Paul Christiaan Winnemuller

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Beste forumleden,
Wellicht een zeer ongewone vraag maar voor mij wel belangrijk.
Paul Christiaan Winnemuller heeft rond 1938/1939 gevaren op een motortankschip Dordrecht (van Ommeren).
Hij heeft zijn arbeidsovereenkomst geschonden en daardoor is wellicht zijn monsterboekje ingehouden.
Hij had voor toen nog onbekende reden dat gedaan.

In februari 1939 heeft Paul vanuit Londen deze overeenkomst verbroken en is na aangenomen kan worden geinstrueerd om te gaan spioneren voor de geallieerden in Duitsland.
Weleenswaar was de oorlog nog niet uitgebroken tussen Engeland en Duitsland maar er waren al grote spanningen tussen beide landen en na de inval in Polen september 1939 verklaarde Engeland de oorlog aan Duitsland.
Uiteindelijk is Paul in Noorwegen beland en tijdens de vlucht naar Engeland tesamen met een Noor gesnapt.

Op 24/25 februari 1942 is Paul geexecuteerd voor een Wehrmacht vuurpeloton.
Na de oorlog is hij opgegraven gecremeerd en overgebracht naar Nederland en tenslotte veel later is zijn urn geplaatst op het ereveld te Loenen.
Paul is dus verzetsman in de hoedanigheid van spion want de aanklacht luidde o.a verrichten van werkzaamheden voor de vijand verbonden met het stelen van een motorboot.

Mijn vraag:
Is er nog een foto beschikbaar van Paul Christiaan Winnemuller b.v binnen het archief van Van Ommeren en is er nog meer informatie ?
Ik zou u zeer erkentelijk zijn.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------
Voor wat betreft het archief van Van Ommeren geef ik u weinig kans. U kunt het proberen, maar ik denk dat het veel moeite zal kosten en niets zal opleveren. Bovendien zijn de archieven uit die tijd niet meer in het bezit van de rederijen. Wat er niet van is vernietigd, is ergens in een ander archief opgeborgen, veelal in het Rijksarchief, hoewel ook het Gemeentearchief van Rotterdam heel wat in zijn bezit heeft.

Zijn monsterboekje zal een veel betere kans bieden. Niet het boekje zelf, dat zal er niet meer zijn, maar wel de kaart die destijds bij het uitreiken van dat monsterboekje is gemaakt en bij het ministerie van Verkeer & Waterstaat in de enorme bak zat. Die kaarten zijn ook allang opgeruimd, maar niet verloren gegaan. Ik denk dat die naar het Rijksarchief zijn gegaan, maar dat zult u daar moeten navragen. Maar op die kaart zat dus ook een foto en daar gaat het u voornamelijk om.
Er was een tijd dat ik kind aan huis was bij die afdeling van Verkeer & Waterstaat en toen heb ik voor de aardigheid een kopie van mijn eigen kaart laten maken. Die ziet er zo uit ...

Afbeelding

Daar zit dus een foto op zoals die in het monsterboekje zat. Het zal enig zoeken worden, maar de kans dat die kaart er nog is, is groot. En na tachtig jaar is enig zoeken ook te verwachten. Wat de inhouding van het monsterboekje betreft: daar hebben altijd nogal wat misverstanden over bestaan. Een kapitein die weigert om een schepeling zijn monsterboekje te geven, ook al verbreekt die de arbeidsovereenkomst onrechtmatig, pleegt zelf een onrechtmatige daad. Hij moet dat monsterboekje aan de schepeling geven en kan daarna bij de Raad voor de Scheepvaart een verzoek tot inhouding indienen. Alleen de Raad was gemachtigd monsterboekjes in te nemen.

Succes met de zoektocht!
-----
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Theo Horsten,

Mijn dank is groots en ga er achteraan.
Paul Christiaan Winnemuller is ook veroordeeld door een speciale instantie van de scheepvaart met betrekking tot het onrechtmatig ontbinden van zijn arbeidsovereenkomst.
Dat alles is vastgelegd in/op de site van de Delpher kranten, momenteel geeft die site wat problemen m.b.t dit onderwerp maar zodra weer hersteld zal ik dat bericht(link) hier plaatsen.
Ik dank je nogmaals voor de snelle reaktie.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb het gevonden. Het is dus inderdaad volgens de regels gegaan: Van Ommeren heeft bij de Raad voor de Scheepvaart een verzoek tot inhouding gedaan en dat is ingewilligd. Het zou voor de duur van negen maanden worden ingehouden.
Wie die uitspraak wil lezen: klik HIER.
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Ik heb zojuist contact gehad met de KIWA (kiwaregister.nl) en dat op aanraden van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Betreffende persoon gaf aan dat de kaarten (gegevens van het monsterboekje) van die tijd niet zijn overgenomen en vernietigd.
Ik ben eerder in het Rijksarchief te Den haag geweest en heb diverse documenten over Paul Christiaan mogen inzien o.a van de consul in Noorwegen toendertijd, ook daar was geen foto van Paul beschikbaar.
Overigens Paul kwam uit een gebroken gezin en voorzover er nog (verre) familieleden zijn hebben zij ook geen foto of andere informatie.
Ik heb ook een verzoek bij het ITS(International Tracing Service) in Duitsland ingediend zij hebben nog veel informatie over de Wehrmacht/SS etc., echter ik moet veel geduld hebben en wacht reeds een vol jaar.
Wellicht ligt/staat er nog een foto geplakt op de procesdocumenten.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Dat is toch zonde dat al die gegevens van de monsterboekjes zijn vernietigd. Dat was toch een schat aan informatie. De monsterrollen, dus alles van de waterschout Rotterdam, zijn er nog wel. Dat zit allemaal in het gemeentearchief van Rotterdam, maar daar zit volgens mij geen enkele foto bij. Daar kun je alleen de gegevens vinden van zijn laatste monstering op de "Dordrecht", maar daar heb je zo weinig aan.

Heb je My Heritage al geprobeerd? Daar vind ik hem onmiddellijk, maar ook zonder foto. Als je je daar inschrijft, vind je alle familieleden en krijg je telkens weer een e-mail met "matches" die de computer heeft gevonden. Ik doe al jaren niets meer aan genealogie, maar ik krijg die mails nog zo ongeveer wekelijk en soms leveren die matches, die ik trouw even bekijk, soms mooie foto's uit een ver verleden op. Familieleden die ik nooit heb gekend, maar waarin ik dan duidelijke gelijkenissen vind. Ergens moet in de familie Winnemuller toch een foto van Paul zijn. Het is maar een idee en misschien ben je daar al lang wezen kijken. Zo niet, klik HIER.
-------------------------------
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Theo Horsten,

Mijn broer beheert Heritage (voor Winnemuller en Willems) en er zijn nog een aantal anderen.
Ik heb hem al een tijd geleden van Paul op de hoogte gesteld.
De kinderen van de tweeling broers van Paul eveneens de tweeling zelf wisten niet van zijn bestaan af omdat de tweeling vlak na de geboorte door Paul's moeder is afgestaan.
Alle kinderen uit het tweede huwelijk van Paul's vader zijn overleden.
Uit het derde huwelijk van Paul's moeder is nog een kind over echter die persoon is 82 jaar en niet uit het derde huwelijk.
Zij is een keer op het ereveld in Loenen geweest maar heeft ook geen foto of andere informatie.
Vanuit de verre familie heb ik geen hoop meer temeer dat Paul's moeder niet echt open over haar verleden was.
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Overigens Paul(25 jaar) zeeman, verzetslid en spion is officieel gefusilleerd op 25 februari 1942 op het eiland Haoya in de Oslo fjord, er is daar in het bos een monument opgericht.
Een dag eerder is zijn kameraad Kare Iversen Hafstad (18 jaar) aldaar geexecuteerd.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Dan heb je je best wel gedaan, zou ik zeggen. ik vrees dat ik dan verder ook niets voor je kan betekenen en dat vind ik jammer, want ik zoek graag.
Rest mij niets anders dan je toch succes te wensen, want opgeven doe je vast niet.
-------------------------------
Speurwerk
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 10:48

Re: Paul Christiaan Winnemuller

Bericht door Speurwerk »

Theo Horsten,

In ieder geval bedankt voor de gedane moeite.


Plaats reactie