Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Oebele
Contacteer:

Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Oebele » 14 mar 2005 20:26

Ha mensen!

wat mij hier opvalt is dat er haast niet over cruiseschepen word gesproken!
is dit taboe? zijn het de 'watjes van het water'???
dit valt mij erg op, ook op de buurman van groninger kustvaart.
het maakt mij niks uit hoor mensen, maar het viel me gewoon zo op!

dus daarom maar even een nieuw topic waarin we de fotos van mooie cruiseschepen in kwijt kunnen.
Heel eerlijk gezegd staat een cruiseschip bij mij namelijk op de 2de plaats... :oops: :wink:
of heb ik nu iets verkeerds gezegd? :wink:
kan me eigenlijk ook geen bal schelen wat jullie ervan vinden, ik ben gewoon op zoek naar fotos van cruiseschepen! :D

sa en net oars!

de mazzl Kabeljauw

Afbeelding
de m.s Zuiderdam van de Holland America Line!
www.oebel.waarbenjij.nu
Ajua en tabee, ergens in oktober weer naar zee!

Eric

Bericht door Eric » 14 mar 2005 22:11

Dus het wordt RoRo of WoWo?
't zijn drijvende schoenendozen, alletwee de types.
Je kan nog beter op een veeboot varen, die passagiers klagen en zeuren tenminste niet.
Persoonlijk prefereer ik ook een overdosis natuurlijke chanel n°5 boven de chemische variant.
Zo'n passagiersbak is gewoon een drijvend hotel, waarbij het varen op een 4e plaats komt.
Wees wijs, kies voor RoRo of andere vracht.
Een neef van mij heeft bij de HAL gevaren, en nu, zelfs 10 jaar na dato, heeft hij zo'n gemaakte Yankee glimlach.
Hij is onder behandeling geweest, maar niets helpt.
Jarenlang verplicht en gemaakt moeten glimlachen is niet zomaar ongedaan te maken.
Zwemmen gaat niet meer, hij hapt steeds water.
We noemen hem Harald (hij heet Mark) naar de beroemde veerboot die ook zo'n probleem had met zijn laadklep.

Groetn,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

hdofferhoff

Bericht door hdofferhoff » 14 mar 2005 22:57

Even wat foto's die ik afgelopen winter heb gemaakt tijdens een bezoek aan de Meyer werf in Papenburg. En een foto van de Norway (ex France) gefotografeerd in Bremerhaven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr.Huub.

Joop.O.H.

Bericht door Joop.O.H. » 14 mar 2005 23:08

Dit onderwerp is al een paar keer ter sprake geweest op het oude "kolengestookte" forum.

Ik heb zelf verschillende reizen op cruiseschepen gemaakt,maar dan als pasagier.All heb ik helemaal geen werk meer dan is dat wel het laatste om als bemanningslid op zo'n schip te varen,het is meer een gevangenis voor je,zelfs de lampenist mag alleen maar snachts de lampen vernieuwen om maar een voorbeeld te noemen,en om de wal op te gaan moet je allerlij sluipwegen nemen om niet onder het oog van de pasagier te komen,nee,dan weet ik wel andere schepen om op te varen.

Gr. Joop

Leo Starrenburg
Contacteer:

Bericht door Leo Starrenburg » 14 mar 2005 23:32

De postboot rms St Helena gezien vanaf de QE2 bij Kaapstad.

Afbeelding

Een paar dagen geleden was op de Duitse tv een documantaire te zien over dit schip, ze varen tussen Cape Town en St Helena, het eiland is volledig afhankelijk van deze boot. Ze nemen ook passagiers mee en het was best gezellig aan boord zo te zien, in de folder staat dan ook dat ze GEEN cruiser zijn.

http://www.rms-st-helena.com/

Als ik het goed begrijp is het in 2010 gedaan met de pret, dan zou er een vliegveld aangelegd zijn op St Helena.

m vr groet, Leo.

Harry G. Hogeboom

Cruisescheeeepe'n

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 mar 2005 01:39

Passagiersscheeeepe'n

Ja een ieder z'n meug, maar als Kabeljouwtje voor de rest van z'n leven verpest wil zijn dan heb je naast passagiersschepen ook b.v. de mogelijkheid om ambtenaar te worden OF bij de Marine te gaan varen.
terwijl passagiersschepen door de technische bril gezien bijzonder interessaaaaaaant zijn 8) is het meestal zo dat de personen die er op varen, zich na verloop van tijd net zo bekakt gaan gedraaaage'n als de vracht die ze vervoeren!! :shock:
Ik had jaaaren geleden het superdeluxe Duitse passagiersJACHT "Hanseatic" in dok, ze had zware bodemschade opgelopen toen ze op een rots liep in de NoordWest Passage hier in Canada, vlak bij Gjoahavn. (Over bakkies gesprooooke'n) Dit jacht heeft een bemanning tot passagiersratio van 1, komma PLUS, waar ik even mee wil zegge'n dat er dus MEEER bemanningsleden op zitten dan passagiers, wat dus weer inhoud dat dit de ECHTE dure jongens zijn, voor de hele speciale cruisereisjes. Enfin, de Hwtk was een goede collega en ik zat wat zaken met hem te bespreken en hij nodigde me uit voor de lunch, het schip had een prachtige machinekamer enz. enz. Dus ik liet me tijdens ons hapje en bakkie bier ontvallen dat hij het met zo'n bootje wel had geschoten leek me zo, prachtige reizen, interessante plekken enz. enz.
Hij hielp me snel uit de droom door me in te lichten dat ie al een tijd bij de klub zat enz. enz. maar dat ie morgen op een container boot zou gaan varen want:
" Die kontainers ouwehoeren NIET terug en met met passagiers is dat een gebed zonder end." :roll: :roll:

Het feit dat er op deze Kombuispraat weinig over passagiersschepen wordt gesproken spreekt waarschijnlijk voor zich!! Ik sluit me dan ook geheel bij de wijze woorden van Joop an!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 mar 2005 16:41

Deze mooie jachten zijn opgestuurd door Baco Bert.
Ook cruiseschepen.
All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding
Hallo Jos, Dit is de goede naam
.........................................Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

mink

Cruiseschip Horizon

Bericht door mink » 15 mar 2005 18:05

Afbeelding

Cruiseschip Horizon van Celibrity Cruises,
49.000 Ton

Onze eerste cruise in 1997, Westelijke carribean
SCH 4 Geertruida

Ivo

Bericht door Ivo » 15 mar 2005 19:27

Volgens mij is dit ook de Rodney Bay, deze heb ik gefotografeerd bij Stockholm
Afbeelding
Groetjes

mink

Majesty of the Seas

Bericht door mink » 15 mar 2005 19:33

Onze 2e cruise in 1998 met Majesty of the Seas.

74.000 ton
266 meter lang
32 meter breed
2276 Passagiers
808 bemanningsleden
18 liften!
14 etages!

Een klein dorp!

Afbeelding
SCH 4 Geertruida

mink

cruise

Bericht door mink » 17 mar 2005 11:47

nou wat joop schrijft over het het werk aan boord is niet de de gehele waarheid.

dat het personeel niet overal mocht komen waar de openbaare gelegenheden zijn, is prive area alleen voor de gasten.

dat het personeel uit een ander gate uit het schip komt en geen mooi
vesierde gangway hebben dan de gasten ja dat is logies.

de gasten is ook streng verboden zich in de bemanings area te begeven.

en reparaties werden ook dan ivb veiligheid gedaan als het grootste
gedeelte van de passasiers op excursies waren zodat het een of ander
afgesloten kon worden.

op beide schepen heb ik gesproken nederlandse officieren 2e wtk-en 4e
en beide vonden het goed aan boord, maar spraken beide over het is net een luxe veerboot elke keer het zelfde.

mink.w
SCH 4 Geertruida

Joop Kieviet (RIP)

Cruiseschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 17 mar 2005 14:28

Afbeelding
Zelfs bij deze moderne schepen hebben ze nog loodbordessen.
Joop

Bertus

cruiseschepen

Bericht door Bertus » 17 mar 2005 18:44

Mooi onderwerp.
Ik zal hier enkele foto's plaatsen van cruiseschepen.
Alleen die van de Oranje en enkele van de Angelina Lauro zijn niet van mezelf, de rest wel. Begin eerst even met de "Oranje".
Afbeelding
Deze kennen we allemaal wel Oranje 1964 op het IJ.
Afbeelding
De Italiaans Firma Lauro had er toch een mooi schip van gemaakt nadat het in 1964 was verkocht.
Afbeelding
Angelina Lauro te Amsterdam in april 1971. bij het huidige PTA.
Afbeelding
Hier na de brand van 30 maart 1979 in de haven van Charlotte Amalia op St. Thomas. Door het vele bluswater dat erin gepomp was zonk het hier gedeeltelijk. Het wrak zonk op 24 september 1979 op de Grote Oceaan op weg naar de sloop in Taiwan.
Het was toen 40 jaar en 2 weken oud. Toch zat er volgens mij nog een Nederlandse mentaliteit in,
"Liever als wrak een zeemansgraf als gesloopt te worden".
Toch typisch, he, dat er opweg naar de sloop zoveel schepen zinken.
Hoeveel liggen er bv. in de Tafelbaai?. ja, ja, denk maar even na.
Bertus

Elstoplo

Liefhebbers van sexboten

Bericht door Elstoplo » 17 mar 2005 19:15

Mijne heren en dames,
De passagiersvaart viel bij mij altijd onder het motto sexboten! Een raar woord maar heeft wel veel raakvlakken met hetgeen daar afspeelde. Zonder inhoudelijk verder in te gaan oop datgene hierbij een link waar veel is terug te vinden wat eens onze nationale trots was.

http://www.cruiserotterdam.com/rembrandt/Outside/

Jan

Joost.R

Bericht door Joost.R » 17 mar 2005 19:44

Stapelloop ,,ROTTERDAM,,
Afbeelding
Afbeelding

Bertus

cruiseschepen.

Bericht door Bertus » 17 mar 2005 19:53

Zal er een volgende serie opzetten. Heb tientallen foto's gemaakt aan het Noordzeekanaal en ook in Amsterdam als de schepen aan de Oostelijke Handelskade bij het PTA liggen. Alleen nu ben ik daar niet meer zo blij mee. Kijk zelf maar. Maar eerst enkele van het kanaal.
Afbeelding
De Southern Cross in 1995
1972 gebouwd als "The Spirit of Londen" voor P&O.
1974 "Sun Princess" P&O cq Princess Cruise Lines.
1998 naar Premier Cruise als "Star Ship Majestic".
februari 1995 "Southern Cross" CTC.
1997 naar festifal Cruises als "Flamenco".
Verder weet ik het niet meer.
Afbeelding
De Amerikanis in 1996.
Dit is de ex "Kenya Castle" van 1951 voor Union Castle Line uit Londen.
1967 verkocht aan Chandris Lines uit Piraeus, omgebouwd en als "Amerikanis"in de vaart.
1997 opgelegd en zou in Londen onder de oude naam Kenya Castle als hotelschip gaan dienen, maar is niet doorgegaan.
In mei 2001 is het schip te Alang, India gesloopt.
Zusterschepen waren Braemer Castle en Rhodesia Castle.
Zowel op de Souhtern Cross als ook op de Amerikanis hebben mijn vrouw en ik een cruise gemaakt naar de Kanarische Eilanden en Noorwegen en Noorkaap.

Afbeelding
Royal Princess komt nog helemaal tot zijn recht.

Afbeelding
Hier het zelfde schip maar nu met dat vreselijke gebouw er achter. Kan wel janken :cry:
Afbeelding
Marco Polo in 2001 nog mooi vrij.

Afbeelding
Prinsendam. Dit was de Royal Viking Sun uit 1973 van Royal Viking Line uit Noorwegen. Zusterschepen waren R.V.Sea, R.V.Sky en R.V. Star.
De R.V.Sun 1996 met rode Cunard schoorsteen en gouden golven erin.
1999 als "Seabour Sun". en in 2003 als Prinsendam voor de HAL.
Het ene drijvende "flatgebouw" voor het andere.
Lelijk om van hieruit nog foto's te maken. Het hoge gebouw is een kantoor en heeft niets met het PTA te maken. MAAR WAAROM DAAR? Maar het werd wel hoogtijd dat er iets anders kwam, want indien we in- of onscheepte moesten we door de oude loodsen van de HWAL ( Holl. West Afrika Lijn). Zei toen tegen m'n vrouw "weet je nog dat we hier stukgoed losste wat ook deze loods inging". Dit was t.o.v. de passagiers natuurlijk een aanfluiting, en aangezien er nog een gaatje was hebben ze nu ook nog het Bimhuis op de kop van de Handelskade gezet. Waar vroeger De HSM en Meteorologisch Instituut stond.( voor jazzmuziek e.d.) Is vorige week geopend.
Alleen het Passagiers Terminal, waar je nu door moet, is lager als de schepen, zodat je dat niet ziet.
Als ik daar vaar maak altijd een mooi groot rondje als er een schip ligt zodat ik het schip er helemaal opkrijg.
Ik zal nog wel eens meer foto's hier plaatsen, maar ik dacht dat het eerst zo wel kon.
Graag gedaan en groeten van Bertus.

Plaats reactie