Java-eiland en KNSM-eiland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Patru (R.I.P) »

O. Vonk schreef: 30 okt 2017 09:16 Enne, weet iemand nog iets over Joop Hoorn, walbootsman bij de SMN? Naar hem is het beeld van de zeeman op de Kop van Java vernoemd.
Hallo Oscar? Vonk,

Op het topic SMN heeft Kallie 2 bijdragen geplaatst waar hij de naam van Joop Hoorn noemt:
-pagina 125 d.d. 15 april 2010
-pagina 143 d.d. 17 juli 2010

Uit nieuwsgierigheid heb ik in het Stadsarchief Amsterdam even de persoonskaart van Joop Hoorn bekeken.
Als je wilt kan ik die wel op de mail aan je sturen.
Hij is geboren op 20 juni 1891 en voornamelijk getogen op Kattenburg.
Vanaf midden jaren 1920 woonde hij op het SMN-etablissement (Sumatrakade en Javakade). Waarschijnlijk ook gedurende de oorlog.
In september 1952 verhuisde hij naar de Resedastraat en is toen ook denk ik gestopt als walbootsman en met pensioen gegaan.

Of het gedenkteken daadwerkelijk naar hem is vernoemd betwijfel ik; wel kreeg het de bijnaam "Joop Hoorn".
Maar als je in Amsterdam woont dan zou je de SMN-personeelsbladen uit die begin jaren '50 eens kunnen nalezen. Er staat vast wel iets over vermeld en ook over zijn afscheid.
De jaargangen staan op verschillende adressen:
Stadsarchief in de Vijzelstraat;
College Zeemanshoop, Muntplein 10A;
Scheepvaartmuseum, bibliotheek.

Succes en groet, Paul G.

O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door O. Vonk »

Chr.Vr. schreef: 30 okt 2017 10:03 Hallo , O Vonk,
Ik denk dat er weinig mensen nog iets over de wal bootsman Joop [Jaap] Hoorn vertellen kan, daar de leeftijd van de S.M.N 'ers van nu ook al rond de 70 / 80 jaar is, ik zelf ben 75 lente's, en begonnen in '56 aan de wal en in begin '58 naar zee gegaan en de heer Hoorn zo ver ik me kan herinneren niet meegemaakt ,wel zijn opvolger wal bootsman dhr. Leo Stokhof bekend van zijn halve leren jas .
grtn. Chris Vr.
Beste Chris,

Dank voor uw reactie. Ja, ik weet ook niet precies wanneer Joop Hoorn walbootsman was bij de SMN, maar uit uw verhaal blijkt in ieder geval dat hij dat niet meer was in '56. Waar ik benieuwd naar ben ik of hij echt zo legendarisch was als de verhalen willen doen geloven. Werd er door jullie MSN'ers over hem gepraat of is de legendarisch Joop een mythe? En, ik ben geintrigeerd door uw verhaal: wat bedoeld u met de 'halve leren jas' van Leo Stokhof?
O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door O. Vonk »

Patru schreef: 30 okt 2017 16:02
O. Vonk schreef: 30 okt 2017 09:16 Enne, weet iemand nog iets over Joop Hoorn, walbootsman bij de SMN? Naar hem is het beeld van de zeeman op de Kop van Java vernoemd.
Hallo Oscar? Vonk,

Op het topic SMN heeft Kallie 2 bijdragen geplaatst waar hij de naam van Joop Hoorn noemt:
-pagina 125 d.d. 15 april 2010
-pagina 143 d.d. 17 juli 2010

Uit nieuwsgierigheid heb ik in het Stadsarchief Amsterdam even de persoonskaart van Joop Hoorn bekeken.
Als je wilt kan ik die wel op de mail aan je sturen.
Hij is geboren op 20 juni 1891 en voornamelijk getogen op Kattenburg.
Vanaf midden jaren 1920 woonde hij op het SMN-etablissement (Sumatrakade en Javakade). Waarschijnlijk ook gedurende de oorlog.
In september 1952 verhuisde hij naar de Resedastraat en is toen ook denk ik gestopt als walbootsman en met pensioen gegaan.

Of het gedenkteken daadwerkelijk naar hem is vernoemd betwijfel ik; wel kreeg het de bijnaam "Joop Hoorn".
Maar als je in Amsterdam woont dan zou je de SMN-personeelsbladen uit die begin jaren '50 eens kunnen nalezen. Er staat vast wel iets over vermeld en ook over zijn afscheid.
De jaargangen staan op verschillende adressen:
Stadsarchief in de Vijzelstraat;
College Zeemanshoop, Muntplein 10A;
Scheepvaartmuseum, bibliotheek.

Succes en groet, Paul G.
Dank voor uw uitgebreide antwoord en aanbod. Ik zit zelf ook veel in het stadsarchief te werken dus ga zijn persoonskaart opvragen (goed idee, overigens!). Ook ben ik vorige week in de bibiotheek van Zeemanshoop geweest en volgens mij is het een gouden tip om in personeelsbladen te kijken. Ga ik zeker doen! Mag ik vragen waarom u geinteresseerd in hem bent? Ben daar nu wel nieuwsgierig naar geworden!

Mvg.,

Oscar Vonk
O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door O. Vonk »

Beste Ruud,

Zou ik je een keer mogen bellen over je jeugd in deze buurt? Dit ivm een boek over de Oostelijke Eiland waaraan ik werk.

Met vriendelijke groet,

Oscar Vonk
Patru (R.I.P)

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Oscar,

Ik ben niet zozeer in de persoon van Joop Hoorn geïnteresseerd, maar meer in de algemene geschiedenis van de SMN en de Havens-Oost.

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door leo-shof »

wat bedoeld u met de 'halve leren jas' van Leo Stokhof?
Ha Ha ik heb helemaal geen leren jas ook geen halve !

Gr Leo- Stokhof :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Chr.Vr. »

Oscar, hallo,
Wat ik met de halve leren jas van dhr. Stokhof bedoelde , voor zover dat ik hem heb mee gemaakt ging hij altijd in werk tijd gekleed in een korte
[halve] leren jas, zo een die ze vroeger aan hadden op de motorfiets, ook wel in een lang model, met van die grote opgestikte zakken en een flinke riem er omheen en een aardige kraag er op ,maar dat was ook nog voor mijn tijd .
Maar bootsman Stokhof kon je altijd aan zien komen, leren jas en een alpino pet op als het wat fris was .

Ik lees net hier dat ik dit schrijf, dat ene Leo Stokhof helemaal geen hele of halve leren jas heb, dan zal je [ u ] ook wel geen wurmen winkel hebben, wand die ik bedoel is al aan aardige grens gepasseerd, wat leeftijd aangaat .
grtn.
Chris .V.
p.s.
het zal toch niet de enige echte L.S.zijn
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door leo-shof »

Nee gelukkig zit ik niet in de handel Chris :lol:
Maar je komt onze naam ook niet zo vaak tegen
En mijn vader kwam ook nog eens uit de stad aan de Maas :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Patru (R.I.P)

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Chris Vrolijk schreef:
Het bewuste koffiehuis aan de voor zijde bij het Blauwhoedenveem had de naam van" Pleisterplaats"
Paul schreef:
Hoi Chris, Op welke plek zat dat café Pleisterplaats?
Ik herinner me alleen de "Binnenhaven" op het einde van de Binnenhaven,
Pleisterplaats De Binnenhaven.jpg
Pleisterplaats De Binnenhaven.jpg (87.7 KiB) 4226 keer bekeken
Misschien geeft dit suikerzakje uit die tijd de oplossing? :-D
Groet, Paul G.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Java-eiland en KNSM-eiland

Bericht door ruudsijmons »

hey hey


achter De Pleisterplaats de Binnenhaven stond ook een tankstation van ESSo beheerd door de Hr Wolff


groet Ruud Sijmons


Plaats reactie