁
Buitengewone opmerkzaamheid van de tekenaar...?? 👏👏
Of toch niet...?
Voordat er wasmachines aan boord geplaatst werden, was het makkelijk een goor exemplaar te vinden, met een tattoetje...
En tot op het heden waarschijnlijk even zo gemakkelijk eentje met een flesje geestelijke versterking in de hand...
Jammer, dat er geen klok meegetekend is, maar ik vermoed, dat deze tekening rond 08.15 u. Is gemaakt.... Ontbijt- drukte voorbij, tijd voor opkikker.... 😋😋😋 gr. George
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------
Ja, F.J. (Jan) Pietersen kon er wat van. Hij maakte destijds elf van deze tekeningetjes voor de Encyclopedie van de Zeilvaart die ik in 1979 samen met Johan Hos en H. Klein voor Unieboek/De Boer Maritiem vertaalde. Nog steeds te koop op Boekwinkeltjes, in prijs variërend van 7 tot 25 euro. Nog steeds de moeite waard om te bezitten.
Hieronder nog twee van zijn cartoons uit dat boek, waarvan één culinair getinte... :wink:

--------------------------------Afbeelding----Afbeelding

Hij maakte ook andere mooie dingen, heel verschillend. In het MUZEEAQUARIUM in Delfzijl hing werk van hem. Dat is intussen gesloopt in verband met de verzwaring van de dijk, maar zoals je via die link ana de weet kunt komen, zal er volgende jaar een nieuw muzeeaquarium worden geopend.
Hierdonder wat werk van Pietersen dat daar hing en waarschijnlijk weer komt te hangen ...

-----------------------------------------------Afbeelding

----------Afbeelding

----------Afbeelding

----------Afbeelding

--------
georgevan
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2010 07:21

Re: De foto van de kok op de website

Bericht door georgevan »

@ Theo Horsten: Dank voor het plaatsen van deze tekeningen en schilderijen.
De laatsten zijn goed en beeldend. De situaties komen bekend voor, al heb ik nooit bij de marine gezeten...

De boeken zullen idd hebbens-waard zijn, maar ik begin op een leeftijd te komen, dat ik weinig meer bij koop...
Langzamerhand is hier het grote opruimen al begonnen.... Maar bijv. wat wij van Jan Sanders hebben, gaat de deur niet uit...
Hartelijke groet, uit een lekker fris Finland, George


Plaats reactie