Knopen & Splitsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door v+d »

Nou, dat valt wel mee hoor. Ik splits de ogen aan de landvasten zelf en werk ze na het splitsen af met een takeltje. Gewoon uit een boekje geleerd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat het niet meer (aan stuurlui) onderwezen wordt, want het (staaldraad-)stropjes maken op de khv deed ik vaak, zowel voor dek (voor bijv het luiken opentrekken) als voor de mk als hijsstropjes van allerlei maten....
Wanneer de stuurlui of matrozen mij dergelijke stropjes zagen maken (ik ging lekker op een bolder zitten), kwamen ze meteen met een verlanglijstje...
Gewoon ff met de snelle 'patentsplits' zoals die vlgs mij heette...stelde geen f*ck voor: na 2 x voordoen konden ze het zelf ook. Als het héél snel moest: niet de einden insplitsen, maar een kiesje erom; had je toch nog 80% treksterkte
Runners splitsen, of luffers (hingers)...dat was different koek ! Dat kon -afgezien van zo'n klein runner-eindoogje- ik ook niet... Bij méér dan 6 strengen of dikker dan 1/2 duim moest dat maar beter aan een professional worden overgelaten..
Jessus, hoe heette dat tuigbedrijf ook alweer uit Delzijl ? Of die wereldbekende uit Rotjeknor ? Zouden ze nog bestaan ??
Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste, maar is er nooit van gekomen....Omdat er altijd wel 1 matroos was die dat kon...en dan roepen ze meneer-de-hwtk ech nie...
Nu zit er een staaldraad op een tensionwinch voor het meren..
En tegenwoordig zijn voor hijswerk die gekleurde bandstroppen toch veel gemakkelijker ? Innovatie, noemen ze dat :lol:
Oost, west...ook best
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Lupo »

Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste, maar is er nooit van gekomen....
:wink: Ik kom af en toe nog wel eens aan boord van een boot van de Koninklijke Marine, tijdens een varende familiedag. Ik heb daar gasten gezien die zware dubbel gevlochten trossen aan het splitsen waren. Vakmanschap bestaat daar nog wel. Vroeger aan boord werd er nog dikwijls staaldraad gesplitst voor het laadgerei, met behulp van lange splitspriemen. Dat was soms wel link werk wegens de spanning op de kabels.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door leo-shof »

jdbvos schreef: 08 dec 2017 20:21 Ik had graag nog eens geleerd hoe je zo'n gevlochten polyprop splitste .
Zo iets Jan
https://youtu.be/1E__rPg323g
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Nee Leo, maar dit is ook heel mooi ! :-D
Ik 'naai' zulke lijnen, en dan met een bindsel eromheen afwerken...
Maar dit is ook heel fraai !

Ik bedoelde die grote scheepstrossen van (ons tiet en) nu, met diktes variërende van 75-85 mm. Vaak met kern en 8 strengen eromheen gevlochten...
Heet dat niet Alpha8 of zo ???
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
HIER kun je wat mooie dingen zien. Hoe zo'n zware, gevlochten tros wordt gemaakt en het splitsen van een oog in een dunnere versie.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door leo-shof »

Komt dit dichter bij je doel Jan

https://youtu.be/ZQiQe45AOYw
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Ja, dat issum, Leo !
Zie je wel dat dat een ingewikkeld sprotje is ?
Ik heb op de Indianic (kortgeleden issie vastgelopen in de buurt van Gadani) ooit gezien hoe een tros brak, en de (Spaanse) bootsman er op de bak gauw een nieuw oog insplitste. Aan de wal splitste hij later daarna de laatste tieren nog eventjes in.
Vakmanschap !
Trouwens ook van de filmpjes van jou en Theo.....
Gek he, dat vind ik nou mooi om naar te kijken...

Ooit nog van pa geleerd (en nog steeds gedaan !) "Door het rollen met de voet wordt de gemeenste splits weer goed"
Had hij geleerd in dat soort loodsje-met-de-groene-deuren-en-kozijnen in Delfzijl vlakbij de Molenberg...destijds het tuigklaslokaal (en dat tuig sloeg dan op het onderwerp, heren !)
Maar met staaldraad pakte ik toch maar liever een houten hamer bij die stropjes of die RVS jachtdraadjes, en voor het grovere werk een vuistje...
Het goed uitdunnen (in de filmpjes noemen ze dat "schuin afknippen) van een stuk of 5 (staal)draadtieren in de streng, precies aan de binnenkant van ieder 'onderdoorgang', was de grote kunst.
Daarna teren met hete teer, dan drong het goed in, bekleden met persenningstrip, en dan zéér strak bindselen met teertouw mbv de kleedhamer..
Hé !.....ik ben een wtk, hè ! :-D

PS m'n vader was niet zo erg blij met die beroepskeuze, maar begreep het wel...

Hier nog dat beriggie van dat vastlopen van de Indianic...
Bijlagen
Indianic sloop.jpg
Indianic sloop.jpg (286.37 KiB) 3917 keer bekeken
Oost, west...ook best
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Meestertje »

Een KnopenHeld :
http://www.snellman.ax/

En een zelfgemaakt 12" rekkertje 8),
De 16 tampjes zijn inderdaad afgetaped voordat ik ging splitsen. 16 Spaanse takelingen voor de mooi... op een rekker :shock:


In het filmpje van Leo-shof kun je beter niet naar de 2e man luisteren, die helpt je van de wal in de sloot :lol:

@jdbvos: die Rotterdammers: Lankhorst ropes of Mennes hijs- en hefmiddelen wellicht?
Bijlagen
15192665_1159934054084381_7121496612342477165_n.jpg
15192665_1159934054084381_7121496612342477165_n.jpg (62.03 KiB) 3894 keer bekeken
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Meestertje »

Van deze Meester zou ik heel graag les gehad willen hebben!

https://www.youtube.com/watch?v=jy2sNiyyxW8
Machinare nesse est!


Plaats reactie