Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
De ketels van de El Faro waren gebouwd voor een maximumdruk van 1200 PSI oftewel 83 bar. Dat wil zeggen dat ze getest moesten worden op 1,5 maal die maximum druk, dus 1800 PSI of 124 bar. Toen ABS surveyor Jamie D'Addieco aan boord kwam om een gerepareerde ketel te inspecteren, te testen en te certificeren, draaide die gerepareerde ketel al een week op een druk van 800 PSI en dat vond Jamie eigenlijk mooi genoeg. Ze zei:
“At my discretion, 800 PSI was satisfactory for the test on the economizer. Given the age of the vessel, and for a boiler that had been in service this long, going above the operating pressure may not be a safe way of testing it. In my opinion, it could lead to an unsafe situation.”
... en keurde de ketel goed.

Dit gezegd hebbende: het gaat mij om dat verschijnsel "grandfathering" en daar is dit ketelgedoe geen goed voorbeeld van. Sterker nog: het is een totaal verkeerd voorbeeld.
Grandfathering is: de wet wordt veranderd of er komt een nieuwe wet en dan wordt toegelaten dat bepaalde oude zaken - in dit geval schepen - daar niet aan voldoen. Een voorbeeld van grandfathering buiten de scheepvaart dat ik vond: ergens in een woonwijk staat sinds de twintiger jaren het benzinestation van Jansen dat telkens van vader op zoon is overgegaan. Nu komt er een nieuwe wet die benzinestations in woonwijken verbiedt. Het bezinestation van Jansen wordt echter ge-"grandfathered", dat wil zeggen dat de familie Jansen rustig door mag gaan met de exploitatie van dat benzinestation, met dien verstande dat na het overlijden van de Jansen die het nu runt, het niet meer op de erfgenamen over mag gaan.

Zo ging het ook met de open reddingboten van de El Faro die natuurlijk niet meer van deze tijd waren. Die mochten blijven. Hij had immers ook vlotten aan boord. Of dat een juiste beslissing was, is voor discussie vatbaar, maar dat is "grandfathering". En nu zegt Neubaumer dat er sprake was van "some grandfathering", dus wat was er nog meer. Ik begon over die ketel, maar dat is dus geen goed voorbeeld. Dat heeft niets te maken met het veranderen van de wet- en regelgeving. De voorschriften voor stoomketels en -applicaties zijn al heel lang hetzelfde.

---------------

Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Lemans »

jdbvos schreef: 14 okt 2017 12:42 Ben ik niet helemaal met u eens, meneer LeMans...
De inspecteur voert de test uit, en deelt tijdens die test 'de lakens uit'; de bemanning is in deze vanwege de (uiteraard) bekendheid met de installatie volledig subjectief aan de opdrachten en beslissingen van de inspecteur.
De wensen van de inspecteur worden in deze aan de hwtk (of chef TD) doorgegeven, die ten behoeve daarvan zijn opdrachten geeft aan de uitvoerenden...
zo bedoel ik het ook, helemaal mee eens
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door jdbvos »

Ik geef het toe dat ik in m'n betoog een ietsje duidelijker had kunnen, en had moeten zijn...
In het vuur van een betoog neig ik mezelf in te halen, en voorbij te lopen.... :-D
Oost, west...ook best
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Lemans »

jd, je verhaal is helder. ik wil enkel de positie van de inspecteur wat verduidelijken. in mijn ogen kan de inspecteur de ketel of test goed of afkeuren. de TD blijft al het werk doen en is daar ook verantwoordelijk voor.

stel er gebeurt tijdens een test een ongeluk, dan is de inspecteur niet verantwoordelijk want hij geeft geen leiding. dat de test dan weer wel zo moet gebeuren als hij het wil is weer wat anders. Bij ons (Vam, Wijster) was het altijd wel een show, apart douchehok voor de medewerkers stoomwezen, witte handdoeken en zeep vanuit de verpakking, enz. Dat is nu wel anders, behalve dan de handtekening op het testcertificaat. wel kon je met de inspecteur in discussie over de regels, de toepassing en interpretatie daarvan. gr A
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat er gebeurt als een waterpijp knalt heb ik eens mee gemaakt bij een bakkerij. De bakruimtes werden verhit door met water gevulde pijpen. Deze pijpen staken gedeeltelijk boven het vuur uit. Op een zeker moment is een pijp boven het vuur gescheurd. Alle deuren en luiken van de vuurplaats en de schoorsteen werden er uit geblazen. Dat was slechts 1 pijp. Gelukkig waren er geen slachtoffers, ondanks het feit dat een knecht net naar boven ging en voor en boven de vuurhaard liep. Hij kon zich niet meer herinneren hoe hij de trap is opgerend.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Gert Schouwstra »

Wim Plukker schreef: 07 okt 2017 21:13Maar die valt onder het inspectie regime van Register Holland waar ook al wat over te doen is na het recente ongeluk waarbij 3 passagiers omkwamen door het afbreken van een doorgerotte mast. Vreemd genoeg is daar geen rapport van te vinden.
M.v.g. Wim
Dag Wim,
De rapporten van de Onderzoeksraad voor de veiligheid zijn op 26 juli gepubliceerd en staan hier:
Gebroken mast Harlingen.

Bijlage B -reacties op conceptrapport.

Aanbevelingen

Maar ook de Duitse Bundesstelle für Seeunfalluntersuch heeft over de Amicitia gepubliceerd, bijvoorbeeld: Safety Recommandations
Gert
- Varen is Leven -
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Wim Plukker »

Ja Gert,

Had dat rapport later ook gevonden. Stond onder afdeling binnenvaart vreemd genoeg.
Vanwege een weekje zeilen op de Eendracht pas nu een reactie.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------
------------------------------------------------------Afbeelding

Vandaag begint het strafproces tegen directeur Van der Ploeg van rederij De Rousant in Zoutkamp en diens bedrijfsleider. De Volkskrant besteedt er uitgebreid aandacht aan. Dat is betaalde content die ik via Blendle lees. In dit inleidende artikel staat niet veel meer dan dat wat ik aan het begin van dit topc al heb vermeld. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden en erop terugkomen als er interessante ontwikkelingen of uitspraken zijn. Het is toch niet alledaags: na zeven jaar alsnog een strafproces over de vraag of hier sprake was van dood door schuld.
De vader van matroos Steven, Erik van den Broek, wordt met het omslaan van elke pagina van het onderzoeksrapport 'woester en woester', vertelde hij onlangs aan het Dagblad van het Noorden. Tot die tijd dacht hij dat zijn zoon het slachtoffer was van een noodlottig ongeluk. Maar: 'Pagina na pagina technische gebreken, écht van god los.' Uiteindelijk besluit hij aangifte te doen tegen de rederij.
-------------
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny »

Zelfs in ons plaatselijk suffertje wordt er aandacht aan besteed...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
stortbak

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door stortbak »

Theo Horsten schreef: 09 okt 2017 07:47
Het is "bij ons" klaarblijkelijk ook niet allemaal zo goed geregeld, dat is mijn punt.
Geheel correct.


In het grootbedrijf heb je wat vroeger het stoomwezen werd genoemd om de degelijkheid en het veilig gebruik van stoomketels in de gaten te houden.
In de ketelbouw heb je dat alle ketels onder de zoveel bar en tot zoveel volume vrij zijn van keur door het stoomwezen.
Er is echter een categorie die stoomwezen niet hoeft/wil/kan keuren en gemaakt kan worden door bouwers met “voldoende vaardigheden”.
Dan mag je zelfs boven de 3 bar (die de modelbouw als grens heeft gesteld (vrij te bouwen of onder modelkeur)) als je maar weer onder de zoveel volume blijft.(exacte waardes heb ik nu even niet paraat, het gaat om het verhaal)
Om nu de bouwers met voldoende vaardigheden te scheiden van de knoeiers die iets denken te kunnen, heeft een overkoepelende organisatie van modelbouwers zich belangrijk gemaakt door aan de ketels boven de 3 bar en onder het grensvolume waarbij het stoomwezen er voor gaat zorgen, toch bouweisen te stellen en een certificaat van beproeving te gaan toekennen. Het certificaat is juridisch gelijk aan een stuk wc papier, maar alle beetjes om het veilig te houden helpen.
Allemaal geweldig want die ketels zitten over het algemeen in stoomtreintjes die op verschillende evenementen met mensen rondrijden.
Nu is er een handboek uitgegeven waarin de “eisen” staan waaraan een zelfbouwketel moet voldoen.
Roest vast staal wordt genoemd als niet bruikbaar ivm rotten van het materiaal in chloorrijke omgeving/ water. (kijk naar de rvs bouten en lampbeugels in zwembaden).
Echter kom je op fora tegen dat iemand die ook dat handboek voor ketelbouw heeft helpen samenstellen, wel aan een bouwer vraagt “waarom maak je je ketel niet van rvs?
Dat komt dan van iemand die met een andere pet op modelketels keurt. . . . .
Wanneer je hem dan confronteert met dat handboek en de regel dat rvs niet hoort in de modelbouw, hoor je niets zinnigs maar lijkt het erop dat hij het gewoon niet eens is met de ander die dat geschreven heeft.
Nederland probeert het, maar het komt lang niet altijd van de grond.

Mijn 9 bar ketel met inhoud van 900 liter is ooit een keer "gekeurd" door een AKI en dat duurde van uit de auto stappen tot het weer instappen 11 (elf) minuten. Daarbij had meneer ook zijn bevindingen en handtekening in het ketelboek gezet.

Er is nog voldoende mogelijkheid om in NL maar wat aan te rotzooien en bij ieder ongeval krijg je weer wat regeltjes erbij.


Plaats reactie