Pagina 110 van 111

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 16:44
door Jacob Bothof
Vroeger zag je nog mensen op de bak staan bij voor-en achter :-D
Nu zie ik alleen maar een lullig touwtje uit een extra kluisgaatje komen.
Leeft iedereen daar benedendeks tegenwoordig , behalve te teveel betalende
passagier :wink:
Die goedkope Chinezen mogen zeker niet buiten komen van opperhoofd Mao op de brug. :-D

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 17:17
door Jos Komen
Mooie actiefoto van de Koningsdam, Meestertje!
Ik ben blij dat we nog foto's te zien krijgen hoe het er tegenwoordig aan toe gaat. :wink:

En geen 20-duims Manilla meer, Jacob. :lol:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 17:26
door Meestertje
Nog van harte Jos, Im westen nichts neues :P

Tsja een smietlientje.... vroeger gooiden ze een peuk uit je bek en nu krijgen ze een medaille als ze de sleepboot raken :twisted: .
Je moet er maar onder kruipen en hopen dat je niet op de hoorn(bulb) genomen wordt. Stuur 5 probeert de Flippen aan te sturen vanaf de baksvleugeltjes :roll: . Met 3 boegschroeven nog een sleepboot voor de sluis bestellen... breek me de bek ja nait los :lol:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 23:11
door Jacob Bothof
Om te beginnen ben ik nooit een grote fan geweest om op dat soort schepen te varen, maar ik zat bij de HAL
en daar vonden ze op kantoor dat ik zonodig van een vrachtschip (Akkrumdijk) waar ik het goed naar mijn zin had
overgeplaatst moest worden naar de Westerdam (ferrydienst Rotterdam-New York),wat ik na 2 reizen wel gezien had.
Terug naar een vrachtschip bij de Hal was niet bespreekbaar, dus ,een andere werkgever gezocht.
De passagiersschepen van nu vind ik meer drijvende galerijflats/pretparken, wat in mijn ogen niets meer
te maken heeft met zeevaart zoals het vroeger was.(ik weet het tijden veranderen) zou Ome Jos zeggen :wink:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe zo'n Officiers-crew er nu uit ziet op zo'n schip,
Kapitein, 1e Stuurman en hoeveel lagere stuurmansrangen, HWTK, 2e WTK en hoeveel lagere wtks ?
In mijn tijd was dat Kapt.,1e,2e,3e,4e stuurman , Hwtk, 2e, 3e,4e wtk en minstens 3 ass.wtks.
Sparks en een Elec.
Ik heb een keer geprobeerd tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam een gesprek aan te gaan op een stand
van de HAL , maar daar konden (wilden) ze me niet verder helpen omdat ik niet geinteresseerd was in een
Cruise. Er werd wel gezegd dat tijdens een Cruise de officiersverblijven , Brug en Machinekamer verboden
terrein is, waar mijn interesse alleen maar naar uitging. Het reilen en zeilen op de moderne zeevaart.
Maar dat werd meegedeeld door ik denk een gepromoveerde Hofjood.
Dan vraag ik , wie maakt er de dienst uit aan bord.?

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 23:17
door Jos Komen
Wie de dienst uitmaakt aan boord?
De “Cruise-Director”, die vond dat de Queen Elizabeth aan stuurboord voor de kant moest. :wink:
Erikdepooter schreef:
31 jul 2017 10:33
Gisteren vertrok de Queen Elizabeth uit Rotterdam.
Achteruit. Vraag me af waarom ze haar niet omkeren, met de kont in de Rijn- of Maashaven.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 31 jul 2017 23:26
door Meestertje
Je slaat de nagel op zijn kop Jos :-).
Vanaf het moment dat ze personeelszaken, human resources zijn gaan noemen,
is het faliekant mis gegaan!

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 01 aug 2017 11:57
door Erikdepooter
De “Cruise-Director”, die vond dat de Queen Elizabeth aan stuurboord voor de kant moest
Het ging mij om het wegvaren. Ze trekken haar tot aan de Waalhaven achteruit, terwijl omdraaien toch al eerder had gekund. Verkeer was er nauwelijks. Alleen de Berenboot :P

Nogmaals gefeliciteerd, Jos. Het was mijn schuld, dat iedereen gisteren te vroeg was.
Harry ook nog gefeliciteerd. Daar ben ik weer te laat mee, dus dat compenseert.
Zo, nu kan ik me in de Hamburg bar lekker laten vollopen op jullie kosten . . . :lol:

Jullie hadden het ook over publiek aan dek: Er stonden er genoeg, zie uitsnede.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 01 aug 2017 12:40
door Drentenier
Zo, nu kan ik me in de Hamburg bar lekker laten vollopen op jullie kosten . . .
Dan heb je goed pech gehad, Erik, want dáár mag je alles zelf betalen :lol: :lol: :lol:
Wij zitten gezellig met z'n allen in de Ambuggiebar en da's wel op kosten van Jos :-D

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 01 aug 2017 12:51
door Fluks
Zou het met de diepgang te maken kunnen hebben? Groet,Arie.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 01 aug 2017 15:14
door Erikdepooter
Wij zitten gezellig met z'n allen in de Ambuggiebar en da's wel op kosten van Jos :-D
Toch wel bekend dat de Hamburgbar alleen maar Ambuggiebar heet omdat Maria de H niet kon uitspreken?
Proost, Jos!

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 01 aug 2017 17:17
door Harry G. Hogeboom
terwijl omdraaien toch al eerder had gekund. Verkeer was er nauwelijks
Ik denk zomaar Erik dat je er vanuit moet gaan DAT ....achteruit varen stelt niks voor en zeker niet op rustig water met die Azipods, de computer EN " het listige pookje"......voeg daarbij 2 of 3 boegschroeven en een slepertje voor de zekerheid...... Al met al niet meer te vergelijken met vroegaah. Het zou me niet verbazen als ze daar nagenoeg vol DP capability hebben op dat schip.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 08 aug 2017 11:23
door TonyfH
@ Harry en Eric, Op de drie cruiseschepen waar ik een tochtje op gemaakt heb vertelden ze dat zij ook een DP systeem aan boord hadden.
Bij het bezoek aan Santorini werd verteld dat er slechts een (1) goede ankerplaats was en dat eventuele andere cruiseschepen gaande moesten houden of overgaan op DP besturing.

Aan de Weserkade in Bremen
SS Weserstolz aan de Schlachte in Bremen.jpg
SS Weserstolz aan de Schlachte in Bremen.jpg (361.25 KiB) 1575 keer bekeken
Teun.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 13 aug 2017 10:32
door Meestertje
Black Watch 1972

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 11 okt 2017 10:35
door Jos Komen
De Marathon 1904

Marathon.jpg
Marathon.jpg (115.77 KiB) 1066 keer bekeken
IDNo: 1118184 Year: 1904
Name: MARATHON Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 6765
Country of build: GBR Builder: Stephen Location of yard: Linthouse
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-15
[1912 Lg 153.6m, 7848gt] - 20 ORUBA
BU Holland 1924

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 11 okt 2017 11:24
door jdbvos
echt oud is ze niet geworden, voor een wowo uit die tijd....20 jaar, maar....

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 20 okt 2017 13:03
door Jos Komen
De Highland Princess (1930-1992)
Met een aparte brugopbouw, verschil moet er zijn... :wink:


Highland Princess.jpg
Highland Princess.jpg (76.53 KiB) 859 keer bekeken
Als Marianna

Marianna.jpg
Marianna.jpg (151.66 KiB) 859 keer bekeken
IDNo: 5136983 Year: 1930
Name: HIGHLAND PRINCESS Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 14128
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-15
59 MARIANNA - 60 SLAPY - 60 GUANG HUA
BU China 1992