Knopen & Splitsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door leo-shof »

Komt dit dichter bij je doel Jan

https://youtu.be/ZQiQe45AOYw
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Ja, dat issum, Leo !
Zie je wel dat dat een ingewikkeld sprotje is ?
Ik heb op de Indianic (kortgeleden issie vastgelopen in de buurt van Gadani) ooit gezien hoe een tros brak, en de (Spaanse) bootsman er op de bak gauw een nieuw oog insplitste. Aan de wal splitste hij later daarna de laatste tieren nog eventjes in.
Vakmanschap !
Trouwens ook van de filmpjes van jou en Theo.....
Gek he, dat vind ik nou mooi om naar te kijken...

Ooit nog van pa geleerd (en nog steeds gedaan !) "Door het rollen met de voet wordt de gemeenste splits weer goed"
Had hij geleerd in dat soort loodsje-met-de-groene-deuren-en-kozijnen in Delfzijl vlakbij de Molenberg...destijds het tuigklaslokaal (en dat tuig sloeg dan op het onderwerp, heren !)
Maar met staaldraad pakte ik toch maar liever een houten hamer bij die stropjes of die RVS jachtdraadjes, en voor het grovere werk een vuistje...
Het goed uitdunnen (in de filmpjes noemen ze dat "schuin afknippen) van een stuk of 5 (staal)draadtieren in de streng, precies aan de binnenkant van ieder 'onderdoorgang', was de grote kunst.
Daarna teren met hete teer, dan drong het goed in, bekleden met persenningstrip, en dan zéér strak bindselen met teertouw mbv de kleedhamer..
Hé !.....ik ben een wtk, hè ! :-D

PS m'n vader was niet zo erg blij met die beroepskeuze, maar begreep het wel...

Hier nog dat beriggie van dat vastlopen van de Indianic...
Bijlagen
Indianic sloop.jpg
Indianic sloop.jpg (286.37 KiB) 3916 keer bekeken
Oost, west...ook best
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Meestertje »

Een KnopenHeld :
http://www.snellman.ax/

En een zelfgemaakt 12" rekkertje 8),
De 16 tampjes zijn inderdaad afgetaped voordat ik ging splitsen. 16 Spaanse takelingen voor de mooi... op een rekker :shock:


In het filmpje van Leo-shof kun je beter niet naar de 2e man luisteren, die helpt je van de wal in de sloot :lol:

@jdbvos: die Rotterdammers: Lankhorst ropes of Mennes hijs- en hefmiddelen wellicht?
Bijlagen
15192665_1159934054084381_7121496612342477165_n.jpg
15192665_1159934054084381_7121496612342477165_n.jpg (62.03 KiB) 3893 keer bekeken
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Meestertje »

Van deze Meester zou ik heel graag les gehad willen hebben!

https://www.youtube.com/watch?v=jy2sNiyyxW8
Machinare nesse est!
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Chr.Vr. »

jdbvos, goedemorgen,
Ik denk dat de tuigerij in Rotterdam de firma Hendrik Veder is, en in het noorden Lankhorst, en wat Mennens -Groningen betreft die deden weinig aan tuigages / splitsen zij hebben [hadden] veel met de zeil makerij te doen , in Amsterdam bij Mennens [ voor heen Staalkabel ] daar was het tuigen /
splitsen wel een groot deel van de werkzaamheden , ben daar zelf 31 jaar werknemer geweest , en kreeg tranen in m'n ogen van het lezen van een splitspriem [marlspijker, sorry Lupo, niet boos bedoeld hoor, maar het moest er even uit]
grtn,
Chris V
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

marlspijker
Helemaal gelijk, Chris...ik geneer me dood... :oops:
Ik wist al dat ik iets niet goed zei - zo'n maagtrekkend gevoel- , maar ik heb die term priem ooit eens gebruikt om juist uit te leggen wat aan marlspijker was ...
Trouwens, voor dat stropjes- of jachtjeswerk gebruikte ik ook wel gewoon een schroevedraaier, als er ff niets anders voorhanden was; iets wat een professional nooit zou doen. Je beschadigd zo snel een paar strengen.
Ook dat scheidt de bokken van de geiten...
Maar hoe dan ook: goed splitsen is een kunst, en heel goed kunnen splitsen een gave..
Ik heb me laten vertellen dat in de sleepvaart maar weinig mensen een echt goede rekker konden maken, vroeger, en nu nog steeds...

Mennens, komt me bekend voor, en Lankhorst is al jaaaren een touwfabriek in Sneek; nu meer een watersportleverancier...
Maar voor allebei had ik andere namen diep in m'n geheugen, maar krijg ze niet meer 'boven water'

Lupo is wolf
soy Zorro ! :-D
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (12.5 KiB) 3800 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij Kwint weten ze er ook het een en ander van en bij R.J. de Vries in Delfzijl ook.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Lupo »

[ [marlspijker, sorry Lupo, niet boos bedoeld hoor, maar het moest er even uit]
:lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door jdbvos »

Dank je Theo ! Kwint !! Dat was er eentje !.... Was het niet Gebr. Kwint ?? Of was dat nou weer Gebr. Kwant ....?? :shock:
En De Vries is er ook eentje, maar had ik een andere naam bij in gedachten...je zag regelmatig vrachtauto's rijden met die naam...

Ach... Vos, de Wolf, de Koe, de Haan, de Beer, Kip...... als er hard genoeg geroepen wordt, kijk ik ook om... 8)
zolang het beessie maar een naam heeft....
Er zijn 2 dingen waarbij ik nooit reageer: "Hé ! ", en al helemaal niet bij "Hé, jij daar !" Als 'ze' m'n naam niet kennen roepen ze maar "Meneer !"
Ook dat scheidt de bokken van de geiten: als 'ze' m'n vrouw wensen te spreken roepen ze maar "Mevrouw"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Knopen & Splitsen

Bericht door Jinny »

Offtopic, hoe vaak mijn naam niet wordt verbasterd tot Jenny ipv Jinny, uiteindelijk reageer je daar ook op....
En anders zeggen ze maar mevrouw inderdaad...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie