Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Theo, dat is best mogelijk die 85%. Maar het tabelletje (van MAK) dat ik geknipt en geplakt heb, staat 100 %. Ik moet nu even met moeder overste op stap. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. Blijft een interessant schip.
Zou dat nou zo moeilijk zijn, om jou mee te laten varen? Ik neem aan, dat met zo'n staat van dienst ze je nog niet zijn vergeten.

Grt.

Mario

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Ik zei 179, maar het is 176 en het verschil met 100% belasting is ook nog te verwaarlozen. :?

---------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Ik ben daar verzot op: verbruiken meten
Ja...daar hebben we het op andere topics ook al eens over gehad...
Ook ik, net zoals zo velen, heb dat ook vaak geprobeerd...
Maar zelfs bij een spiegelgladde zee zie je nog steeds de brandstofstand-aanwijzer heen-en-weer lopen, en grillig zijn in de daarbij horende cijfertjes...
Onder laboratorium-condities (aangepaste vaste omgevingstemperatuur en luchtdruk helpen al) kunnen ze dergelijke verbruiken (momentopnames) dan ook bewijzen.
En welke brandstof gebruiken ze daarbij ? Geen gasolie, denk ik.... Ik denk dan eerder aan GTL... (Gas To Liquid), met een iets hogere verbrandingswaarde...
Ja het gesjoemel met de brandstofcijfertjes....al-dan-niet eerlijk verkregen....
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Maar als simpele ziel begrijp ik iets niet.
Als we nu in de jaren 70 ongeveer 42 mensen nodig hadden om 10000 ton te vervoeren en daar nu in 2017 nog maar 8 voor nodig zijn, waar zit hem dan het voordeel?
Toen verdienden er 32 mensen meer hun brood met het vervoeren van deze lading ( en was het waarschijnlijk een stuk gezelliger aan boord )en ook toen werd er door de reders nog winst gemaakt.
Waar zit dan de economische innovatie ? Is dat dan alleen het elimineren van de mens in het proces? Zodat uiteindelijk de schepen geheel geautomatiseerd en autonoom kunnen varen? En welk voordeel hebben we dan uiteindelijk bereikt? Ik snap het echt niet.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Da's toch redelijk simpel, Chris ? Dat is een rekensommetje...
Stel, dat die bemanning gemiddeld in '70 een gage had van F 1000 p/mnd
Met alle belastingen en verzekeringen kost die gage voor de reder ongeveer het dubbele: F 2000 p/mnd
Als je nu door een investering voor automatiseringen van pakkumbeet F 250.000 32 man minder aan boord nodig hebt scheelt dat alleen op de lonen (behuizing en voeding en verminderd laadvermogen erbuiten gelaten) 32 x 2000 = F 64.000 PER MAAND ! Dus na slechts 4 maand heb je die investering terugverdiend, en daarna ga je alleen maar winsten draaien.
Nou zal -om 32 man minder te varen- dat op zo'n schip niet zomaar opgaan: een bewerkelijk schip met veel masten/bomen en Elleboog-McGreggor blijft een bewerkelijk schip, daarbij zijn de genoemde bedragen fictief,maar ik 'schilder het plaatje' even...
Als die rederij jouw eigendom, en dus jouw geld was, wat had jij dan gedaan ? Wanneer de concurrentie om je heen NIET kiest voor de gezelligheid aan boord en de werkgelegenheid ?
Een internationaal werkend bedrijf kan zich een dergelijke luxe (om het zo even uit te drukken) niet permitteren en zál mee moeten gaan in de nieuwe ontwikkelingen....
En met de toenemende aantallen van investeerders/aandeelhouders die alleen maar geld willen zien voor hun investeringen, heeft zo'n reder geen keus...

Innovatie is verplicht, zeg maar....
En zo'n voorbeeld als Theo aanhaalde is daar een sprekend voorbeeld van. Daar hebben investeerders wel zin in: goed verdienen, tegen minder investering en kosten

En verder nog even terugkomen op die personeelskosten: zoals ik al even aangaf zijn het niet alleen die gages..
Het zijn tonnen in gewicht aan accommodatie, hoger brandstofgebruik door grote windvangende accomodaties en overbodig geworden dekgerei, tonnen aan extra voedsel en drinkwater om 32 man extra mee te nemen, en 32 x 75 kg/persoon is ook bijna 2,5 ton (persoonlijke spullen en kledij erbij: 5 T ??).... kortom: tonnen meer laadvermogen en verminderde (lucht-)weerstand, dus minder brandstofverbruik....
En als je die laatste der NLse Mohicanen nou ook nog kan vervangen door buitenlanders die werken voor de gage uit die jaren 70'......
Dan is het sommetje voor de investeerder nóg duidelijker

In mien tiet op de Amstelburcht viel me die 'verminderde snelheid/brandstofverbruik' ook al op. Dat wás in die jaren '70...
Ik was "gewend" aan ca 1 pk/ton... Op de khv had een schip van 750T een motor van ca 750pk,en een 10.000T ghv-schip had ongeveer 10.000 pk...
Op de Amstelburcht (ik meen van 30.000T) trof ik echter 'maar' een motor aan van (ik meen) 8.500 pk.
Toen ik m'n verbazing daarover uitsprak zei 'men' "Het gaat om de kwantiteit (hoeveelheid), en niet om een geldverslindende snelheid bij bulklading"
En óf ze daar gelijk in hadden !
En nú geldt dat nog meer: snelle kleine lading gaat door de lucht of over de weg (vandaag besteld, morgen in huis); de grote massa hoeft niet zo snel, en schermt met de veel lagere transportkosten per gewichtseenheid
Nogmaals: innovatie is een must ! De aardkloot stopt ook niet met draaien, zowel om de as als om de zon
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------
Toch lopen er nergens werkeloze zeelieden en als het beroep strak grotendeels verdwijnt, worden de mensen die dan hun baan verliezen moeiteloos opgenomen in andere bedrijfstakken. Het werk verandert. De schillenman, de petroleumboer, de kolenboer, de groenteman, de bakker en de melkboer aan de deur, net als de schoenmaker, de slager en de scharensliep, ze zijn allemaal verdwenen.
Het hele beroep verandert - zoals heel veel beroepen razendsnel veranderen of volledig verdwijnen. Straks kun je opgeleid worden om zittend achter schermen vier of vijf schepen tegelijk te besturen of alleen maar in de gaten te houden. Zeeverkeersleider in plaats van luchtverkeersleider. Volg de vele programma's over robotisering; dat is soms bepaald griezelig. Maar het is niet te stuiten. Straks wordt de mens verbeterd door het implanteren van software. De brave new world is nu al werkelijkheid. Kijk HIER eens naar een van de vele voorbeelden. Klagen of zeggen dat het vroeger mooier en gezelliger was, mag best, niks mis mee, maar het helpt niet. Terugkijken is geen innoveren en de innovatie gaat gewoon door.

--------------
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus »

Maar verdient die reder dan nu meer per vervoerde ton dan vroeger? Of is het alleen maar het feit dat een ander het doet, en daarom moet jij ook? Dat is geen innovatie, dat is uitsluitend het gevolg van achter je concurent aanlopen. Begrijpelijk misschien, maar zeker geen verbetering ten opzichte van de verdwenen arbeidsplaatsen, laat staan de lol in het vak. Nogmaals, ik zie echt de verbetering niet.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

Nee, Chris...dat is het ook nog eens...
De markt, dat zijn wij allemaal, bepaalt dat...
Wij willen steeds goedkopere dingen in de supermarkt, en de handelaars dingen dan ook af op de transportkosten: de laagste tariefvrager wint...
...ten behoeve van de eisende markt: wij, dus....met z'n alluh... Wij willen niet betalen voor die bijkomende kosten van de producerende boeren of fabrieken, transporten, behandelingen, tussenhandel....
Wij zijn die oorzaak, met z'n alluh....
En já: de investeerders proberen er ook zoveel mogelijk aan te verdienen.
En die investeerder is óók nodig.....welke rederij kan zich de aanschaf van een tegenwoordig schip van tientallen miljoenen nog permitteren ??
Iedereen, dus ook wij als klant in de winkel, willen 'er' niet teveel voor betalen....
Ook wij kopen een Japannertje als auto, een Koreaantje als tv, en Indiase kleding....
Dus wie is nu de schuld van de verliezen van werkgelegenheid ?
De markt, Chris...de markt...
En dus MOET je innoveren om goedkoop te blijven, en te kunnen blijven produceren, of te kunnen leveren...
Want de markt betaalt niet voor arbeidsvreugde...dát zit in het individu
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Mooi gesproken meneer Vos.
Maar zonder deze marktwerking zou er weinig innovatie zijn en is het nu allemaal wel zo erg ?
Jan met de pet had het in mijn jeugd toch wel iets minder dan de jeugd nu en dan bedoel ik niet appeltjes jatten :) Mijn ouwe heer had geen auto, zelfs geen oud afgetrapt barrel.
Ik had geen fiets en in 1950 kreeg ik een gammele afgetrapte doortrapper levensgevaarlijk ding. Je woonde in een verwarmde kamer en verder was het in de keet steenkoud als het buiten vroor.
Allemaal mooi en idyllisch, je moet er wel van houden.
De gemiddelde Jan met de pet heeft het nu toch echt wel iets beter, ik bedoel niet makkelijker !
En ja we moesten de buit verdelen was afgesproken, dus de arme landen kregen er wat bij en dat gaat vanzelf van de rug van de rijkere landen.
Dus innoveren en aan de bak blijven is de enige manier om het vege lijf te redden.ik voel me wel happy nu, zonder je paspoort te hoeven tonen Europa door, met dezelfde munt betalen, prima. Het betekent wel dat er veel kansen voor anderen komen en die grijpen die kansen, dus Poolse chauffeurs, zeelieden uit lage loonslanden enzovoorts, we moeten er maar aan wennen.
En onze industrie kan slechts blijven bestaan door een stapje voor te blijven.
Wagenborg doet dit allemaal niet uit luxe verwacht ik, maar uit noodzaak en concurrentie overwegingen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de verdwenen arbeidsplaatsen
Hoeveel arbeidsplaatsen zullen dat helemaal zijn in de Nederlandse zeevaart? Er spelen immers al heel lang andere dingen? Al die heel gewone, vroeger zo solide kantoorbanen bij banken en andere administratieve diensten verdwijnen in zeer hoog tempo. Griekenland loopt erg achter, maar vorige week moesten mijn vrouw en ik even bij de bank zijn. We werden door een ons bekende medewerkster van die bank verwelkomd alsof ze ons in geen jaren had gezien. Dat klopte ook wel, want ik had al anderhalf jaar geen voet in die bank gezet. Waarom zou ik? Ik trek geld uit de muur en verder doe ik alles vanuit mijn kamertje, achter de pc. In Holland gaat dat nog veel harder.

Een bericht van vorig jaar september...

------------------Afbeelding

Je kunt wel zeggen dat dat niet klopt en dat het plezier in het werk verdwijnt, maar het is de realiteit. Een realiteit waar we allemaal aan meewerken.
Ik ben nu al twee keer in een hotel geweest waar geen receptie meer is zoals we dat altijd gewend waren: een balie met vriendelijke medewerkers erachter die je welkom heten. Dat is teruggebracht tot een mooie, ronde tafel met zes beeldschermen, toetsenborden en een creditcardmachientje. Vrijwel geen personeel meer. Een futuristische kamer met een tv die je - met je naam - van harte welkom heet en een tablet om alles te besturen wat er in die kamer te besturen valt. Prima hotel voor een prima prijs, zonder geouwehoer en gedoe. Prima voor één nacht. Als ik weer zoveel moest reizen zoals vroeger - tachtig tot honderd vluchten per jaar - zou ik toch liever in een gewoon hotel verblijven, maar dat gerobotiseerde voldoet ook prima voor waar het voor bedoeld is. Hoeveel arbeidsplaatsen zou dat daar schelen?
Zo zijn er talloze voorbeelden. We willen niet anders. We willen alles automatisch en snel. Digitaal. Met een app. Op een scherm. Straks ben je blij met je baantje als wachtsman op een verder onbemand varend schip. tot ook dat baantje verdwijnt. Heus, we gaan naar een basisinkomen voor iedereen en dan gewoon zitten niksen. Alles wordt keurig voor je geregeld.
Het is nu al zover dat "de computer" - cyberspace - meer van je weet dan jijzelf, je ook veel beter kent dan jij jezelf kent en betere beslissingen over je leven kan nemen dan jijzelf kunt doen. We beseffen dat alleen nog niet en willen er waarschijnlijk ook nog niet aan. Maar het gaat wel gebeuren.
Wagenborg doet dit allemaal niet uit luxe verwacht ik, maar uit noodzaak en concurrentie overwegingen.
Afbeelding

Dat komt helemaal goed met Wagenborg, hoor, maar inderdaad: het beeld van die graaiende reders die de arme zeeman uibuiten, is niet helemaal juist.
---------------


Plaats reactie