Re: Innovatie
Geplaatst: 06 feb 2018 01:01
Dat 25 knopen gejakker met lege doosjes naar China en vervolgens even vlot met onbederfelijk plastic weer terug heb ik nog nooit zo erg logisch gevonden, zeker niet toen de brandstofprijzen hoog waren.
Ik denk dat we dit moeten zien in de geest van de tijd.
De toverformule heette toen "just in time" levering. Kleine voorraden, veel leveringen.
Toen vanwege de crisis de containerbakken langzamer gingen varen kwamen de bedrijven er achter dat wanneer je de goederen twee weken eerder bestelt, je zo óók just in time binnenkrijgt. Voorwaar een geniale gedachte...
Ondertussen is het bedrijfsleven al gewend aan die lagere omloopsnelheid en dus zal een nóg langere levertijd slechts een kleine aanpassing in de planning zijn.
Ik vermoed dan ook dat de (semi?)-autonome scheepvaart er één wordt van vooroorlogse snelheden. In het Noorse feeder plan (6 knopen) is dat ook al goed te zien.
Bijkomend voordeel: Dan zijn ze meteen ook niet meer zo gevaarlijk voor de bemande scheepvaart en zal de weerstand ertegen wat kleiner zijn.
Bijkomend nadeel: Dan moet zo'n autonoom schip wel erg goedkoop in aanschaf en onderhoud worden én erg lang meegaan. En dan rijst weer de vraag: Hoe gaan ze dat in het vat gieten?
Blijft een leuk stukje hersengymnastiek dit onderwerp.
Ik denk dat we dit moeten zien in de geest van de tijd.
De toverformule heette toen "just in time" levering. Kleine voorraden, veel leveringen.
Toen vanwege de crisis de containerbakken langzamer gingen varen kwamen de bedrijven er achter dat wanneer je de goederen twee weken eerder bestelt, je zo óók just in time binnenkrijgt. Voorwaar een geniale gedachte...
Ondertussen is het bedrijfsleven al gewend aan die lagere omloopsnelheid en dus zal een nóg langere levertijd slechts een kleine aanpassing in de planning zijn.
Ik vermoed dan ook dat de (semi?)-autonome scheepvaart er één wordt van vooroorlogse snelheden. In het Noorse feeder plan (6 knopen) is dat ook al goed te zien.
Bijkomend voordeel: Dan zijn ze meteen ook niet meer zo gevaarlijk voor de bemande scheepvaart en zal de weerstand ertegen wat kleiner zijn.
Bijkomend nadeel: Dan moet zo'n autonoom schip wel erg goedkoop in aanschaf en onderhoud worden én erg lang meegaan. En dan rijst weer de vraag: Hoe gaan ze dat in het vat gieten?
Blijft een leuk stukje hersengymnastiek dit onderwerp.