Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Breeze »

Er moet mij nog wel iets van het hart bij het ongevallenrapport van de Fitzgerald en de McCain.
De VS zijn toch wel een bijzonder land, met heel veel positieve zaken, maar helaas ook veel negatieve, vooral de laatste tijd.
Typisch VS, het rapport begint met een halve bladzijde om te vertellen dat de VS Marine de beste is en dat altijd zal blijven. En vervolgens een beschrijving van de gebeurtenissen, die de indruk geven dat er niets wordt verzwegen.

Ik heb het sterke vermoeden, dat er nogal wat marines en landen zijn die niet zo open en eerlijk dergelijke gênante gebeurtenissen zouden beschrijven en dan ook nog publiceren.

Adri

Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Dirk Dijksman »

Hier een review van alle mishaps van de US Navy van 2017
http://s3.amazonaws.com/CHINFO/Comprehe ... _Final.pdf

Je hebt wel even wat te lezen
Jan van Toor
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2017 23:45

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jan van Toor »

Lucona 1977

Het volgende gegeven maakt nog altijd een diepe indruk op mij, temeer omdat hier maar weing bekendheid in de Nederlandse pers aan gegeven werd.
In 1969 voer ik met een matroos waar ik toen als jong broekkie ontzettend tegen op keek, hij was echt een harde !! en voor de duivel niet bang,
Bijna 10 jaar later kwam ik wederom met dezelfde matroos te varen, hij was inmiddels 2de stuurman, echter hij was nog maar een schim van de persoon die ik 10 jaar daarvoor meegemaakt had, hij was verandert in een wrak, zowel geestelijk als lichamelijk ! de redenen daarvoor werden mij al snel duidelijk door de vele gesprekken welke ik met hem had.
Laat ik hem hierbij maar gewoon Jaap noemen.
Jaap vertelde mij dat hij een maand of 10 daarvoor schipbreuk had geleden, hij was met het schip De "Lucona"(ex Atlantic Progress" vertrokken uit een haven in Italie met bestemming een haven ergens op 24 uur stomen vanaf Hong Kong ?
Ergens ter hoogte van India om precies 12 uur GMT explodeerde de Lucona en brak in twee stukken, Jaap plus de kapitein en de vrouw van de kapitein stonden op dat moment op de brug en werden door de explosie het water ingeblazen,verder waren er nog twee overlevenden en de overige bemanningsleden waren verdronken.
Er kwam een vlot boven drijven waar ze inklommen en dreven vervolgens anderhalve dag rond waarna zij gered werden door een passerend schip welke ze in een Iraanse haven aan land zette, Er was hier duidelijk sprake van kwaade opzet en er begon een onderzoek o.a. geinitieerd door een duitse onderzoeks journalist, de beschuldigingen wezen in de richting van o.a. enkele corrupte Oostenrijkse regerings functionarissen en de zakenman Peter Daimler (telg uit de Mercedes benz dynastie) Na 10 jaar van onderzoeken en hoorzittingen gedurende welke periode o.a. een van de verdachten (Staatsekretaris van financieen van de Oostenrijkse regering) zelfmoord pleegde werd de hoofddader Peter Daimler tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld, verder werd duidelijk dat het hier ging om een mega verzekerings fraude met als slachtoffers de bemanning van de Lucona, het wapen hierbij was een explosieve lading met tijdontsteking verborgen in de lading. De uitspraak van het hooggerechtshof mocht jaap niet meer meemaken want de jaren na de ramp hadden hem volledig gesloopt ! wat mij altijd verbaasd heeft is het feit dat er in de nederlandse pers nagenoeg geen aandacht aan deze ramp cq misdaad is besteed, in tegenstelling tot in Duitsland en Oostenrijk, daar werden er meerdere boeken over deze zaak gepubliceerd (der fall Lucona) en tevens is er een speelfilm over uitgebracht !
google het maar eens na !!!!
Rest in Peace Jaap en alle ander slachtoffers van deze witte boorden criminelen !
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De film:

https://www.youtube.com/watch?v=R9s2D2j4yoc

De gegevens van Miramar.

IDNo: 6707911 Year: 1966
Name: STEINBERG Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 2214
Country of build: DEU Builder: Busumer Location of yard: Busum
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
71 NIOLON - 74 LUCONA - 75 ATLANTIC PROGRESS - 76 LUCONA [subsequent investigations into the loss resulted in the conviction for murder and barratry of the beneficial owner, Udo Proksch]
Disposal Data:
blown up (fraud) 8.50N/70.30E 23.1.77 (6*) [Chioggia-Hong Kong]
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door hondasevenfifty »

rapport brug ramp Alphen aan de Rijn


https://www.onderzoeksraad.nl/nl/media/ ... ijn_nl.pdf



Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door Jinny »

Thks, ga ik lezen
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door hondasevenfifty »

Ramp Andrea Doria en de Stockholm.

Toen er nog geen zwarte dozen waren kwam je er nog mee weg ,dit zou nu niet meer gebeuren dat er niet eens een goed onderzocht is.

https://www.youtube.com/watch?v=ZSeobeRMUKc

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door hondasevenfifty »

De eerste keer dat ik dit verhaal hoorde was van de Berg leraar op de Zeevaartschool in Rotterdam tijdens de lessen over het aanvaring reglement.
Lessen die mij altijd zijn bij gebleven en ik heb er toen al geleerd dat je gewoon aan die telegraaf moet trekken als dat nodig is en altijd op tijd en voldoende je koers moet aanpassen.
Sommige gezagvoerders waren daar wel eens niet blij mee en de collega's beneden al helemaal niet maar beter dan een klapper.

Van de Berg, zie hem nog voor me, een been op een stoel thermosfles koffie op zijn tafel ,veel van de man geleerd.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door hondasevenfifty »

Rapport MSC Zoe

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/1 ... en.-lessen

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo


zoals ik een jaar geleden al schreef ,die boot slingerde hard en heeft de bodem geraakt etc, maar de geleerden hebben er zorgvuldig naar gekeken en een dik rapport gemaakt , nu afwachten hoe snel de politiek is om de vaarroute voor deze schepen naar het Noorden te verlegen en te verplichten.
Verplichte vaarroutes net als in de luchtvaart, via een verkeersbegeleidingsdienst voor de hele Noordzee, zeker voor dit soort schepen.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.

Bericht door hondasevenfifty »

Dit is ook de moeite waard om eens te lezen.

https://www.bsu-bund.de/EN/News/neueVer ... _node.html

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan


Plaats reactie