Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.
Geplaatst: 07 okt 2017 09:07
--------------
------------------------------------------------------
Ik ben een nieuwsfreak. Ik volg het nieuws de hele dag, van zeven uur 's morgens tot acht uur 's avonds op het internet en daarna via de tv. Als ik na Pauw of Jinek of een andere late talkshow eigenlijk naar mijn nest wil, kan ik het toch niet laten om zo tegen één uur mijn tijd nog even het late journaal af te wachten, want je weet tenslotte maar nooit...
Het zal wel een afwijking zijn, maar zo ben ik vanuit dit dorp van niks op het platteland van Noord-Griekenland om mij moverende redenen ook nog altijd geïnteresseerd in wat er zoal in Noord-Nederland gebeurt en dan wel speciaal in Delfzijl, Appingedam en de stad Groningen. En dus verzuim ik niet om 's morgens na het nieuws van de NOS op het internet en na de website van de Griekse kwaliteitskrant Kathimerini te hebben bekeken, onmiddellijk over te gaan naar de website van de Eemsbode en vervolgens naar het Dagblad van het Noorden. Daarbij trok vanmorgen deze kop mijn aandacht...
Voor mij was het aanleiding om dat rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid eens te downloaden - je vindt dat HIER. Een degelijk en heel interessant rapport. Die mannen doen bepaald geen half werk; 134 pagina's met veel foto's waarop goed te zien is wat er allemaal niet deugde. Een rapport waar je eens even goed voor moet gaan zitten en dat doe ik misschien nog wel. Maar wat me trof was de conclusie op pagina 64 en dat was tegelijk ook de aanleiding om dit nieuwe topic te openen. Daar staat namelijk onder meer...
En even verderop...
Toen ik dit las, moest ik onmiddellijk denken aan de ramp met de EL FARO waar we nu al twee jaar mee bezig zijn. Daar klopte er allemaal niks van, de US Coast Guard schoot tekort en ABS schoot tekort en de reder/manager maakte er een zootje van. Daar konden we het allemaal wel over eens zijn, dacht ik. En dan weet ik niet hoe het anderen vergaat, maar dan heb ik in elk geval zo'n idee van: bij "ons" gaat dat allemaal anders. Bij ons is dat allemaal veel beter geregeld en wordt dat allemaal veel beter gecontroleerd. Dat is een ingeroeste gedachte. Dat is wat je een mindset zou kunnen noemen. Het was in elk geval wat ik bedoelde toen ik dat stukkie over mindsets afsloot met de vraag of wij dat soort mindsets bij de Nederlandse koopvaardij kenden. Ik geloof het wel. Dus tijd voor een mindshift.
Wat er bij de El Faro gebeurde, kan heden ten dage ook in Nederland gebeuren. Dit was geen containerschip bij de Bahamas, in een hurricane, met 33 mensen aan boord, maar een bootje van niks met maar een klein beetje wind bij Terschelling met drie man die op een akelige manier aan hun einde kwamen. Dat maakt in feite niets uit. Als het met zo'n snik kan gebeuren, kan het ook bij een veel groter schip gebeuren, vooral als de economische belangen - lees: de centen - nog veel groter zijn. In Nederland klopt er klaarblijkelijk in bepaalde gevallen en onder bepaalde omstandigheden ook geen bliksem van. Ik vind dat een ontluisterende gedachte.
Wie de laatste gesprekken van de schipper van de HA38 met de Brandaris wil horen, moet HIER klikken.
De eigenaar van de site zet erbij dat het als schokkend kan worden ervaren.
------------------------------
------------------------------------------------------
Ik ben een nieuwsfreak. Ik volg het nieuws de hele dag, van zeven uur 's morgens tot acht uur 's avonds op het internet en daarna via de tv. Als ik na Pauw of Jinek of een andere late talkshow eigenlijk naar mijn nest wil, kan ik het toch niet laten om zo tegen één uur mijn tijd nog even het late journaal af te wachten, want je weet tenslotte maar nooit...
Het zal wel een afwijking zijn, maar zo ben ik vanuit dit dorp van niks op het platteland van Noord-Griekenland om mij moverende redenen ook nog altijd geïnteresseerd in wat er zoal in Noord-Nederland gebeurt en dan wel speciaal in Delfzijl, Appingedam en de stad Groningen. En dus verzuim ik niet om 's morgens na het nieuws van de NOS op het internet en na de website van de Griekse kwaliteitskrant Kathimerini te hebben bekeken, onmiddellijk over te gaan naar de website van de Eemsbode en vervolgens naar het Dagblad van het Noorden. Daarbij trok vanmorgen deze kop mijn aandacht...
Deze kop stond boven DIT artikel in de Leeuwarder Courant dat begint met...Video: Vader verdronken matroos (19) verwijt reder ‘dood door schuld’
Maandag komt de rechtbank naar Zoutkamp om zich daar ter plaatse op de hoogte te stellen en 23, 24 en 25 oktober dient de zaak in Leeuwarden. Dat is niet niks: zeven jaar na dato drie dagen voor een dergelijke zaak uittrekken, een ramp die drie man het leven kostte. Lees HIER meer daarover in het Dagblad van het Noorden.14 december 2010 kapseisde visserijschip Frisia (HA38) op de Noordzee boven Terschelling. De complete bemanning stierf bij die scheepsramp, onder wie Steven van den Broek. De 19-jarige Groninger werkte nog maar enkele weken werkte als matroos.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kwam met een schokkend rapport over de oorzaak van de ramp. Voor Erik van den Broek, vader van Steven, reden om aangifte te doen tegen de rederij uit Zoutkamp wegens ‘dood door schuld’.
Voor mij was het aanleiding om dat rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid eens te downloaden - je vindt dat HIER. Een degelijk en heel interessant rapport. Die mannen doen bepaald geen half werk; 134 pagina's met veel foto's waarop goed te zien is wat er allemaal niet deugde. Een rapport waar je eens even goed voor moet gaan zitten en dat doe ik misschien nog wel. Maar wat me trof was de conclusie op pagina 64 en dat was tegelijk ook de aanleiding om dit nieuwe topic te openen. Daar staat namelijk onder meer...
En even verderop...
Toen ik dit las, moest ik onmiddellijk denken aan de ramp met de EL FARO waar we nu al twee jaar mee bezig zijn. Daar klopte er allemaal niks van, de US Coast Guard schoot tekort en ABS schoot tekort en de reder/manager maakte er een zootje van. Daar konden we het allemaal wel over eens zijn, dacht ik. En dan weet ik niet hoe het anderen vergaat, maar dan heb ik in elk geval zo'n idee van: bij "ons" gaat dat allemaal anders. Bij ons is dat allemaal veel beter geregeld en wordt dat allemaal veel beter gecontroleerd. Dat is een ingeroeste gedachte. Dat is wat je een mindset zou kunnen noemen. Het was in elk geval wat ik bedoelde toen ik dat stukkie over mindsets afsloot met de vraag of wij dat soort mindsets bij de Nederlandse koopvaardij kenden. Ik geloof het wel. Dus tijd voor een mindshift.
Wat er bij de El Faro gebeurde, kan heden ten dage ook in Nederland gebeuren. Dit was geen containerschip bij de Bahamas, in een hurricane, met 33 mensen aan boord, maar een bootje van niks met maar een klein beetje wind bij Terschelling met drie man die op een akelige manier aan hun einde kwamen. Dat maakt in feite niets uit. Als het met zo'n snik kan gebeuren, kan het ook bij een veel groter schip gebeuren, vooral als de economische belangen - lees: de centen - nog veel groter zijn. In Nederland klopt er klaarblijkelijk in bepaalde gevallen en onder bepaalde omstandigheden ook geen bliksem van. Ik vind dat een ontluisterende gedachte.
Wie de laatste gesprekken van de schipper van de HA38 met de Brandaris wil horen, moet HIER klikken.
De eigenaar van de site zet erbij dat het als schokkend kan worden ervaren.
------------------------------