Innovatie
Re: Innovatie
't Is dat ik je hoog heb zitten Harry, maar dit is toch haast niet te geloven. Vertrouwen op een scherrumpie voor het functioneren van (belangrijke) appendages. Hoeveel mogelijke fouten zitten er niet tussen het kleppie en de uitlezing: de sensorwerking, de sensorcalibratie, de bedrading v.d. sensor, de draad/multiplex-verbinding tussen klep en de ECR, de verwerking van het signaal in de ECU (Electronic Control Unit, zo noem ik het maar even omdat het ook zo in mijn auto heet), de programmatuur om het verwerkte signaal om te zetten naar een begrijpelijke uitlezing. En ik ben vast nog wel wat vergeten.
Maar aan de andere kant, bij b.v. een grote Boeing kan je alle functionaliteit echt niet meer met het handje controleren en moet je ook vertrouwen op de computer(s).
Adri
Maar aan de andere kant, bij b.v. een grote Boeing kan je alle functionaliteit echt niet meer met het handje controleren en moet je ook vertrouwen op de computer(s).
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Innovatie
Ik kan je niet verder helpen met " geloven" Adri, dat is niet mijn expertise. Ik heb me tijdens mijn werk voornamelijk druk gemaakt met " feitelijke en ook tastbare zaken".Terwijl bij het overgrote deel van surveys, zowel op schepen als in de offshore, de zaken veelal " redelijk voor elkaar" worden bevonden kom je soms situaties tegen waarvan je je dan het e.e.a. " afvraagt". Ik heb al lang geleden geleerd dat " omdat iets moeilijk is om voor te stellen" ; dat er dan vrijwel altijd wel personen zijn die een veeeel flexibeler en ook veeeel breder voorstellingsvermogen hebben dan ik. Ik zie dat hier vrijwel elke dag " On TV"maar dit is toch haast niet te geloven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Innovatie
Hallo Harry,Harry G. Hogeboom schreef: ↑15 mar 2018 03:43 Ik mocht het nog net meemaken dat we in 1962 waren "ondergebracht", deels in het gebouw Ambachtschool bij de spoorwegovergang richting Olst en in de "barakken" aan de overkant van de straat.
Ik heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten, ik
dacht alleen in de Veerallee in Zwolle.
Ik heb daar van '49 tot '52 een opleiding voor smidsbankwerker gehad ( niet afgemaakt ) van o.a.
Henk Ronteltap, was leraar lassen, vuur- en plaatwerken ('smeden') aan de Ambachtsschool op de hoek van de Mimosastraat en de Hortensiastraat.
In begin '62 maakte ik een reis met de Muiderkerk.
Hier een foto van je oude school.
Aaait Vedan, goud goan.
M.v.h. Bertus.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Innovatie
D'r zijn wel meer zaken van mij die jij niet weet Bartus en dat wou ik maar zo houden voorlopig. Maar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".Ik weet niet beter dan dat de SvS tot 1963 in de bewuste Ambachtschool EN de barakken aan de andere kant van de straat, was onder gebracht. Het nieuwe SvS schoolgebouw was onderdeel van de toenmalige MTS, aan de andere kant van't darp, later dus het Deltion college, welke we voor het 1963-1964 schooljaar betrokken. Ik heb dat dus toen " allemaal meegemaakt"voor ik in 1964 mijn ouwe fiets in de Willemsvaart flikkerde en wat later naar zee ging op de " Forest Hill"....eeen Reus uit Heusden Ik heb ook nog les in smeden en andere metalen zaken gehad van Dhr. Ronteltab R.I.P.( met een B en niet met een P zei hij dan!!) de beste kerel was EN oer sterk EN was een " Meester in zijn vak". Bankwerken kregen we van Dhr. Bresser R.I.P. en Electrische montage van Dhr. Piet van Harten R.I.P.Ik heb hier nog een knap ogende en blank gelakte bankschroef kompleet met geharde en gekartelde bekken etc. in de werkplaats staan voor goede sier, toendertijd voor 100% zelf gefabriceerd onder het gezag van Dhr. Bresser, e.e.a. om me er af en toe aan te herinneren dat ik vroegaaaah m'n klauwtjes niet verkeerd had staanIk heb nooit geweten dat je op de Ambachtschool in Zwolle hebt gezeten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Innovatie
Harry G. Hogeboom schreef: ↑15 mar 2018 22:06Hoi BBB Harry, ik waande mij even een kampenaar want dieMaar ik heb ook nooit OP de Ambachtschool in Zwolle gezeten. Vandaar mijn opmerking van " onder gebracht".
ligt niet in het ziekenhuis, maar OP het ziekenhuis,
Als ik mij nog goed herinner had Dhr. Ronteltab stekeltjes haar
een een paar flinke kolenschoppen aan z'n lijf.
Groeten,
Bertus.
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Innovatie
SWZ Maritime februari ligt alweer een tijdje op de leestafel met daarin het 2e artikel betreffende autonome schepen. Hier een samenvatting.
Het opent met de opmerking dat ontwerpers van onbemande schepen te eenvoudig voorbij gaan aan preventief onderhoud/inspectie welke een bemanning uitvoert op een bemand schip maar die datzelfde schip wel degelijk operationeel houden. Denk aan V+D die even de moeren en lagers van zijn camper “voelt”.
Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.
Het runnen van een schip op afstand zal, als alles goed gaat, net zo interessant zijn als kijken hoe het gras groeit. Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie die een juiste beslissing alleen maar moeilijker maken. De enige oplossing is het schip echte autonomie te geven waarbij het door AI in staat is zelf beslissingen te nemen. Bijkomend voordeel hiervan is dat de data stroom richting wal flink afneemt.
Wat de scheepvaart in tegenstelling tot de luchtvaart node mist is standaardisatie van de bedieningsorganen. Dit is zelfs al een probleem op de huidige bemande schepen. Het vergt tijd en training voordat men met de huidige moderne schepen en geïntegreerde brugsystemen uit de voeten kan. Een stap in die richting is het feit dat je voor Ecdis al een “type specific” training moet hebben gevolgd.
Al eerder genoemd is ook aanpassen wetgeving en dan met name bij wie de verantwoordelijkheid ligt in het geval van een calamiteit. Schrijver vind zelfs dat alleen hierom onbemande schepen op korte termijn niet rond zullen varen tussen bemande.
Waar we ze wel zullen zien is in markten die in afgeschermde condities plaatsvinden bv bij inspectie van windparken.
In “Dredging &Port Construction” van maart staat een artikel dat ook Damen samen met o.a. BV, Loodswezen en enkele ministeries zich bezig gaan houden met het ontwerpen/testen van een autonoom schip. Ook zij kijken naar inspecties en windpark support schepen. Kustwachttaken zouden ook zo uitgevoerd kunnen worden. Ook zij zien in dat het veiligheids vraagstuk het grootst is en zullen dit vooral vooraf proberen op te lossen met simulaties aan de wal. Het eerste autonome schip zou medio 2019 moeten varen, niet nieuw maar een bestaand offshore schip.
In de “Telegraph” van maart staat nog een stukje waarin Transas beschrijft hoe het een AI systeem wil koppelen aan de besluitvorming op de brug gebaseerd op “Big Data in the cloud“ verzameld van andere schepen/stuurlui die eerder dezelfde route voeren. A-suite heet het en gekoppeld aan een hydrodynamisch model van het schip en “Collregs” zou dit een geavanceerd besluitvormings advies moeten geven.
M.v.g.
Wim
Het opent met de opmerking dat ontwerpers van onbemande schepen te eenvoudig voorbij gaan aan preventief onderhoud/inspectie welke een bemanning uitvoert op een bemand schip maar die datzelfde schip wel degelijk operationeel houden. Denk aan V+D die even de moeren en lagers van zijn camper “voelt”.
Volgt de constatering dat onbeperkt data verkeer tussen een schip en een remote operator op zee nog niet mogelijk is dan wel enorme kosten met zich mee brengt, alles moet immers via een satelliet en de bandbreedte van nu beschikbare abonnementen is ontoereikend om b.v een permanente video link van het buitenbeeld te onderhouden.
Het runnen van een schip op afstand zal, als alles goed gaat, net zo interessant zijn als kijken hoe het gras groeit. Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie die een juiste beslissing alleen maar moeilijker maken. De enige oplossing is het schip echte autonomie te geven waarbij het door AI in staat is zelf beslissingen te nemen. Bijkomend voordeel hiervan is dat de data stroom richting wal flink afneemt.
Wat de scheepvaart in tegenstelling tot de luchtvaart node mist is standaardisatie van de bedieningsorganen. Dit is zelfs al een probleem op de huidige bemande schepen. Het vergt tijd en training voordat men met de huidige moderne schepen en geïntegreerde brugsystemen uit de voeten kan. Een stap in die richting is het feit dat je voor Ecdis al een “type specific” training moet hebben gevolgd.
Al eerder genoemd is ook aanpassen wetgeving en dan met name bij wie de verantwoordelijkheid ligt in het geval van een calamiteit. Schrijver vind zelfs dat alleen hierom onbemande schepen op korte termijn niet rond zullen varen tussen bemande.
Waar we ze wel zullen zien is in markten die in afgeschermde condities plaatsvinden bv bij inspectie van windparken.
In “Dredging &Port Construction” van maart staat een artikel dat ook Damen samen met o.a. BV, Loodswezen en enkele ministeries zich bezig gaan houden met het ontwerpen/testen van een autonoom schip. Ook zij kijken naar inspecties en windpark support schepen. Kustwachttaken zouden ook zo uitgevoerd kunnen worden. Ook zij zien in dat het veiligheids vraagstuk het grootst is en zullen dit vooral vooraf proberen op te lossen met simulaties aan de wal. Het eerste autonome schip zou medio 2019 moeten varen, niet nieuw maar een bestaand offshore schip.
In de “Telegraph” van maart staat nog een stukje waarin Transas beschrijft hoe het een AI systeem wil koppelen aan de besluitvorming op de brug gebaseerd op “Big Data in the cloud“ verzameld van andere schepen/stuurlui die eerder dezelfde route voeren. A-suite heet het en gekoppeld aan een hydrodynamisch model van het schip en “Collregs” zou dit een geavanceerd besluitvormings advies moeten geven.
M.v.g.
Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Innovatie
En Wim, waaaar heeft die persoon dan geleerd en voldoende ervaring op gedaan om met die problemen "uit de voeten te kunnen?"Bij serieuze problemen zal een operator op afstand overspoeld worden met informatie etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Innovatie
Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen. Daarom is "op afstand besturen" slechts een slechte tussen oplossing want de ervaren mensen zullen uiteindelijk niet meer voorhanden zijn.
Werkelijk autonome schepen met eigen beslis bevoegdheid (tot op zekere hoogte) en zelflerend vermogen kunnen het waarschijnlijk beter.
Maar je kunt je afvragen of zo'n schip halverwege de reis zichzelf misschien wijs maakt dat wij al die onzin die in al die containers zit niet nodig hebben en zichzelf de grond in boort
Werkelijk autonome schepen met eigen beslis bevoegdheid (tot op zekere hoogte) en zelflerend vermogen kunnen het waarschijnlijk beter.
Maar je kunt je afvragen of zo'n schip halverwege de reis zichzelf misschien wijs maakt dat wij al die onzin die in al die containers zit niet nodig hebben en zichzelf de grond in boort
"Beauty is in the eye of the beholder"
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Innovatie
Dat mag niet, je moet eerst toestemming aanvragen of je het schip mag afzinken of ergens op een strandje kan afmeren.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Innovatie
.Alleen hij/zij die zelf gevaren heeft op bemande schepen
Waarom moet ik nu denken aan " Gien zaaaand, gien vreeet'n"??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"