Stage varen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Niek schreef:Erik,
Ik had je bericht even meegenomen naar deze topic. Vandaar onder mijn naam.

Ik heb alle zeevaartscholen onderzocht op hun mogelijkheden. IJmuiden is geen optie omdat ik dan met teveel reistijden kom te zitten (op vrijdag en zaterdag!!!). Zwolle wil een jaar vaartijd zien.
Delfzijl kost me teveel vrije dagen (en onbetaald verlof). Blijft alleen Den Helder over. Bij deze opleiding kan ik mijn vele vrije dagen gebruiken om die vrijdagen naar school te gaan. Gezien mijn vooropleiding kan ik SMBW en SWK in 1 jaar doen. Dat scheelt een hoop.

Het stage varen kan nog een probleem worden. Een lange tijd zonder inkomsten is moeilijk. Ik heb 10 rederijen aangeschreven, met de hoop een deal te kunnen sluiten. Ik heb 3 afwijzingen gehad. Wellicht krijg ik hierop nog meer reacties.
En Vlissingen dan? Doen de zaterdag opleiding in swk/smbw en marof.

Zie deze link voor meer info: http://www.roczeeland.nl/cursusoverzich ... &page=5598
Groeten Sander

Niek

Bericht door Niek »

Hoi Sander,

Naar Vlissingen heb ik niet gekeken, is te ver weg van mijn woonplaats Delfzijl. In elk bedankt voor het meedenken.

Niek
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Ja idd, is wel erg ver....zag het pas toen ik had geantwoord! :roll:
Groeten Sander
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Hoi Niek,
Ahhh, vandaar die naam....

Als je dan in Den Helder minder tijd hoeft te besteden (misschien meer huiswerk?) als elders, én ze niet moeilijk doen mbt vaartijd, dan is de keuze i.d.d. logisch.

Is Delfziel-Den Helder ook een pokke-eidn hoor, al heb je bijna geen files.
Kom zelf oorspronkelijk uit Heerhugowaard, en toen ik voor W&B voer ben ik de nodige keren in Delfzijl geweest.
Deed ik tussen de 2½ en 3 uur over...
Dat stuk tussen Groningen en Delfzijl duurde haast net zo lang als van Leeuwarden naar Groningen, ivm die klote flitspalen die ze daar overal hebben. Da's ja nait fijn.

Misschien is het een optie, als niemand je een stageplaats kan aanbieden, om het eens op de visserij te proberen?
't is er hard buffelen, maar wel betaald, en leerzaam.
Je kan daarna altijd nog mét je vbb aanmonsteren op een coaster, en hetgeen je niet weet leer je dan snel genoeg.
Zal alleen op ladinggebied zijn, maar je moet maar zo denken, een stagiaire die alleen maar op een doosjesboot gevaren heeft kan ook geen bulk, Koel en Vries, Tankerladingen, papier of hout laden.
Om van die windjewaaifiguren die op die n..kpaleizen ronddobberen maar te zwijgen. Die hebben weer meer verstand van andere zaken.

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eric en Niek,
Leuk om dit te lezen, toen ik 12 jaar oud was ging ik als prenter mee op de KW 98, de schipper vond het maar niks, mijn moeder was er fel op tegen, maar het is me toch gelukt.
Misschien is het een optie, als niemand je een stageplaats kan aanbieden, om het eens op de visserij te proberen?
Het was een leerzame ervaring, want ze dachten dat ik daarna nooit meer aan varen zou gaan denken...
All the best
Jos
Kraltovich

Re: Stage varen

Bericht door Kraltovich »

Hoi mannen,
Ik ben Jelle en ik ga ook in januari beginnen aan de verkorte opleiding Stuurman/werktuigkundige kleine schepen aan het STC in Rotterdam.
Net nadat ik dacht alles rond te hebben liet mijn stage adres het afweten en ook de opleiding Werktuigkundige ging niet door i.v.m. te weinig aanmeldingen.

Heeft er iemand nog een suggestie ofiets?

P.s. Mijn opleiding werktuigkundige start (bij voldoende aanmeldingen) in Oktober 2011...

Groetjes Jelle
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Stage varen

Bericht door schokker »

Ijmuiden al geprobeerd ? Deze heeft ook verkorte opleidingen.
Er is nog iets in Groningen tegenwoordig www.ntta.nl die SWK opleidingen verzorgd, of dat verkort is weet ik zo niet.

Anders misschien gewoon nog een maand of 10 naar zee als matroos. :?: Heb je al ervaring en wat voor schepen :?:
Misschien als je hier iets neerzet dat iemand nog een bootje weet.

Grt

Henk
Kraltovich

Re: Stage varen

Bericht door Kraltovich »

thnx voor je reactie Henk,

Ik ben nu matroos en ik heb al 4 jaar gevaren opzee.. ik heb mijzelf al ingeschreven bij Rotterdam en alles is ook al geregeld maar alleen nu nog die stageplaats..
misschien iemand tips?
Teamspirit

Re: Stage varen

Bericht door Teamspirit »

In het verleden was de clearwatergroup hier erg coulant en meegaand in. Maar of dat nu nog zo is met de nieuwe HR-manager weet ik niet.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Stage varen

Bericht door Eric »

Ben weer werkzaam in IJmuiden, en zover ik weet is daar een SWK opleiding.
Zal er na de kerstvakantie eens naar vragen.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie