Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Co »

:-D denk ik ook Harry: veel werk.
Over het roken: ja maar in de Baltic is ook ECA.
Gekoppeld aan redelijk actieve Port State varen zij vast en zeker op 0.1 %S diesel. En zo'n RD heeft zeer waarschijnlijk onderzuiger spoeling dus als de turbos nog niet genoeg leveren is er best nog wat spoellucht.
(denk ik....) :?:
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in de Baltic is ook ECA...... redelijk actieve Port State varen zij vast en zeker op 0.1 %S diesel.
ai ai Co, ALLE beetjes helpen bij een "ouwe passagiers boot"....hoe dan ook ik begin al te zweten als ik aan al dat wark moet denken :lol: en even stoppen op zee voor een zuigertje is er nait bie!! :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Maar voor echte ouwe massinissies lijkt het mij een heerlijk schip om op te werken. :)
Lekker regelmatig zuigertjes trekken , lagertjes controleren en echt onderhoud plegen.
Op zo'n schip zou ik graag nog eens willen aanmonsteren.
Maarja, leeftijd :mrgreen:
Jacob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op zo'n schip zou ik graag nog eens willen aanmonsteren.
Jacob......je weet jaaa nait wat je segt! :lol: Je romantische herinneringen van zuigertrekkend vroegaah hebben de overhand genomen :lol: Om met zo'n ouwe pasagiersboot een vast " op de dag en het uur" schema aan te houden heppie daar beneden nog geen tijd om een kouwe klets te drinken of een scheet te laten.........da's een joppie voor HELE jonge klanten, die " van buffelen weten"...ik neem er m'n petje voor af!Elke dag een andere haven en dan de Port State controls die op zo'n ouwe boot afkomen als vliegen op een hoop stront, in de hoop dat ze de flinke jongens uit kunnen hangen!! :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d »

Nou ja met een echte Sulzer viel dat onderhoud wel mee.
Ik heb een reis met zo'n naaimachientje gevaren, bijna net zo vervelend als op zo'n turbinetanker, je ketelpak wordt niet zwart en je spiermassa neemt af omdat je niet mag zwaaien met grote hamers.
Op zo'n koppenbordes is ook niets te beleven, beetje een saaie bedoening :)
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Harry, aan zo'n vaarschema had ik even niet gedacht, dat had ook niet mijn ding geweest :)
Ik las iets over Sulzermotoren etc. toen kwamen er bij mij weer de herinneringen bovendrijven
over de werkzaamheden die we hadden bij V.Ommeren op tankers en bulccarriers en later
bij Van Uden op vrachtschepen waar we in de havens tijd hadden om te sleutelen en s'avonds
een brief konden gaan posten :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou ja met een echte Sulzer viel dat onderhoud wel mee.
Ik denk zomaar Jan dat zelfs ook die prachtige Sulzer Naaimachientjes na 50 jaar wel hoopies TLC nodig hebben.Maar dat het naaimachientjes waren werd me pas ECHT duidelijk toen ik vroegaah een keer een kustreis weekie boven de sterkte mee mocht van Meneer Poot op de " Kennemerland" van de KHL, ik kwam net FF een paar dagen vaartijd te kort ik meen voor m'n A. Toen we in Hamburg karter inspektie gingen houden viel ik van verbazing van m'n barkrukkie....wat bij de MAN karren smerig en zwart was inclusief de olie, was bij die Sulzer wit geschilderd en droop van de mooie schone blanke olie. :roll:
tijd hadden om te sleutelen en s'avonds een brief konden gaan posten
Dat was een luxe Jacob die op de Reuzen van Heusden haast zelden of nooit voorkwam, om te beginnen moest de HOMO draaiklaar blijven als we voor de kant lagen, dus alleen werk er aan wat je gelijk kon stoppen, zoals b.v. een verstuiver of brandstofpomp stuk voor stuk uitwisselen of karterinspektie " poot voor poot" met slechts een deur open en dat soort gijn. Als er een zuiger uit moest, dan probeerden we dat te doen " gelijk na laden of lossen' dan was die kar minder heet.Zo kon het jaaa zomaar gebeurn dat we in Ras Tanurah hadden geladen en daarna gelijk op de ankerplaats even een zuigertje deden...toen weer anker op EN voer de Griek "Savina" ons aan BB voor de sodemieter.......opnieuw weer lossen had daar nog heel wat voeten in de aarde.....dat we toen niet met een fraaie knal naar cloud nine zijn gevlogen mag NU nog een wonder heten.......aaahwel, we voeren vervolgens naar dock in Singapore, maar da'seen ander verhaal! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Sulzers of niet, ik blijf die Marco Polo een hele mooie dame vinden....Zelfs nog een punt aan de mooie ronde kont....
Echt nog een zeedame naar mijn hart...
en já ! Als ze op leeftijd komen: een liposuctionnetje hier, een rvs-knietje daar, hier-en-daar een botoxinjectietje, en ze ziet er meteen weer uit om jaren mee te gaan....
Maar de incontinente knalpot reinigen, en het nodige hartkleppenstellen, de versleten rakende sondevoeding, de rondwandelende niertjes en dichtgeslibde hydraulica, dát zie je aan de buitenkant niet....
De optiek, het plaatje dus, 'doet' het nog steeds....
Hail vrouger, als er dan een damesfiets op de kant stond....nou, dat was al heel wat...
Maar het "op de kont kijken" bij een dergelijk oud dametje vind ik nog steeds heel interessant
En ja: dat vereischt (om in de tijd te blijven) een hoop werk voor de inmiddels -voor een oud schip noodzakelijk- de scheepschirurgie van de wtk'n
En da's, eveneens vooral op dergelijke schepen, nog steeds een stukkie vakmanschap. Vooral op wowo's… Zo'n zeedame heeft niks aan weigerende stampertjes beneden, hoe ze ook zuchten, steunen of kreunen...
Dus: https://www.youtube.com/watch?v=-4LxsUBe0Og
en https://www.youtube.com/watch?v=7uNLnTa7qak
...en dan hep je van explosies nix te vrezuh...
Oost, west...ook best
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Geep »

Cruise schepen?? Passagiers tankers!
Vrgr.Geep
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een mooie gouwe ouwe. :wink:

State of Madras.jpg
State of Madras.jpg (127.33 KiB) 5506 keer bekeken
IDNo: 5339133 Year: 1948Name: JALJAWAHAR Type: Passenger/cargo Flag: GBR Tons: 8784
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-13.5
54 STATE OF MADRAS
BU Bombay 28.8.73


Plaats reactie