Zal er een volgende serie opzetten. Heb tientallen foto's gemaakt aan het Noordzeekanaal en ook in Amsterdam als de schepen aan de Oostelijke Handelskade bij het PTA liggen. Alleen nu ben ik daar niet meer zo blij mee. Kijk zelf maar. Maar eerst enkele van het kanaal.

De Southern Cross in 1995
1972 gebouwd als "The Spirit of Londen" voor P&O.
1974 "Sun Princess" P&O cq Princess Cruise Lines.
1998 naar Premier Cruise als "Star Ship Majestic".
februari 1995 "Southern Cross" CTC.
1997 naar festifal Cruises als "Flamenco".
Verder weet ik het niet meer.

De Amerikanis in 1996.
Dit is de ex "Kenya Castle" van 1951 voor Union Castle Line uit Londen.
1967 verkocht aan Chandris Lines uit Piraeus, omgebouwd en als "Amerikanis"in de vaart.
1997 opgelegd en zou in Londen onder de oude naam Kenya Castle als hotelschip gaan dienen, maar is niet doorgegaan.
In mei 2001 is het schip te Alang, India gesloopt.
Zusterschepen waren Braemer Castle en Rhodesia Castle.
Zowel op de Souhtern Cross als ook op de Amerikanis hebben mijn vrouw en ik een cruise gemaakt naar de Kanarische Eilanden en Noorwegen en Noorkaap.

Royal Princess komt nog helemaal tot zijn recht.

Hier het zelfde schip maar nu met dat vreselijke gebouw er achter. Kan wel janken

Marco Polo in 2001 nog mooi vrij.

Prinsendam. Dit was de Royal Viking Sun uit 1973 van Royal Viking Line uit Noorwegen. Zusterschepen waren R.V.Sea, R.V.Sky en R.V. Star.
De R.V.Sun 1996 met rode Cunard schoorsteen en gouden golven erin.
1999 als "Seabour Sun". en in 2003 als Prinsendam voor de HAL.
Het ene drijvende "flatgebouw" voor het andere.
Lelijk om van hieruit nog foto's te maken. Het hoge gebouw is een kantoor en heeft niets met het PTA te maken. MAAR WAAROM DAAR? Maar het werd wel hoogtijd dat er iets anders kwam, want indien we in- of onscheepte moesten we door de oude loodsen van de HWAL ( Holl. West Afrika Lijn). Zei toen tegen m'n vrouw "weet je nog dat we hier stukgoed losste wat ook deze loods inging". Dit was t.o.v. de passagiers natuurlijk een aanfluiting, en aangezien er nog een gaatje was hebben ze nu ook nog het Bimhuis op de kop van de Handelskade gezet. Waar vroeger De HSM en Meteorologisch Instituut stond.( voor jazzmuziek e.d.) Is vorige week geopend.
Alleen het Passagiers Terminal, waar je nu door moet, is lager als de schepen, zodat je dat niet ziet.
Als ik daar vaar maak altijd een mooi groot rondje als er een schip ligt zodat ik het schip er helemaal opkrijg.
Ik zal nog wel eens meer foto's hier plaatsen, maar ik dacht dat het eerst zo wel kon.
Graag gedaan en groeten van Bertus.