Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 09 nov 2017 10:59

Theo, dat is best mogelijk die 85%. Maar het tabelletje (van MAK) dat ik geknipt en geplakt heb, staat 100 %. Ik moet nu even met moeder overste op stap. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. Blijft een interessant schip.
Zou dat nou zo moeilijk zijn, om jou mee te laten varen? Ik neem aan, dat met zo'n staat van dienst ze je nog zijn vergeten.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 09 nov 2017 11:20

Afbeelding

Ik zei 179, maar het is 176 en het verschil met 100% belasting is ook nog te verwaarlozen. :?

---------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 09 nov 2017 11:45

Ik ben daar verzot op: verbruiken meten
Ja...daar hebben we het op andere topics ook al eens over gehad...
Ook ik, net zoals zo velen, heb dat ook vaak geprobeerd...
Maar zelfs bij een spiegelgladde zee zie je nog steeds de brandstofstand-aanwijzer heen-en-weer lopen, en grillig zijn in de daarbij horende cijfertjes...
Onder laboratorium-condities (aangepaste vaste omgevingstemperatuur en luchtdruk helpen al) kunnen ze dergelijke verbruiken (momentopnames) dan ook bewijzen.
En welke brandstof gebruiken ze daarbij ? Geen gasolie, denk ik.... Ik denk dan eerder aan GTL... (Gas To Liquid), met een iets hogere verbrandingswaarde...
Ja het gesjoemel met de brandstofcijfertjes....al-dan-niet eerlijk verkregen....
Greetz!
Jan DB Vos

Chris.dus
Berichten: 198
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus » 09 nov 2017 11:56

Maar als simpele ziel begrijp ik iets niet.
Als we nu in de jaren 70 ongeveer 42 mensen nodig hadden om 10000 ton te vervoeren en daar nu in 2017 nog maar 8 voor nodig zijn, waar zit hem dan het voordeel?
Toen verdienden er 32 mensen meer hun brood met het vervoeren van deze lading ( en was het waarschijnlijk een stuk gezelliger aan boord )en ook toen werd er door de reders nog winst gemaakt.
Waar zit dan de economische innovatie ? Is dat dan alleen het elimineren van de mens in het proces? Zodat uiteindelijk de schepen geheel geautomatiseerd en autonoom kunnen varen? En welk voordeel hebben we dan uiteindelijk bereikt? Ik snap het echt niet.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 09 nov 2017 13:23

Da's toch redelijk simpel, Chris ? Dat is een rekensommetje...
Stel, dat die bemanning gemiddeld in '70 een gage had van F 1000 p/mnd
Met alle belastingen en verzekeringen kost die gage voor de reder ongeveer het dubbele: F 2000 p/mnd
Als je nu door een investering voor automatiseringen van pakkumbeet F 250.000 32 man minder aan boord nodig hebt scheelt dat alleen op de lonen (behuizing en voeding en verminderd laadvermogen erbuiten gelaten) 32 x 2000 = F 64.000 PER MAAND ! Dus na slechts 4 maand heb je die investering terugverdiend, en daarna ga je alleen maar winsten draaien.
Nou zal -om 32 man minder te varen- dat op zo'n schip niet zomaar opgaan: een bewerkelijk schip met veel masten/bomen en Elleboog-McGreggor blijft een bewerkelijk schip, daarbij zijn de genoemde bedragen fictief,maar ik 'schilder het plaatje' even...
Als die rederij jouw eigendom, en dus jouw geld was, wat had jij dan gedaan ? Wanneer de concurrentie om je heen NIET kiest voor de gezelligheid aan boord en de werkgelegenheid ?
Een internationaal werkend bedrijf kan zich een dergelijke luxe (om het zo even uit te drukken) niet permitteren en zál mee moeten gaan in de nieuwe ontwikkelingen....
En met de toenemende aantallen van investeerders/aandeelhouders die alleen maar geld willen zien voor hun investeringen, heeft zo'n reder geen keus...

Innovatie is verplicht, zeg maar....
En zo'n voorbeeld als Theo aanhaalde is daar een sprekend voorbeeld van. Daar hebben investeerders wel zin in: goed verdienen, tegen minder investering en kosten

En verder nog even terugkomen op die personeelskosten: zoals ik al even aangaf zijn het niet alleen die gages..
Het zijn tonnen in gewicht aan accommodatie, hoger brandstofgebruik door grote windvangende accomodaties en overbodig geworden dekgerei, tonnen aan extra voedsel en drinkwater om 32 man extra mee te nemen, en 32 x 75 kg/persoon is ook bijna 2,5 ton (persoonlijke spullen en kledij erbij: 5 T ??).... kortom: tonnen meer laadvermogen en verminderde (lucht-)weerstand, dus minder brandstofverbruik....
En als je die laatste der NLse Mohicanen nou ook nog kan vervangen door buitenlanders die werken voor de gage uit die jaren 70'......
Dan is het sommetje voor de investeerder nóg duidelijker

In mien tiet op de Amstelburcht viel me die 'verminderde snelheid/brandstofverbruik' ook al op. Dat wás in die jaren '70...
Ik was "gewend" aan ca 1 pk/ton... Op de khv had een schip van 750T een motor van ca 750pk,en een 10.000T ghv-schip had ongeveer 10.000 pk...
Op de Amstelburcht (ik meen van 30.000T) trof ik echter 'maar' een motor aan van (ik meen) 8.500 pk.
Toen ik m'n verbazing daarover uitsprak zei 'men' "Het gaat om de kwantiteit (hoeveelheid), en niet om een geldverslindende snelheid bij bulklading"
En óf ze daar gelijk in hadden !
En nú geldt dat nog meer: snelle kleine lading gaat door de lucht of over de weg (vandaag besteld, morgen in huis); de grote massa hoeft niet zo snel, en schermt met de veel lagere transportkosten per gewichtseenheid
Nogmaals: innovatie is een must ! De aardkloot stopt ook niet met draaien, zowel om de as als om de zon
Laatst gewijzigd door jdbvos op 09 nov 2017 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 09 nov 2017 13:29

-------------------
Toch lopen er nergens werkeloze zeelieden en als het beroep strak grotendeels verdwijnt, worden de mensen die dan hun baan verliezen moeiteloos opgenomen in andere bedrijfstakken. Het werk verandert. De schillenman, de petroleumboer, de kolenboer, de groenteman, de bakker en de melkboer aan de deur, net als de schoenmaker, de slager en de scharensliep, ze zijn allemaal verdwenen.
Het hele beroep verandert - zoals heel veel beroepen razendsnel veranderen of volledig verdwijnen. Straks kun je opgeleid worden om zittend achter schermen vier of vijf schepen tegelijk te besturen of alleen maar in de gaten te houden. Zeeverkeersleider in plaats van luchtverkeersleider. Volg de vele programma's over robotisering; dat is soms bepaald griezelig. Maar het is niet te stuiten. Straks wordt de mens verbeterd door het implanteren van software. De brave new world is nu al werkelijkheid. Kijk HIER eens naar een van de vele voorbeelden. Klagen of zeggen dat het vroeger mooier en gezelliger was, mag best, niks mis mee, maar het helpt niet. Terugkijken is geen innoveren en de innovatie gaat gewoon door.

--------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Chris.dus
Berichten: 198
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus » 09 nov 2017 14:30

Maar verdient die reder dan nu meer per vervoerde ton dan vroeger? Of is het alleen maar het feit dat een ander het doet, en daarom moet jij ook? Dat is geen innovatie, dat is uitsluitend het gevolg van achter je concurent aanlopen. Begrijpelijk misschien, maar zeker geen verbetering ten opzichte van de verdwenen arbeidsplaatsen, laat staan de lol in het vak. Nogmaals, ik zie echt de verbetering niet.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 09 nov 2017 15:35

Nee, Chris...dat is het ook nog eens...
De markt, dat zijn wij allemaal, bepaalt dat...
Wij willen steeds goedkopere dingen in de supermarkt, en de handelaars dingen dan ook af op de transportkosten: de laagste tariefvrager wint...
...ten behoeve van de eisende markt: wij, dus....met z'n alluh... Wij willen niet betalen voor die bijkomende kosten van de producerende boeren of fabrieken, transporten, behandelingen, tussenhandel....
Wij zijn die oorzaak, met z'n alluh....
En já: de investeerders proberen er ook zoveel mogelijk aan te verdienen.
En die investeerder is óók nodig.....welke rederij kan zich de aanschaf van een tegenwoordig schip van tientallen miljoenen nog permitteren ??
Iedereen, dus ook wij als klant in de winkel, willen 'er' niet teveel voor betalen....
Ook wij kopen een Japannertje als auto, een Koreaantje als tv, en Indiase kleding....
Dus wie is nu de schuld van de verliezen van werkgelegenheid ?
De markt, Chris...de markt...
En dus MOET je innoveren om goedkoop te blijven, en te kunnen blijven produceren, of te kunnen leveren...
Want de markt betaalt niet voor arbeidsvreugde...dát zit in het individu
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4748
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 09 nov 2017 16:17

Mooi gesproken meneer Vos.
Maar zonder deze marktwerking zou er weinig innovatie zijn en is het nu allemaal wel zo erg ?
Jan met de pet had het in mijn jeugd toch wel iets minder dan de jeugd nu en dan bedoel ik niet appeltjes jatten :) Mijn ouwe heer had geen auto, zelfs geen oud afgetrapt barrel.
Ik had geen fiets en in 1950 kreeg ik een gammele afgetrapte doortrapper levensgevaarlijk ding. Je woonde in een verwarmde kamer en verder was het in de keet steenkoud als het buiten vroor.
Allemaal mooi en idyllisch, je moet er wel van houden.
De gemiddelde Jan met de pet heeft het nu toch echt wel iets beter, ik bedoel niet makkelijker !
En ja we moesten de buit verdelen was afgesproken, dus de arme landen kregen er wat bij en dat gaat vanzelf van de rug van de rijkere landen.
Dus innoveren en aan de bak blijven is de enige manier om het vege lijf te redden.ik voel me wel happy nu, zonder je paspoort te hoeven tonen Europa door, met dezelfde munt betalen, prima. Het betekent wel dat er veel kansen voor anderen komen en die grijpen die kansen, dus Poolse chauffeurs, zeelieden uit lage loonslanden enzovoorts, we moeten er maar aan wennen.
En onze industrie kan slechts blijven bestaan door een stapje voor te blijven.
Wagenborg doet dit allemaal niet uit luxe verwacht ik, maar uit noodzaak en concurrentie overwegingen.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7652
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten » 09 nov 2017 16:38

de verdwenen arbeidsplaatsen
Hoeveel arbeidsplaatsen zullen dat helemaal zijn in de Nederlandse zeevaart? Er spelen immers al heel lang andere dingen? Al die heel gewone, vroeger zo solide kantoorbanen bij banken en andere administratieve diensten verdwijnen in zeer hoog tempo. Griekenland loopt erg achter, maar vorige week moesten mijn vrouw en ik even bij de bank zijn. We werden door een ons bekende medewerkster van die bank verwelkomd alsof ze ons in geen jaren had gezien. Dat klopte ook wel, want ik had al anderhalf jaar geen voet in die bank gezet. Waarom zou ik? Ik trek geld uit de muur en verder doe ik alles vanuit mijn kamertje, achter de pc. In Holland gaat dat nog veel harder.

Een bericht van vorig jaar september...

------------------Afbeelding

Je kunt wel zeggen dat dat niet klopt en dat het plezier in het werk verdwijnt, maar het is de realiteit. Een realiteit waar we allemaal aan meewerken.
Ik ben nu al twee keer in een hotel geweest waar geen receptie meer is zoals we dat altijd gewend waren: een balie met vriendelijke medewerkers erachter die je welkom heten. Dat is teruggebracht tot een mooie, ronde tafel met zes beeldschermen, toetsenborden en een creditcardmachientje. Vrijwel geen personeel meer. Een futuristische kamer met een tv die je - met je naam - van harte welkom heet en een tablet om alles te besturen wat er in die kamer te besturen valt. Prima hotel voor een prima prijs, zonder geouwehoer en gedoe. Prima voor één nacht. Als ik weer zoveel moest reizen zoals vroeger - tachtig tot honderd vluchten per jaar - zou ik toch liever in een gewoon hotel verblijven, maar dat gerobotiseerde voldoet ook prima voor waar het voor bedoeld is. Hoeveel arbeidsplaatsen zou dat daar schelen?
Zo zijn er talloze voorbeelden. We willen niet anders. We willen alles automatisch en snel. Digitaal. Met een app. Op een scherm. Straks ben je blij met je baantje als wachtsman op een verder onbemand varend schip. tot ook dat baantje verdwijnt. Heus, we gaan naar een basisinkomen voor iedereen en dan gewoon zitten niksen. Alles wordt keurig voor je geregeld.
Het is nu al zover dat "de computer" - cyberspace - meer van je weet dan jijzelf, je ook veel beter kent dan jij jezelf kent en betere beslissingen over je leven kan nemen dan jijzelf kunt doen. We beseffen dat alleen nog niet en willen er waarschijnlijk ook nog niet aan. Maar het gaat wel gebeuren.
Wagenborg doet dit allemaal niet uit luxe verwacht ik, maar uit noodzaak en concurrentie overwegingen.
Afbeelding

Dat komt helemaal goed met Wagenborg, hoor, maar inderdaad: het beeld van die graaiende reders die de arme zeeman uibuiten, is niet helemaal juist.
---------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Chris.dus
Berichten: 198
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Innovatie

Bericht door Chris.dus » 09 nov 2017 17:55

Ik weet dat je gelijk heb Theo met dat basis inkomen en verregaande robotterisering in de toekomst.
Maar dat betekend nog niet, dat ik het leuk moet vinden.
Ik hou nu eenmaal van de jaren 50 tijd, ondanks dat alles financieel toen wat minder was.
Ook dat overgereguleerde van vandaag is niet mijn ding, veel minder overheid en meer eigen participatie en eigen verantwoording lijkt mij beter.
Maar goed, ik woon al een paar jaartjes lekker op mijn eigen bootje, zonder buren, gemeentebelastingen ,hypotheken enz.
Af en toe vaar ik eens een rondje Noord Holland, lees lekker veel en geniet van mijn vrouw en onze twee honden.
Dus ik heb niets te klagen.
Ik heb de " leuke " vaartijd nog meegemaakt, onder andere bij Wagenborg. Ik ben daar altijd prima behandeld, dus zie mijn kritiek van vandaag zeker niet als kritiek op deze rederij.
In het geval van de Egbert Wgenborg is het is meer een geval van " beauty is in the eye of the beholder" :-)

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 09 nov 2017 18:36

Inderdaad een klein verschil in brandstofverbruik bij 100% en 85%. Ik had dit kleine verschil niet verwacht> Ik was vanmiddag in de bieb en daar laag een tijdschrift met de naam "Maritiem Nederland". In een artikel werd aandacht besteed aan de "Egbert Wagenborg". Ik las daar dat het een bemanning van 7 man heeft en een verwijzing naar een filmpje op Youtube :

https://www.youtube.com/watch?v=gYR7eEyqfJA

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 09 nov 2017 20:38

de kombuis....

en de "scheepshandelaar"

..enne mannen....
dit IS er al, hè....
Op Mars rijden onderzoek-karretjes rond....
Als eentje een lekke band krijgt, stuurt de ANWB een robot-wegenwacht....
En daarna opent de belastingdienst er een filiaal vóór de komst van het menselijke personeel....

M'n pake begreep al niks meer van de techniek die ik op school leerde, en m'n pa snapte sommige automatisering ook amper. Autopilots, electronische kaarten, GPS...hij leerde overal mee werken, en vond dat zelfs leuk, voor zover hij dat nog mee heeft gemaakt (overl. 2004), maar vroeg hem niet hoe het werkte....
Hij heeft menige jachtschipper ermee leren werken...
Maar op m'n vraag of hij een computer wilde, vroeg hij "Kan ik daar ook mee bellen ? Want dan wil ik er wel een..."
Hij heeft er nooit een gehad, en heeft hem ook nooit gemist...
Dus dat Chris moeite heeft met bijhouden, is naks nieuws. Het feit dat hij, en wij overigens, hier meedoen op Kombuispraat bewijst dat wij allen aardig ingeburgerd zijn in het electronische tijdperk. En dat is bijzonder positief !
Ik ben een computer-enthousiasteling vanaf de ZX-Spectrum, programmeertalen geleerd (want opslaan was niet mogelijk; de eerste opslag was op casettebandjes) maar ben nu zowat een dombo geworden...
"Tiid hôd gjin skoft", zeggen de Friezen (Tijd houdt geen schaftpauze)... "Tiet vlucht", zegt de Drenth...
Kijk hoe de jeugd met de huidige mobieltjes omgaat...ik denk dat geen van ons dat allemaal nog kan bijhouden....
Dus doe zoals iemand hier eens neerpende "Ik heb niks meer aan een klok...: Als ik wakker wordt, begint de dag, en als ik moe ben, ga ik naar bed"

That's the spirit !! :-D

En een goed advies dat ik eens in Houston kreeg: "If you can't eat, drink, or smoke it, then f*ck-it !"
Greetz!
Jan DB Vos

schokker
Berichten: 238
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Innovatie

Bericht door schokker » 10 nov 2017 00:35

Dat het schip de Maritime Award is denk ik omdat er niets anders is want zo innovatief is het nu ook weer niet.
Dat de schepen verbonden zijn met de wal en alles uit te lezen is op de wal komt voort uit een project ship to shore wat al zeker 10 jaar oud is.
Met dit project mochten de kleinere coasters zonder wtk of alleen een marof varen mits er een gasoliebedrijf was. Daar er steeds slechter,goedkoper( buitenlands ) technisch personeel aan boord kwam zijn meerdere schepen remote controlled vanaf de wal. Tegenwoordig kan overal een LAN of usb kabel in en met internet aan boord kan dus bijna alles aan de wal uitgelezen.

Als Wagenborg een schip bouwde, meestal in serie, werd er na de eerste 3 besloten om ze te verdiepen of te verlengen. Dus relatief goedkoop meer tonnen en iets makkelijker te financieren. Dit "' innovatieve schip "' is daar een voorbeeld van.
Begonnen met een 9000 tonner ( 135 x15.80m ) later verlengd naar ca 154m en 12000ton en nu hetzelfde schip maar dan de stuurhut voorop en een straalbuis en lichtere motor en dan noemen we het ecobox !!
Ik zat onlangs met een Wagenborg kaptein op cursus en die voer op de Reestborg (ongeveer zelfde schip/motor / straalbuis met stuurhut achter) en die zei dat het gebruik rond de 12 ton lag op 85% met 11 knopen met mooi weer. Met windkracht 8 bij Skagen en geladen schip gingen ze achteruit en zijn ze terug gegaan, uiteraard verstandig. Nu waait het gelukkig niet elke dag maar dat geeft wel aan dat er niets over is. Bij de IMO gaan zelfs stemmen op dat het doorslaat en dat sommige schepen te weinig kracht hebben om veilig te varen. Wat dat betreft moet je dus varen als vroeger met een 500 tonner en goed het weer enz in de gaten houden en op tijd anticiperen. Innovatief ?

Wat ik dan meer innovatief vind en of die mooi zijn en is ook discutabel zijn de schepen van Hartman uit Urk.

Groeten

Henk
Laatst gewijzigd door schokker op 10 nov 2017 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

v+d
Berichten: 4748
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 10 nov 2017 09:00

"Te weinig kracht om veilig te varen", ook daar is weer van alles bij te bedenken betreffende het hoe en waarom.
Ik begrijp best dat de snelheid op een traject niet zo erg belangrijk is, je kunt immers plannen en er lijkt vrachtruimte genoeg te zijn.
Het wordt natuurlijk wat ingewikkeld als je voor slecht weer moet binnenblijven of nog erger, terug moet, het moet wel veilig blijven.

Het lijkt mij een goed idee dat Theo een stukkie op dat schip mee vaart, we krijgen dan in ieder geval een gedegen verslag over de zaken zoals ze zijn.
Ik vraag mij af of Wagenborg zoiets wel ziet zitten en hoe en bij wie je dat zou moeten aankaarten.
Overigens spreek ik op onze reizen met de camper nog wel eens oud Wagenborg personeel, vaak wel van een andere tak van sport, hijsen en wegvervoer. Ik hoor eigenlijk nooit iets negatiefs betreffende de werksfeer en de behandeling.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5669
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos » 10 nov 2017 10:39

Tsja....
Pa vertelde over -en ik heb nog een paar zelf gezien- over (zee-)schepen met in mijn ogen belachelijke vermogens...uiteraard in de khv...
Maar in die tijd, waarover pa vertelde, was (voor khv) een set zeilen aan boord nog altijd verplicht...en dat was na-oorlogs...
Schepen van 175T en met een Climax-motor van 26pk, bijvoorbeeld...Wél met een lerp schroef erachter van bijna een meter, maar 26 pk...
Dat is 1/6 pk/T.... (Ik ben nou even de naam van dat schip kwijt, ik meende dat het de Tietie van Roelfs was, maar die had zelfs al 40pk)
Maar goed, dat doet er niet toe...
Punt is, dat die pk/T echt niet 1/1 hoeft te zijn... Ook die Tietie kwam overal waar ze wilde zijn...
Met minder vermogen varen is een kwestie voor de brug: die moeten meer rekening houden met weersomstandigheden contra de scheepscapaciteiten... Zoals pa zei "Bij slecht weer ga je zo ver mogelijk zee op, creeer ruimte om te kunnen wijken(of verlijeren). Zoek open water. Het schip kan dat wel hebben..."
Noormannen kwamen heel de hele bekende wereld (en vlgs zeggen zelfs onbekende werelden) door met een klein zeiltje en een stuk of 20 roeiriemen...
Dus wat is een veilig vermogen voor veilige vaart...???
Van horen zeggen (!!) heb ik dat lege tankers problemen hadden met het kwijtkunnen van hun vermogen ivm een dolslaande schroef
Maar ik denk dat Theo, of een andere reisleider, daar nog wel effe op terugkomt...
Veel pk is verotte handig....maar hoeveel is nodig ?

Duitsers, waren altijd gek op pk's, vooral in hun jachtjes.
Als in hun motorjachtje van 8,5 m niet minimaal 250 pk stond, voelden ze zich 'unheimisch'...
Zo'n schipper die ik ergens eens sprak, met Leer op de kont, en ca 10 personen aan boord (daarom kwam ik met hem in gesprek: ik vroeg hem hij zo'n bootje met zoveel man aan boord "Leer" kon noemen, wijzend op dat woord)
Ik was verbaasd toen hij z'n motorvermogen vertelde... Op de vraag over het waarom kreeg ik als antwoord dat hij, als Duitser " den Rhein hochdonnern" moest kunnen. Wederom wijzend op dat Leer vroeg ik hoe vaak per jaar dat voorkwam, kwam een grijns en een "noch nie !"
Tbv hun (vooral) Duitse clientele heeft de jachtverhuur 2 soorten jachten: de 14,99999m lange met rond de 300pk of de 'beginnersbootjes' van 12,5m met (1 x gezien !) 25 pk MD2 !! Die laatste trof ik eens bij een aanlegmanoeuvre in Bergum. Ik zou hem even voordoen hoe dat moest. Maar zon boot, haast net zo breed als lang, met 25 pk was nog een hele operatie. Ook voor mij.
En die eerste groep boten ? Die zijn dus nog nét beneden de grens voor een vaarbewijs/führerschein...vandaar de vele Duitsers die hier in vol ornaat de Freizeitkapitän komt spelen. Maar als hij een touwtje over z'n preekstoel laat hangen, is hij boven die grens...
Die 2 soorten pk's vind ik nou onveilige vermogens...
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: peter storm en 13 gasten