Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Robert Delhaye schreef: 13 jan 2018 14:27 "Mijn" schip, een in 2004 gebouwde AHTS kan in principe ook zélfstandig varen. Als het moet van Bergen naar Texas. Maar ik laat toch regelmatig een mens achter het roer staan, al is het maar omdat ze dan de kunst van roerganger spelen niet vergeten. En ik vertrouw niet 100% op de elektronische navigatie, en laat de stuurmannen dagelijks ouderwets bestek opmaken.
Dat gaat eigenlijk alleen maar over puur varen, maar het eigenlijke werk dat we doen, ankerbehandeling, verplaatsen platforms en schepen, vastmaken sleepobjecten of bevoorraden, dat zie ik nog niet zo een, twee, drie door een computer geregeld worden, zeker niet bij 7 of 8.
Mooi voorbeeld uit de praktijk. :wink:
Ach, er zullen binnenkort wel onbemande schepen rondscharrelen, maar ik zie ze ook nog niet met windkracht 8 een haven aanlopen of assistentie verlenen als er een schip in de buurt in nood is.

aardbewoner
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2011 17:14
Locatie: Diemen

Re: Innovatie

Bericht door aardbewoner »

Het probleem is niet het programma met evt. fouten ,het probleem is reageren op problemen. werkt die sensor wel (goed),hierdoor hebben al veel vliegtuigen problemen gehad door defecte of afwijkende sensors ,vooral de snelheid en hoogte sensors zijn problematisch.Als voorbeeld,opdracht stuurmachine 8 Graden Bakboord ,de sensor die waarschijnlijk niet op het roer zelf zit geeft beweging aan ,stel voor dit voorbeeld het roer zelf afgebroken is. de computer merkt dat de verplaatsing niet genoeg is dus commando roer 15 graden.tot roer maximaal.resultaat rots,stranding of aanvaring.Natuurlijk zou er een terugslaan optie in kunnen staan,maar onvoorzien blijft het grote risico. Je kunt niet alle problemen programmeren,bedenken van alles wat fout kan gaan is onmogelijk.En natuurlijk worden de eerste schepen die hiermee varen de marine,zouden de amerikanen daarom zoveel aanvaringen hebben ?
@jdbvos Ja good old basic :) Neem aan dat ze voor mission critical ada nemen .Maar dit is een van de problemen van de moderne computer tijd, copy & paste programma,s ,plak blokken,modules aan elkaar en klaar.
Water is Nat !
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Machines die nu al jaren draaien hebben al bewezen dat 'in times of trouble' de veilige situatie wordt aangestuurd wanner 'the system' niet meer werkt: een E-centrale (-unit) gaat -indien dat nog kan met de beschikbare data- autonoom vlgs 'de regelen der kunst' naar de UIT-positie, en neemt desgewenst de aanhangende systemen zoals koelwater, smeer- en/of regelolie, indien nodig ook naar de veilige positie (= UIT)
Is de stop onmiddellijk nodig, tript ze de unit, en zet eventueel de andere genoemde systemen eveneens geprogrammeerd UIT
Wanneer zo'n autonoom varend schip in moeilijkheden komt, zoals je noemt: het roer reageert niet, dan zijn er al meerdere sensoren (3stuks per computer; daarvan zijn ook 3, dus 9 sensoren) stuk, en is er idd iets drastisch aan de hand.
Zo'n schip maakt daarvan melding naar z'n thuisbasis, en gaat naar een veilige modus: als hij met pods wordt aangedreven, blijft hij (eventueel) gepositioneerd op die plek in afwachting van een (wellicht eveneens autonoom) toegesneld 'wegenwacht' die wellicht dmv drones een verbonding maakt met de kreupel autonoom....
Maar met die pods kan hij natuurlijk ook zichzelf naar een ankerplekkie sturen; in gebieden met een ankerbare grond binnen bereik, doet hij wellicht dát.
Ook daarin wordt voorzien, Aardbewoner.

Zelfs de regelgeving wordt indien nodig erbij betrokken. Vraag die nu natuurlijk oprijst is: wie zijn regelgeving ???
Maar zelfstandig een oceaan overvaren, en uitwijken voor alles wat op het pad komt, bij grote storing zichzelf positioneren in afwachting van assistentie, is vandaag de dag al easy te realiseren

En die (al-dan-niet one-hand) hobbyzeiler, of die snelheidshobbyist die het zeil-wereldrecord zo nodig wil breken, die alletwee met de golftopjes van de radar wordt wegge-gained, kan maar beter zo'n schip voorrang verlenen: die "zeilvaart-gaat-vóór regel" op de open zee is zowiezo volledig achterhaald sinds de laatste moeilijk manoeuvreerbare echte windjammer zich bij de scheepsbegrafenisondernemer meldde; alle andere tall ships hebben voldoende eigen vermogen tot uitwijken vlgs de 'reegelen der schoone konsten'

Het gaat allemaal wel meevallen
Als er nou maar niet een onwel geworden automobilist z'n auto op jou inrijdt, of een ontsnapt paard nét jouw hoofd intrapt, én er geen vliegtuig nét op jouw kop neerstort, gaan we dat met z'n allen nog meemaken :-D

Maar toegegeven: In 'miet tiet' vond ik varen leuker...
Maar dat was m'n vader, en zeker mijn pake, absoluut niet met me eens: die vonden hun tiet véél mooier.....
Zo zie je maar: je hebt tiet, en je hebt tiet...
Misschien zijn ze daarom in stereo het mooist..... :lol: (sorry, Jinny ! Konnut niet laten :mrgreen: )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Misschien zijn ze daarom in stereo het mooist..... :lol: (sorry, Jinny ! Konnut niet laten :mrgreen: )
Ik ben lesbienne Jan, ik kan het hebben...
En je hebt per definitie gelijk..... :mrgreen: :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Foutje automatisatie? Of juist omdat de piloot het commando overnam?
vliegtuig_turkije.jpg
vliegtuig_turkije.jpg (43.68 KiB) 3879 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Innovatie bij de visserij:
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... 58-576258/
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

De (opbrengsten van de) innovatie lijkt voor Rolls Royce iets te laat te komen.
Zou wel een gevoelige klap kunnen worden, want RR is toch wel één van de hoofdrolspelers.

https://www.nu.nl/economie/5091776/roll ... rlies.html
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------
Rolls-Royce gaat echter wel gewoon door met haar onderzoek naar de mogelijkheden en de ontwikkeling van autonoom varende schepen. Donderdag 25 januari 2018 werd in Turku, Finland, een nieuw Research & Development Centre for Autonomous Ships geopend, zoals Rolls-Royce dat al vele jaren in Noorwegen heeft. Zie HIER.
“There is great global interest in autonomous vehicles and vessels as a future means of transport,” said Finnish Minister of Transport and Communications Anne Berner. “The opening of the Rolls-Royce Research & Development Centre for Autonomous Ships here in Turku, a maritime city with a history of technological innovation, will help achieve our goal of digitalizing the country’s transport sector.”

The new R&D Centre enables Rolls-Royce and its partners to carry out projects focussed on autonomous navigation, the development of land-based control centers, and the use of artificial intelligence in future remote and autonomous shipping operations.
Carl Schou, CEO van Wilhelmsen Ship Management, zei in in een interview met Splash 24/7...

----------------------------Afbeelding
----------------------------Afbeelding

Als je daar verder op gaat zoeken, op Wilhelmsen en digitization, ontdek je pas goed wat hij bedoelt als hij zegt dat "manual" en "analog" achterhaalde begrippen zijn. "There is no turning back." Twee dingen worden bij Wilhelmsen met hoofdletters geschreven: Big Data en Internet of Things. Wilhelmsen heeft ruim 400 schepen in management en is in 2014 begonnen met het automatisch verzamelen en opslaan van alle mogelijke gegevens van die schepen. Dat worden hoeveelheden gegevens die door een mens niet meer te behandelen zijn, maar waar snelle computers alle kanten mee uit kunnen. Dat is Big Data.
Our journey for big data began in 2014. Substantial amount of work and effort were invested to establish our data warehouse. One of the goals of this project was to diminish silos and integrate information from the core business of ship management.
All vessels managed by WSM are analyzed with a business intelligence tool. The framework supporting this tool is a data warehouse, our holy grail of information that is fed by different web-based applications onboard.
The business intelligence tool churns and crunches data to extract consolidated reports and create analysis that are accessible to the relevant stakeholders for further action.
Vervolgens komt IoT - Internet of Things.

---------------------------Afbeelding

Het Internet der Dingen. Wie een beetje bij wil blijven met de ontwikkelingen, moet zich daar eens in verdiepen. Het gaat allemaal razendsnel

----------------
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Innovatie

Bericht door doppie »

een vandaag gezien ?
gr doppie
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Innovatie

Bericht door koosn »

De afgelopen maanden met veel interesse dit topic gevolgd.
Hoewel Theo heel erg enthousiast is over deze vergaande technologische mogelijkheid,
sta ik er toch nog steeds wat sceptisch tegenover.
Als ex Hwtk (intussen al ruim 18 jaar geleden) met een geruime ervaring op de toentertijd laatste generatie containerschepen, heb ik, tot nu toe, ook steeds de publicaties in het technische tijdschrift SWZ/Maritime bijgehouden.
Na de spectaculaire veranderingen in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw, heb ik niet meer zulke grote veranderingen in de MK techniek gezien.
Een aantal motoren draaien er nu zonder een nokkenas (de Flexmotoren), maar verder ziet het er nog steeds redelijk hetzelfde uit als 20 jaar geleden op de toenmalige modernste schepen.
Op nautisch gebied zie ik bij autonoom varen niet zo veel problemen, behalve dat er wat storingen kunnen optreden in het internet of dat het besturingssysteem gehackt kan worden.
Die risico's kan je dus wel of niet willen nemen.
Ook technisch zal dit best wel haalbaar worden, maar we blijven te maken houden met allerlei onvoorziene storingen. Ik kan me geen reizen herinneren, waarbij we geen enkele storing hadden in het hoofd of hulpbedrijf. En dan bedoel ik niet een storing die met een resetje op de computer verholpen kan worden, maar over het algemeen een storing van mechanische aard.
Losgetrild of lekkend leidinkje, vuil filter lekke klep enz. enz.
Per slot van rekening staat dat hele spul, in een vaak niet zo ideale omgeving, te draaien.
Heel gemakkelijk wordt er dan gesuggereerd om per drone iets te gaan doen. Dat lijkt aardig, maar de reikwijdte van een drone of helikopter is op de oceaan zeer beperkt.
Dit zijn dan een paar kanttekeningen van een misschien wel wat voorzichtige ouderwetse wtk.

Naast de technische aspecten en mogelijkheden spelen er ook andere zaken mee.
Niet alleen voor de scheepvaart, maar in allerlei andere bedrijven in onze samenleving zijn er veel banen verloren gegaan en zullen er nog veel meer verdwijnen.
Natuurlijk kan modernisatie en vooruitgang niet tegengehouden worden.
Op vele gebieden zijn we er flink op vooruitgegaan en vooral op medisch gebied hebben we enorme vooruitgang geboekt, waar momenteel veel mensen profijt van hebben.
Maar er zijn ook veel dingen waarvan je kan denken wordt een mens daar nou echt gelukkig van!
Hebben we echt al die spullen wel nodig die met containerschepen vol de oceaan over getrokken worden.
Van de ene kant zijn er in Nederland de pensioenleeftijden opgetrokken naar ruim 67 jaar, terwijl steeds meer 55plussers die zonder werk komen geen perspectief meer hebben.
Is de huidige generatie met allerlei nieuwe hebbedingetjes gelukkiger dan mijn generatie van 25 jaar geleden.
Om bij Theo in de buurt te blijven, wil ik ook vragen of men in Griekenland met alle innovaties ook gelukkiger is geworden de afgelopen 25 of 50 jaar.
Onze politieke leiders houden ons voor dat we nog innovatiever en langer moeten werken om onze concurrentiepositie te verbeteren.
In noord Europa lopen we al een heel eind voor op de rest van de wereld!
Het is opvallend hoe veel meer mensen in deze tijd door stress of een burnout geveld worden.
Deze ratrace is misschien voor sommigen profijtabel, maar er zijn ook velen de dupe daarvan.
Quo Vadis, wie het weet mag het zeggen.

Zelf denk ik dat automatisering, robotisering en allerlei innovaties prima zijn, zolang ze maar ten goede komen van de mensheid.
Sociale aanpassingen lopen te traag t.o.v. de technische mogelijkheden in het algemeen.

Enfin, dit wilde ik even kwijt en ben benieuwd of ik een roepende in de woestijn ben of dat er meer mensen zijn die een vraagteken zetten bij al die ontwikkelingen in onze samenleving.

Koosn.


Plaats reactie