Mechanisch Erfgoed Centrum

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

v+d schreef: 04 aug 2017 18:11 Mooi hoor, ik zie dat jullie een echte Ricardo van Stork hebben staan. Loopt die ook nog?
Tijd dat ik eens bij jullie ga kijken!
hoi v+d dat klopt idd wel moet deze nog aangesloten en gecontroleerd worden leuk als je eens langskomt!

MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

Gert Schouwstra schreef: 14 aug 2017 16:07 Dag Dop,

Is het MEC niet de organisatie die ook de collectie van het Machinemuseum Zwolle heeft overgenomen? ik heb daar in 1995 nog een tweetakt 1 cyl Brons naartoe gebracht. Is die er nog?

Voor wat betreft je vraag: als je een brandmerk kunt vinden (moet ergens zijn ingeslagen in het schip) dan kunnen we heel gericht zoeken.
hallo gert er is door de putroest en dubbelingen helaas niks meer te vinden op de huid
en inderdaad die collectie uit zwolle staat hier in dronten op het mec en de brons staat er ook nog ik zal je een foto appen
bedankt nog even dat je een paar foto,s hebt geplaatst top!
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

v+d schreef: 16 aug 2017 23:03 Voor een stoomsleepvlet lijkt mij het ding toch wat klein, er moet dan toch een ketel en een machientje in gestaan hebben met bij horende werktuigen en watervoorraad en kolen. Voor een opduwer is het ding aan de grote kant.
Lijkt mij een vroege motorsleepvlet.
zou uiteraard kunnen. maar we hebben wel sporen van stoom gevonden dikke dikke pijp hele zware afsluiters zo nog wat onderdelen wie stoomgerelateerd kunnen... zijn en wat huiddoorvoeren op typische plekken en een erg sterke bodem kwa balken en fundatie
dus bv voor een ketel.. maar tis en blijft een speurtocht verassingspakket.
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

jdbvos schreef: 17 aug 2017 09:58 Gezien de beting houd ik het toch op een roeiersvlet.....in die tijd deden die boten, die daar overigens ook naar vernoemd zijn, vletterswerk...
Dat waren min-of-meer "algemene dienst"-boten: ze assisteerden bij aan- en afmeren door de trossen naar de wal te brengen (nu: de roeier), versleepten bakken en motorloze binnenschepen van/naar schepen, assisteerden met het 'op de boeien leggen', en brachten/haalden wel havenwerkers naar/van die geboeide schepen...
Kortom: manusjes-van-alles, met een voor dat vletterswerk ontwikkelde boot: de vlet.
Maar die volgorde is nooit bewezen: sommigen zeggen dat ze vletters heetten omdat ze vletten gebruikten :-D
Heel vroeger van hout, en geroeid (wederom: roeiers). En bij mijn weten nooit onder stoom gebracht (om de door v&d al aangehaalde redenen).
Later werden ze eveneens gebouwd/gekocht door scheepswerven, ook weer gebruikt voor het algemene-dienst-werk, vletterswerk, dus...

Maar voor alle duidelijkheid: naar wat mij altijd is verteld/uitgelegd, en wat voor mij altijd 'hout sneed', en door alle jaren doorspekt met ervaringen en gezond ( :roll: ) verstand....kortom: zoals ik het me herinner ! :-D
leuke info! voral de term vlettenwerk. ik denk dat door de leeftijd dit bootje zeker verschillende doelen heeft gehad en het zou kunnen hoor roeien met ca 6 ton en 9.65 meter en een opbouw. wie mij overgens wel origineel aandoet gezien de bouwijze van het bootje en hetzelfde klinkwerk het is een leuke ontdekkingsreis zo.n oud scheepje . leuk bedankt voor het meespeuren
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

zie leuke fotos ter behoeve van speurtocht
Bijlagen
hier te zien de diepte meet kogel dikke flensen en kranen en een bronzen onderdeel? en pijp met flens..
hier te zien de diepte meet kogel dikke flensen en kranen en een bronzen onderdeel? en pijp met flens..
DSC_0007.JPG (130.49 KiB) 4282 keer bekeken
veel oude gaten en strippen
veel oude gaten en strippen
DSC_0010.JPG (85.05 KiB) 4282 keer bekeken
veel oude gaten en strippen en een soort asgat of voor een riem?
veel oude gaten en strippen en een soort asgat of voor een riem?
DSC_0011.JPG (94.38 KiB) 4282 keer bekeken
2 zeistrippen  deze zitten ook aan de andere kant tbhv ketel?????
2 zeistrippen deze zitten ook aan de andere kant tbhv ketel?????
DSC_0013.JPG (101.25 KiB) 4282 keer bekeken
sleep beting +stuk oude fundatie voor een stuwlager
sleep beting +stuk oude fundatie voor een stuwlager
DSC_0015.JPG (115.12 KiB) 4282 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door Gert Schouwstra »

Alles wat gelast zit en van staal is, kun je denk ik wel uitsluiten voor de historie als stoomschip. Dat is van 1930 of later. Tot die tijd werd alles netjes geklonken.
Gert
- Varen is Leven -
MECmuseum
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:02

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door MECmuseum »

Gert Schouwstra schreef: 17 aug 2017 19:19 Alles wat gelast zit en van staal is, kun je denk ik wel uitsluiten voor de historie als stoomschip. Dat is van 1930 of later. Tot die tijd werd alles netjes geklonken.
gert goed punt.. lijkt me ook sterk dat het laswerk uit de klinktijdperk (/stoomtijdperk) is.
scherp.
leuk dit forum!
we zijn benieuwd of de echte historie van dit scheepje te boven komt.
wij zijn ook benieuwd maar de waarhijd van karel (de schenker van het bootje) naar wat hij weet en vertelde. en hoever dat klopt.
onze beste informatie is wat hij vertelde darom ook het nadere onderzoek via dit forum
poe poe hoeveel eigenaren en verhalen heeft het bootje al meegemaakt.........................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door jdbvos »

leuk dit forum! .. we zijn benieuwd of de echte historie van dit scheepje te boven komt.
Op dit forum zit (letterlijk) eeuwen aan zeescheepvaart-ervaring, in zowat alle rangen en afdelingen die zich daarin bevonden: matrozen, bootsman/timmerman, koks, hofmeesters, stewards, radio-officieren, machinisten/werktuigkundigen, stuurlui en gezagvoerders...noem maar op...
1 man kan niet alles (meer) weten, maar op dit forum komen we met z'n allen een héél end !
Problemen, of vragen, worden hier al beantwoord voordat ze zich voordoen, of zijn gesteld... :-D
...bij wijze van spreken, dan... 8)
...
...
...en dan komt er eentje aanzetten met een (mooi, overigens) vletje.... :-D :-D
Oost, west...ook best
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Mechanisch Erfgoed Centrum

Bericht door TonyfH »

Goedenavond,

Afgelopen zaterdag heb ik een bezoekje gebracht aan het MEC museum in Dronten.

Om het kort samen te vatten, ongelooflijk wat een spullen die mensen bij elkaar hebben gekregen. Je vind er van alles wat, van stoommachines, diesel en benzine motoren tot oliestelletjes, naaimachines, Meccano dozen en van alles er tussen in.
Ik heb ook wat foto's om te laten zien.

Als eerste een overzichtje van een deel van de hal
29 overzicht deel vd hallen.jpg
29 overzicht deel vd hallen.jpg (291.66 KiB) 1758 keer bekeken
Een Brons motor
3 Brons dieselmotor.jpg
3 Brons dieselmotor.jpg (275.99 KiB) 1758 keer bekeken
Een Lister genset
6 Lister genset.jpg
6 Lister genset.jpg (282.98 KiB) 1758 keer bekeken
Een brandspuit
7 handbrandspuit.jpg
7 handbrandspuit.jpg (293.43 KiB) 1758 keer bekeken
Ook smalspoor industrie en veldbaan voertuigen staan er
11 Lister autotruck.jpg
11 Lister autotruck.jpg (219.1 KiB) 1758 keer bekeken
Oliestellen
17 oliestellen etc.jpg
17 oliestellen etc.jpg (238.49 KiB) 1758 keer bekeken
Een hele serie blaaslampen
21 blaaslampen.jpg
21 blaaslampen.jpg (223.87 KiB) 1758 keer bekeken
Er stonden twee stoomwalsen, een locomobiel en een stoomkraan onder stoom, hier een wals
23 stoomwals.jpg
23 stoomwals.jpg (287.93 KiB) 1758 keer bekeken
En verder nog veel meer, ik heb mijn ogen uitgekeken en had een welbesteed dagje uit.

Tot een volgende keer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie