Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Als ik naar Alkmaar rijd, op de E-fiets, kom ik voorbij 4 molens. Bij 3 stuks wordt het gasveld gemaaid door een automatische maaimachine. Ik kan er niets aan doen maar ik vind het een eng gezicht zo'n zwarte doos die over het gras schuift en aan de rand omkeert. Hetzelfde met een automatische stofzuiger. zie https://www.youtube.com/watch?v=bx7frdyik6s Moest er wel om lachen toen vloerkleed en kat in de stofzuiger verdwenen.
Even een zijsprong. Het valt mee dat de dierenbescherming of de vereniging tot het houden van katachtige beesten niet geprotesteerd heeft. Gelukkig is de dame verstandig en kiepert het ding in de vullesbak.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker »

Eerder suggereerde ik dat Theo notie , nee, het hele boekwerk betreffende ENC's zou moeten doorworstelen alvorens opnieuw naar zee te gaan inclusief de manual van de fabrikant van de installatie op het schip waar je op zou stappen. Als je alleen maar als bescheiden opstapper dat zou doen is dat inderdaad onzin maar waar ik eigenlijk op doelde is de innovatie die in, zeg maar, 10 jaar tijd heeft plaatsgevonden op de manier hoe we navigeren. Van papieren kaarten en notitie boekjes voor verwarde danwel nauwgezette schippers naar een bijna volledige digitale brug. Onlangs zijn we over gegaan naar Transas "Pay as you sail", we hoeven alleen te betalen voor de kaarten die daadwerkelijk op het scherm getoond worden. Alle verbeteringen voor ADP (Admirality Digital Publications) komen via internet binnen. Moet je wel een stabiele internet of V-sat verbinding hebben.
Alles is mogelijk als je maar betaald. En is dus alles mogelijk zolang je geld verdiend. Hoe de wereld verandert hebben wij niet in de hand maar de veranderingen gaan inderdaad razendsnel.

Wat veel mensen niet weten is dat marktleider op gebied van ENC's en de apparatuur/hardware die daar mee werkt, Transas, een van oorsprong Russisch bedrijf is met de hoofdvestiging in St. Petersburg. Als het misgaat dan draaien ze daar een knop om op bevel van Putin of zijn opvolger en ligt de halve scheepvaart op zijn gat.

Over al die werknemers die straks boventallig zijn in de distributieketen (waar de scheepvaart ook onder valt overigens) en overgaan naar een basisinkomen, die kunnen straks geen leuke dingen meer kopen bij "Amazon" en consorten want wat zij krijgen van de regering gaat op aan levensonderhoud. Ergo, het business model wat ze hanteren zal ten onder gaan aan zijn eigen succes.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Als het misgaat dan draaien ze daar een knop om op bevel van Putin of zijn opvolger en ligt de halve scheepvaart op zijn gat.
Daar is de lucht- en de zeevaart tijdens de golfoorlogen ook achter gekomen ! Alleen dan door de Amerikanen, die de GPS-signalen een stukkie af lieten wijken.
Hierdoor kon Saddam niet goed mikken, en was hij ook niet op plaatsen waar de Yankees waren, terwijl omgekeerd de Amerikanen wél raak schoten, en wél kwamen waar ze heen wilden....
Alleen vergaten ze dat door te geven aan bevriende naties: diverse schepen zijn op rotsen en riffen gelopen, en zelfs vliegtuigen die op verkeerde vliegvelden landden...
Die "evenementen" waren voor Europa de reden om een eigen GPS-systeem (het dat niet Eurosat ?) op te zetten om niet afhankelijk te zijn van Putin of (nog erger) Trump...
Maar ja: als Europa blijft verbrokkelen (Engeland, Catalonie, en wie weet wie er allemaal wél handel willen drijven met Europa maar er niet voor willen betalen) zal het zelfs hier wel een heikel punt worden.
Van horen zeggen maken de strijdkrachten al gebruik van Eurosat, maar is het voor eventuele commerciele doeleinden nog steeds een 'zeer hoog geplaatst toilet' (idd: een top-sekreet)
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

voor Europa de reden om een eigen GPS-systeem (het dat niet Eurosat ?)
Galileo. In december 2016 operationeel geworden en in 2020 helemaal klaar met 30 satellieten. Klik HIER, maar ook HIER.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof »

Innovatie en al dies meer, we kunnen het niet tegenhouden, en maar goed ook. Automatisering en computers,
je komt er niet meer omheen.De technische vooruitgang is voor ons ouwe knakkers maar moeilijk bij te houden,
maar we blijven het proberen. :wink:
Als oud simpel massinissie kon ik tot een paar jaar terug mijn oude dieselautootje zelf aan de praat houden,
brandstofpompje, verstuivertjes, kleppen stellen etc was gesneden koek.
Met mijn nieuwe dieseltje( Ik wil geen stekkerauto, geen actieradius, als ik bij mijn kinderen op bezoek wil
die in het buitenland wonen moet ik een paar dagen uittrekken).is het even iets anders , je kunt er alleen maar naar kijken :)
zelfs kleine probleempjes zijn niet meer zelf op te lossen. Met mijn laatste probleempje naar de garage, waarom komt er
zwarte rook uit mijn uitlaat? Meneer, dat weet ik niet maar we zullen hem even op de computer aansluiten, die kan mij precies vertellen waar het probleem zit en dan weet ik wat ik moet doen. :roll:
Maar terug naar de automatisering op zeeschepen, als ik het forum leest, dan kan een of andere Nerd of Yup op kantoor zien
als er aan boord een paar duizen mijl verder op de oceaan iets niet goed gaat , deze Nerd of Yup met zijn HBO opleiding
gaat dan aan een machinist met 10 jaar ervaring of meer vertellen wat hij moet doen.Deze Nerd of Yup die zelf misschien
2 a 3 jaar ervaring op schepen heeft opgedaan, als hij al gevaren heeft ,die gaat dan een ervaren machinist vertellen wat er moet gebeuren.Ik moet er niet aan denken :mrgreen:
Als ik nu weer zou moeten kiezen voor een carriere op de koopvaardij dan zou ik misschien toch maar kiezen voor een
nautische opleiding , dan zie je waar je heen gaat en kan je meedoen aan de quiz What port. :-D
Technisch gezien op die nieuwe schepen met die kleine snellopertjes en electrische aandrijving lijkt mij minder interessant
Gelukkig heb ik een uitstekende vaartijd gehad waar beneden nog werd gesleuteld, rechtop in het carter staan en kruiskop-
en krukaslagers open maken en na zuigertrekken cilinderspoelpoorten uitkrabben etc.
Toen was geluk en varen nog heel gewoon en leuk :)
We blijven echter de moderne tijd en technische vooruitgang volgen. :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Maar Jacob, dat is nu precies het punt. Je moet dus toch achter dat computertje zien te komen dan kan je zelf die onderdelen automatisch bestellen en bij je laten bezorgen en ze er zelf nog in zetten ook.
Een poosje terug heeft een aardige dame een paar omleidingen bij mij aangebracht in een ziekenhuis waar ict geen vies woord is, dank zij al die moderne technologie kon alles mij goed uitgelegd worden en was ik al helemaal niet ongerust dat het fout zou aflopen. Op een I-padje kon ik zelfs vooraf al zien wat mij te wachten stond. Allemaal jonge gemotiveerde mensen die termen gebruikten waar ik geen bal van begreep, maar het werkt en goed.
Voor nazorg moest ik naar een minder modern hospitaal, nou ja Ik zal niet klagen maar doe mij maar bij zo''n spul waar elk probleem een uitdaging is. :)
Van mijn elektrische auto heb ik de eerste rekening in twee jaar binnen wat betreft onderhoud, Euro 150,00 voor een afdichtingsplaat en wat andere ongein. Waarschijnlijk heb ik dat zelf nog veroorzaakt door op ongeplaveide wegen in Portugal te rijden.
We blijven gewoon mee doen, het is bij tijden toch wel aangenaam.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

De NL regering had dat GPS met de yankenfout voor zichzelf aardig onder controle.
Men had de dom van Utrecht als ijkpunt genomen, en als de yanks de gps verstoorden konden ze daar precies zien wat de fout tov de werkelijkheid was en werd er een correctie verstuurd naar zaken die er toe deden.
Dat waren uiteraard niet de potjesschippers, automobilisten en piloten....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Ja, Galileo ! Dat was het ! Bedankt Theo.
Dat stukkie innovatie van de GPS heeft daardoor natuurlijk wel een vertrouwensdeuk opgelopen... Maar om om die reden daar geen of minder vertrouwen in te hebben ?
Hoeveel "oorlogen om een eind te maken aan alle oorlogen" hebben we wel niet gehad ???
En ook die Galileo had dan eveneens dezelfde miswijzingen ingevoerd gekregen...NAVO-partners, immers...

Maar het lukt al redelijk om auto's op idioot drukke wegen autonoom te laten rijden, dus dat de eerste schepen onbemand trans-ocean gaan varen, kun je op wachten.
Om heel eerlijk te zijn: ik heb altijd verwacht dat dat er veel eerder zou zijn dan de zelfrijdende auto....
Blijkbaar zijn de bemanningskosten dus niet zo errug hoog....en veiligheid, wat bij die auto's juist om gaat, is bij een oversteek niet zo'n punt als op de weg...
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Jan er zijn meer auto's dan schepen. Als er een paar auto's verongelukken merken we dat niet. Dat zal de reden zijn dat het zelfstandig varen nog achter gebleven is.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------------------------Afbeelding
Jacob Bothof schreef:...dan kan een of andere Nerd of Yup op kantoor zien als er aan boord een paar duizend mijl verder op de oceaan iets niet goed gaat , deze Nerd of Yup met zijn HBO opleiding gaat dan aan een machinist met 10 jaar ervaring of meer vertellen wat hij moet doen.Deze Nerd of Yup die zelf misschien 2 a 3 jaar ervaring op schepen heeft opgedaan, als hij al gevaren heeft, die gaat dan een ervaren machinist vertellen wat er moet gebeuren. Ik moet er niet aan denken
Het is dan maar te hopen, Jacob, dat die ervaren machinist voldoende opleiding heeft en voldoende (bij)geschoold is en voldoende met zijn tijd is meegegaan om te begrijpen wat die Nerd of Yup met zijn HBO hem probeert te vertellen. Dat die yup daar in dat control center van Wärtsilä in Turku, of weet ik waar, zich niet vertwijfeld omdraait naar de nerd naast hem en zegt: "Se kaveri ei ymmärrä pussia!", wat volgens Google het Finse equivalent is van: "Die gozer snapt er geen reet van!" Om vervolgens vanuit zijn comfortabele kunstleren stoel daar in Turku zelf dan maar een aantal wijzigingen aan te brengen in het systeem aan boord van dat schip, een paar duizend mijl verder weg op de oceaan, om dan tegen die ervaren machinist daar aan boord te zeggen: "Het is al klaar, hoor. De computer print wel een rapportje uit wat ik heb gedaan. Lees dat maar als je na de wacht een potje fris drinkt, dan weet je het gelijk voor een volgende keer." :-D

Je doet het voorkomen alsof er aan de wal alleen maar een stelletje over het paard getilde nitwits zitten die alles alleen maar uit een boekje hebben geleerd op een hogere beroepsopleiding die geen moer voorstelt en nog nooit in een machinekamer zijn geweest. Maar zo is het natuurlijk niet. Als je een containerschip als de Maersk Triple E's met 2 x 40.000 pk met dertien man kan laten varen, hoeveel man zitten er dan in de machinekamer? Vast niet genoeg om met succes en binnen een redelijke tijd op zee een zuiger te kunnen trekken. Je kunt alleen met zo weinig mensen varen als je de zaak volledig automatiseert en zo bedrijfszeker maakt dat je nooit en te nimmer op zee een zuiger hoeft te trekken of andere malheur krijgt waardoor je moet gaan drijven. Hoeveel reparaties zullen er aan boord nog worden uitgevoerd? Hoe vaak ligt een schip nog te drijven met machineproblemen, iets wat, naar ik begrepen heb, vroeger, in de tijd voor de nerds en de yuppen, de tijd van die ervaren machinisten, heel gewoon was.
Liggen drijven vanwege voortstuwingsproblemen kun je op dit soort schepen die met een minimum aan mensen in een zeer strak schema varen, simpelweg niet hebben. Dat mag niet voorkomen. Er mag niets gebeuren dat het schema verstoort. En komt het toch voor en lig je te drijven - want alles kan tenslotte kapot - dan is het meteen sleepbootwerk en averij-grosse en krijgt die motorenbouwer of machinekamerinrichter de vraag: "Hoe kan dit? Wilt u wel zorgen dat dit niet vaker voorkomt?"

Reken erop dat over dit alles heel goed wordt nagedacht. Reken erop dat er bij Wärtsilä, bij MAN, bij MaK en bij alle andere bouwers van scheepsmotoren mensen zitten die nog nooit gevaren hebben, maar die de mensen aan boord - zolang die er nog zijn - álles over die motoren kunnen vertellen en ze exact kunnen vertellen wat ze moeten doen - en vooral ook moeten láten - om dat bedrijf probleemloos te laten draaien. En reken erop dat je nog altijd een prachtige toekomst kunt opbouwen en werk kunt vinden in de technische kant van het scheepvaartbedrijf. Daar hoef je echt niet voor te gaan varen. Als ik in de een of andere functie mee zou werken aan het bouwen van die moderne scheepsdiesels of aan het ontwerpen van hele installaties, dan zou ik waarschijnlijk best ook eens met zo'n schip mee willen varen of over de wereld te willen vliegen om die schepen in de verschillende havens te bezoeken voor reparatie of misschien alleen maar voor controle en advies. Ik denk zelfs dat het werk alleen maar interessanter wordt.


------------------------------Afbeelding


Veranderingen zoals deze, gaan nooit moeiteloos en foutloos. Vertel me wat. Die veranderingen begonnen voor mij nu alweer 47 jaar geleden - bijna een halve eeuw! Ik heb voor wat betreft de gevolgen op het gebied van personeel en opleidingen als het ware mede aan de wieg gestaan van al deze ontwikkelingen. En niet aan boord, maar aan de wal. Het was in 1970, toen Wagenborg na enige ervaring te hebben opgedaan met de Reestborg, Roerborg en Geulborg, de nieuwe Scheldeborg en later de Rijnborg in de vaart bracht. Een eindje terug vertelde ik wat Jan van Niejenhuis, chef Nautische Dienst van Wagenborg daar destijds over zei, toen ik hem als passagier aan boord had, terugkomend van vakantie in Mäntyluoto...
`We bouwen nieuwe schepen, die zijn zo duur, daar gaan we bijna aan kapot. Denk je nou echt dat ik daar een stelletje alcoholisten en ander derderangs personeel op wil hebben? Daar wil ik de besten van de besten op hebben!"
Waarop ik opmerkte: "En hebt u die dan al?"
'Nee,' zei Jan. Nou ja, het ene woord haalt het andere uit en de rest is geschiedenis en past misschien in een later stadium in dit topic, maar nu niet.
Hier past dat wel, als voorbeeld hoe lang we daar al mee bezig zijn en hoe daarover werd en nog wordt, gedacht en gepraat. Ik wil dat ook weer niet te uitgebreid doen, want dat zou veel te ver voeren. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik als kapitein een "meedenker" was. En ook een meeprater, waarbij er gelukkig naar me geluisterd werd, door sommigen geïnteresseerd, door anderen geduldig en door een enkeling geërgerd. Dat gesprek met Jan van Niejenhuis daar in de Stockholmer Scheren, had voor mij grote gevolgen. Ik ging zaken op papier zetten. Ik had kritiek op het bemanningsbeleid van Wagenborg, wat natuurlijk vrij gemakkelijk is, kritiek leveren, alleen gaf ik tevens aan hoe het volgens mij wél moest. We hadden ruim veertig eigen schepen in de vaart, met, pakweg, 500 man. Iedereen voer al met buitenlanders, maar Wagenborg weigerde dat. Er was één belangrijk directielid die volhield dat hij de schepen liever voor de kant legde dan dat hij op schepen met een Nederlandse vlag met buitenlanders ging varen. ook dat is weer een verhaal apart.
Ik gaf aan dat ze, als ze mensen wilden krijgen en vooral ook hóúden, ze allereerst moesten zorgen voor een goed verlofsysteem. Nu is het heel gewoon dat er volgens vaste schema's wordt gewerkt: zoveel weken of zoveel maanden varen en vervolgens een periode thuis. Dat bestond toen nog niet en ik zei dat ze zo'n systeem moesten maken. "Weet je wel hoe moeilijk dat is?" zei iemand daar op kantoor. "Een verlofschema maken voor veertig schepen?"
Waarop ik zei dat me dat helemaal niet zo moeilijk leek, waarna ik vrolijk met een hap zout de Baltic weer invoer, om drie weken later terug te komen en een plan voor een verlofschema voor 42 schepen in te dienen. Dat namen ze niet over, maar ze verbeterden het. Ik had voorgesteld drie maanden varen en een maand vrij; zij maakten daar veertien weken varen en vier weken vrij van, wat veel flexibeler was. Een dergelijk systeem is nu niet meer dan normaal, maar toen had nog niemand dat; dat was uniek.

Maar daar moest je dan wel voldoende mensen voor hebben en die hadden we niet. En je kunt het ook niet beloven en dan pas mensen gaan zoeken, want dat wordt niks. En dus besteedde Wagenborg keer op keer tienduizenden guldens aan advertenties van een halve pagina groot in de vrijdagedities en de weekendbijlagen van de grote kranten en liet ik ter ondersteuning daarvan op zaterdag en zondag vliegtuigjes boven de voetbalstadions vliegen met een tekst erachter: "WAGENBORG ZOEKT STUURLIEDEN EN MACHINISTEN" en een tweede vliegtuigje dat erachteraan vloog met de tekst: "14 WEKEN VAREN 4 WEKEN VRIJ".
Ik zeg dat ik dat liet doen, die vliegtuigjes laten vliegen, en dat was ook zo, want door al die ongein was ik op kantoor terechtgekomen, wat nooit mijn bedoeling was geweest en wat ik ook nooit had moeten doen, maar hoe dat zo kwam en hoe dat precies zat, voert hier ook weer te ver.

Waar het om gaat, is dat we dat we door dat verlofsysteem mensen aantrokken, ook mensen die al aan de wal werkten, maar op die voorwaarden wel weer naar zee wilden. En we boden niet alleen een mooi verlofsysteem waarbij je ruim van tevoren een vakantie op de Veluwe of aan de Costa del Sol kon boeken, we boden nog meer. Zo boden we bijvoorbeeld voor de machinisten ook extra opleiding en bijscholing, want dat was heel hard nodig. De vernieuwing was heel voorzichtig begonnen met de Reestborg, een doodgewone 500-tonner waarop heel bescheiden werd geëxperimenteerd met – voornamelijk – alarmering en een begin van automatisering. Daarna volgden de Roerborg en de Geulborg waarop het al zover was dat je op de brug de hulpmotoren kon starten, de tanken kon peilen en kon ballasten en ontballasten. Daarnaast hadden we die twee mooie, nieuwe schepen waar Jan van Niejenhuis al die eersteklas mensen op wilde hebben, de Scheldeborg en de Rijnborg, met drie fraaie Hagglund kranen, en in de machinekamer veel elektronica die er onder meer voor moest zorgen dat er bij meer vraag automatisch meer power op het bord kwam en weet ik al wat niet meer. Als kustvaartrederij hadden we uiteraard veel machinisten met MM, prima mensen die altijd uitstekend hadden voldaan, maar wier kennis van dat soort technieken nu volledig tekortschoot. Daarnaast hadden uit de tijd toen de Balticborg en de Bothniaborg nog GHV-schepen varen ook machinisten met diploma A, B1 en volledig B, maar ook die ontbrak het aan voldoende kennis van de elektronica en hydrauliek.
Ik werkte zeer nauw samen met de chef Technische Dienst, Sebo Vedder, fijne kerel, kortgeleden overleden. En Sebo zei: "Ze weten lang niet genoeg en daar moeten we iets aan doen." De bestaande, voornamelijk schriftelijke cursussen die voor dergelijke technieken werden aangeboden, waren volgens hem totaal niet geschikt voor onze mensen en daarom togen wij samen naar Arnhem, naar het PBNA om ons probleem daar te bespreken. Al na tien minuten werd het duidelijk dat die goede mensen geen flauw idee hadden waar we het over hadden en wat we wilden en nodig hadden en dus was er maar één oplossing: wij niet naar Arnhem, maar zij naar Delfzijl om op onze schepen te kijken. We lieten ze een 500- en een 700-tonner zien met 110 volt gelijkstroom, een dynamo op de hulpmotor, een asdynamo en een hoop accu's, ze zagen de Roerborg of de Geulborg, dat weet ik niet meer en ze zagen de Scheldeborg. Toen werd het ze wat duidelijker en het eindresultaat was dat ze speciaal voor Wagenborg een schriftelijke cursus ontwierpen. Sebo Vedder maakte uit wie die cursus moest volgen en wie hem mocht volgen en daar was hij, zoals met veel dingen, keihard in. Die cursus moest uiteraard rekening houden met de vooropleiding van de machinisten die hem gingen volgen en was daarom afgestemd op een slimme vent met niet meer dan wat we vroeger de ambachtsschool noemden, een MM-diploma en een jaar of wat ervaring op schepen. Zoals dat dan gaat, waren er een stuk of wat mensen – gelukkig niet veel – met A of B die deze cursus van Vedder móésten volgen, maar dat een beetje beneden hun waardigheid vonden. Het was leuk om dan te zien dat sommigen slechtere resultaten behaalden dan een aantal slimme MM-machinisten. :-D

Dit alles is bijna een halve eeuw geleden. Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de kennis van de elektronica van de werktuigkundigen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit nu dan misschien een stuk beter zal zijn, maar dat ze nu in hun opleiding onvoldoende hebben geleerd van automatisering en informatica en dat ze daarin dan weer zullen moeten bijscholen. Die yuppen en nerds in die control centra zullen daar waarschijnlijk veel meer, zo niet alles van weten en dus kan die ervaren machinist een paar duizend mijl verderop op de oceaan maar beter naar die lieden luisteren. Nog beter is het misschien om gelijk maar een technische opleiding te gaan volgen waarmee je zelf terecht kunt in zo'n control center om van daaruit een volledige machinekamer op afstand te managen en alleen zo nu en dan eens een reisje mee te maken om het bedrijf aan die kant te bekijken. Dat lijkt me interessant werk.

----------------------


Plaats reactie