Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Robert Delhaye
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Robert Delhaye » 27 okt 2017 17:33

De Ramp met de Estonia...

Ik las hierover het volgende:

We kennen allemaal het verhaal, enigszins vergelijkbaar met de "Herald of Free Enterprise" net buiten de haven bij Zeebrugge, alleen bij de "Herald" stonden de poorten naar het cardeck al open, de "Estonia" verloor ze in slecht weer op volle zee door een combinatie van metaalmoeheid en slecht design.

...The issue of sudden loss of stability is rather more complex. Anybody who has carried a full watering can will know that even a small amount of water is extremely heavy - and... very mobile. Tests have shown that only half-a-centimetre of water spread evenly across the car deck of a ferry has the potential of an instant loss of stability. During the last 35 years, as we have seen, certain design trends have enhanced the profitability and serviceability of ro-ro ferries. Firstly, ferries have become much bigger overall. Generally, the proportion of car deck space has grown faster than the ships themselves. Secondly, as the leisure and cruise element of ferry travel has grown in importance, successive ships have had ever larger superstructures with consequently more topweight. The distance from the water to the car deck, or freeboard, has remained constant at about two metres. When set against the 11- to 14-deck height of these ships, that figure is insignificant.
As a vessel turns to port or starboard, she naturally heels over slightly. On modern ferries, where extra topweight is compensated by wider hulls, the effect is exaggerated. To maintain stability (i.e. a dry car deck) at large heeling angles the car deck must be fully enclosed and remain watertight.

So what happens when water gets onto a car deck? The balance and flotation of any ship is the result of an equilibrium between two forces: weight (pushing downwards) and buoyancy (pushing upwards). The centre of gravity (the point around which the hull pitches and rolls) remains fixed uder normal conditions at a given point 6 - 10 metres above the water-line.
The centre of buoyancy is a moving point about three metres below the water-line around which the ship floats. As the ship rolls or leans when turning, the centre of buoyancy swings from side to side. As the hull heels, the centre of buoyancy shifts past the point where the maximum weight of the hull is exerted (a vertical line perpendicularly bisecting the water line from the centre of gravity). The centre of buoyancy passes through a new point above the centre of gravity, known as the 'metacentre'. Between these two lines, a positive 'righting lever' of excess buoyancy, known as the G-Z line, is created. Under normal (i.e. a dry car deck) this buoyancy will cause the ship to roll back to a perfectly upright position.

When there is water on the car deck, a very different chain of events occurs. On modern ferries with fully-enclosed car decks, there is no way for the water to run off, and so it swills from side to side - a phenomenon known as 'free surface effect'. As more water floods in, it accumulates on one side and causes the ship to list.
The increased weight on one side of the hull makes the centre of gravity move. There is more weight than buoyancy and the point of weight moves perpendicularly to the water-line, creating a negative G-Z space; this is effectively a capsize lever as the ship will keep heeling over at rapidly steeper angles until she flips over enterily from the 12 o'clock (upright) to the 6 o'clock (capsize) position. Of course, as a ferry tips over, cars and lorries will shift and exacerbate the problems, creating an even quicker capsize situation.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny » 31 okt 2017 22:33

Ik weet ff niet of dat op dit forum was waar gesproken werd over met de golven mee varen, maar ik denk dat dit een treffend voorbeeld is waar het net goed gaat?

https://www.facebook.com/Ankerherz/vide ... 014027220/
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 nov 2017 06:40

met de golven mee varen
"Voor de zee weglopen" noemt men dat in zeevaartkringen. "Lenzen" voor de nog meer gevorderden. :wink:
Daar kun je boeken mee vullen. Wij vulden daar een deel van het topic "Stabiliteit en veiligheid" mee. Zie bijvoorbeeld HIER omdat het een zuiver stabiliteitsvraagstuk is.

Dat topic startte ik nu alweer ruim zeven jaar geleden naar aanleiding van opmerkingen van geachte leden die zeiden dat ze hun klompen nog niet eens met zo'n modern cruiseschip mee zouden geven omdat die niet veilig waren. Die konden elk moment omlazeren. Dat is natuurlijk niet waar; ik denk dat er nergens zo scherp op veiligheid wordt gelet als op die drijvende pretparken. Maar zodoende begonnen we aan dat hoogst interessante onderwerp: de stabiliteit van zeeschepen en dan kom je ook al snel op het sluipende gevaar dat in voor de zee weglopen schuilt. Het gaat zo lekker, voor het lapje aan. Tot je waggelend bovenop een golftop staat en het water aan alle kanten over je heen stroomt en je het gevoel krijgt dat het toch niet echt lekker gaat. Levensgevaarlijk. Een schip dat aan alle stabiliteitscriteria voldoet en desondanks in een keer kentert. Enfin lees maar eens. Wil je liever meteen vooraan in dat topic van 15 pagina's beginnen, klik dan HIER.

---------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny » 01 nov 2017 07:37

"Voor de zee weglopen" noemt men dat in zeevaartkringen. "Lenzen" voor de nog meer gevorderden. :wink:
Waaruit blijkt dat deze eenvoudige dame geen zeeman is.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bedankt, ik ga het doornemen.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 nov 2017 09:35

---------------
Wil je het fijne ervan weten, dan kan ik je DEZE PDF aanbevelen. Dan kun je gelijk zien dat de manier waarop vrijwel overal de havengelden en andere heffingen worden berekend, de veiligheid van schepen in gevaar brengt. Dat wil zeggen: doordat vrijwel alle havengelden en heffingen berekend worden naar de bruto tonnenmaat, wat in feite een absurde situatie is, zoeken de scheepsbouwers de grenzen op om die brt zo klein mogelijk te houden. Dat is uiteraard vooral van belang voor schepen die per jaar zeer veel havens aandoen, zoals container feeders in de korte vaart. Ze voldoen aan alle criteria, maar ga je daarmee in slecht weer voor de zee weglopen - onder druk van dat strakke vaarschema... Nou ja, lees het maar. Wil je niet het hele verhaal lezen, ga dan naar pagina 30 en verder.

---------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny » 01 nov 2017 13:22

Inmiddels aangeland op pagina 24 van de PDF, er is mij een ding niet duidelijk, waar de diverse G* aanduidingen voor staan.
KG is me inmiddels duidelijk, het zwaartepunt. (tov het vlak)
Wie helpt me even?

Btw, het rapport van de scheepvaartinspectie over de Dongedijk was ook lezenswaardig.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny » 01 nov 2017 16:53

08 jul 2010 08:13 Theo Horsten schreef, hier

of wat er gebeurt als iemand tóch de blitz wil maken bij de passagiers en te dicht onder de wal komt waar nou nét die gemene steen ligt die in geen enkele kaart staat met als gevolg dat het spul krakend omhoog loopt, bodemschade krijgt met twee lekke tanks en verder muurvast blijft zitten, geen beweging meer in te krijgen.
13 januari 2012 Costa Concordia

Wat weet jij nog meer vooraf Theo? :mrgreen:
Kan ik ook winnende staatsloten bij je bestellen? :-D
Ik vind het sterk, twee jaar vooraf voorspellen dat de CC vergaat en nog op de manier als het is gebeurd ook.... :roll:
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 nov 2017 17:49

--------------------
Tja, was dat maar waar, dat ik voorspellende gaven had. :-D Maar dat ik dat twee jaar daarvoor al schreef, komt gewoon omdat er niets nieuws onder de zon is. Dat schertsfiguur die het bevel voerde over de Costa Concordia was wel een zeer uitzonderlijk geval, maar dat soort streken is niet nieuw, hoor.

De KLPFONTEIN, meer dan zestig jaar geleden:
1953-01-08: Final Fate: Op de uitreis van Amsterdam naar Zuid- en Oos-Afrika ia de ‘KLIPFONTEIN’ op 8 januari 1953 vertrokken van Lourenço Marques naar Beira. Zij had 116 passagiers en een bemanning van 118 personen aan boord en was geladen met koper-ingots, chroomerts, wol, huiden, en stukgoederen. Op 9 januari 1953 om 12.56 uur des middags werd op 2½ mijl afstand de toren van Ponta Zavora gepasseerd. Het was buiïg weer het regen. Om 13.18 uur voelde men een lichte trilling, gevolgd door drie hevige stoten onder het schip. De ‘KLIPFONTEIN’ kreeg slagzij en maakte snel water. Om 13.31 uur werden de machines gestopt. Het schip begon snel te zinken en omstreeks 14.30 uur liet men alle passagiers en een groot deel van de bemanning in de boten gaan. Om 16.00 uur verlieten ook de laatste opvarenden de ‘KLIPFONTEIN’ en om 16.22 uur gleed het schip onder een hoek van ca. 45° voorover in de diepte en was verloren, in positie 24°32’15”ZB. en 35°13’30”OL., 5 mijl ten zuiden van Kaap Barra in straat Mozambique, op 8 januari 1953. Passagiers en bemanning werden allen spoedig gered door het Britse passagiersschip ‘BLOEMFONTEIN CASTLE’. De ‘KLIPFONTEIN’ was met een snelheid van 7½ mijl binnen één mijl uit de kust op een ondiepte gestoten. Men voer te dicht bij de kust, zorgeloze navigatie van de gezagvoerder, die drie maanden ontzegging bevoegdheid kreeg.
Dat is maar één voorbeeld. Er is heel wat over te doen geweest en dat is met enig zoeken allemaal op het internet terug te vinden. HIER een artikel in de Leidse Courant. De volledige uitspraak van de Raad is ook wel te vinden en als je hier op dit forum op KLIPFONTEIN zoekt, komt er vast ook wel het een en ander bovendrijven.

Mijn punt is alleen dat er altijd mensen zijn die graag dik doen tegenover anderen en dan onverantwoorde risico's nemen. Dat blijft doorgaan tot ze eindelijk eens overgaan tot het verplicht stellen van psychologische onderzoeken voor mensen die het bevel over een schip krijgen, maakt niet uit wat voor schip.

Wat de Klpfontein betreft: die steen stond inderdaad niet in de Britse kaart die hij gebruikte maar wél in de Portugese kaarten. Hij had helemaal niet zo dicht onder de wal moeten komen, maar als hij dat om een of andere geldige reden had moeten doen, had hij Portugese kaarten moeten gebruiken. Zoals je ook niet op Britse kaarten door de Scandinavische krikkemikken moest varen, maar op Zweedse en Finse kaarten. Of je bleef eruit, van tweeën een.

------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny » 01 nov 2017 17:53

Ik geloof je hoor, was ook maar gekkigheid, maar wel frappant.
Zou je in een korte schets (desnoods per PB) ook de betekenis van de diverse G* termen kunnen uitleggen?

Btw, die Klipfontijn lees ik hierna wel..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6260
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door jdbvos » 01 nov 2017 18:53

Ik heb nog een PDFje van de Klipfontein: ziet hier !

Ik zag in de quote van Theo ook nog een vreemd foutje....
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (63.75 KiB) 1414 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 01 nov 2017 19:25

Ook Marhisdata is niet foutloos.
Op die G's kom ik terug, Jinny.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 nov 2017 07:45

Jinny schreef:de betekenis van de diverse G* termen
Zie topic "Stabiliteit en veiligheid" voor mijn reactie. anders wordt het zo'n rommelje. Dit topic "Scheepsrampen..." is bedoeld voor wat de titel zegt en daar valt dit buiten.
Omnia transit sed navigare necesse est

Dirk Dijksman
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Dirk Dijksman » 02 nov 2017 14:20

Hier een link met het ongevallen rapport met de USS Fitzgerald in Japan en de USS John S Mc Cain bij Singapore.
http://s3.amazonaws.com/CHINFO/USS+Fitz ... eports.pdf

Voor alle info, foto's e.d. kun je hier terecht.
http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=103130

Er is nog een hoop werk te doen bij de US Navy.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 nov 2017 15:36

Bedankt, Dirk!
Die zocht ik al. Ik ls elders dat ze op beide destroyers de volle schuld hadden gekregen van beide aanvaringen, maar ik kon het rapport niet vinden. Dat is goed beschouwd toch een grote schande voor de US Navy.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Breeze » 02 nov 2017 22:41

Dat is nog zachtjes uitgedrukt. Even snel alles doorgelezen en:
Op de Fitzgerald zat de complete brugbemanning en de radaroperator te pitten terwijl ze een drukke shipping lane naderden met kruisend verkeer.
En op de McCain zat de CO bevelen te geven zonder goed te checken wat die tot gevolg hadden. Aan het controlepaneel gingen ze daarna spelen met de plaats van stuurcontrole en de afstemming en controle van de 2 aandrijflijnen. Dat moet echt paniek op die brug zijn geweest tot en met de aanvaring met die chemo.

Pffff...

Adri

Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door eefh » 02 nov 2017 23:19

In 1970 is de Smit-lloyd 102 in Zuid Afrika vergaan met verlies van 5 bemannings leden ,dit kwam ook dat het schip voor de zee weg vaarde,
zie het korte verslag van de ramp.

http://www.smit-lloyd.com/102.htm
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

Plaats reactie