Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------
Van mij uiteraard geen verkeerd woord over redactie en medewerkers van het maandblad Motorboot, maar voor informatie over autonoom varende schepen, de techniek die daarbij hoort en de impact die dat uiteindelijk zal hebben op de handelsvaart, lijkt me dat toch niet het aangewezen adres. Mogelijk zit dat artikel best goed in elkaar, wat alleen maar kan als de schrijver of schrijvers de juiste bronnen hebben geraadpleegd. Maar het is natuurlijk veel beter om die bronnen zelf te raadplegen. en dat kan, zoveel je maar wilt. Ga rechtstreeks naar de mensen die bezig zijn met het ontwikkelen van deze schepen zoals Oskar Levander van Rolls Royce. Klik HIER. Of ga naar MUNIN, een research project van de Europese Commissie over onbemande schepen.
De techniek is er, de regelgeving komt ook; dit gaat sneller gebeuren dan menigeen denkt.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Dat is nu net wat dat blad ook meld, plus dat er (in het klein) al schepen autonoom ronddobberen.
Ik had je het artikel graag ter info aan je willen doen toekomen, maar zo lukt me dat niet helaas...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof »

Theo, je uiteenzetting als oudgezagvoerder en verantwoordelijk om het schip zo snel en veilig mogelijk op de paats van
bestemming te brengen, dan snap ik dat je deze nieuwe automatiseringen omarmt.Voor mensen die in de machinekamer
werkzaam zijn vind ik het persoonlijk minder interessant omdat wij gewend waren zelf de beslissingen te nemen
van wat er gedaan moest worden aan technisch onderhoud zonder inmenging van walpersoneel vanuit een luie stoel
op grote afstand en /of computerschermen.
Als wij nieuw op een schip kwamen was een van de eerste opdrachten , overall aan en zo snel mogelijk onder de plaat
en leidingschema's nalopen en afsluiters op tekening zetten.Niks een knopje indrukken en een schema zien verschijnen
op een groot scherm in de controlekamer. Waarschijnlijk heb ik altijd onder een goed gesternte gevaren , ik heb het nooit
meegemaakt dat we ergens lagen te drijven wegens technische problemen, ik vermoed dat dat kwam omdat we zelf het
onderhoud deden en we zelf wisten waarmee we bezig waren. In de havens was het voor ons wel steeds behoorlijk aanpoten
om het spulletje draaiende te houden.
Ik heb ooit 2 PG reizen gemaakt op een nieuwe turbinetanker, toen vond ik het al snel dat dit niets voor mij was, ik was
gewend aan allerlei bewegende onderdelen te zien. Ik werd ook weer snel overgeplaatst op motorschepen.
De opmerking over een stelletje alcohollisten aan boord van een chef TD vind ik nogal cru, een potje na de wacht moest
kunnen.Bij ons aan boord was het dagelijkse rantsoen : 2 biertjes per dag en de gratis fles ouwe jenever per week werd
door de hofjood beheerd en alleen uitgeschonken in de salon mits je geen wachtdienst had. Het drankmisbruik onder
de reis viel dus wel mee.
Aan het einde van mijn walleven voor mijn pensionering die ik heb afgesloten als directeur van een tankbouwbedrijf was
de enige automaat een lasrobot om de grote tankdelen samen te lassen .De rest was en is nog steeds handwerk van
fotolassers.
Maar nogmaals , Theo , het is niet dat ik iets heb tegen de moderne techniek ,ik probeer het zoveel mogelijk bij te houden,
mijn kinderen en kleinkinderen zorgen daar wel voor. De nostalgie van het oude varen kan ik echter nog steeds niet loslaten,
dat was echt mijn mooiste tijd , deze zou ik zo weer overdoen. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
----------------------------------------------Afbeelding
----------------------------------------------------Foto Theo Horsten - 1963 - Ferry Kronprins Harald in slecht weer

Jacob, ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ook begrijp ik dat veel werktuigkundigen de scheepvaart, of juister gezegd: het varen aan boord van een schip, door deze innovaties niet meer zien zitten, simpelweg omdat het niet interessant genoeg meer is, te weinig vráágt van die paar mensen - en soms maar één man - in een moderne machinekamer. Ik had het daar alweer lang geleden over naar aanleiding van een nieuwbouw die ik had bekeken in ik heb dat hier, op pagina één van dit topic herhaald:
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
Ik vergis me daar dus duidelijk niet in. Toch komt het mij voor dat er ook, of misschien wel juist nu, erg veel interessant werk en dus ook interessante banen in de scheepswerktuigkunde zullen zijn en altijd zullen blijven. Anders dan vroeger, dat wel, maar alles verandert nu eenmaal.

Dat is ook voor de nautici, voor de mensen op de brug, het geval. Dat varen is ook heel anders dan vroeger. En dan rijst er een even eenvoudige als interessante en belangrijke vraag: wat maakte dan dat dat varen vroeger zo mooi was, terwijl er nu voor velen klaarblijkelijk niks meer aan is? Het meest gehoorde antwoord is dan: "De gezelligheid van vroeger is er niet meer." En dan gaat het over stappen in vreemde havens en het potje na de wacht en de bar aan boord en een messroom met bediendes en een barbecue aan dek en een Neptunusceremonie, nu allemaal oude foto's in het album en hier op Kombuispraat veelvuldig getoond. Ik zal dan wel een uitzondering zijn, maar voor mij is dat altijd bijzaak geweest. Voor mij heeft vanaf dag één het werk voorop gestaan. Het interessante, het veelzijdige van dat werk. Het moge duidelijk zijn dat ook ik graag terugdenk aan vroeger en er nog veel liever over vertel. Heel breedvoerig, ik kan het ook niet helpen. :wink: Maar kijk al mijn lange bijdragen na en daarbij zal blijken dat het ook daarin steeds over het werk gaat en het interessante van dat werk en alleen bij uitzondering over al die andere dingen die ik hierboven naast elkaar zette. Mind you: ook daar zou ik lange verhalen over kunnen schrijven, over stappen en belevenissen aan de wal - en nog veel meer over de tijd toen ik niet zelf voer, maar in de periferie van de scheepvaart werkzaam was - maar dat doe ik niet omdat het me veel minder interesseert dan het werk zelf; omdat het bijzaak was. Dat zal ook de reden zijn waarom ik het zo lang heb gedaan en eigenlijk nooit naar iets anders heb verlangd: het werk was en bleef interessant - en zoals ik al vaker heb gezegd: het was en is het enige waarvan ik durf te zeggen dat ik het volledig beheerste. Het was en is mijn vak.

Vandaar dat ik het morgen weer zou gaan doen, onder al die veranderde omstandigheden. Omdat het nog steeds bar interessant is en misschien nog wel veel interessanter dan vroeger om met al die prachtige hulpmiddelen een schip met zijn lading goed en economische en veilig over zee te brengen. Een zee die nog helemaal niet veranderd is en ook nooit zal veranderen. En daar ging en gaat het immers om? Om de vaart over die zee. Ik zou het helemaal zien zitten om met anderhalve man en een sprekende papegaai of een genetisch gemanipuleerde chimpansee met zo'n modern schip te varen. En als ook die anderhalve man en die papegaai niet meer nodig waren, zou ik best in die gemakkelijke stoel aan de wal willen zitten om die chimpansee aanwijzingen te geven, maar meer nog zou me de techniek erachter me interesseren. Al die schepen varende houden en veilig en economisch naar hun bestemming te loodsen. Want ook dat zal nooit veranderen: Navigare necesse est.
En ook daar zullen altijd scheepswerktuigkundigen voor nodig zijn. Ook anders dan vroeger, maar ook nog altijd bijzonder interessant - en uitdagend.
-----------------
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Innovatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Vandaag (30-11) in het nieuws van 20.00 uur een bericht over varen zonder bemanning. In R'dam is men daar mee bezig.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

In de tijd dat ik aan de wal vaak geautomatiseerde installaties moest opstarten( toen ging men er nog van uit dat je elke idioot met zo'n kostbare installatie kon leren werken), had ik wel eens het idee dat ik door een pratende papagaai gestuurd was naar een hok vol gemanipuleerde chimpansees. Boeiend, maar dat viel niet altijd mee schipper! Taal problemen, geen schema kunnen lezen, geen motivatie, en soms echt geen substantie waar je iets mee kon beginnen in de bovenkamers. Die mannen en soms ook vrouwen konden daar echt niets aan doen, tegenwoordig is dat al veel beter gelukkig. En inderdaad is het interessant om te weten hoe dat alles geregeld wordt en nog mooier is als je het ook begrijpt.
Echt een groot probleem gaat worden al die mensen, die de boot op de een of andere manier missen, tevreden te houden.
Lijkt wel aardig zo'n vaste vergoeding voor iedereen, te veel om af te peigeren en te weinig om je echt te kunnen vermaken.
Er gaat toch niets boven interessant werk om de dag door te komen, ook nu nog steeds.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jan stolp »

Dat laatste wordt nog het allergrootste probleem!
Groeten
jan
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje »

Ik heb weinig verstand van dit soort bootjes met 40 mtr masten, maar qua innovatie doen ze wel lekker mee 8)
De loods (met oranje jas) had niet al te veel in te brengen :shock: , gewoon 1 om 1 V&A afmeren in de Zuidersluis met vletterlui :lol:
https://www.boatinternational.com/yacht ... ius--22361
Bijlagen
20171204_100206_resized_1.jpg
20171204_100206_resized_1.jpg (115.96 KiB) 3376 keer bekeken
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje »

Weer even "on topic" ,

Ik vaar nog steeds op bootjes met "onbemande" machinekamers.
De Cat's MAK's en Wärtsilä's hebben allemaal dusdanig veel alarmpuntjes waardoor er niet continue een Hwtk beneden dient te zijn.
Maar het rondje maken... daarvoor is nog steeds geen oplossing gevonden 8)
Als ouderwets meestertje zet ik een filter om voordat de toeter gaat!
Je kunt alle parameters aanpassen en kritischer stellen dan vereist maar, er zal te allen tijde na een melding fysiek actie ondernomen moeten worden.
Bij het zware olie bedrijf ben ik erg benieuwd hoe de zelfschietende seperatoren en smo filters zichzelf gaan herstellen 8)
Aardfouten, doorgeschavielde stroomkabels en bv vocht in regel- / stuurluchtleidingen.... hoe gaan ze dit binnen de komende 40 jaar automatiseren :)
Machinare nesse est!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

hoe gaan ze dit binnen de komende 40 jaar automatiseren :)
Binnen de komende veertig jaar... Je kunt maar beter op een termijn van tien tot twintig jaar gaan denken, Meestertje. Je volgt de ontwikkelingen klaarblijkelijk niet en dat is dan iets wat ik niet zo goed begrijp omdat je op dit moment nog vaart. Ben je dan niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen op je eigen vakgebied? Dat hoeft natuurlijk niet; je kunt ook denken: het zal mijn tijd wel duren en dat doet het waarschijnlijk ook wel. De generatie na jou krijgt hiermee te maken, maar als je nog een poosje mee moet of mag of graag mee wil, dan ga je het werkelijk nog meemaken, hoor. Binnen twintig jaar is het zover. Nu is dat ook binnen de komende 40 jaar, dat is natuurlijk waar. :wink:
Rolls-Royce, which is working on autonomous technology in the maritime sector, envisages a remotely-operated local vessel being in operation by 2020 and a remotely-operated autonomous vessel in international waters by 2025. Fully autonomous unmanned ocean-going ships could be around by 2035, it says.

In Japan, shipping companies are working with shipbuilders to develop self-piloting cargo ships, which could also be in service by 2025. In the Baltic Sea, the One Sea ecosystem project, founded in 2016, is aiming to enable fully remote-controlled vessels in three years and to achieve autonomous commercial maritime traffic by 2025.

Meanwhile, on a smaller size scale, one of the most ambitious timelines involves an effort by Automated Ships and Kongsberg Maritime to build Hronn, the first unmanned and fully automated offshore supply vessel, and have it on the water in 2018.
Als jij als eerste aan filters en separatoren denkt, dan denken de lieden die hier dagelijks aan werken daar immers ook aan? Je kunt dat allemaal heel simpel terugvinden in zeer recente publicaties van diezelfde lieden en dan hebben we het over Rolls Royce, Kongsberg en MUNIN.
En wat dacht je van de verzekeraars? Niet alleen van hull & machinery, maar ook van de P&I-clubs. Die volgen dit uiteraard op de voet en bekijken wat dit voor hun betekent. En die zien alleen maar voordelen.
De ongevallen met en aan boord van schepen zijn voor 75 tot 96 procent te wijten aan menselijke fouten. De grote Duitse verzekeraar AGCS - beter bekend als ALLIANZ - onderzocht 15.000 verzekeringsclaims en kwam daarbij tot de conclusie dat in 75 procent van de gevallen menselijke fouten de oorzaak waren. In geld uitgedrukt kwam dat neer op 1,6 miljard dollar. Dat is erg veel geld. Bij autonoom varende schepen heb je daar geen last van. Onbemande schepen zullen veiliger zijn dan de tegenwoordige bemande schepen.
Bemanningskosten vormen 10 tot 30 procent van de exploitatiekosten van een schip. Die kun je besparen, maar er is meer. Ga eens na wat die bemanning allemaal nodig heeft aan ruimte om aan boord te kunnen verblijven en te (over)leven, niet alleen leefruimte, maar ook ruimte voor proviand en drinkwater, verwarming, koeling, reddingsmiddelen en andere veiligheidsvoorzieningen. Dat valt allemaal weg. Gevolg: meer laadruimte. Als je geen rekening meer hoeft te houden met een bemanning en met de veiligheid van de bemanning, kun je heel anders bouwen.

Nogmaals: breng die termijn van veertig jaar maar gerust terug tot de helft. Nog even terug naar de separatoren en filters...

---------
MUN01.jpg
MUN01.jpg (116.34 KiB) 3306 keer bekeken
MUN02.jpg
MUN02.jpg (112.41 KiB) 3306 keer bekeken
Waarschijnlijk zullen er nog vele jaren lang een aantal mensen aan boord van die schepen meevaren. Maar werkelijk nodig zal dat niet zijn en dus hoeven dat ook geen hooggekwalificeerde mensen te zijn. Die zitten aan de wal. Misschien zullen er ook wel een paar hooggekwalificeerde mensen aan boord blijven, wie zal het zeggen? Het enige dat heel zeker is, dat is dat we aan de vooravond van grote veranderingen staan.

Voor het hele stuk van MUNIN waarvan hierboven twee delen van pagina's klik HIER en dan bovenaan.
----------


Plaats reactie