Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 603
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 20 dec 2017 04:36

Ik zie geen dynamo en weet niet wat dat ding tussen de spaken is.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny » 20 dec 2017 07:59

Redelijk simpel, ding tussen de spaken is een magneet, in het lampje zitten LEDs, een forse condensator en een spoel.
Het is weinig anders dan de dynamo die je tegen je band drukt, alleen zijn de componenten uit elkaar gehaald.
De draaiende magneet uit de dynamo is aan de spaken gehangen, de spoel uit de dynamo heeft wat extra delen gekregen, waaronder een condensator om de energie tijdelijk op te slaan.
De LEDs omwille van hun energiezuinigheid tov een gloeilampje.

Met het draaien van het wiel geeft de magneet de spoel af en toe een oplazer, de diode maakt er gelijkspanning van, de condensator slaat het overschot tijdelijk op en de LEDs maken er licht van.

Moeilijker dan dat gaat het niet worden.
Zelfs een vrouw als ik snapt dat.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2184
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof » 20 dec 2017 09:29

Wel mooi, geen geklooi met batterijen meer
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 20 dec 2017 09:42

----------------------

-----------Afbeelding


De ontwikkelingen op het terrein van steeds verder geautomatiseerde en op den duur autonoom varende schepen gaan zeer snel. Als je alleen maar let op de berichten die zo nu en dan in de maritieme pers verschijnen, valt dat niet zo op, maar als je het wat nauwkeuriger gaat volgen en een paar alerts instelt, blijken er bijna continu symposia en conferenties over het onderwerp te worden gehouden. Op deze bijeenkomsten komen niet de minste mensen uit de shipping industry aan het woord en geven bedrijven met klinkende namen acte de présence, allemaal partijen die een reputatie hoog te houden hebben en die daarom bezwaarlijk maar een eind weg kunnen gaan staan kletsen en fantaseren. Wat daar wordt gepresenteerd, is gebaseerd op feiten, op recente ontwikkelingen, op eigen onderzoek en ervaring. Ik zeg dit om te voorkomen dat er opmerkingen komen over nerds die nog nooit zelf hebben gevaren, die het allemaal uit een boekje hebben en daarom niet weten wat er allemaal bij komt kijken om een schip van A naar B te brengen en wat er allemaal mis kan gaan. Nou ja: wat er vroeger allemaal mis kon gaan en ook regelmatig misging. Vroeger, toen geluk nog heel gewoon was.

-----------------------------------------------Afbeelding

Zo wordt er in juni in Amsterdam al voor het derde achtereenvolgende jaar het driedaagse Autonomous Ship Technology Symposium gehouden. Op dit symposium dat van 27 tot en met 29 juni 2018 in de RAI in Amsterdam wordt gehouden, komen opnieuw een aantal experts op dit gebied aan het woord waaronder mensen van Rolls Royce, Wärtsilä, DNV-GL, Maersk, ABB, Fraunhofer CML en nog vele anderen.
Bij een vorige gelegenheid, ik meen afgelopen juni, kwam het AAWA Project van Rolls Royce uitgebreid aan bod. Wie het symposium zou willen bijwonen: drie dagen lang toegang tot alles kost € 1850 + btw. Maar, dan zijn de hapjes en de drankjes wel inbegrepen. :shock:
Wie zich op een gemakkelijke en goedkope manier goed op de hoogte wil stellen van de stand van zaken en de ontwikkelingen, moet deze PDF van 88 pagina's downloaden en lezen. Het heeft voor mij weinig zin om dat hier uitgebreid uit de doeken te gaan doen. Wie het werkelijk interesseert, downloadt en leest die pdf zelf wel en aan wie het weinig of niet interesseert, is die moeite niet besteed.

-----------------------------------------------Afbeelding

Toch gebeurt er nog zoveel meer dat interessant is. Neem nou bijvoorbeeld platooning. Dat was een voor mij totaal nieuw begrip, maar dankzij het internet en mijn zoeken naar informatie voor dit topic, ben ik nu aardig op de hoogte. Platooning werd tot voor kort in verband met automatisering vooral gebruikt voor trucks: je laat één bemande truck volgen door twee of drie trucks zonder chauffeur. Daar wordt op verschillende plaatsen in Europa, in Australië en in Singapore op dit moment al druk mee geëxperimenteerd. Alle bekende truckfabrikanten doen eraan mee; Scania, Volvo , DAF, Mercedes, Toyota. De trucks in Singapore transporteren containers tussen twee terminals, een vrij korte afstand. In Australië gaat het om zeer lange afstanden. Google op "platooning trucks" en in no time ben je helemaal op de hoogte.

--------Afbeelding--Afbeelding

Het ligt uiteraard voor de hand dat er ook bij schepen aan platooning wordt gedacht: laat één bemand schip volgen door een aantal onbemande. Stel je eens voor: zo’n Triple-E van Maersk met een crew van 20 man die wordt gevolgd door zes speciaal ontworpen en belangrijk goedkopere onbemande schepen. Je spaart zomaar honderdtwintig man uit. Dat tikt aan, hoor. Je moet eens nagaan wat je op een onbemand schip allemaal niet nodig hebt. De kosten voor bemanning vormen ongeveer 40 procent van de totale exploitatiekosten van een schip terwijl dit op bepaalde types schepen kan oplopen tot maar liefst 60 procent van de totale kosten. Gages, voeding, verzekering, reiskosten. Hoe anders, hoeveel goedkoper kun je een schip bouwen als je geen rekening meer hoeft te houden met de veiligheid en het comfort van de bemanning. Doordat je dit allemaal uitspaart en het bouwen van een onbemand schip aanzienlijk minder kost dan een bemand schip met hetzelfde laadvermogen, is het denkbaar dat het voordelen zou hebben om vooral bij containerschepen niet langer te streven naar steeds groter. Met twee kleinere schepen ben je flexibeler dan met een zo'n groot monster. Ergens zal daar een gemiddelde voor worden gevonden.

Het NOVIMAR-project van de Europese Commissie houdt zich met platooning van schepen bezig. Onder leiding van het netwerk Netherlands Maritime Technology (NMT), werken negen Europese landen vier jaar lang aan dit project. Ze hebben een budget van 8 miljoen euro waarvan de afdeling Maritieme & Transport Techniek (M&TT) van de TU Delft 8 ton toegewezen heeft gekregen. Zo gebeurt er heel wat. Helemaal bovenaan deze bijdrage zie je de timeline van Rolls Royce. Die begint bij 2020. Over twaalf dagen gaan we 2018 in. Aan die timeline zal niet veel gaan mankeren, denk ik. De wet- en regelgeving heeft hierbij alle aandacht; de verwachting is dat die gelijke tred zal houden met de ontwikkelingen. Dat wil zeggen: als de techniek er helemaal klaar voor is en de prototypes hebben geslaagde proefvaarten gemaakt, zal de wet- en regelgeving er ook zijn.

-----------------------------------Afbeelding

Misschien aardig om de gedachten eens over het volgende te laten gaan. Als je het verzoek zou krijgen om eens goed na te denken en daarna je mening te geven over hoe een onbemand - of minimaal bemand - schip eruit zou moeten zien en hoe dat voortgestuwd zou moeten worden om de hoogste graad van bedrijfszekerheid te hebben, waar zou je dan allereerst aan denken? Over de automatisering hoef je je geen zorgen te maken; daar zijn andere grote geleerden voor. Ook de navigatie is geen probleem, dat kan de computer feilloos overnemen.
Ik zou kiezen voor een hybride voortstuwing; in het achterschip 4 generatoren in twee, brandvrij gescheiden machinekamers, twee elektrische Azipods of een soortgelijk systeem zoals de Siemens Schottel roerpropellers.

---------------------------------Afbeelding

In het voorschip een aparte generatorruimte met twee generatoren die twee intrekbare boegschroeven aan kunnen drijven. Deze moeten zo draaibaar zijn en voldoende vermogen hebben om het schip eventueel naar zijn bestemming of noodhaven te kunnen brengen. Brandstof voor de motoren: mogelijk aanvankelijk nog diesel, maar daarna LNG, terwijl nog later brandstofcellen gebruikt zullen worden. Zomaar een beginnetje. Iets om over na te denken.

---------------------------------
Laatst gewijzigd door Theo Horsten (R.I.P.) op 20 dec 2017 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Omnia transit sed navigare necesse est

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 20 dec 2017 10:00

Johnny kan het mooi duidelijk uitleggen, zelfs ik snap het :lol:

aardbewoner
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 sep 2011 17:14
Locatie: Diemen

Re: Innovatie

Bericht door aardbewoner » 20 dec 2017 13:44

Het komt er zeker, alleen wat doet men tegen piraten die aan boord komen of de computer kapen en het schip naar een haven naar keuze sturen.Voorzie al dat je niet meer met kleine schepen kan varen,omdat die bigboats gewoon vol vooruit gaan op de kortste lijn naar de bestemming.Jij bent klein en ik ben groot opzij dwerg.Men zal ook de definitie van brand werend moeten bijstellen i.p.v. Uren zal het dagen brandwerend moeten zijn.De aanvaartijd van een blusboot is nu eenmaal iets langer dan op land.Blussen met zeewater is niet voor alles een oplossing.Voorbeeld brand in besturings ruimte,blusinstallatie begint te pompen,hierdoor raakt de computer defect,gevolg de blus installatie blijft pompen,dag later schip gezonken.Ander probleem is de betrouwbaarheid van de onderdelen zowel technisch als ingebouwde backdoors, zeker wat computers betrefd,denk ook terug aan het verstoren/verdraaien van de gps signalen,had grootte gevolgen.Het komt er aan maar tot welke prijs en risico.
mijn 2 ct
Water is Nat !

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 20 dec 2017 15:03

---------------
Tja...
Wie zich op een gemakkelijke manier goed op de hoogte wil stellen van de stand van zaken en de ontwikkelingen, moet deze PDFvan 88 pagina's downloaden en lezen. Het heeft voor mij weinig zin om dat hier uitgebreid uit de doeken te gaan doen. Wie het werkelijk interesseert, downloadt en leest die pdf zelf wel en aan wie het weinig of niet interesseert, is die moeite niet besteed.
Brand? Blussen met zeewater? Waarom niet blussen met CO2 en halon? Je hoeft geen rekening te houden met de veiligheid van mensen, dus je kunt maar raak blussen. Waarom op een onbemand schip niet alle ruimtes die daarvoor in aanmerking komen vullen met inert gas? Ook leuk voor piraten, als die al kans zouden zien om aan boord en ergens binnen te komen. Twee neusjes vol inademen en je weet van niks meer.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny » 20 dec 2017 15:15

Piraten en blussen zie ik ook niet als een probleem, net als Theo.
Mijn grootste bezwaar blijft de mechanica.
Als men het risico accepteert dat er af en toen een schip met lading verloren gaat wegens mankementen aan de voortstuwing dan is er weinig wat in de weg staat.
En inderdaad, software, backdoors.
Zodra men kans zal zien om de besturing te kraken vaart het schip daarheen waar men wilt.
Daarna is het gewoon lossen geblazen.
En de ruimtes met inert gas, als het ding eenmaal ergens ligt sturen ze er wel een paar sukkels op af om er een gaatje in te boren ter ventilatie.
Sukkels zat.
Na afloop stort je de sukkels in het ruim en laat je de restanten ergens afborrelen...

Als ik crimineel zou zijn zou ik daar niet teveel hartzeer over hebben...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 20 dec 2017 15:28

--------------
Niemand neemt de moeite om die pdf eens te lezen. Niet dat me dat verrast, maar het zou toch zeer verhelderend kunnen zijn. Of is er iemand die denkt dat over dit soort zaken nog niet is nagedacht? Over piraterij? Over hacken?
Ja, we nemen ook het risico dat er een viermotorig vliegtuig met driehonderd mensen boven zee verloren kan gaan omdat alle vier de motoren uitgevallen zijn, dus waarom zouden we dan niet het risico nemen dat op een onbemand schip met alleen maar containers alle vier de generatoren uitvallen? Die generatorruimte in het voorschip en die intrekbare - of liever uitklapbare - boegschroeven die als noodvoortstuwing kunnen dienen, heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Daar zijn ontwerpen voor.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Innovatie

Bericht door Jinny » 20 dec 2017 18:49

Ik had het gelezen Theo, maar het had me niet echt volledig overtuigd.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Innovatie

Bericht door v+d » 20 dec 2017 21:22

Ik ben al een pikheetje niet meer werkzaam, maar lang geleden werd ik al met tweemotorige toestellen over zee gevlogen.
Ik lag er niet wakker van en verder ook niemand geloof ik :wink:
Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Mijn leven loopt nu op toch heel wat gemakkelijker als dat van mijn grootvader, die ook stress had en meer van die narigheid.
Ik ben wellicht nieuwsgierig en dat is ook wel handig(soms).

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 21 dec 2017 16:43

het had me niet echt volledig overtuigd
Toch zijn er mensen die wel overtuigd zijn, zoals bijvoorbeeld MOL - Mitsui O.S.K. Lines - een Japans clubje dat 900 schepen in de vaart heeft. Die hebben vandaag een overeenkomst getekend...

----------Afbeelding

----------Afbeelding

Die zien dat klaarblijkelijk toch wel zitten. En waarom?
MOL is targeting safer and more efficient vessels operation and takes a proactive stance on research and development of autonomous ships.
Autonoom varende schepen zullen veiliger en efficiënter zijn dan de tegenwoordige schepen, denken ze bij MOL. En bij MOL hebben ze zoal het een en ander meegemaakt, zoals de MOL COMFORT in 2013. Zie hieronder. Maar ja, wie weet hebben die Japanners er ondanks hun ervaring met 900 schepen toch de ballen verstand van en zijn dergelijke projecten gewoon weggegooid geld. :wink:

----------Afbeelding
Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Zo is dat. Maar wat ik van die tegenwerpingen vind, dat is het iedereen uiteraard vrij staat om van alles te vinden van de idee van autonoom varende schepen, maar weerleg de argumenten van de technici die dagelijks met die ontwikkelingen bezig zijn dan eens met duidelijke tegenargumenten. Zo in de trant van: "Dat kan helemaal niet want toevallig weet ik daar alles van en daarom beweer ik..." enz. enz. Argumenten gebaseerd op ervaring in en kennis van zaken van de zeescheepvaart, in deze tijd en bij de huidige stand van de maritieme technologie. Of baseer die tegenargumenten op verzamelde informatie waaruit blijkt dat het helemaal niet kan en dat de lieden die beweren dat dit alles tussen nu tien jaar werkelijkheid zal worden, niet weten waar ze over praten.

------------------Afbeelding

De Noren nemen het voortouw en brengen nog dit jaar de Yara Birkeland in de vaart. Die kan volledig autonoom varen, maar zal aanvankelijk nog een bemanning aan boord hebben. Het schip heeft een laadvermogen van 120 TEU. Op de route die het gaat varen, spaart het per jaar ongeveer 40.000 ritten met een truck uit. De maximum snelheid is 13 knopen, maar de dienstsnelheid wordt 6 knopen. Dat is niet zomaar een getal, die 6 knopen, daar is heel goed over nagedacht.
Een ander ontwerp is dat van DNV-GL, de ReVolt. Interessant om eens op te googelen - als het je interesseert. Een feeder van 100 TEU, dienstsnelheid 6 knopen. Volledig elektrisch. Geen ballast; net als bij de Yara Birkeland doen de batterijen dienst als vaste ballast. Om bij vlakke zee die 6 knopen te halen, heeft het schip niet meer dan 50kW nodig, het vermogen van een kleine auto. Staat er een beetje zee, dan heeft hij 132 kW nodig. De gemiddelde snelheid van de tegenwoordige containerfeeders op de Noorse kust tussen Oslo en Trondheim bedraagt 8,5 knoop. Laat je een hele rits van die elektrische feeders van 100 TEU varen, dan is 6 nopen de ideale snelheid.
Nogmaals: interessant. Als het je interesseert. :?

--------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Martinus
Berichten: 603
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 21 dec 2017 18:29

Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Of innovatie en modernisering per definitie goed zijn betwijfel ik.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 22 dec 2017 09:33

--------------------------------------Afbeelding
Of innovatie en modernisering per definitie goed zijn betwijfel ik.
Dat bedoel ik nou, zo'n oneliner van tien woorden. Dat is zo vaag, om niet te zeggen, nietszeggend. Licht dat nu eens toe. Maak daar nu eens een helder stukkie van tweehonderd woorden van. Waarom of in welke gevallen zou innovatie en modernisering niet goed zijn? Of: wélke vooruitgang is niet goed? En zoals ik een maand geleden HIER al zei naar aanleiding van een soortgelijke opmerking: waar had de mens dan moeten vaststellen dat het zo wel modern genoeg was en dat verdere innovatie niet nodig of mogelijk zelfs schadelijk was? Hadden de mensen in 1901, nadat Marconi zijn eerste zwakke signalen over de oceaan had weten te sturen, moeten zeggen: "Dat is mooi, dat is prachtig, maar zo is het wel genoeg." Wat een ellende, zeg, eerst telegrafie, toen telefonie en later nog televisie ook. Er zijn hele volksstammen die daar nog altijd niet naar mogen kijken omdat het iets van de duivel zou zijn. En wat te denken van de automobiel? Of de verbrandingsmotor in het algemeen?
Je kunt onmogelijk zeggen dat innovatie en modernisering wel of niet goed zijn. Dat gebeurt gewoon, zoals er zoveel dingen gewoon gebeuren. Het is alles onderdeel van de evolutie.

Als je werkelijk die kant op wil, een discussie over de vraag waar innovatie en modernisering op den duur toe zullen leiden, dan kun je dat niet af met oneliners, maar zul je je in de ontwikkelingen op de zeer lange termijn moeten gaan verdiepen. Niets op tegen, maar het voert wel wat ver van mijn oorspronkelijke bedoeling met dit topic: de innovatie in de scheepvaart in de komende tien, twintig of dertig jaar.
Wil je verder, dan is de Wet van Moore een goed begin, hoewel die wet op zijn einde begint te lopen. Dan ontkom je niet aan het transhumanisme en dat gaat mij toch wat te ver. Ik hou het liever gewoon bij de innovatie in de scheepvaart waar ik nog een stukje van mee hoop te krijgen. Gewoon schepen die in een snel veranderde tijd steeds meer lading over zee moeten vervoeren. Steeds meer lading en een steeds grotere roep om het uitbannen van fossiele brandstoffen en een streven naar "zero emission". Of dat goed is, of niet goed, of de klimaatverandering een farce is of niet, daar gaat het mij niet om. Dat is een andere discussie.

Maar, als over die ontwikkelingen op de zeer lange termijn, waarbij volgens de verwachtingen de kunstmatige intelligentie de overhand zal krijgen zonder dat de mens daar verder nog invloed op kan uitoefenen, een zinnige discussie zou worden gevoerd - en dan bedoel ik zonder zomaar iets te roepen - dan doe ik ook daar graag aan mee.

------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Martinus
Berichten: 603
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Innovatie

Bericht door Martinus » 22 dec 2017 09:55

Alle tegenwerpingen houden innovatie en modernisering niet tegen en dat is maar goed ook.
Sorry Theo, maar dat is net zo goed een onliner en daar reageerde ik op.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 22 dec 2017 10:10

Die ene regel van Jan was onderdeel van nog wel iets meer. Hij laat in de rest van dat stukje weten dat hij - net als ik - alle vertrouwen heeft in de bedrijfszekerheid van speciaal gebouwde, autonoom varende schepen en dat innovatie hem tot op heden alleen maar goed heeft gedaan en dat hij nieuwsgierig is naar wat er verder nog gaat komen.
Maar het geeft niet, hoor. Niet iedereen zal veel te melden hebben over dit onderwerp, dat wil zeggen: dingen die ook echt hout snijden. Er alleen maar over nadenken is ook prima.
Omnia transit sed navigare necesse est

Plaats reactie