Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------

-----------------------Afbeelding

In april van dit jaar schreef ik op "Groninger Scheepsbouw" naar aanleiding van de mooie foto's die Bert Romeling daar plaatste van de nieuwe EGBERT WAGENBORG...
Ik kijk daar met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Nu heeft Wagenborg Shipping met dit schip de KVNR Shipping Award 2017 gewonnen, de prijs die de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging elk jaar uitlooft. Dat doet me goed, niet alleen omdat ik de rederij die mij zovele jaren zo goed heeft behandeld nog altijd een zeer warm hart toedraag, maar ook omdat ik als zeer oud-gediende toch nog steeds aardig kijk (b)lijk te hebben op wat nieuw en interessant en belangrijk is in de scheepvaart. :wink:

Roepen dat het toch zo lelijk is en dat geen mens daar op zou moeten gaan varen, is voorbijgaan aan de werkelijkheid, aan de innovatie in de scheepvaart. Dit is iets bijzonders en dan bestaat er geen mooi of lelijk meer. Dit is het. Dit is één van de aspecten van de toekomst van de scheepvaart. Nog even en dan vaart zoiets onbemand. Je ziet dat zelfs bij een schip als dit al heel dichtbij komen. Ik schreef toen ook - al ging dat dan wel over de niuwe loodsboten, maar dat maakt in dit verband weinig uit ...
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
En wat lees ik nu...
Vanaf de wal kan de rederij de Egbert Wagenborg monitoren. Technici kunnen door nieuwe informatiesystemen problemen op afstand verhelpen.
De "brave new world" komt met rasse schreden naderbij.

Waarom kreeg Wagenborg deze prijs?
De jury roemt de rederij omdat het bedrijf heeft teruggegrepen naar de basis van een schip door ‘weg te laten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie’.
... de KVNR Shipping Award 2017 voor het vrachtschip Egbert Wagenborg van het nieuwe type EasyMax met de slogan ‘Easy to operate, maximum performance'. Wagenborg ging bij het ontwerp van de EasyMax terug naar de basis door weg te laten wat niet essentieel is. ‘Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie. Het breed inzetbare schip is in Nederland gebouwd en heeft al veel toegevoegde waarde voor Nederland gecreëerd als het gaat om kennis en werkgelegenheid', aldus de jury van de redersvereniging.
Ik blijf het met interesse volgen en ik blijf met bewondering naar die nieuwe schepen kijken. Maar ook word je dan weer met de neus op de werkelijkheid gedrukt en dan past daat maar één citaat bij...
I remember my youth and the feeling that will never come back any more – the feeling that I could last for ever, outlast the sea, the earth, and all men; the deceitful feeling that lures us on to joys, to perils, to love, to vain effort – to death; the triumphant conviction of strength, the heat of life in the handful of dust, the glow in the heart that with every year grows dim, grows cold, grows small, and expires – and expires too soon, too soon – before life itself.

Joseph Conrad (1857-1924)
Marlow in Youth

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Mooi verhaal, ik ben het daar helemaal eens. Ik ben blij getuige geweest te zijn, van deze veranderingen op allerlei gebied. Ik heb ook vaak geroepen, dat kan niet en dat komt er nooit. Achteraf gezien, was dat kortzichtigheid. Ik sta daar nu op mijn oude dag heel anders in. Ik sluit niets meer. Ik ben benieuwd in welk tempo dit doorgaat en waar dit gaat eindigen. Wat zal dit betekenen voor onze maatschappij en samenleving ?

Ik kan bijna hysterisch genieten van een foto van een oude Liberty, maar tegelijkertijd verdiep ik me nog in alle veranderingen die gaande zijn op technisch gebied in de transportsector.

Ik hoop, dat mij nog enige tijd gegund is om hier van te genieten. Het laatste citaat echter, is en blijft eeuwig van toepassing.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Innovatie is er altijd al geweest, en dat wordt natuurkundig evolutie genoemd...
Sinds de 1e Batavier hier in deze contreien op een omgevallen boomstam de Rijn af kwam zakken, zat die er -als hij enigszins op mij lijkt- met een grijns van oor-tot-oor te genieten en te bedenken hoe hij iets dergelijks kon gebruiken...
Overal ter wereld werd al-naar-gelang de plaatselijke omstandigheden bruikbare- of esthetisch verantwoorde- varianten op bedacht.
Sinds de industriele revolutie, en vooral door de beide wereldoorlogen, kwam die innovatie in een gigantische stroomversnelling, die op haar beurt weer werd aangezwengeld door de digitalisering....
De glasvezel en alternatieve energiebron is nu een 'nieuw gebied' wat eveneens weer vele veranderingen en aanpassingen zal opleveren...
Ja ! Mooi dat we dat allemaal mogen overzien !
Mensen zijn uit oerinstinct wat wantrouwend over veranderingen, maar 'onze tiet' heeft daarin driftig meegewerkt.
Onze (over-) grootouders hebben de 1e fiets, trein, stoomschip, electriciteit, auto, radie, tv, (en als ze dan nog in leven zijn:) automatisering, en digitalisering meegemaakt... Dat zijn maar 2 a 3 generaties !
Ik vond die m2-schepen al mooi, en Theo had ook gelijk met deze Wagenborg-bootjes. Maar Wagenborg was vroeger heel wat behoudender dan nu: nu zijn ze grensverleggend bezig. En dus bestaat Wagenborg ook nog steeds....
"Wie op z'n lauweren rust, verkreukelt ze..."
We gaan hoop ik nog héél veel van dat soort vernieuwingen zien.
En dan discussieren we er hier over of ze net zo mooi zijn als ze vroeger waren
(maar als je nu even over je schouder naar je vrouw kijkt, of even in de spiegel kijkt, weet je dat de continuatie van schoonheid ook een illusie is... :lol: )
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Mooi of lelijk zal altijd een discussiepunt zijn. Maar voor een rederij telt tegenwoordig bij de bouw van een schip nog maar 1 ding, en dat is : hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een schip bouwen dat zo veel mogelijk lading mee kan nemen en dat met zo min mogelijk bemanning kan vervoeren. Dat is natuurlijk economisch gezien geen slecht idee, maar vanuit het oogpunt van " het oog wil ook wat " en " mensen hebben ook nog een baan nodig " een rampzalig scenario. Natuurlijk werden er ook in het verleden vanuit economisch oogpunt schepen ontworpen, maar toen had men ook nog oog voor wat niet essentiele zaken aan boord, bv een teak dek op het sloependek, of wat extra hoge masten, gewoon omdat het beter smoelde niet omdat het echt noodzakelijk was.
Er zullen m.i. niet veel mensen zijn die dit soort schepen echt mooi vinden, en als je een schip al de kwalificatie mooi of lelijk wilt geven moet je gaan kijken wat de meerderheid van de mensen van een bepaald schip vinden. Vind de meerderheid hem mooi, dan is zij mooi. Persoonlijk kan je daar natuurlijk heel anders over denken, maar als criterium voor mooi of lelijk is dat de enige norm. En de bezoekers aantallen bij de diverse sail en stoomdagen in dit land tonen toch wel aan wat wij ongeveer mooi vinden, en daar vallen dit soort " schepen " toch echt niet onder. Technologisch en economisch zal het best wel een hoogstandje wezen, maar het lijkt me een ramp om op te moeten varen. Maar goed, er zal straks waarschijnlijk geen Nederlander aan boord zitten om zich hier druk over te maken, en die enkele Oekrainer die straks de machinekamer af en toe in mag wordt vanuit kantoor aangestuurd tijdens het varen..
Wat een lol. Loopjongen voor een puisterige nerd die achter de computer zit op kantoor.
Hebben ze soms ook overal al cameras geplaatst zodat ze op kantoor alles lekker in de gaten kunnen houden? Of is dat de volgende stap op het volgende bouwproject?
Kunnen we overal weer kooigordijntjes introduceren, zodat je stiekem in je kooi nog een biertje kunt pakken zonder gezien te worden.
Nee, economisch zal het allemaal wel kloppen, maat het is er toch echt niet gezelliger op geworden.
.
Mathieu
Berichten: 198
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Innovatie

Bericht door Mathieu »

Chris.dus schreef: 08 nov 2017 15:36 , maar het lijkt me een ramp om op te moeten varen. Maar goed, er zal straks waarschijnlijk geen Nederlander aan boord zitten om zich hier druk over te maken, en die enkele Oekrainer die straks de machinekamer af en toe in mag wordt vanuit kantoor aangestuurd tijdens het varen..
Wat een lol. Loopjongen voor een puisterige nerd die achter de computer zit op kantoor.
Spijker op zijn kop Chris, ik zit er nog midden in en kan niet anders zeggen dat de lol er zo wel afgaat. Het begon met een onderhoudssysteem op de computer, valt wat voor te zeggen en kan best een goede hulp zijn. Maar er doemen dan 2 problemen op. 1. het onderhouds systeem wordt opgezet door kantoorsmurfen waarvan de meeste helemaal niets met schepen of techniek hebben laat staan ervaring met het werk dat uitgevoerd moet worden. Gevolg is een hele lange waslijst waarvan 90% gewoon onder het wachtlopen vallen. Elke dag afvinken dat je de startluchtflessen gedraind hebt wordt je niet blij van, net zo goed als elke week alle pers en zuigafsluiter op hun werking controleren en van een likje vet voorzien.
Wat ik echter nog erger vind is dat ik tegenwoordig jonge machinisten aan boord krijg die alleen nog maar naar iets kijken als het balletje in het onderhoudsprogramma rood kleurt, gewoon rondlopen en je ogen/oren/neus gebruiken is er steeds minder bij. De goede, die er ook zijn, daar gelaten. Inmiddels al de eerste in de MK gehad die de gehele dag met oordopjes in naar zijn MP 3 zat te luisteren.
2 punt is dat men het systeem bijna heilig verklaard heeft, op het kantoor kijkt men mee en als alles groen is is het goed. Of de controle of het onderhoud echt plaats gevonden heeft of dat een wtk in de controle kamer aller goed gemaakt heeft is soms de vraag.
Maar goed, ik mag nog 20 jaar en ben benieuwd hoe het er dan aan toe gaat.

Mathieu.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Ahoy Mathieu, over 20 jaar vaart dat schip helemaal vanzelf, ben jij met pensioen (als je mazzel hebt) en ben ik vertrokken via de lange pijp :wink: .
Zelf vind ik wel dat wij in een mooie tijd leven, wat je zoekt vindt je ogenblikkelijk via het internet, dat hadden we vroeger niet. Je was al blij als alle informatie vanaf nieuwbouw nog aan boord was en dat je voorgangers er geen puinhoop van gemaakt hadden.
Wellicht moet je nu scheepsbouwer worden in plaats van schipbeweger, dat kan nu boeiend werk zijn en ook wel uitdagend lijkt mij. Het automatiseren van zo''n schip is toch een hele uitdaging en niet alleen voor programmeurs. Het werktuigbouwkundige deel moet toch ook kloppen.
Lelijke schepen wat uiterlijk betreft, dat wordt alleen maar erger, maar wel doelmatig en dat is waar het geld mee verdiend moet worden.
Ik heb op mooie jachten met teakdekken gevaren, maar de baas spaarde bij de aanschaf van reservedelen, wat een ellende soms :wink:
Vroeger was het echt niet beter hoewel dat hier wel vaak geroepen wordt !.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof »

Terwijl ik al deze commentaren aan het doorspitten ben dan vraag ik mij af of je deze 20 jaar nog op zee doorbrengt. :(
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Dat van die vinkjes ken ik, dat was 25 jaar terug al in de automobielbrance.
Zelf nadenken wordt niet op prijs gesteld.
Ja, als het misgelopen is via de vinkjes, dan kan je op je lazerij krijgen, waarom heb jij dom varken niet even verder gekeken....
Maar als je kwam van 'jamaar volgens vinkje, maar ik vind' kreeg je, wat je vind mot je naar de pliesie brenge...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Maar Wagenborg was vroeger heel wat behoudender dan nu
Daar heb ik in al die jaren Wagenborg, waarvan enige jaren zeer dicht bij het vuur, eigenlijk nooit iets van gemerkt. Wel van het tegendeel. Van innovatie. En dan niet de trend van anderen volgen, maar zelf nadenken, zelf ontwerpen, met nieuwe ideeën komen. Ik heb dat vanaf 1954 meegemaakt, dus dat is al een mooi poosje geleden. Moet ik de voorbeelden nu al opnoemen, of zal ik nog even wachten? :wink:
Laat ik beginnen met het noemen van de namen van de toenmalige innovators: Lou Vuursteen, Wim Vuursteen, Egbert Vuursteen, Jan van Niejenhuis, Sebo Vedder, Otto Lamain en dat alles in nauwe samenspraak met de andere leden van de nautische- en technische dient en, niet te vergeten, een aantal van hun kapiteins en - ook niet te vergeten - de bij hun kantoor aangesloten eigenaars.
Chris schreef:hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een schip bouwen dat zo veel mogelijk lading mee kan nemen en dat met zo min mogelijk bemanning kan vervoeren
Generaliserend heb je mogelijk een punt, Chris, maar we moeten hier niet generaliseren. We hebben het over een bepaalde rederij die nu een prijs krijgt voor innovatie, voor een revolutionair schip. Voor die rederij heeft dat wat jij daar schrijft nooit gegolden. Toen de vernieuwing in de zeventiger jaren echt doorzette, kreeg Wagenborg van veel kanten te horen dat ze veel te dure schepen bouwden, schepen die kwalitatief op een veel te hoog peil stonden. Je had eens moeten horen wat Spliethoff daar destijds over zei. En dan niet wat de bemanningen van Spliethoff daar misschien over zouden hebben gezegd, maar de mensen die in Amsterdam op hetzelfde soort stoelen zaten als hun concurrenten in de Markstraat in Delfzijl. Het was een bepaalde filosofie van Wagenborg - of als het uitsluitend daarom ging, vooral van Vuursteen. En van iemand als Jan van Niejenhuis die het zelf in een bepaalde periode zeker niet gemakkelijk had. Die had een bekend bordje in zijn kantoor hangen: "Aander lu bin ook lu." Een bordje is nogal eens gemakkelijk opgehangen, maar hij lééfde daar ook naar. Dat zijn de dingen die de filosofie bij een bedrijf bepalen en die daarmee bepalend zijn voor de sfeer en de werkwijze.
Jan van Niejenhuis... Ik weet nog exact waar in de Stockholmer Scheren ik met de ORANJEBORG zat. Ik kwam van Mäntyluoto, onderweg naar Amsterdam en Jan voer met me mee. Die kwam terug van vakantie. Zijn vrouw kwam daarvandaan en die bleef nog een poosje. Jan was doorlopend boven en we voerden eindeloze discussies waarbij Jan soms riep: "Slap gelul!" waarna hij hard het stuurhuis uitrende. Dan kwam hij even later terug en zei: "Zeg dat nou nog eens wat je daarnet zei?" :-D Maar op dat punt daar in de Scheren riep Jan op zeker moment: `We bouwen nieuwe schepen, die zijn zo duur, daar gaan we bijna aan kapot. Denk je nou echt dat ik daar een stelletje alcoholisten en ander derderangs personeel op wil hebben? Daar wil ik de besten van de besten op hebben!"
Waarop ik opmerkte: "En hebt u die dan al?"
'Nee,' zei Jan. Nou ja, het ene woord haalt het andere uit en de rest is geschiedenis en past misschien in een later stadium in dit topic, maar nu niet.

Net zomin als de discussie mooi of lelijk in dit topic past. Of de mening dat het vroeger veel gezelliger was. Ook niet of het wel of niet goed is dat alle alcohol van de schepen wordt verbannen. Dat is meer iets voor het topic: "Toen geluk heel gewoon was".
Laten we het bij innovatie houden. Wie weet kunnen we dit toch wat kwijnende forum daarmee wat nieuw leven inblazen voordat het kaarsje helemaal dooft. Een beetje innoveren, zeg maar. :roll:
Het maakt niet uit of het vroeger beter was of slechter. Hoe is het nu en hoe gaat de scheepvaart er in de toekomst uitzien? Ik ben gek op het verleden, vooral omdat ik veel meer verleden heb dan toekomst. Maar die toekomst interesseert me buitengewoon.

---------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Laten we het bij innovatie houden.
Maar wie kan daar verder écht iets zinnigs over zeggen?
Alles wat wij hierover kunnen lezen staat op internet, daar kunnen we dan alleen maar links van plaatsen.
De rederijen en scheepswerven die hiermee bezig zijn laten i.v.m. de concurrentie echt het achterste van hun tong niet zien.
kunnen we dit toch wat kwijnende forum daarmee wat nieuw leven inblazen voordat het kaarsje helemaal dooft.
Toen ik Kombuispraat opstartte was er nog geen Facebook en al die andere sociale media waar men tegenwoordig zo druk mee bezig is.
Ook dat is innovatie, maar van mij hoeft dit allemaal niet.


Plaats reactie