Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Ik zie geen dynamo en weet niet wat dat ding tussen de spaken is.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Redelijk simpel, ding tussen de spaken is een magneet, in het lampje zitten LEDs, een forse condensator en een spoel.
Het is weinig anders dan de dynamo die je tegen je band drukt, alleen zijn de componenten uit elkaar gehaald.
De draaiende magneet uit de dynamo is aan de spaken gehangen, de spoel uit de dynamo heeft wat extra delen gekregen, waaronder een condensator om de energie tijdelijk op te slaan.
De LEDs omwille van hun energiezuinigheid tov een gloeilampje.

Met het draaien van het wiel geeft de magneet de spoel af en toe een oplazer, de diode maakt er gelijkspanning van, de condensator slaat het overschot tijdelijk op en de LEDs maken er licht van.

Moeilijker dan dat gaat het niet worden.
Zelfs een vrouw als ik snapt dat.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof »

Wel mooi, geen geklooi met batterijen meer
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------

-----------Afbeelding


De ontwikkelingen op het terrein van steeds verder geautomatiseerde en op den duur autonoom varende schepen gaan zeer snel. Als je alleen maar let op de berichten die zo nu en dan in de maritieme pers verschijnen, valt dat niet zo op, maar als je het wat nauwkeuriger gaat volgen en een paar alerts instelt, blijken er bijna continu symposia en conferenties over het onderwerp te worden gehouden. Op deze bijeenkomsten komen niet de minste mensen uit de shipping industry aan het woord en geven bedrijven met klinkende namen acte de présence, allemaal partijen die een reputatie hoog te houden hebben en die daarom bezwaarlijk maar een eind weg kunnen gaan staan kletsen en fantaseren. Wat daar wordt gepresenteerd, is gebaseerd op feiten, op recente ontwikkelingen, op eigen onderzoek en ervaring. Ik zeg dit om te voorkomen dat er opmerkingen komen over nerds die nog nooit zelf hebben gevaren, die het allemaal uit een boekje hebben en daarom niet weten wat er allemaal bij komt kijken om een schip van A naar B te brengen en wat er allemaal mis kan gaan. Nou ja: wat er vroeger allemaal mis kon gaan en ook regelmatig misging. Vroeger, toen geluk nog heel gewoon was.

-----------------------------------------------Afbeelding

Zo wordt er in juni in Amsterdam al voor het derde achtereenvolgende jaar het driedaagse Autonomous Ship Technology Symposium gehouden. Op dit symposium dat van 27 tot en met 29 juni 2018 in de RAI in Amsterdam wordt gehouden, komen opnieuw een aantal experts op dit gebied aan het woord waaronder mensen van Rolls Royce, Wärtsilä, DNV-GL, Maersk, ABB, Fraunhofer CML en nog vele anderen.
Bij een vorige gelegenheid, ik meen afgelopen juni, kwam het AAWA Project van Rolls Royce uitgebreid aan bod. Wie het symposium zou willen bijwonen: drie dagen lang toegang tot alles kost € 1850 + btw. Maar, dan zijn de hapjes en de drankjes wel inbegrepen. :shock:
Wie zich op een gemakkelijke en goedkope manier goed op de hoogte wil stellen van de stand van zaken en de ontwikkelingen, moet deze PDF van 88 pagina's downloaden en lezen. Het heeft voor mij weinig zin om dat hier uitgebreid uit de doeken te gaan doen. Wie het werkelijk interesseert, downloadt en leest die pdf zelf wel en aan wie het weinig of niet interesseert, is die moeite niet besteed.

-----------------------------------------------Afbeelding

Toch gebeurt er nog zoveel meer dat interessant is. Neem nou bijvoorbeeld platooning. Dat was een voor mij totaal nieuw begrip, maar dankzij het internet en mijn zoeken naar informatie voor dit topic, ben ik nu aardig op de hoogte. Platooning werd tot voor kort in verband met automatisering vooral gebruikt voor trucks: je laat één bemande truck volgen door twee of drie trucks zonder chauffeur. Daar wordt op verschillende plaatsen in Europa, in Australië en in Singapore op dit moment al druk mee geëxperimenteerd. Alle bekende truckfabrikanten doen eraan mee; Scania, Volvo , DAF, Mercedes, Toyota. De trucks in Singapore transporteren containers tussen twee terminals, een vrij korte afstand. In Australië gaat het om zeer lange afstanden. Google op "platooning trucks" en in no time ben je helemaal op de hoogte.

--------Afbeelding--Afbeelding

Het ligt uiteraard voor de hand dat er ook bij schepen aan platooning wordt gedacht: laat één bemand schip volgen door een aantal onbemande. Stel je eens voor: zo’n Triple-E van Maersk met een crew van 20 man die wordt gevolgd door zes speciaal ontworpen en belangrijk goedkopere onbemande schepen. Je spaart zomaar honderdtwintig man uit. Dat tikt aan, hoor. Je moet eens nagaan wat je op een onbemand schip allemaal niet nodig hebt. De kosten voor bemanning vormen ongeveer 40 procent van de totale exploitatiekosten van een schip terwijl dit op bepaalde types schepen kan oplopen tot maar liefst 60 procent van de totale kosten. Gages, voeding, verzekering, reiskosten. Hoe anders, hoeveel goedkoper kun je een schip bouwen als je geen rekening meer hoeft te houden met de veiligheid en het comfort van de bemanning. Doordat je dit allemaal uitspaart en het bouwen van een onbemand schip aanzienlijk minder kost dan een bemand schip met hetzelfde laadvermogen, is het denkbaar dat het voordelen zou hebben om vooral bij containerschepen niet langer te streven naar steeds groter. Met twee kleinere schepen ben je flexibeler dan met een zo'n groot monster. Ergens zal daar een gemiddelde voor worden gevonden.

Het NOVIMAR-project van de Europese Commissie houdt zich met platooning van schepen bezig. Onder leiding van het netwerk Netherlands Maritime Technology (NMT), werken negen Europese landen vier jaar lang aan dit project. Ze hebben een budget van 8 miljoen euro waarvan de afdeling Maritieme & Transport Techniek (M&TT) van de TU Delft 8 ton toegewezen heeft gekregen. Zo gebeurt er heel wat. Helemaal bovenaan deze bijdrage zie je de timeline van Rolls Royce. Die begint bij 2020. Over twaalf dagen gaan we 2018 in. Aan die timeline zal niet veel gaan mankeren, denk ik. De wet- en regelgeving heeft hierbij alle aandacht; de verwachting is dat die gelijke tred zal houden met de ontwikkelingen. Dat wil zeggen: als de techniek er helemaal klaar voor is en de prototypes hebben geslaagde proefvaarten gemaakt, zal de wet- en regelgeving er ook zijn.

-----------------------------------Afbeelding

Misschien aardig om de gedachten eens over het volgende te laten gaan. Als je het verzoek zou krijgen om eens goed na te denken en daarna je mening te geven over hoe een onbemand - of minimaal bemand - schip eruit zou moeten zien en hoe dat voortgestuwd zou moeten worden om de hoogste graad van bedrijfszekerheid te hebben, waar zou je dan allereerst aan denken? Over de automatisering hoef je je geen zorgen te maken; daar zijn andere grote geleerden voor. Ook de navigatie is geen probleem, dat kan de computer feilloos overnemen.
Ik zou kiezen voor een hybride voortstuwing; in het achterschip 4 generatoren in twee, brandvrij gescheiden machinekamers, twee elektrische Azipods of een soortgelijk systeem zoals de Siemens Schottel roerpropellers.

---------------------------------Afbeelding

In het voorschip een aparte generatorruimte met twee generatoren die twee intrekbare boegschroeven aan kunnen drijven. Deze moeten zo draaibaar zijn en voldoende vermogen hebben om het schip eventueel naar zijn bestemming of noodhaven te kunnen brengen. Brandstof voor de motoren: mogelijk aanvankelijk nog diesel, maar daarna LNG, terwijl nog later brandstofcellen gebruikt zullen worden. Zomaar een beginnetje. Iets om over na te denken.

---------------------------------
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d »

Jinny kan het mooi duidelijk uitleggen, zelfs ik snap het :lol:
aardbewoner
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2011 17:14
Locatie: Diemen

Re: Innovatie

Bericht door aardbewoner »

Het komt er zeker, alleen wat doet men tegen piraten die aan boord komen of de computer kapen en het schip naar een haven naar keuze sturen.Voorzie al dat je niet meer met kleine schepen kan varen,omdat die bigboats gewoon vol vooruit gaan op de kortste lijn naar de bestemming.Jij bent klein en ik ben groot opzij dwerg.Men zal ook de definitie van brand werend moeten bijstellen i.p.v. Uren zal het dagen brandwerend moeten zijn.De aanvaartijd van een blusboot is nu eenmaal iets langer dan op land.Blussen met zeewater is niet voor alles een oplossing.Voorbeeld brand in besturings ruimte,blusinstallatie begint te pompen,hierdoor raakt de computer defect,gevolg de blus installatie blijft pompen,dag later schip gezonken.Ander probleem is de betrouwbaarheid van de onderdelen zowel technisch als ingebouwde backdoors, zeker wat computers betrefd,denk ook terug aan het verstoren/verdraaien van de gps signalen,had grootte gevolgen.Het komt er aan maar tot welke prijs en risico.
mijn 2 ct
Water is Nat !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------
Tja...
Wie zich op een gemakkelijke manier goed op de hoogte wil stellen van de stand van zaken en de ontwikkelingen, moet deze PDFvan 88 pagina's downloaden en lezen. Het heeft voor mij weinig zin om dat hier uitgebreid uit de doeken te gaan doen. Wie het werkelijk interesseert, downloadt en leest die pdf zelf wel en aan wie het weinig of niet interesseert, is die moeite niet besteed.
Brand? Blussen met zeewater? Waarom niet blussen met CO2 en halon? Je hoeft geen rekening te houden met de veiligheid van mensen, dus je kunt maar raak blussen. Waarom op een onbemand schip niet alle ruimtes die daarvoor in aanmerking komen vullen met inert gas? Ook leuk voor piraten, als die al kans zouden zien om aan boord en ergens binnen te komen. Twee neusjes vol inademen en je weet van niks meer.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Piraten en blussen zie ik ook niet als een probleem, net als Theo.
Mijn grootste bezwaar blijft de mechanica.
Als men het risico accepteert dat er af en toen een schip met lading verloren gaat wegens mankementen aan de voortstuwing dan is er weinig wat in de weg staat.
En inderdaad, software, backdoors.
Zodra men kans zal zien om de besturing te kraken vaart het schip daarheen waar men wilt.
Daarna is het gewoon lossen geblazen.
En de ruimtes met inert gas, als het ding eenmaal ergens ligt sturen ze er wel een paar sukkels op af om er een gaatje in te boren ter ventilatie.
Sukkels zat.
Na afloop stort je de sukkels in het ruim en laat je de restanten ergens afborrelen...

Als ik crimineel zou zijn zou ik daar niet teveel hartzeer over hebben...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------
Niemand neemt de moeite om die pdf eens te lezen. Niet dat me dat verrast, maar het zou toch zeer verhelderend kunnen zijn. Of is er iemand die denkt dat over dit soort zaken nog niet is nagedacht? Over piraterij? Over hacken?
Ja, we nemen ook het risico dat er een viermotorig vliegtuig met driehonderd mensen boven zee verloren kan gaan omdat alle vier de motoren uitgevallen zijn, dus waarom zouden we dan niet het risico nemen dat op een onbemand schip met alleen maar containers alle vier de generatoren uitvallen? Die generatorruimte in het voorschip en die intrekbare - of liever uitklapbare - boegschroeven die als noodvoortstuwing kunnen dienen, heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Daar zijn ontwerpen voor.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny »

Ik had het gelezen Theo, maar het had me niet echt volledig overtuigd.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie