Knopen & Splitsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Chr.Vr. »

jdbvos, goedemorgen,
Ik denk dat de tuigerij in Rotterdam de firma Hendrik Veder is, en in het noorden Lankhorst, en wat Mennens -Groningen betreft die deden weinig aan tuigages / splitsen zij hebben [hadden] veel met de zeil makerij te doen , in Amsterdam bij Mennens [ voor heen Staalkabel ] daar was het tuigen /
splitsen wel een groot deel van de werkzaamheden , ben daar zelf 31 jaar werknemer geweest , en kreeg tranen in m'n ogen van het lezen van een splitspriem [marlspijker, sorry Lupo, niet boos bedoeld hoor, maar het moest er even uit]
grtn,
Chris V

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

marlspijker
Helemaal gelijk, Chris...ik geneer me dood... :oops:
Ik wist al dat ik iets niet goed zei - zo'n maagtrekkend gevoel- , maar ik heb die term priem ooit eens gebruikt om juist uit te leggen wat aan marlspijker was ...
Trouwens, voor dat stropjes- of jachtjeswerk gebruikte ik ook wel gewoon een schroevedraaier, als er ff niets anders voorhanden was; iets wat een professional nooit zou doen. Je beschadigd zo snel een paar strengen.
Ook dat scheidt de bokken van de geiten...
Maar hoe dan ook: goed splitsen is een kunst, en heel goed kunnen splitsen een gave..
Ik heb me laten vertellen dat in de sleepvaart maar weinig mensen een echt goede rekker konden maken, vroeger, en nu nog steeds...

Mennens, komt me bekend voor, en Lankhorst is al jaaaren een touwfabriek in Sneek; nu meer een watersportleverancier...
Maar voor allebei had ik andere namen diep in m'n geheugen, maar krijg ze niet meer 'boven water'

Lupo is wolf
soy Zorro ! :-D
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (12.5 KiB) 3801 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij Kwint weten ze er ook het een en ander van en bij R.J. de Vries in Delfzijl ook.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Lupo »

[ [marlspijker, sorry Lupo, niet boos bedoeld hoor, maar het moest er even uit]
:lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Dank je Theo ! Kwint !! Dat was er eentje !.... Was het niet Gebr. Kwint ?? Of was dat nou weer Gebr. Kwant ....?? :shock:
En De Vries is er ook eentje, maar had ik een andere naam bij in gedachten...je zag regelmatig vrachtauto's rijden met die naam...

Ach... Vos, de Wolf, de Koe, de Haan, de Beer, Kip...... als er hard genoeg geroepen wordt, kijk ik ook om... 8)
zolang het beessie maar een naam heeft....
Er zijn 2 dingen waarbij ik nooit reageer: "Hé ! ", en al helemaal niet bij "Hé, jij daar !" Als 'ze' m'n naam niet kennen roepen ze maar "Meneer !"
Ook dat scheidt de bokken van de geiten: als 'ze' m'n vrouw wensen te spreken roepen ze maar "Mevrouw"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Jinny »

Offtopic, hoe vaak mijn naam niet wordt verbasterd tot Jenny ipv Jinny, uiteindelijk reageer je daar ook op....
En anders zeggen ze maar mevrouw inderdaad...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Erikdepooter »

Korte bekentenis. . .
Ik heb gesjoemeld met mijn examen knopen en splitsen op de Zeevaartschool in 1975.
:oops:
Opdracht was een staaldaadsoogplits te maken. Zes strengen. Alle eindjes netjes afgetaped, nummertje erop. Kon niet fout gaan.
Dacht ik.
Want het ding zag er niet uit.
Ik wilde de gok niet wagen dat dit gedrocht toch nog een voldoende ging scoren.

Teunis van de Werf, die met zo'n beetje alles de beste van de klas was, was allang klaar met een perfect product, dat hem zojuist een dikke negen had opgeleverd.
Die had het vervolgens achteloos in een hoek geworpen en was zich al aan het voorbereiden op het volgende onderdeel: zeilen en wrikken.
Ik had daarop zijn splits sneaky uit de hoek gevist en trots getoond aan leraar (Dop) en examinator. Mijn eigen hopeloze splits lag toen al in het Kanaal door Walcheren.
"Mooie splits, Erik! Een ruime zeven waard. . . vooruit, omdat jij het bent, een acht!"
Ik heb mijn hand niet willen overspelen en vijnzde blij te zijn met die acht. :mrgreen:

Teunis weet er van. En Dop is hemelen. Dus nu durf ik het wel aan met die bekentenis.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Jinny »

Hahahaha, fantastisch...
Een en dezelfde splits...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Mijn hoogste cijfer ooit voor een scheepvaartdiploma was voor technisch tekenen....ook een 9
Nog steeds trots op !
Ik kreeg als model de grote angst van iedereen (op mijn scholen iig): de drieweg tapse kraan, met deksel. Ik was in m'n nopjes....
Tekenen deed ik nl graag, en veel...en was er dus ook snel in.
Twee uur stond ervoor geloof ik, of was het 4 uur ???
Meteen gauw een technische "3D-" schets maken, en alle maten opnemen en intekenen. Afijn, daarna het model op de grond gezet waarna het werd ingenomen, en ik aan m'n A0 of A1 begon. Een tijje daarna was ik klaar, en keek eens om me heen: alle anderen waren nog steunend en kreunend met hun schets bezig ! Dat maakte mij behoorlijk aan het twijfelen, en controleerde alles, en vooral de hoofdmaten, nog een keer...en nog een keer...
Me bedenkend dat ik de tekening niet had kunnen maken als ik alle maten niet goed had, wat dan weer leidde in de gedachte: "...als ik de tekening kan maken, kan de constructeur met de tekening ook het product maken..."
De examinator zei dat niet om me heen moest zitten te kijken, maar door moest werken omdat de tijd beperkt was. Toen ik daarop zei dat ik dacht gereed te zijn haastte hij zich naar me toe met een "Dát bestaat gvd niet !" Hij stond een paar minuten ernaar te kijken en liep, met het bekende haast niet te ziene knikje weer naar voren, en ik de tekening inleverde en de zaal verliet.
Bij de diploma-uitreiking met het bekende reddingbootje, zei die examinator: "Je krijgt een 9, maar verdient een 10. Maar die krijg je niet, want dan ben je examinator" Zelden zo trots op mezelf geweest...

wat heeft dit ook weer met Knopen&Splitsen te maken....oh, ja : Ik kreeg dat mooie moeilijke model in m'n maag gesplitst

En ik was geen superstudent hoor: haast altijd op mijn 'moeilijke vakken' nét met de hakken over de sloot !
Oost, west...ook best
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door shipwis »

Ja, en door het rollen met de voet,
komt menig rotte splits weer goed,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.


Plaats reactie