Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum » 06 feb 2018 01:01

Dat 25 knopen gejakker met lege doosjes naar China en vervolgens even vlot met onbederfelijk plastic weer terug heb ik nog nooit zo erg logisch gevonden, zeker niet toen de brandstofprijzen hoog waren.

Ik denk dat we dit moeten zien in de geest van de tijd.
De toverformule heette toen "just in time" levering. Kleine voorraden, veel leveringen.
Toen vanwege de crisis de containerbakken langzamer gingen varen kwamen de bedrijven er achter dat wanneer je de goederen twee weken eerder bestelt, je zo óók just in time binnenkrijgt. Voorwaar een geniale gedachte...

Ondertussen is het bedrijfsleven al gewend aan die lagere omloopsnelheid en dus zal een nóg langere levertijd slechts een kleine aanpassing in de planning zijn.
Ik vermoed dan ook dat de (semi?)-autonome scheepvaart er één wordt van vooroorlogse snelheden. In het Noorse feeder plan (6 knopen) is dat ook al goed te zien.

Bijkomend voordeel: Dan zijn ze meteen ook niet meer zo gevaarlijk voor de bemande scheepvaart en zal de weerstand ertegen wat kleiner zijn.
Bijkomend nadeel: Dan moet zo'n autonoom schip wel erg goedkoop in aanschaf en onderhoud worden én erg lang meegaan. En dan rijst weer de vraag: Hoe gaan ze dat in het vat gieten?


Blijft een leuk stukje hersengymnastiek dit onderwerp. :)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 06 feb 2018 11:05

Dit schijnt ook bij innovatie te horen. Het zal wel een hoger doel dienen. Ik snap het nog niet helemaal, maar dat zal de leeftijd zijn.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/103 ... voor-Damen

Grt

Mario

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 06 feb 2018 11:15

@Leo

Hoge snelheden ! Hier komt de "speed police".

https://www.youtube.com/watch?v=aZBH5Ur7Dpw

Grt

Mario

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31673
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen » 07 feb 2018 23:00

Een reactie van Theo Horsten op dit topic zal even uitblijven, dit schreef hij vandaag op het kustvaartforum:
Graag zou ik hier uitgebreid op in willen gaan, maar dat is me op dit moment en ook in de komende weken volstrekt onmogelijk
Ik hoop dat het verder goed gaat met Theo en zijn vrouw.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 07 feb 2018 23:38

Ja Jos, ik had het ook gelezen. In eerste instantie dacht ik, zal wel druk bezig zijn met zijn vertalingen of een nieuw boek. Ik hoop inderdaad, dat het geen ernstige dingen in de privé sfeer zijn . Op onze leeftijd kan van de ene op de andere dag, je situatie drastisch (dramatisch) wijzigen. ik wens hem en zijn familie, mocht dit zo zijn, het allerbeste toe.

Grt.

Mario

ed fowler
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Innovatie

Bericht door ed fowler » 07 feb 2018 23:58

Ik sluit me onmiddellijk bij je aan Mario !
Ed

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13650
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Innovatie

Bericht door Joost.R » 09 feb 2018 15:10

CMA CGM introduces REEFLEX - a new and unique system for the transportation of liquids by container

An ideal alternative to break bulk for the transportation of liquids which optimally preserves the product’s properties
CMA CGM, a world leader in maritime transport, Wednesday announced, on the occasion of the 2018 edition of FRUIT LOGISTICA in Berlin (Germany), the launch of the most advanced solution for the transportation of liquids by controlled temperature: REEFLEX.
cm 1.jpg
cm 1.jpg (47.95 KiB) 2665 keer bekeken
REEFLEX, a world innovation for the transportation of liquid products
Developed in partnership with Teconja, a German expert in juices, and Liqua, an expert in packaging solutions for the transportation of liquids, REEFLEX greatly enhances the transportation of liquids thanks to its design and unique technology, which guarantees a healthy and safe way of transportation.
cm 2.jpg
cm 2.jpg (30.06 KiB) 2665 keer bekeken
An ideal solution of transportation and an alternative to break bulk

REEFLEX allows for the transportation of liquids (juices, milk, compotes, syrup and all kind of oils) in a single bag with a capacity ranging from 12,000 to 24,000 liters. Available on Reefer containers of 40 feet, REEFLEX is installed in just 3 minutes. Thanks to its external pumping system, the bag is filled and emptied in 35 minutes thanks to its adapted design. REEFLEX represents an ideal alternative to break bulk and it will allow exporters and importers to carry their goods by containers, thus improving the conditions of transportation and delivery.

A technology that respects and helps preserve all the product’s qualities
Moreover, REEFLEX helps maintain the product’s nutritional and chemical properties thanks to a sterile environment and controlled temperatures precisely maintained between -35°C and +20°C. Each single-use bag is entirely recyclable, is produced based on the needs of customers and meets the highest level of hygienic and safety constraints. Its system allows to fill up and empty the bag without someone being present in the container during these operations.
VIDEO
CMA CGM, a world leader in Reefer

The second largest Reefer carrier in the world, CMA CGM continues to develop the most innovative solutions in maritime transportation in order to guarantee its customers the best technologies towards a more respectful transportation of the most fragile products.

In this strategic and highly technical sector, the Group relies on its vast network of experts in more than 160 countries as well as its large fleet of refrigerated containers, which benefits from the latest technologies in order to exceed he customer’s needs for the transportation of these delicate products.

On the occasion of the launch of REEFLEX, Eric Legros, Deputy Vice President Reefer, declared: “CMA CGM owns one of the largest and most modern Reefer fleet in the world. A pioneer with Aquaviva, a unique solution for the transportation of lobsters and shellfish, the Group continues to innovate with the introduction of REEFLEX, a state-of-the-art technology for an optimal transportation of liquids.”

Source: CMA CGM
Afbeelding

Wim Plukker
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Innovatie

Bericht door Wim Plukker » 14 feb 2018 16:32

Vandaag een bespiegeling die dit onderwerp wel verdiend.

In een posting van Koosn werd al verwezen naar, ondermeer, een artikel in SWZ-Maritime aangaande autonome schepen door Peter van der Klugt. Zonder hier het hele artikel te gaan herhalen schept hij voor mij wel duidelijkheid in de graden van autonomie, of eigenlijk: echt autonome schepen bestaan (nog) niet en zullen nog heel lang niet in de vaart komen. Een definitie van autonomie, en aangehaald door Peter, is: “Heeft de vrijheid en de macht om beslissingen te nemen en te handelen naar die beslissingen”.

Zijn analyse omschrijft 4 classificaties die gecombineerd de mate van zelfstandigheid definiëren:

-Op afstand of lokaal bestuurd. Elke vorm van besturing sluit autonomie al uit.
-Bemand of onbemand. Spreekt verder voor zich. Bemand is direct geen autonomie.
-Onder beheer of niet. In de Engelse versie van het artikel: Attended and Unattended (operational). Elke vorm van beheer, geen autonomie behalve intern via algoritmes en AI.
-Hand- automatisch of controle onder supervisie. Enkel interne controle adhv van alweer algoritmes of AI

Gecombineerd in een grafiek geeft dit aan in welke mate zelfstandigheid bereikt is. Een echt autonoom schip wordt niet bestuurd van buitenaf, heeft geen bemanning, heeft geen beheer anders dan hetgeen hem (haar?) is in geprogrammeerd en controleert zichzelf.

Bij vertrek tikt de reder de bestemmingshaven en aankomst datum in en het schip voert de opdracht uit. Luchtfietserij? Ja en nee. Alles kan als je er maar geld instopt. Of het dan ook wat oplevert is een 2e. Voorlopig zijn een clubje Filipijnen en enkele goed opgeleide officieren goedkoper dan alle systemen die je nodig hebt om een echt autonoom schip te realiseren. De marges in elke tak van scheepvaart zijn nog steeds te gering om zo’n omwenteling te kunnen bekostigen.

Er zullen nog 2 artikelen volgen van Peter in SWZ-Maritime die ik beide nog kan lezen dit verlof dus tot de volgende keer.

Er was ook nog een artikel in de “Telegraph” van de bond misschien dat ik daarover ook nog wat kwijt wil.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11160
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 feb 2018 18:18

Money, money, money!

Maersk CEO: self-sailing container vessels aren't worth investing in.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum » 21 feb 2018 22:51

HIER het hele artikel met die Maersk CEO.


Laatste paar regels uit dat artikel sluiten aan op mijn bericht dat Rolls Royce oa zijn innovatie-afdeling gaat afstoten omdat het té onrendabel is.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31673
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen » 21 feb 2018 23:18

Leo Bokkum schreef:
Jammer, want het onderwerp verdient het om over na te denken ipv domweg de beweringen van hooggeplaatste piefjes te volgen.
Zo te zien heeft de Maersk CEO dit topic ook gevolgd. :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum » 22 feb 2018 00:13

Jos Komen schreef:
21 feb 2018 23:18
Zo te zien heeft de Maersk CEO dit topic ook gevolgd. :lol:
Dan moest je hem maar snel een dikke rekening sturen voor "praktisch advies van ouwe knarren" Jos.
Verdien je nog eens iets aan je vele forumwerk. :-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Meestertje
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Innovatie

Bericht door Meestertje » 22 feb 2018 17:01

Gaan ze nu eindelijk inzien dat de werknemers méér kunnen en doén, dan slechts bedieners/operators zijn? :shock:

http://gcaptain.com/maersk-ceo-on-unman ... -lifetime/
Maersk CEO on Unmanned Ships: ‘Not In My Lifetime’
February 16, 2018 by Bloomberg

madrid maersk
By Corine van Kapel / Shutterstock
By Christian Wienberg (Bloomberg) — The chief executive officer of the world’s biggest shipping company says it’s unlikely container vessels will operate without humans in his lifetime.

A.P. Moller-Maersk A/S has already pushed through enough cuts to reduce crew sizes in response to the spread of automation, CEO Soren Skou said in an interview. He says the workforce has now reached a floor and there’s no more room to get rid of humans.

“Even if the technology advances, I don’t expect we will be allowed to sail around with 400-meter long container ships, weighing 200,000 tonnes without any human beings on board,” the 53-year-old CEO said. “I don’t think it will be a driver of efficiency, not in my time.”

There are more than 6,000 ships in the global container fleet and they can transport 22 million standard 20-foot boxes, industry consultant Alphaliner estimates. Ships have grown bigger, but efficiency and automation have kept crew sizes in check, meaning Maersk needs less than half as many sailors to transport a container as it did 20 years ago.

See Related: Boston Startups Are Teaching Boats to Drive Themselves

Container ships are unlikely to grow much bigger, Maersk has said. Skou says there’s little cost benefit in getting rid of more humans. To be sure, Maersk has developed a self-sailing tug boat at its Svitzer towage unit, but the concept won’t be rolled out to container vessels because “is not a cornerstone of our strategy,” Skou said.

It’s not that Maersk is a stranger to innovation. The Copenhagen-based company, which often has led the industry in new ship designs, is investing more than ever in going digital. Last month, it formed a joint venture with IBM to develop the use of blockchain technology to manage and track cross-border trade.

Amazon Threat Has Maersk Racing to Stop Clients Becoming Rivals

The marine unit of Rolls-Royce Holdings Plc is the pioneer in developing self-sailing technologies. Its CEO, Warren East, has sharpened the focus on autonomous shipping as a future business to address a downturn in the offshore oil industry. But even after cutting 4,200 jobs, the unit has remained unprofitable and was put up for sale last month.

“I must admit, it’s not hugely interesting for us,” Skou said.
Machinare nesse est!

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva » 12 mar 2018 11:33

Dit stond op www.maritimephoto.info bij nieuwsbrieven.

Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h26m17s_001_.jpg
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h26m17s_001_.jpg (171.68 KiB) 1773 keer bekeken
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h27m59s_002_.jpg
Ashampoo_Snap_maandag 12 maart 2018_11h27m59s_002_.jpg (80.74 KiB) 1773 keer bekeken
Grt.

Mario

Patru
Berichten: 1840
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Innovatie

Bericht door Patru » 14 mar 2018 20:55

Bij de opleidingen Zeevaart in Zwolle gaan ze er voorlopig nog maar even vanuit dat er personeel op de brug staat. :)

De Swollenaer 12-03-2018.jpg
De Swollenaer 12-03-2018.jpg (167.75 KiB) 1619 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11160
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Innovatie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 mar 2018 03:43

Bij de opleidingen Zeevaart in Zwolle
Ja jaaa...wat er al niet van die Wereldberoemde Sallandse Massinisten School in Zwolle is geworden.Als bezitter van het begeerde " Schooldiploma" van de SvS te Zwolle kon ik in 1964....in de voetsporen van vele andere Olsternaren....in Den Haag opdraven voor het Staatsexamen VD en "de rest is geschiedenis".Ik mocht het nog net meemaken dat we in 1962 waren "ondergebracht", deels in het gebouw Ambachtschool bij de spoorwegovergang richting Olst en in de "barakken" aan de overkant van de straat.Hoe we vervolgens tijdens mijn varende werkzaamheden en later op scheepswerven en aanverwantte zaken het allemaal klaar speelden zonder dit soort apparatuur is me NU een ontiegelijk raadsel, waar ik me maar niet verder in zal verdiepen. Bob Dylan, je weet wel die gozer van de Nobelprijs :mrgreen: zei niet voor niets " Times are a changing" :roll: ik moet nu echter bedenken dat ik nog niet zoo heel lang geleden a/b was van een groot en modern uitgerust passagiers-schip waar de gehele ECR praktisch vol stond met dit soort fraaie plasma schermen en de mij begeleidende Snr.collega wtk. mij vroeg hoe ik in vredesnaam " al die vragen bijhield zonder een checklist" :roll: .......Ik zei : " Vroegaah in mien tiet noemden we dat " Zaterdagse werkzaamheden" en je was als 7e massinist heeeel slecht af bij Mentor Baas PvH. als je dat niet vlekkeloos kon rapporteren als zijnde " getest en in orde"...niks geen " checklist" gedoe :lol:
Hij - dus die wtk. op dat schip- raakte toen wel een beetje in de war toen ik hem vroeg of die brandklep die we net hadden getest "op een scherm" ook inderdaad echt DICHT zat en WAAR die klep dan zat..........NAtuurlijk was die klep dicht volgens hem, DAT gaf het scherm immers toch aan, waaaar die klep precies zat DAT kon ie me niet vertellen. Toen we dus na vrij veel vijven en zessen - niemand had dit ooooit nog eerder gevraagd!!- uiteindelijk de lokatie van de bewuste klep hadden gevonden, de nummers vergeleken etc. etc. EN toen bleek dattie dus helegaaar NIET dicht zat.........tjaaaaa....wat moest ik toen wel van die andere kleppen etc. geloven?aaaahwel " Times are a changing" :roll:
Zie item # 2.4 School voor Scheepswerktuigkundigen ( SvS) vanaf 1939 op blz. 29
Bijlagen
Deltio-College-Zwolle1.JPG
Deltio-College-Zwolle1.JPG (128.58 KiB) 1561 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie