Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Theo,

dat een verzekering tot de conclusie komt dat 75% van de schade door mensen wordt veroorzaakt kan ik wel inkomen.
In mijn tijd als troubleshooter was de grote truc om erachter te komen wat de mens had gedaan voordat of/en nadat het probleem zich aandiende.
Dan had je de meeste ellende al boven water. Wat dan restte was de technische oorzaak met een rotgang oplossen en snel weer naar huus.

Echter, een verzekeringsmaatschappij kijkt over het algemeen niet naar wat een machinist voorkómt & oplost aan ellende. Een zwetende leiding of pakking die de voorbode zijn van een dikke klapper, een lullig héél soms optredend aardlekje wat het hele systeem ontregeld, een tierib ter voorkoming van doorschavielen, dat soort dingen. De kleine dingetjes die grote gevolgen kunnen hebben en niet met sensoren en computers te bewaken/repareren zijn.
Cijferaars van de verzekeringsmaatschappijen zijn niet meer dan dat: Kommaneukers die het geen moer uitmaakt of ze iets uitrekenen over paardenvijgen of over schepen. Van beide hoeven ze geen verstand te hebben. Zolang ze maar meer winst kunnen maken zal het hun ook een rotzorg zijn hoe dat wordt bereikt. Een aanvaring of totall loss is voor hun een cijfer waar niet op een mensenleven wordt gekeken.

Mogelijk kan men aan boord het technisch gedeelte af met "laag gekwalificeerd" personeel. Het gaat bij dat soort "voorkomen en oplossen" toch voornamelijk om de ervaring & inzicht die zo'n persoon heeft, niet om de lading papiertjes die hij in een schoolbank heeft verkregen door aanwezig te zijn.

Je rotsvaste vertrouwen in computers en knappe koppen op de wal deel ik ook niet helemaal.
Een computer is nou eenmaal garbage in = garbage out want door mensen geprogrammeerd. En mensen maken fouten, zeker wanneer ze niet weten wat er op een schip allemaal rammelt, rolt, bonkt en vochtig wordt.
En wanneer computers zo schrikkelijk goed zijn, waar heb je dan die dure mensen op de wal eigenlijk nog voor nodig? Goudgerande maar vrijwel nutteloze knopjesdrukkers zou ik als reder als eerste de laan uitsturen. Het gaat tenslotte om geld, niet om werkverschaffing.

Die computer gestuurde schepen zullen er ongetwijfeld komen, want voor de reder goedkoper onder de streep. En ben het met je eens dat dit ook sneller zal gebeuren dan menigeen voor mogelijk houdt.
Echter om daar halleluja over te scanderen gaat mij een stapje te ver. Daarvoor heb ik te veel schades gezien die alleen door menselijk ingrijpen ter plaatse niet hebben geleidt tot escalatie of "ramp".
Een sensor heeft nou eenmaal geen handjes.


Mvg, Leo.
ps: Ook de man op de brug wordt overbodig. Het is een risicofactor die best wel door computers vervangen kan worden. Zo moeilijk is dat nautische gebeuren nou ook weer niet. Als vervanging geld oplevert gaat de nauticus er ook gewoon aan geloven.
Alleen jammer voor de mensen die niet op zo'n drijvende computer varen maar op het potje van hun tante. Of op een vissermannetje die door de radar en andere sensoren niet wordt opgemerkt. Die worden collateral damage in de cijfers van de verzekeraars.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Als 75% van alle schade door mensen veroorzaakt wordt dan is het toch logisch om geen mensen meer aan boord te zetten. Heb je geen schade. Of is dit te kort door de bocht?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je rotsvaste vertrouwen in computers en knappe koppen op de wal deel ik ook niet helemaal.
Ik heb niet zozeer een rotsvast vertrouwen in computers en knappe koppen op de wal, maar wél in de ontwikkelingen die momenteel aan de orde zijn. Geen vertrouwen, maar de rotsvaste overtuiging dat dat allemaal gewoon doorgaat. hoezeer sommigen dat ook betwijfelen en liever blijven hangen in het verleden. Als je dat werkelijk goed volgt, gewoon wat er gaande is op het gebied van automatisering, robotisering en vooral op het gebied van AI - kunstmatige intelligentie - dan kun je moeilijk anders dan concluderen dat het niet te stuiten is. Onbemand varende schepen zijn daar slecht een deelaspect van en zeker niet het meest gecompliceerde. Als je het goed volgt - en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daar nogal eens aan schort, dat men liever een mening formuleert op basis van vervlogen tijden en achterhaalde technieken, dan te kijken wat er werkelijk loos is - dus als je het goed volgt, dat wilde ik zeggen, dan is het zelfs bepaald griezelig wat ons te wachten staat. Nou ja, niet ons, maar onze kleinkinderen. Als mensen als Stephen Hawking en Elon Musk zich zorgen maken, dan is er iets loos dat onze aandacht waard is.
Like Musk, Hawking is worried people aren’t concerned enough about the pace of change. At the launch of Cambridge University’s artificial intelligence center last year, he said that while experiments with machines learning how to play Go were cool, they “will surely pale against what the coming decades will bring.”

I believe there is no deep difference between what can be achieved by a biological brain and what can be achieved by a computer,” Hawking said . “It therefore follows that computers can, in theory, emulate human intelligence – and exceed it.”
Wie daar meer over wil weten moet gewoon googelen op die twee namen en op artificial intelligence, dat is beter dan dat ik een link geef naar één artikel.

Als je dat volgt, is mijn gezeik hier over innovatie in de scheepvaart en autonoom varende schepen gewoon maar wat gebroddel in de marge. Die schepen kómen er gewoon; eerst klein, dat ding dat daar in Noorwegen dat komend jaar een korte, vaste route automatisch gaat varen, een supplier die vanaf de wal wordt bestuurd en daarna een bootje dat bij wijze van proef met alleen een paar waarnemers-noodhulpen-voor-de-wet een automatische oversteek maakt. Als je in staat bent om een vehikel op een jarenlange reis door de meest barre omgeving te sturen - de ruimte - en dat feilloos laat werken en manoeuvreren en eventueel op het ijs van een komeet laat landen, dan ben je heel zeker ook in staat om op een speciaal gebouwd schip een zwetende leiding of pakking, een aardlekje of schavielen volledig uit te sluiten.

Natuurlijk zal er zo hier een daar een enorme zeperd worden gehaald, vergelijkbaar met de Concorde. Misschien vallen daar wel doden bij zoals bij een ongeluk met de Space Shuttel. Dat is bij werkelijk grote, nieuwe ontwikkelingen altijd nog gebeurd. Mogelijk zullen ze tot de conclusie komen dat je toch maar beter vier man op een schip kunt houden, of drie, of zes, gewoon omdat dat velen nu eenmaal een veilig idee geeft, maar als die vier of zes man 15 of 20.000 TEU, 300.000 ton erts of kolen of crude over de oceaan brengen, dan is dat natuurlijk nog altijd een groot verschil met nu. Wat dat dan voor mensen moeten zijn, zal de tijd en de opgedane ervaringen leren. En natuurlijk kunnen de nautici gemist worden. Aan boord - niet aan de wal. Zoals ook de werktuigkundigen aan de wal niet gemist kunnen worden.
Maar blijven beweren dat dat nog minstens dertig of veertig jaar gaat duren en dat je altijd een vent in een ketelpak met de Bright Star, de poetslap en een bahco in de kontzak nodig zult hebben, is blind zijn voor de ontwikkelingen.

Wie zoekt er nu eens een duidelijk rapport op van een autoriteit op scheepvaartgebied die, net als sommigen hier, van mening dat het echt niks gaat worden en dat het wel los zal lopen met die automatisering, robotisering en autonoom varende schepen? Dat zou de discussie vast ten goede komen.

20.35 uur Griekse tijd: Een uur nadat ik dit had geplaatst, zei een andere ouwe zak, Jan Terlouw, bij DWDD hetzelfde als Hawking en Musk, dat het een tikkie griezelig wordt. Die volgt de ontwikkelingen klaarblijkelijk ook op de voet.
--------------------
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Theo,

zoals gezegd zijn we het wel eens over die zelfvarende schepen en het korte tijdsbestek waarin dat zal plaatsvinden.
Alleen rammelen je gebruikte argumenten nogal eens, en daar reageerde ik even op.

Nu ook weer: Natuurlijk kun je voor >1 miljard dollar per kilogram iets op Mars laten landen zonder stuurman of machinist.
Alleen ga je dan voorbij aan waar het allemaal om draait.

Het gaat namelijk alleen om GELD. Nergens anders om.
Als 100 opvarenden goedkoper zijn dan op afstand bestuurde computers dan worden het weer 100 opvarenden. Zo simpel ligt het.
Een technische installatie uitvoeren als een marslander kun je dan ook gevoeglijk vergeten, want dat wordt veel te duur. Niet meer terug te verdienen.

Schepen worden gebouwd door heel veel mensen die heel veel fouten maken (of verbloemen). Dat zal met computers en robots in de toekomst wel ten goede veranderen, maar vooralsnog zullen de computergestuurde schepen nog voornamelijk door de mens gemaakt zijn.
Om dat spul een week of wat totaal onbemand op zee te laten vertoeven zal wat betreft het kostenaspect zeer aantrekkelijk zijn, waardoor je de kromme situatie krijgt vergelijkbaar met een zelfrijdende computer op een T-Ford.
Dat heeft geen moer met ouderwets denken te maken, maar alles met realiteit.

Nee, ik vind het allemaal niet zo fantastisch en geweldig. Daarvoor heb ik niet alleen in het verleden teveel technische stompzinnigheden opgelost & verbeterd, maar doe ik dat nog steeds dagelijks op hobby-basis.
En als ik dan nu nog meemaak hoe in de doodsimpelste mechanische techniek nog enorme (denk)fouten voorkomen die grote negatieve gevolgen hebben (en blijkbaar niet door computers & ontwikkelaars van grote fabrikanten kunnen worden opgelost maar wél door een boer op klompen), zie ik zo'n computergestuurd foutencircus liever nog een tijdje op de tekentafel verblijven.


Mvg, Leo
al in 2002 in het bezit van een zelfgebouwde automatische brug. Leuk hobbyprojectje voor de donkere dagen. Het enige wat dat systeem niet kon was uitwijken, maar voor de rest kon je volstaan met een druk op Enter wanneer je buiten de pieren was. Tot de uiterton van de bestemming kon de rest automatisch. Heeft 366 dagen zonder elektronische storing gewerkt.
15 jaar geleden op kolengestookte Windows98 en wat interface'jes. What's new Doc?
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Alles hangt of staat met de kwaliteit en de aansprakelijkheid.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Innovatie

Bericht door Co »

Goed gezegd Leo.
Ik maak het nog dagelijks mee.
Al hang je 100 computers aan dat pompje, hij gaat nog steeds stuk. Al hang je 1000 computers met TRENDING aan een diesel, als er een bellow gaat of stukje klep door de turbo dan gaat het te snel voor de trending software en ben je zuur. Er is nog niets veranderd.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Zal ik ook maar eens mijn mening geven.
Het bemanningsloos een schip over het water sturen zal lukken.
Kwestie van de juiste uitontwikkelde software en een betrouwbaar positiebepalingssysteem.
Het grootste probleem is de betrouwbaarheid van de voortstuwing.
Dat blijft een mechanisch geval wat stuk kan.
En met andere bijna zonder onderhoud draaiende motoren verschilt het formaat en de mate van bereikbaarheid in geval van brokken.
Een afbrekende klep, of een klem lopend lager heeft in een automobiel of een binnenvaartschip consequenties, maar er is heel snel hulp.
Iets dat midden op de noord Atlantic toch een maatje anders ligt.
Dan kan de software paniek gaan maken maar voordat er iemand bij is...
Andere mogelijkheid is dan alles dubbel uit te voeren, maar dat gaat weer ten koste van laadruimte en geld...

Dus, ja, Theo heeft gelijk, het is technisch nu al mogelijk, maar de risico's zijn wat fors wat Murphy aangaat...
En daar komen dan weer juristen op af denk ik....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Als 75% van alle schade door mensen veroorzaakt wordt dan is het toch logisch om geen mensen meer aan boord te zetten. Heb je geen schade. Of is dit te kort door de bocht?
Bob,
Het zijn toch ook mensen die het schip al dan niet vanaf de wal begeleiden en het zijn toch ook mensen die de computerprogramma's schrijven? M.a.w. ze zullen toch ook zeker schade blijven veroorzaken of ze nou persoonlijk op dat schip zitten of niet.

Het lanceren van een enkel enorm duur ruimtevaartuig en het doen landen van zo'n apparaat op een comeet of op Mars e.d. is toch echt iets anders dan het in stand houden van een automatisch varende wereldvloot van vrachtschepen. En dan nog mislukken die enorm dure pogingen in de ruimtevaart regelmatig, zelfs met die ruimtebus - space shuttle - zijn enkele fatale ongelukken gebeurd.

Je kunt nu waarschijnlijk al schepen onbemand over de oceaan sturen, maar dan calculeer je natuurlijk wel problemen in zoals machineschade in the middle of nowhere, milieurampen, losgraakte en overboord geslagen containers, enz. En als je dan alleen maar naar kosten/baten kijkt is het misschien goedkoper, voor de reder en voor de consument van de vervoerde producten, maar niet per se voor de samenleving.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
Niet goed lezen leidt tot misverstanden. Liever iets anders lezen of anders uitleggen dan er staat omdat dat beter bij de eigen mening past, ook. Zelfs ik met mijn beperkte verstandelijke vermogens weet dat het bouwen van een Mars- of andere ruimtelander vrij kostbaar is en dat het dus economisch niet haalbaar is om een volledig of deels autonoom varend schip op eenzelfde manier te bouwen. Ik beweerde zodoende ook niet dat je een schip volgens diezelfde technieken zou moeten bouwen. Dat stond er ook niet. Er stond dit:
Als je in staat bent om een vehikel op een jarenlange reis door de meest barre omgeving te sturen - de ruimte - en dat feilloos laat werken en manoeuvreren en eventueel op het ijs van een komeet laat landen, dan ben je heel zeker ook in staat om op een speciaal gebouwd schip een zwetende leiding of pakking, een aardlekje of schavielen volledig uit te sluiten.
Dat is iets anders dan een schip volgens ruimtevaartnormen en -technieken bouwen. De bouwkosten van autonoom varende schepen zullen belangrijk lager zijn dan van schepen met een volledige bemanning.

Maar ik zei nog iets waar nog niet op is gereageerd. Het is verre van mij om te twijfelen aan de deskundigheid van onze geachte leden die het helemaal niet zien zitten en allerlei bezwaren opwerpen. Misschien hebben ze allemaal groot gelijk. Alleen zou ik die bezwaren eindelijk wel eens willen horen van mensen die dagelijks met deze materie bezig zijn. Vandaar...
Wie zoekt er nu eens een duidelijk rapport op van een autoriteit op scheepvaartgebied die, net als sommigen hier, van mening dat het echt niks gaat worden en dat het wel los zal lopen met die automatisering, robotisering en autonoom varende schepen? Dat zou de discussie vast ten goede komen.
Ik kom alleen maar materiaal tegen waarin gesteld wordt dat het binnen tien of vijftien jaar zover is. Dat de regelgeving en dan vooral de juridische aspecten in feite de oorzaak of de reden zijn dat het al niet veel eerder zover is. Bij een instituut als Lloyd's Register zijn ze er al meer dan een jaar klaar voor. Daar hebben ze bijvoorbeeld zes niveaus vastgesteld voor autonoom varende schepen. Misschien ben ik te goedgelovig of zelfs een tikkie achterlijk, maar ik sla de mening van zulke mensen hoog aan. Zoals bijvoorbeeld van het hoofd van de afdeling Innovation Strategy & Research van Lloyd's die in juli 2016 zei - en let vooral op de termen cheaper en safer:
"Autonomous ships are a reality: "Maybe a few years ago this was seen as unlikely. Today, the market wants autonomous ships that can be operated with varying levels of control. So, we have now described and delivered the levels required to make decisions enabling the design, construction and operation of autonomous ships to take place. The levels provide a procedure to address the safety and practical issues required to meet classification, regulatory and market drivers."

LR is working with leading industry players to make autonomous shipping a practical reality. This guidance has been peer reviewed by leading technology companies.

Benito adds: "In the future everything will be cheaper, but with better performance. That’s what the market is looking for. But most importantly, from LR’s perspective, as well as being more cost effective, shipping can also be safer. Safety will reduce costs. We are only at the start of the cyber ship and a cyber-enabled shipping industry but we are making amazing progress. We are trying to help the industry adopt the data, digital and connectivity technologies could deliver benefits to shipping – and to help keep ships safe.

"We are working with clients to create the new generations of cyber ship safety, security and maintenance monitoring and performance guidance that will help secure improved performance and return on investment. Autonomy is one part of our cyber shipping opportunities."
Onze goede Harry Hogeboom kan nu even niet meedoen, maar zelfs die zal waarschijnlijk durven stellen dat ze bij Lloyd's niet volledig van de pot gerukt zijn en in veel gevallen heel goed weten waar ze het over hebben. En dus ook in dit geval. Daar denken ze vast ook wel aan een zwetende pakking, een aardlekje en andere dingen, vaak kleinigheden, die een storing in het bedrijf kunnen veroorzaken. Ik denk zelfs dat dat het eerste is waar ze aan denken. Als je in het vele materiaal over autonoom varende schepen zoekt, kom je dergelijke scenario's tegen. Onder de meest uiteenlopende omstandigheden.

Dus komaan: vergeet de eigen mening even en zoek steekhoudende argumenten van experts op dit gebied die dezelfde bezwaren hebben als die welke hier worden gegeven. Ik durf te zeggen dat ik heel goed kan zoeken op het internet, maar welke zoektermen ik ook gebruik, te beginnen met "weighty objections to autonomous unmanned ships" - zwaarwegende bezwaren tegen autonome onbemande schepen - het levert alleen maar meer bevestigingen op van wat ik hierboven en in voorgaande bijdragen stelde.

--------------------
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

https://phys.org/news/2017-09-unmanned- ... early.html
Deze site zal jij ongetwijfeld ook al gevonden hebben, maar hier stuiten ze op gelijk bezwaar als anderen en ik reeds memoreerden, de motoren..
De 'vetput' als jullie dat noemen..
Ik citeer,
There is also a practical problem. The majority of ships operate on heavy fuel oil that is so thick and dirty that it must be heated and purified on board before use. The study found that it would be impractical to automate this process. If that is the case, then unmanned ships would need to operate using a more refined fuel such as marine-grade diesel oil. This would reverse the economic argument substantially, increasing the cost of transporting freight by as much as 14.8%.
Onbemand gaat dus niet goedkoper worden (volgens dit artikel) maar duurder dan een paar m/v aan boord...

Maar ik zoek nog ff verder..

Edit,

Deze pdf gaat in op de juridische consequenties...
En voorspelt tussen de regels door dat het aantal ongelukken niet zal afnemen...
Alleen van karakter zal veranderen...

Edit 2,

pdf, deze komt van Rolls Royce, ik neem aan voldoende ervaring..
Helaas leest het als een folder van een tweedehands autoverkoper.
Nergens wordt hier een eventueel probleem besproken...

We zoeken verder

Edit 3, pdf, over onbemande schepen..
Opvallend is dat ook hier de zware stookolie direct wordt afgeschreven.
Niet betrouwbaar genoeg voor onbemand varen.
En de lichtere olie is gelijk duurder...

Goed, ik ga even aan het eten, het leven van een huisvrouw heeft zo haar dagpunten....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie