Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 08 nov 2017 08:52

----------------------

-----------------------Afbeelding

In april van dit jaar schreef ik op "Groninger Scheepsbouw" naar aanleiding van de mooie foto's die Bert Romeling daar plaatste van de nieuwe EGBERT WAGENBORG...
Ik kijk daar met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.
Nu heeft Wagenborg Shipping met dit schip de KVNR Shipping Award 2017 gewonnen, de prijs die de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging elk jaar uitlooft. Dat doet me goed, niet alleen omdat ik de rederij die mij zovele jaren zo goed heeft behandeld nog altijd een zeer warm hart toedraag, maar ook omdat ik als zeer oud-gediende toch nog steeds aardig kijk (b)lijk te hebben op wat nieuw en interessant en belangrijk is in de scheepvaart. :wink:

Roepen dat het toch zo lelijk is en dat geen mens daar op zou moeten gaan varen, is voorbijgaan aan de werkelijkheid, aan de innovatie in de scheepvaart. Dit is iets bijzonders en dan bestaat er geen mooi of lelijk meer. Dit is het. Dit is één van de aspecten van de toekomst van de scheepvaart. Nog even en dan vaart zoiets onbemand. Je ziet dat zelfs bij een schip als dit al heel dichtbij komen. Ik schreef toen ook - al ging dat dan wel over de niuwe loodsboten, maar dat maakt in dit verband weinig uit ...
Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?
En wat lees ik nu...
Vanaf de wal kan de rederij de Egbert Wagenborg monitoren. Technici kunnen door nieuwe informatiesystemen problemen op afstand verhelpen.
De "brave new world" komt met rasse schreden naderbij.

Waarom kreeg Wagenborg deze prijs?
De jury roemt de rederij omdat het bedrijf heeft teruggegrepen naar de basis van een schip door ‘weg te laten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie’.
... de KVNR Shipping Award 2017 voor het vrachtschip Egbert Wagenborg van het nieuwe type EasyMax met de slogan ‘Easy to operate, maximum performance'. Wagenborg ging bij het ontwerp van de EasyMax terug naar de basis door weg te laten wat niet essentieel is. ‘Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie. Het breed inzetbare schip is in Nederland gebouwd en heeft al veel toegevoegde waarde voor Nederland gecreëerd als het gaat om kennis en werkgelegenheid', aldus de jury van de redersvereniging.
Ik blijf het met interesse volgen en ik blijf met bewondering naar die nieuwe schepen kijken. Maar ook word je dan weer met de neus op de werkelijkheid gedrukt en dan past daat maar één citaat bij...
I remember my youth and the feeling that will never come back any more – the feeling that I could last for ever, outlast the sea, the earth, and all men; the deceitful feeling that lures us on to joys, to perils, to love, to vain effort – to death; the triumphant conviction of strength, the heat of life in the handful of dust, the glow in the heart that with every year grows dim, grows cold, grows small, and expires – and expires too soon, too soon – before life itself.

Joseph Conrad (1857-1924)
Marlow in Youth
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 08 nov 2017 11:06

Mooi verhaal, ik ben het daar helemaal eens. Ik ben blij getuige geweest te zijn, van deze veranderingen op allerlei gebied. Ik heb ook vaak geroepen, dat kan niet en dat komt er nooit. Achteraf gezien, was dat kortzichtigheid. Ik sta daar nu op mijn oude dag heel anders in. Ik sluit niets meer. Ik ben benieuwd in welk tempo dit doorgaat en waar dit gaat eindigen. Wat zal dit betekenen voor onze maatschappij en samenleving ?

Ik kan bijna hysterisch genieten van een foto van een oude Liberty, maar tegelijkertijd verdiep ik me nog in alle veranderingen die gaande zijn op technisch gebied in de transportsector.

Ik hoop, dat mij nog enige tijd gegund is om hier van te genieten. Het laatste citaat echter, is en blijft eeuwig van toepassing.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5674
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 08 nov 2017 14:14

Innovatie is er altijd al geweest, en dat wordt natuurkundig evolutie genoemd...
Sinds de 1e Batavier hier in deze contreien op een omgevallen boomstam de Rijn af kwam zakken, zat die er -als hij enigszins op mij lijkt- met een grijns van oor-tot-oor te genieten en te bedenken hoe hij iets dergelijks kon gebruiken...
Overal ter wereld werd al-naar-gelang de plaatselijke omstandigheden bruikbare- of esthetisch verantwoorde- varianten op bedacht.
Sinds de industriele revolutie, en vooral door de beide wereldoorlogen, kwam die innovatie in een gigantische stroomversnelling, die op haar beurt weer werd aangezwengeld door de digitalisering....
De glasvezel en alternatieve energiebron is nu een 'nieuw gebied' wat eveneens weer vele veranderingen en aanpassingen zal opleveren...
Ja ! Mooi dat we dat allemaal mogen overzien !
Mensen zijn uit oerinstinct wat wantrouwend over veranderingen, maar 'onze tiet' heeft daarin driftig meegewerkt.
Onze (over-) grootouders hebben de 1e fiets, trein, stoomschip, electriciteit, auto, radie, tv, (en als ze dan nog in leven zijn:) automatisering, en digitalisering meegemaakt... Dat zijn maar 2 a 3 generaties !
Ik vond die m2-schepen al mooi, en Theo had ook gelijk met deze Wagenborg-bootjes. Maar Wagenborg was vroeger heel wat behoudender dan nu: nu zijn ze grensverleggend bezig. En dus bestaat Wagenborg ook nog steeds....
"Wie op z'n lauweren rust, verkreukelt ze..."
We gaan hoop ik nog héél veel van dat soort vernieuwingen zien.
En dan discussieren we er hier over of ze net zo mooi zijn als ze vroeger waren
(maar als je nu even over je schouder naar je vrouw kijkt, of even in de spiegel kijkt, weet je dat de continuatie van schoonheid ook een illusie is... :lol: )
Greetz!
Jan DB Vos

Chris.dus
Berichten: 198
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus » 08 nov 2017 15:36

Mooi of lelijk zal altijd een discussiepunt zijn. Maar voor een rederij telt tegenwoordig bij de bouw van een schip nog maar 1 ding, en dat is : hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een schip bouwen dat zo veel mogelijk lading mee kan nemen en dat met zo min mogelijk bemanning kan vervoeren. Dat is natuurlijk economisch gezien geen slecht idee, maar vanuit het oogpunt van " het oog wil ook wat " en " mensen hebben ook nog een baan nodig " een rampzalig scenario. Natuurlijk werden er ook in het verleden vanuit economisch oogpunt schepen ontworpen, maar toen had men ook nog oog voor wat niet essentiele zaken aan boord, bv een teak dek op het sloependek, of wat extra hoge masten, gewoon omdat het beter smoelde niet omdat het echt noodzakelijk was.
Er zullen m.i. niet veel mensen zijn die dit soort schepen echt mooi vinden, en als je een schip al de kwalificatie mooi of lelijk wilt geven moet je gaan kijken wat de meerderheid van de mensen van een bepaald schip vinden. Vind de meerderheid hem mooi, dan is zij mooi. Persoonlijk kan je daar natuurlijk heel anders over denken, maar als criterium voor mooi of lelijk is dat de enige norm. En de bezoekers aantallen bij de diverse sail en stoomdagen in dit land tonen toch wel aan wat wij ongeveer mooi vinden, en daar vallen dit soort " schepen " toch echt niet onder. Technologisch en economisch zal het best wel een hoogstandje wezen, maar het lijkt me een ramp om op te moeten varen. Maar goed, er zal straks waarschijnlijk geen Nederlander aan boord zitten om zich hier druk over te maken, en die enkele Oekrainer die straks de machinekamer af en toe in mag wordt vanuit kantoor aangestuurd tijdens het varen..
Wat een lol. Loopjongen voor een puisterige nerd die achter de computer zit op kantoor.
Hebben ze soms ook overal al cameras geplaatst zodat ze op kantoor alles lekker in de gaten kunnen houden? Of is dat de volgende stap op het volgende bouwproject?
Kunnen we overal weer kooigordijntjes introduceren, zodat je stiekem in je kooi nog een biertje kunt pakken zonder gezien te worden.
Nee, economisch zal het allemaal wel kloppen, maat het is er toch echt niet gezelliger op geworden.
.

Mathieu
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Scharnegoutum

Re: Innovatie

Bericht door Mathieu » 08 nov 2017 16:17

Chris.dus schreef:
08 nov 2017 15:36
, maar het lijkt me een ramp om op te moeten varen. Maar goed, er zal straks waarschijnlijk geen Nederlander aan boord zitten om zich hier druk over te maken, en die enkele Oekrainer die straks de machinekamer af en toe in mag wordt vanuit kantoor aangestuurd tijdens het varen..
Wat een lol. Loopjongen voor een puisterige nerd die achter de computer zit op kantoor.
Spijker op zijn kop Chris, ik zit er nog midden in en kan niet anders zeggen dat de lol er zo wel afgaat. Het begon met een onderhoudssysteem op de computer, valt wat voor te zeggen en kan best een goede hulp zijn. Maar er doemen dan 2 problemen op. 1. het onderhouds systeem wordt opgezet door kantoorsmurfen waarvan de meeste helemaal niets met schepen of techniek hebben laat staan ervaring met het werk dat uitgevoerd moet worden. Gevolg is een hele lange waslijst waarvan 90% gewoon onder het wachtlopen vallen. Elke dag afvinken dat je de startluchtflessen gedraind hebt wordt je niet blij van, net zo goed als elke week alle pers en zuigafsluiter op hun werking controleren en van een likje vet voorzien.
Wat ik echter nog erger vind is dat ik tegenwoordig jonge machinisten aan boord krijg die alleen nog maar naar iets kijken als het balletje in het onderhoudsprogramma rood kleurt, gewoon rondlopen en je ogen/oren/neus gebruiken is er steeds minder bij. De goede, die er ook zijn, daar gelaten. Inmiddels al de eerste in de MK gehad die de gehele dag met oordopjes in naar zijn MP 3 zat te luisteren.
2 punt is dat men het systeem bijna heilig verklaard heeft, op het kantoor kijkt men mee en als alles groen is is het goed. Of de controle of het onderhoud echt plaats gevonden heeft of dat een wtk in de controle kamer aller goed gemaakt heeft is soms de vraag.
Maar goed, ik mag nog 20 jaar en ben benieuwd hoe het er dan aan toe gaat.

Mathieu.

v+d
Berichten: 4767
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 08 nov 2017 16:37

Ahoy Mathieu, over 20 jaar vaart dat schip helemaal vanzelf, ben jij met pensioen (als je mazzel hebt) en ben ik vertrokken via de lange pijp :wink: .
Zelf vind ik wel dat wij in een mooie tijd leven, wat je zoekt vindt je ogenblikkelijk via het internet, dat hadden we vroeger niet. Je was al blij als alle informatie vanaf nieuwbouw nog aan boord was en dat je voorgangers er geen puinhoop van gemaakt hadden.
Wellicht moet je nu scheepsbouwer worden in plaats van schipbeweger, dat kan nu boeiend werk zijn en ook wel uitdagend lijkt mij. Het automatiseren van zo''n schip is toch een hele uitdaging en niet alleen voor programmeurs. Het werktuigbouwkundige deel moet toch ook kloppen.
Lelijke schepen wat uiterlijk betreft, dat wordt alleen maar erger, maar wel doelmatig en dat is waar het geld mee verdiend moet worden.
Ik heb op mooie jachten met teakdekken gevaren, maar de baas spaarde bij de aanschaf van reservedelen, wat een ellende soms :wink:
Vroeger was het echt niet beter hoewel dat hier wel vaak geroepen wordt !.
Laatst gewijzigd door v+d op 10 nov 2017 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jacob Bothof
Berichten: 204
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Innovatie

Bericht door Jacob Bothof » 08 nov 2017 16:45

Terwijl ik al deze commentaren aan het doorspitten ben dan vraag ik mij af of je deze 20 jaar nog op zee doorbrengt. :(

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny » 08 nov 2017 16:54

Dat van die vinkjes ken ik, dat was 25 jaar terug al in de automobielbrance.
Zelf nadenken wordt niet op prijs gesteld.
Ja, als het misgelopen is via de vinkjes, dan kan je op je lazerij krijgen, waarom heb jij dom varken niet even verder gekeken....
Maar als je kwam van 'jamaar volgens vinkje, maar ik vind' kreeg je, wat je vind mot je naar de pliesie brenge...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 08 nov 2017 17:00

Jan Vos schreef:Maar Wagenborg was vroeger heel wat behoudender dan nu
Daar heb ik in al die jaren Wagenborg, waarvan enige jaren zeer dicht bij het vuur, eigenlijk nooit iets van gemerkt. Wel van het tegendeel. Van innovatie. En dan niet de trend van anderen volgen, maar zelf nadenken, zelf ontwerpen, met nieuwe ideeën komen. Ik heb dat vanaf 1954 meegemaakt, dus dat is al een mooi poosje geleden. Moet ik de voorbeelden nu al opnoemen, of zal ik nog even wachten? :wink:
Laat ik beginnen met het noemen van de namen van de toenmalige innovators: Lou Vuursteen, Wim Vuursteen, Egbert Vuursteen, Jan van Niejenhuis, Sebo Vedder, Otto Lamain en dat alles in nauwe samenspraak met de andere leden van de nautische- en technische dient en, niet te vergeten, een aantal van hun kapiteins en - ook niet te vergeten - de bij hun kantoor aangesloten eigenaars.
Chris schreef:hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een schip bouwen dat zo veel mogelijk lading mee kan nemen en dat met zo min mogelijk bemanning kan vervoeren
Generaliserend heb je mogelijk een punt, Chris, maar we moeten hier niet generaliseren. We hebben het over een bepaalde rederij die nu een prijs krijgt voor innovatie, voor een revolutionair schip. Voor die rederij heeft dat wat jij daar schrijft nooit gegolden. Toen de vernieuwing in de zeventiger jaren echt doorzette, kreeg Wagenborg van veel kanten te horen dat ze veel te dure schepen bouwden, schepen die kwalitatief op een veel te hoog peil stonden. Je had eens moeten horen wat Spliethoff daar destijds over zei. En dan niet wat de bemanningen van Spliethoff daar misschien over zouden hebben gezegd, maar de mensen die in Amsterdam op hetzelfde soort stoelen zaten als hun concurrenten in de Markstraat in Delfzijl. Het was een bepaalde filosofie van Wagenborg - of als het uitsluitend daarom ging, vooral van Vuursteen. En van iemand als Jan van Niejenhuis die het zelf in een bepaalde periode zeker niet gemakkelijk had. Die had een bekend bordje in zijn kantoor hangen: "Aander lu bin ook lu." Een bordje is nogal eens gemakkelijk opgehangen, maar hij lééfde daar ook naar. Dat zijn de dingen die de filosofie bij een bedrijf bepalen en die daarmee bepalend zijn voor de sfeer en de werkwijze.
Jan van Niejenhuis... Ik weet nog exact waar in de Stockholmer Scheren ik met de ORANJEBORG zat. Ik kwam van Mäntyluoto, onderweg naar Amsterdam en Jan voer met me mee. Die kwam terug van vakantie. Zijn vrouw kwam daarvandaan en die bleef nog een poosje. Jan was doorlopend boven en we voerden eindeloze discussies waarbij Jan soms riep: "Slap gelul!" waarna hij hard het stuurhuis uitrende. Dan kwam hij even later terug en zei: "Zeg dat nou nog eens wat je daarnet zei?" :-D Maar op dat punt daar in de Scheren riep Jan op zeker moment: `We bouwen nieuwe schepen, die zijn zo duur, daar gaan we bijna aan kapot. Denk je nou echt dat ik daar een stelletje alcoholisten en ander derderangs personeel op wil hebben? Daar wil ik de besten van de besten op hebben!"
Waarop ik opmerkte: "En hebt u die dan al?"
'Nee,' zei Jan. Nou ja, het ene woord haalt het andere uit en de rest is geschiedenis en past misschien in een later stadium in dit topic, maar nu niet.

Net zomin als de discussie mooi of lelijk in dit topic past. Of de mening dat het vroeger veel gezelliger was. Ook niet of het wel of niet goed is dat alle alcohol van de schepen wordt verbannen. Dat is meer iets voor het topic: "Toen geluk heel gewoon was".
Laten we het bij innovatie houden. Wie weet kunnen we dit toch wat kwijnende forum daarmee wat nieuw leven inblazen voordat het kaarsje helemaal dooft. Een beetje innoveren, zeg maar. :roll:
Het maakt niet uit of het vroeger beter was of slechter. Hoe is het nu en hoe gaat de scheepvaart er in de toekomst uitzien? Ik ben gek op het verleden, vooral omdat ik veel meer verleden heb dan toekomst. Maar die toekomst interesseert me buitengewoon.

---------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30965
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen » 08 nov 2017 17:42

Laten we het bij innovatie houden.
Maar wie kan daar verder écht iets zinnigs over zeggen?
Alles wat wij hierover kunnen lezen staat op internet, daar kunnen we dan alleen maar links van plaatsen.
De rederijen en scheepswerven die hiermee bezig zijn laten i.v.m. de concurrentie echt het achterste van hun tong niet zien.
kunnen we dit toch wat kwijnende forum daarmee wat nieuw leven inblazen voordat het kaarsje helemaal dooft.
Toen ik Kombuispraat opstartte was er nog geen Facebook en al die andere sociale media waar men tegenwoordig zo druk mee bezig is.
Ook dat is innovatie, maar van mij hoeft dit allemaal niet.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 08 nov 2017 18:09

Alles wat wij hierover kunnen lezen staat op internet,
Dat is immers prachtig? Vroeger wist je niks en moest je alles uit een blaadje halen dat een keer per maand of zo verscheen. Nu kun je alle ontwikkelingen volgen. Is wel wat leeswerk, maar dat heb ik er graag voor over. Ik volg het zoveel mogelijk. Waarom bouwen ze zo? Wat zijn de vernieuwingen? Waar gaat het heen? Hoe zit het met de ontwikkeling van onbemande schepen? Hoe krijgen ze het brandstofverbruik steeds verder naar beneden? Als ik lees dat ze een snelheid van 12 knopen voor die Egbert Wagenborg ruim voldoende vinden, dan begrijp ik dat en zie ik de parallellen met vroeger, toen ze bij Wagenborg zo innovatief waren om de Balticborg en de Bothniaborg te bouwen, twee houtslepers die een herleving betekenden, of liever: die doorborduurden op de houtslepers van Vinke Houtvaart die ten onder waren gegaan aan de concurrentie van de kleine handelsvaart. Ook die schepen hadden nauwelijks vermogen en terecht. Een dag of tien liggen laden en soms drie weken lossen in Engeland, dus waarom zou je dan met een pleurisgang dat stukkie gaan varen? Die relatief lage snelheid van dit nieuwe schip is een weloverwogen beslissing.
Maar dat kunnen we immers allemaal lezen en volgen en met onze eigen vakkennis beoordelen - vooropgesteld dat we die die door de jaren heen voldoende hebben bijgehouden - en er vervolgens een mening over geven? Dat zal lang niet iedereen interesseren en in dat geval is het beter om je buiten de discussie te houden. Vergelijken met vroeger heeft geen enkel nut. Bekijk het heden en beoordeel het heden. Probeer het te begrijpen. Niets gebeurt in de scheepvaart zomaar zonder reden.

Ik vind Facebook geen innovatie. Ik heb er weinig of niets te zoeken omdat het voor mij niets toevoegt. Ik heb wel een account, maar alleen om wat mensen te kunnen volgen. Kinderen, kleinkinderen, wat kennissen. Ik mis er niets. Ik geef de voorkeur aan dit forum dat ik een zeer warm hart toedraag en ik wil graag mijn steentje proberen bij te dragen om het in leven te houden. Er is meer op de zeven zeeën dan de KPM, het Potje van mijn Tante en slooptankers waar ik nog vele pagina's mee zou kunnen vullen. Met mooie verhalen van vroeger. :wink:

--------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 09 nov 2017 09:00

------------------Afbeelding

De hoofdmotor van de EGBERT WAGENBORG is een MAK 6 M32C.
Volgens opgave van Wagenborg levert die 2999 kW bij 1500 rpm. Bij een snelheid van 11,5 knoop wordt het verbruik opgegeven als 8 ton HFO per etmaal. Ik neem aan dat dit dan bij een belasting van 85% is en verder wordt aangegeven dat dit is bij vlakke zee, geen stroom, windkracht 2 bft, een maximum temperatuur van het buitenboordswater van 29°C en de asgenerator ingeschakeld.
Als het inderdaad 85% vermogen is - dus, pakweg, 2500 kW - dan komt dit neer op een specifiek brandstofverbruik van ongeveer 135 g/kWh. Dat lijkt me wel heel erg weinig.
MAK geeft voor een belasting van 85% zelf een verbruik van 176 g/kWh op, wat neerkomt op 10,5 ton/etmaal. Dus hoeveel vermogen moet dat schip dan draaien om aan die 135 gram te komen en tóch die snelheid van 11,5 knoop te halen?
Het is mij niet recht duidelijk. Maar ik ben dus een in brandstofverbruik geïnteresseerd nauticus en geen technicus. Het verschil moet er volgens mij in zitten dat hij met weinig vermogen toch die snelheid kan halen - onder die gunstige omstandigheden zoals aangegeven, dat spreekt.
De EasyMax is een innovatief eigen scheepsontwerp, waarbij de kunst van het weglaten is toegepast. Met enkel essentiële scheepsuitrusting, te kijken naar beladingsmogelijkheden en de accommodatie in het voorschip te verwerken, is een goedkoop en lichtgewicht schip ontstaan. Met een indrukwekkend laadvermogen van 14.300 ton en een ruimvolume van 625.000 cft verbreekt de EasyMax alle records van vergelijkbare schepen die ooit zijn gebouwd in Noord-Nederland. De zeer lage weerstand door een optimale rompvorm, zowel boven als onder water, resulteert in een brandstofverbruik van slechts 9 t/d bij 11 knopen. Dit maakt de EasyMax wereldkampioen efficiëntie en duurzaamheid in haar scheepsklasse. EasyMax heeft een netwerk waarop meeste systemen benaderbaar zijn vanaf diverse plaatsen aan boord. Ook zijn systemen bereikbaar vanaf de wal voor diagnostisering of storingshulp. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten, minimale down-time en betrouwbaardere dienstverlening. Met de EasyMax introduceert Wagenborg de nieuwe standaard voor duurzaam ondernemen in de Nederlandse zeescheepvaartsector.
Ik kan nergens het aantal bemanningsleden vinden, maar ik denk dat dat met 8 man wel bekeken zal zijn en daar sleur je dan 14.000 ton lading mee over zee. Vroeger, toen geluk nog heel gewoon was, hadden we voor 10.000 ton toch wel een mannetje of veertig nodig. Dat is iets wat mij telkens weer treft. Ik bekijk dagelijks de foto's die Ruud Coster plaatst van schepen in IJmuiden en het Noorzeekanaal. Ik vind het dan leuk om het deadweight van die schepen te schatten en ik ben zo blij als een kind als ik het dan keer op keer precies goed blijk te hebben. Een onschuldige afwijking. :-D
Maar als ik dan in het topic "Mooie vrachtschepen" die schepen van vroeger zie, met al die luikhoofden en bomen en zware spieren en een opbouw van hier tot gunter, dan denk ik ook vaak: hoe was het in godsnaam mogelijk dat we zoveel schip en zoveel mensen nodig hadden om zo'n klein beetje lading over zee te brengen.
Woonde ik nog in Holland, dan zou ik met mijn petje in de hand bij Wagenborg gaan vragen of ik alsjeblieft een reisje met dat schip mee zou mogen. :oops:
-------------
Laatst gewijzigd door Theo Horsten op 09 nov 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

v+d
Berichten: 4767
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 09 nov 2017 10:10

Ahoy schipper,

We moeten met al die optimistische brandstofverbruik cijfers, gewichten en snelheden wel een beetje oppassen natuurlijk, in de praktijk zal moeten blijken wat er van klopt.
Ik heb, aan het eind van mijn diensttijd als machinefabrikant, veel gewerkt voor projecten die met subsidie uit Brussel tot stand kwamen.
Die subsidie kon aardig oplopen als iets als nieuw en innovatief voorgesteld werd er waren(of zijn) speciale bureaus voor om zo'n project optimaal te begeleiden wat het financiële betreft.
Zelf stond ik er van te kijken hoeveel techniek er in een nieuw jasje gestoken kon worden om de Brusselaars het bos in te sturen.
We zullen er verder niet over uitweiden omdat dat zelfs nu nog gevoelig ligt.
Juichende kritieken en hoge productiecijfers, er werd soms echt wat bereikt en gewonnen maar even zo vaak viel het een beetje tegen.
Wagenborg steekt haar nek uit en dat is prima en zal ook moeten om te kunnen overleven in die sector.

Als ik dan lees dat anderen het zoeken in goedkoper personeel dan denk ik dat juist dat de verkeerde weg is, immers dat personeel zal beter opgeleid moeten worden en daarna moeten ze beter betaald worden en zo gaat het dan maar door. Daar is dus niet zoveel te winnen vooral niet omdat er maar weinig personeel aan boord is en dat steeds minder gaat worden.

Toen ik mijn machinefabriekje begon staken we een bepaald aantal machines in elkaar met 15 man, dat was in de jaren zeventig.
Wij kochten als een van de eerste in onze omgeving een cad/cam systeem en gaven al onze aandacht aan slim en slank produceren.
Aan onze machines zat echt niets overbodigs en al helemaal geen luxe of iets om het mooi te maken.
We exporteren nu nog die dingen naar Japan, Taiwan en China, ze hebben er daar helemaal geen zin in om die dingen zelf te gaan bouwen.
We zijn ook heel snel begonnen met het automatiseren van de complete installatie, zodat zo'n spulletje onbemand kon draaien.

Ik zeg het wel eens vaker, vroeger was niets beter, hooguit gezelliger of persoonlijker in de omgang met anderen.
Van mijn vroegste werktijd, waar ik overigens goede herinneringen aan heb, weet ik nog prima dat we 12 op 12 af liepen, zaterdag en zondag gewoon doorwerkten en dat ik pas na een jaar weer voor het eerst thuis kwam :)
Er zullen niet veel achttienjarigen zijn tegenwoordig die het ook zo vergaat, en er zullen er nog minder zijn die zoiets ambiëren.

Dus we zullen wel moeten wil Nederland aan de bak blijven en dat is prima en uitdagend, ik vind het mooi om mee te mogen maken.

We kunnen natuurlijk vroeger op geen enkele wijze vergelijken met nu. Ik heb helaas nooit op potjes gevaren, maar wel op van die kleine kustbootjes van de HWAL op West-Afrika. Wij moesten daar lossen en laden met eigen laadgerei in lichters en vaak op rede.
Ik ben het er direct mee eens dat er teveel personeel op zo'n scheepje zat, de eerste stuurman, de hwtk, de verpleger, de Sparks, een stel leerlingen, wat bediendes en dek-personeel had wellicht thuis kunnen blijven. Toen ik daar aan boord zat had ik dacht echt wel door.
Er werd toen ook al driftig aan gesleuteld en in de jaren zeventig ging het opeens snel, mij heeft het nooit verbaasd.

Als je nu werkelijk graag een reisje met dat mooie nieuwe schip mee wilt moet dat toch te regelen zijn ? Hier is er wel belangstelling voor een mooi verslag van zo'n reis(je).

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 09 nov 2017 10:17

Theo, het brandstofverbruik is bij alle vormen van transport altijd een belangrijk en interessant onderwerp. Ik ken uw bron niet, maar in de branche waar ik heb gewerkt wordt dit meestal opgegeven bij 100% belasting. Op de site bij MAK vond ik onderstaand tabelletje. Mogelijk verklaart dit voor een deel het verschil in verbruik.
MAK .jpg
MAK .jpg (71.96 KiB) 323 keer bekeken
Interessant onderwerp, ik ben ook zeer benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

Grt.

Mario
Laatst gewijzigd door Da Silva op 09 nov 2017 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Plukker
Berichten: 442
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker » 09 nov 2017 10:28

Theo Horsten schreef:
09 nov 2017 09:00
alsjeblieft een reisje met dat schip mee zou mogen.
Eerst deze doorworstelen Theo:
np231-admiralty-guide-to-the-practical-use-of-encs.jpg
np231-admiralty-guide-to-the-practical-use-of-encs.jpg (104.29 KiB) 314 keer bekeken
En dan nog de manual van de fabrikant van de ECDIS... :lol:

P.s. Voor innovatie in de scheepvaart moet je natuurlijk op de Europoort tentoonstelling zijn die dit weekeinde gehouden wordt. Voor wie niet kan of wil is het mogelijk een aantal artikelen te lezen op de website van "Schuttevaer"die vanwege die tentoonstelling niet zoals normaal enkel voor abonee's
toegankelijk zijn oa Alewijnse en Radio Holland.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7654
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 09 nov 2017 10:45

-----------------
Net zoals het benzineverbruik van je auto altijd veel gunstiger wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is, zal dat ook hier wel niet anders zijn. Maar dat verwacht ik dan wel van MaK en niet onmiddellijk van Wagenborg. Welk belang zouden ze daarbij hebben? Ja, als ze hem zouden willen vercharteren, misschien, maar dat lijkt me niet aan de orde. Het verschil tussen wat MaK zegt en wat Wagenborg opgeeft is te groot. Ze moeten met weinig vermogen toch die snelheid kunnen halen, een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet. Laat het nu eens geen 135 gram/kWh zijn, maar 140, dan is het verschil nog steeds te groot. Je zou er zelf bij moeten zijn om aan de weet te komen hoe het werkelijk is. Ik ben daar verzot op: verbruiken meten. :-D In de shipdelivery was dat zo ongeveer het belangrijkste: brandstofverbruik. Verbruik per mijl, waar ik meer aan heb dan aan verbruik per uur.
Reken erop dat ik een mooi verslag van zo'n reis zou kunnen schrijven. Niet één, maar wel meer ook. Ik heb er graag een vliegticket voor over, maar ik zie het niet gebeuren.
Ik ben het er direct mee eens dat er teveel personeel op zo'n scheepje zat, de eerste stuurman, de hwtk, de verpleger, de Sparks, een stel leerlingen, wat bediendes en dek-personeel had wellicht thuis kunnen blijven. Toen ik daar aan boord zat had ik dacht echt wel door.
Dat had ik al door toen ik van het Potje van Mijn Tante van 300 ton zo op de Leto van 10.000 ton stapte. Ik zou nog eens moeten tellen, maar ik meen dat we 42 man aan boord hadden. Wat een machinekamerpersoneel bij die 4000 pk. Een kapitein en een hoofdmachinist die echt geen reet uitvoerden. En wat een civiele dienst. Waarom moest er een godsnaam een functionaris zijn die jouw nest opmaakte? Twee tweede machinisten en een elec. Bootsman, bootsmaat, timmerman, negen matrozen en een zeun. En dat alles om 10.000 ton kolen of erts of graan over de Atlantic te brengen. Het is nu nauwelijks nog te geloven.
Wim Plukker schreef:Eerst deze doorworstelen Theo.
Waar zou dat voor nodig zijn, Wim? Ik wil alleen maar mee als belangstellend toeschouwer. Kijken, luisteren, aantekeningen en foto's maken en wat bescheiden vragen stellen.

Mario, ik haal mijn cijfers over de MaK 6 M32C uit de documentatie van Mak. Die geven 179 g/kWh bij 85% belasting.

---------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten