Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Erikdepooter »

Vorig weekend deed dit bijzondere, luxe cruiseschip Harlingen aan tijdens de visserijdagen.
Deze foto's zijn van het vertrek, vlak voor het vuurwerk begon.
Zie ook: https://franekercourant.nl/2018/08/29/h ... -harlingen en
https://us.ponant.com/le-laperouse-er-4
Bijlagen
Le Laperouse Harlingen 1.jpg
Le Laperouse Harlingen 1.jpg (68.59 KiB) 8234 keer bekeken
Le Laperouse Harlingen 2.jpg
Le Laperouse Harlingen 2.jpg (80.33 KiB) 8234 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kaiser Wilhelm der Grosse 1897.

Kaiser Wilhelm der Grosse.jpg
Kaiser Wilhelm der Grosse.jpg (354.39 KiB) 8072 keer bekeken
IDNo: 5600975 Year: 1897
Name: KAISER WILHELM DER GROSSE Type: Passenger ship Flag: DEU Tons: 14349
Country of build: DEU Builder: Stettiner Vulcan Location of yard: Stettin-Bredow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-22
gunfire (HIGHFLYER) 23.34N/16.02W 26.8.14 - ran out of ammunition & scuttled
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0281.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0281.jpg (142.78 KiB) 7844 keer bekeken
Aquitania met een hele partij schoorstenen in 1935 in Southampton.
gr.Bas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Aquitania met een hele partij schoorstenen in 1935
En daar stonden dan ook een " hele partij" Schotse ketels onder Bas :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Allen »

JA JA,

Technical aspects
Aquitania was the first Cunard liner to have a length that exceeds 900 feet.
Unlike other liners with four funnels, Aquitania did have not a dummy funnel; every funnel was utilised in venting steam from boilers.
The superstructure of the ship, painted white to contrast with the black hull, was particularly imposing and the absence of a raised
forecastle gave it an appearance too wide compared to the hull when seen from the front.

Steam was provided by twenty-one, forced draft, double ended Scotch boilers having eight furnaces each that were
22 feet (6.7 m) long with diameter of 17 feet 8 inches (5.4 m) arranged in four boiler rooms.
Each boiler room had seven ash expellers with pump capacity of approximately 4,500 tons per hour that could also be used
as emergency bilge pumps.

Steam drove Parsons turbines in three separate engine rooms in a triple expansion system for four shafts.
The port engine room contained the high pressure ahead (240 tons, 40 feet 2 inches (12.2 m) long with four stage expansion)
and astern turbine (120 tons, 22 feet 11 inches (7.0 m) long) for the port shaft, the center room contained two low pressure turbines
with ahead and astern capability within single casings (54 feet 3 inches (16.5 m) long, nine expansion stages in ahead turbine,
four in astern turbine) for the two center shafts and the starboard room contained the intermediate pressure ahead turbine
(41 feet 6.5 inches (12.7 m) long) and a high pressure astern turbine (twin of the port high pressure turbine) for the starboard shaft.

The electrical plant, located on G deck, consisted of four 400 kW British Westinghouse generator sets generating 225 volt direct
current with emergency power provided by a diesel driven 30 kW generator on the promenade deck.
Power was provided for about 10,000 lamps and about 180 electric motors.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

double ended Scotch boilers having eight furnaces each
Allen ik kan zien dat je weer vooruit gaat..je bent me mooi een slag voor :lol: ik was bezig het op te zoeken in mijn archief....ik had die " double ended" Schotse loerissen in m'n achterhoofd maar was niet zeker meer. Ik heb zelf nog met zgn. "single ended" vier vuurs Schotse ketels gewerkt en dan 2 stuks...en dat was me al heel wat.....21 stuks met 8 vuren, ALLEMACHTIG ( Er stonden er vast wel een paar op stand by!) maar als dat schip dus even gas op de plank gaf en "ze" daar beneden de hele hap op de rooie hadden....ai ai ai wat een indrukwekkend bedrijf.
Bas komt vast nog wel met een stel Ketelruim plaatjes aandragen :roll:

PS. Dat " venting of steam" voor de schoorstenen zullen we maar voor lief nemen......als die jongens even gingen roetblazen was dat een komplete zonsverduistering :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Klipatrick 1890

Kilpatrick-1.jpg
Kilpatrick-1.jpg (142.83 KiB) 7354 keer bekeken
Kilpatrick-2.jpg
Kilpatrick-2.jpg (107.82 KiB) 7354 keer bekeken
IDNo: 1098117 Year: 1890
Name: MICHIGAN Type: Passenger ship Flag: GBR Tons: 3722
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
98 KILPATRICK - 21 ACROPOLIS - 23 WASHINGTON - 23 GREAT CANTON
BU Genoa 26.3.24
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

De einde's van de Acif, ex Pacific Princess aka "Loveboat" (van de series), en de Rochedale, ex Aivazovski
Bijlagen
Acif - ex-PacificPrincess aka Loveboat en de ochedale - ex Aivazovski  sloop.jpg
Acif - ex-PacificPrincess aka Loveboat en de ochedale - ex Aivazovski sloop.jpg (91.67 KiB) 7132 keer bekeken
Oost, west...ook best
Janadje87
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2018 21:51

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Janadje87 »

Allen schreef: 18 aug 2018 18:43 Zie voorgaande berichten.
STOCKHOLM VS ANDREA DORIA



Stockholm vs Andrea Doria001.JPG
Stockholm vs Andrea Doria001a.JPG
Stockholm vs Andrea Doria002.JPG
Stockholm vs Andrea Doria003.JPG
Hierop terugkomend vind ik het verhaal van de Ile de France hierbij wel enorm fantastisch. Het schip was al onderweg naar Frankrijk toen de SOS gestuurd werd en keerde om om te assisteren. Eenmaal aangekomen op de plaats van de ramp begon de mist net op te trekken. De Ile de France deed haar zoeklichten aan en ging op zo'n 350 meter van de Andrea Doria liggen om met haar massa een soort windbreker te worden. Toen ze eenmaal goed lag gaf haar kapitein een bevel wat voor de passagiers van de Andrea Doria, die al zo'n 2.5 uur op een steeds verder zakkend schip zaten als een bevrijding voelde: Alle verlichting aan, de naam, het dek, de schoorstenen. Opeens verschenen in de duisternis de grote blokletters Ile de France en de vorm van een groot passagiersschip volledig verlicht!
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Drentenier »

Brand op passagiersschip AIDAnova

Zie: https://www.dvhn.nl/groningen/Brand-op- ... 12697.html
Groet,
Hans


Plaats reactie