Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat is lezen toch moeilijk. :-D
Ik had het nog wel vet gezet: een autoriteit op scheepvaart gebied.
Heb je gekeken wie de schrijver van dit artikel is en zou je hem aan de hand van die resultaten als een autoriteit op scheepvaartgebied willen kwalificeren?
Ik niet. Ik denk meer aan iemand in dezelfde klasse als die Luis Benito van Lloyd's.
Niet zomaar een artikel van een willekeurige journalist.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Ja, wat is een autoriteit....
Ik ben nogal nuchter en praktisch ingesteld.
Deze persoon (de eerste link die -ik- boven kreeg) zeurt over hetzelfde wat ikzelf als probleem zie..
Daaronder inmiddels een PDF geplaatst waar ingegaan wordt op de juridische problemen...
Die laatste komt van de uni van Gent, die kunnen toch wel denken lijkt mij?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, bij de universiteit van Gent kunnen ze denken. ik kan ook denken. Zoals ik al zei: de regelgeving, de juridische aspecten zijn de voornaamste reden dat het nog niet zover is. Maar als de markt het wil, wordt ook dat geregeld. Het hoeft volgende week niet.
Zware olie gaat sowieso verdwijnen als brandstof voor scheepsdiesels, dus ook dat is geen argument.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Ik ben het met je eens, Theo: die vernieuwingen gaan zeker komen...
En ook jij hebt gelijk Leo: met de huidige brandstoffen zal dat vragen om moeilijkheden zijn...
Die ontwerpers weten dat ook...
Je zal niet alleen een drievoudig (ongetwijfeld) naast-elkaar draaiende computersysteem nodig hebben (ter redundantie & voting), én uiteraard zo storingsvrije mogelijke technieken die daardoor bediend worden.
Daarbij valt de (veel te zware) brandstof af, dus zal er gekeken moeten worden naar een alternatief. Gezien alle ontwikkelingen zou de ouderwetse gasolie, of GTL een storingsvrijer bedrijf opleveren, waarbij door mooiere temperaturen ook geen onderdelen spontaan meer afbreken...
Ook jouw bijdragen, hetzij schriftelijke- of mondelinge rapportages zullen hebben bijgedragen aan de ontwikkelingen van nu.

Vroeger had je in auto's nog handgas, een knoppie dat je uittrok waardoor je je poot van het pedaal kon halen, nu is dat de cruise-control, die zelfstandig je auto aan de limieten houdt, die afstand houdt van je voorganger, afijn: noem de hele reclame-rattaplan maar op...
Ikzelf vind dat hele cruise-control rijden al levensgevaarlijk: wie grijpt er in als de bestuurder onwel wordt of in slaap is gesukkeld ???
Om die reden is in Belgie de CC zelfs verboden (geweest ??)...
Maar daarin wordt binnenkort ook al op ingehaakt middels controle op oog-activiteit....
Ook daarin gaat de innovatie verder en verder.
En dat gaat op de vaart eveneens gebeuren. Zoals jezelf al deed op hobbyniveau !
Als jij dat kunt op hobbyniveau, een haven in-of-uit (wat ik eerlijk gezegd een grote prestatie van je vind), dan kan de wetenschap dat toch ook met oversteken oceanwide ??
Pies of keek, mèn !
Het gaat iig druk worden in havens, waar al die schepen weer gereedgemaakt moeten worden voor hun volgende autonome tocht..
Want dat onderhoud pikken ze ons toch niet af !! :mrgreen:

Wie weet bouwen ze een paar dubbelebodemtanks vol met volkswagendieseltjes met generatoren, een ander dbTk vol met accu's en een luikenkap met zonnepanelen en varen ze hybride de wereld rond: aan draaibare reservegeneratoren dan geen gebrek...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Even voor de goede orde, ik ben ook van mening dat het ooit zover komt...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Jinny schreef: 06 dec 2017 18:38 Even voor de goede orde, ik ben ook van mening dat het ooit zover komt...
Ik ook. Daar hoeft men niet eens een goede lezer voor te zijn.

Ik heb als jonkie (59jaar) die nog steeds met z'n poten midden in de techniek staat echter vooral mijn twijfels over de mechanische betrouwbaarheid.
Niet alles staat op internet. Want negatieve rapporten die niet stroken met de gedachten van hogerhand hebben de neiging om in een papierversnipperaar te verdwijnen ipv op het internet gezet te worden. Een dagelijkse realiteit die iedereen met een beetje kennis van zaken (op welk gebied dan ook) kan zien.

Autoriteiten als Lloyds, SI, GL etc?
Teveel shit gezien die ze goedkeurden, te veel incompetente mensen ontmoet wiens ego & machtsvertoon stukken groter was dan hun kennis.
Om daar op te vertrouwen na recente rampen/gebeurtenissen waar hier al veel over is geschreven, lijkt me niet écht verstandig.

Maar die zelfvaarders komen er, want zo moeilijk is dat niet te verwezenlijken. Of het -buiten geld verdienen- een goed idee is zullen we dan wel weer zien.

ps; hulpverening bij nood kun je van zo'n automaat wel vergeten.
ps2; ben benieuwd hoe ze om willen gaan met kleine vaartuigen die in zeegang slecht zichtbaar zijn voor elektronische hulpmiddelen.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Het zal ook met een (weldoordacht) experiment beginnen, en misschien wel met vallen & opstaan....
Een gezonde "poot op het rempedaal" zal er dan ook wel zijn...
Toch denk ik dat met alle aandacht van vele deskundigen en wetenschappers een rotte appel in de mand, zoals je beschreef, behoorlijk door de mand zal vallen... Ik hoop dat iig van harte ! Hoe meer ogen, hoe minder gesjoemel.

Ook de ouwe Eemscentrale met z'n Bailey-board van zowat 50 jaar oud, die in mijn optiek nooit gecomputeriseerd zou worden, startte/stopte na upgrade met een muisklik vanuit een andere stoomwacht... :roll:

...zoals de wtk zegt:"we keep it in the sounding" , of zoals de strm zegt: "we keep it in the bearing" :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Innovatie

Bericht door Coco E »

Leo Bokkum schreef: 06 dec 2017 20:57 ben benieuwd hoe ze om willen gaan met kleine vaartuigen die in zeegang slecht zichtbaar zijn voor elektronische hulpmiddelen.
Er zijn meldingen van zeezeilers die een passerend schip praaiden en vroegen of ze opgemerkt waren op de radar.
Dat was niet het geval. De radarreflector van het zeiljacht bleek maar een minuscule echo te produceren op het radarscherm en was over het hoofd gezien.

Maar tegenwoordig hebben ook kleine vaartuigen AIS. Dat gebruikt relatief weinig stroom en werkt op VHF dus heeft ongeveer hetzelfde bereik als spraak-VHF. Bij de AIS informatie zitten o.a. koers en vaart. Technisch zal het niet zo moeilijk zijn om die informatie mede als input te gebruiken voor het computersysteem dat uiteindelijk de stuurautomaat aanstuurt.

Groeten,

Koos van der Elst
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Autoriteiten als Lloyds, SI, GL etc?
Teveel shit gezien die ze goedkeurden, te veel incompetente mensen ontmoet wiens ego & machtsvertoon stukken groter was dan hun kennis.
Om daar op te vertrouwen na recente rampen/gebeurtenissen waar hier al veel over is geschreven, lijkt me niet écht verstandig.
Ik heb ook shit gezien van Lloyd's, ABS en DNV. Of liever: van mensen van die drie instituten. Nou ja, wat is veel? Niet van horen zeggen, maar uit eigen ervaring met schepen die ik naar zee moest zien te krijgen maar drie gevallen. Maar dat waren er voor mij wel drie te veel en ik vond het ook zeer teleurstellende ervaringen. Maar dat ging drie keer om één surveyor die corrupt bleek te zijn. Daar vind ik werkelijk geen aanleiding in om dan maar gelijk alle rules & regulations van die drie bureaus en de kennis en expertise die ze in huis hebben in twijfel te trekken. Want daar hebben we het hier immers over? Niet over een individuele surveyor ergens op een werf in een land waar men het sowieso al niet zo nauw neemt en gevoelig is voor envelopjes met inhoud. Daarin vind ik geen aanleiding om te schrijven of te zeggen: "Ik heb in al die jaren en verspreid over de wereld drie keer keer te maken gehad met een surveyor die voor een paar centen te koop was, dus die regels die ze nu opstellen zijn écht niet te vertrouwen."
Ik heb er alle vertrouwen in dat de regels die nu worden opgesteld, de kaders die worden aangegeven en de verschillende niveaus van automatisering die nu door diezelfde bureaus worden vastgesteld goed en zorgvuldig doordacht zijn. En verder zijn we immers nog niet?

Het over het hoofd zien van kleine schepen... Tja, dat is een probleem, vooral als er op het grote schip één man in een gemakkelijke stoel zit te suffen. Andere schepen en vooral kleine schepen, moeten uit de speciale shipping lanes blijven die zonder enige twijfel voor autonoom of deels autonoom varende schepen zullen worden vastgesteld. Bovendien worden die schepen uitgerust met camera's die veel meer zien dan het menselijk oog en die doorlopend alert zijn, geen potje na de wacht drinken en niet zitten te appen of porno te kijken. De ontwikkeling van de radar staat nog altijd niet stil. Voor militaire doeleinden zijn er nu al radarsystemen die op grote afstand het verschil kunnen zien tussen een pingpongbal en een basketbal en een laagvliegende drone tijdig kunnen spotten, dus het opmerken van een zeiljacht door een aanzienlijk goedkopere versie van een dergelijk systeem lijkt me niet echt moeilijk. Technisch is het allemaal mogelijk, daar ligt het niet aan. Wat wil je en wat mag het kosten?

Die niveaus van automatisering die intussen al zijn vastgesteld. Laten we beginnen bij zelfrijdende auto's. Dat is toch ook niet echt makkelijk. Wat zou nu eigenlijk makkelijker zijn: een autonoom varend schip waarbij je geen rekening hoeft te houden met het comfort en de veiligheid van de bemanning, met een 100.000 ton lading in de winter, hoog om de noord, via de kortste route, boven het slechte weer langs over de Noord-Atlantic te varen, over een route waar een bemand schip niet zo gauw zal komen en zeker geen klein schip, of een onbemande truck vol met pakjes van BOL op een maandagmorgen in december tussen 7 en 9 met wat miezerig weer van Amsterdam naar Rotterdam te laten rijden?

Voor die zelfrijdende auto's zijn ook niveaus vastgesteld...
-------------------Afbeelding

Voor schepen is om te beginnen vastgesteld waar we het over gaan hebben, welke terminologie we daarbij gebruiken...

-------------------Afbeelding

Daarna heeft Lloyd's de verschillende niveaus van autonomy vastgesteld...

-------------------Afbeelding

Er wordt echt over nagedacht, hoor. :-D

Ongelukken? Vast wel? Een ramp? Misschien, maar wat is een ramp als er geen mensenlevens verloren gaan, alleen maar een schip met zijn lading? Hoeveel rampen zijn er gebeurd voordat er een redelijke betrouwbare verbinding met schepen tussen Nederland en Oost-Indië was? Hoeveel mensenlevens heeft de ruimtevaart tot nu toe gekost en hoeveel zeelieden komen er op dit moment elk jaar opnieuw om? Googel dat eens even op?
De ontwikkeling gaat gewoon door, of we dat nu leuk vinden of niet.

----------------------
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Innovatie

Bericht door Henk van der Moolen »

jdbvos schreef: 06 dec 2017 17:27 Vroeger had je in auto's nog handgas, een knoppie dat je uittrok waardoor je je poot van het pedaal kon halen, nu is dat de cruise-control, die zelfstandig je auto aan de limieten houdt, die afstand houdt van je voorganger, afijn: noem de hele reclame-rattaplan maar op...
Ikzelf vind dat hele cruise-control rijden al levensgevaarlijk: wie grijpt er in als de bestuurder onwel wordt of in slaap is gesukkeld ???
Om die reden is in Belgie de CC zelfs verboden (geweest ??)...
Maar daarin wordt binnenkort ook al op ingehaakt middels controle op oog-activiteit....
Ook daarin gaat de innovatie verder en verder.
en gebrek...
Het bestuurderloos rijden is bij Nissan een hot-item. De auto van mijn schoonzoon, een nissan quaskai, remt al automatisch af als je te dicht bij een voorganger nadert en gasgeven helpt dan niet meer. Als je wilt van baan veranderen en er zit op de andere baan een auto te dicht op je dan gaan er lampjes knipperen en een alarm fluiten.
Op een terrein in America bij NASA rijden in samenwerking met Nissan al volledig automatische auto's waarbij wel een bestuurder zit maar die hoeft niets meer te doen. Dat er nog een bestuurder inzit komt omdat het nog expirimenten zijn.De auto kan ook alle verkeersborden lezen en kent alle verkeersregels. Wie van jullie kan dat ook?
Als we weten dat de meeste ongelukken ontstaan door menselijk falen is het dus heel nuttig om die menselijke invloed zo veel mogelijk uit te schakelen. Onbemand varen? Een fluitje van een cent als je de schepen er voor geschikt maakt.
Nissan verwacht binnen 5 jaar klaar te zijn voor openbare weg gebruik.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie